Aloittelijalle kiikarit

Aloittaja Pororo, 12.01.2009, 18:42:13

« edellinen - seuraava »

kihar

Mitkä olisivat suositeltavat 15x70 kokoiset kiikarit? Hintaluokka alle 300€

bluedog

Oletan että "aloittelija" haluaa vain vahvistuksen hankinnoilleen välttääkseen suurimmat sudenkuopat eli:

Onko Helios Quantum 4 15x70 hyvä kiikari: On
Riittääkö kamerajalusta kiikarikäyttöön: Riittää
Näkeekö kiikarilla DS kohteita: Näkee

Siinähän ne vastaukset yksinkertaisimmillaan, lopuista voidaan väitellä maailman tappiin.

Esim.
Kiikari on monipuolinen ja kompakti katseluväline moneen muuhunkin käyttöön mutta mm. kiinteä pienehkö suurennos ei taivaskatselussa kaikkia tyydytä.

Kamerajalustat ovat suhteellisen edullisia ja kuin myös monikäyttöisiä. Kiikari ei kummoista vaadi verraten kaukoputki/valokuvauskäyttöön. Suurin haaste lienee katsominen zeniittiin. Korkea jalusta = parempi.

Kirkkaimmat tähtijoukot ja -sumut näkyvät jo 15x70 kiikareilla mutta toki miten ne näkyvät ovat taas yksilöllisiä. Esimerkiksi itse en näe paljaalla silmällä vaikkapa M13:sta mutta 15x70 kiikareilla löytyy vaivatta. Se mitä näkyy on melko vaatimatonta mutta kaikenkaikkiaan yksi etappi on saavutettu: Löysin M13:n!

Jos haluaa kiikarin eikä ole mahdollisuutta sellaisia ostamatta testata niin kiikarikauppoille marsmars, ei se muuten etene...

Skywatcher Skyliner 200P

MRMR

#107
No joo, suunnilleen näin, vahvistuksenpa hyvinkin, vaikka ei tässä mitään lopullista ole ihan vielä lukkoon lyöty. Eiköhän tuo lähipäivinä kuitenkin lähde tilaukseen. Tsekkailen sitten tilannetta olemassaolevalla jalustalla ja jos alkaa niskoja liikaa pakottaa ja polvet naksua niin sijoitan sitten parempaan jalustaan (kunhan ensin toinnun kiikarin aiheuttamasta lovesta pankkitilillä).

Se on ymmärretty ettei tässä saada mitään hubble-kuvia suoraan kiikareilla silmiin, mutta paljaalla silmällä ja jollain pikkukiikareilla (7x21 näemmä) tarkkailu alkaa olla jo liian tuttua, joten tuollainen askelta isompi värkki olisi kiva. Kovin paljon järeämpää kiikaria, saati kaukoputkea ei tässä vaiheessa nappaa hankkia, kun autottomana ihmisenä kuljettaminen tuottaa omat haasteensa. Jäisivät luultavasti kaappiin lojumaan. Ihan jo se kohteen löytämisen ja ehkä himpan tarkemmin näkemisen ilo riittää toistaiseksi.

Kiitos näistä! Sitä tuntee välillä olevansa vähän tolvana kysymyksineen.
I have loved the stars too fondly to be fearful of the night.

Minna R.
Helios Quantum 4 15x70
7x21 kiikari merkkiä X
Newton night vision monocular 2x24
Canon EOS 550D ja sekalainen kasa objektiiveja

Kaizu

Vaihtamalla 50 x jotakin kiikarit 70 x jotakin kiikareihin saa näkyviin melkein suuruusluokan verran himmeämpiä kohteita. Tältä osin nälkä kasvaa syödessä, ehkä nopeastikkin.

Kaizu
Kai Forssen

jame1967

Suosittelen hankintaa ursasta , sieltä saa soittamalla tietoa suomenkielellä , ja vissiin paremmat takuut kuin muissa .
Itse sijoitin muutama vuosi sitten veronpalautukset 15x70 kiikariin ja jalustaan ursasta .
Eikös siellä nykyään ole tarjolla isompikin malli muistaakseni 20x80 , mielestäni kannattaa ostaa niin isot kun on varaa
sijoittaa .

Antrasiitti

Nyt taitaa tulla sarja tyhmiä kysymyksiä, pahoittelut jo etukäteen :D En tiedä oikein mitään aiheesta. Olen harkinnut kiikareiden ostoa. Asutaan kaupungissa ison mäen päällä, 6. kerroksessa ja täältä on aika kiva näköala, tietty rajallinen. Isoimmat ikkunat on etelään ja pohjoiseen. Valosaastetta toki löytyy paljon, toisella puolella taloa näkyy kauppakeskus ja juna-asema. Olen yksin kahden pienen lapsen kanssa, joten mihinkään ulos en pääse pimeään aikaan, korkeintaan parvekkeelle. Haaveilen, että yöllä avaisin ikkunan tai menisin sinne partsille kiikaroimaan, no, sitä mitä näissä puitteissa nyt on mahdollista nähdä. Odotukset ei ole kovin ihmeelliset, haluaisin nyt alkuun yrittää tunnistaa taivaalta jotain muutakin kuin kuun ja auringon... Planisfäärin olen laittanut tilaukseen. Toki päivälläkin olisi hauskaa kokeilla, mitä kaikkea kiikareilla näkee, kun muutakin katseltavaa riittäisi taivaan lisäksi. Onko järkeä ostaa jotkut vähän paremmat kuin markettikiikarit näillä spekseillä? Noin satasen voisin niihin sijoittaa. Mitkä kiikarit hankkisitte tällaiseen käyttöön?

Timpe

Isommat kiikarit tarvitsevat jalustan tuekseen ja sanoisin, että jo 10x50 kokokin hyötyisi jonkin verran kunnollisesta tuennasta. Hyppivästä kuvasta on huono tehdä mitään kelvollisia havaintoja ja hommaan kyllästyy turhan nopeasti. Tuo huomioiden 15x70 kiikarit jalustan kera olisi sangen hyvä yötaivaspaketti aktiivikäyttöön, mutta päiväkäytössä nämä ovat melko järeät ja rajoittuneet käyttää. Sitten katsahdus kysyjän lompakon suuntaan, niin kenties tällainen 10x50 malli (105€) olisi kumminkin sopivampi aloittelijan kiikarikoko. Tuntuvat tykkäävän tuollaisista Olympuksista Saksan Amazonissa, joten malli lienee kelvollinen (=parempi kuin "no-name kiinalainen" jostain marketista). Tuollaisten käyttö menettelee ilman jalustaakin, jos pääsee tukemaan esim. kyynärpäitä johonkin ja on mukavassa havaintoasennossa esim. lepotuolissa.

Valosaaste nousee pahimmaksi esteeksi parvekehavainnoissa, sillä harvemmin ne kerrostalot sijaitsevat pimeässä paikassa kuten kerroitkin. Tuosta huolimatta 10x50 kiikareilla voi löytää taivaalta lukuisia avonaisia tähtijoukkoja (Linnunradan tasosta, näkyvät parhaiten syksyllä) ja ainakin muutaman kirkkaimman Messier galaksin (M31, M81), Orionin suuren kaasusumun (M41) ja kirkkaimpia komettojakin. Pimeästä paikasta taivaalta löytyisi himmeitä galakseja tyyliin M33 syrjäsilmällä katsoen juuri ja juuri erottuvaksi ututäpäläksi, mutta kaupungista tuollainen jää valosaasteen alle. Hyvä havaintokirja auttaa alkuun näiden kanssa eli tilaukseen myös tällainen opas sen planisfäärin kaveriksi: www.ursa.fi/kirjakauppa/index.php?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=38  :wink:
- Timo Inkinen

Antrasiitti

Kiitos! Tässähän tuli paljon asiaa, täytyy laittaa muistiin. Mulla onkin se tilaus planisfääristä ja muusta vielä vähän auki tuolla, kun odottelen jäsenmaksulaskua, että saan tilauksen sitten vähän halvemmalla. Laitoin jo sähköpostia sinne, että saisko vielä tuon suosittelemasi kirjan... Ai miten niin innostunut  :cheesy: Mutta olipa kiva kuulla, että jotain voisin ihan täältä kotoa käsin nähdä! Kotiäiteily käy tylsäksi ilman harrastuksia. Taidan hankkia siis tuommoisen 10x50 kiikarin, ja katsellaan sitten myöhemmin järeämpää settiä, jos sellaista alan kaipailla. Kunhan tässä vähän alkuun pääsisi, ja oppisi alkeita :)

pepa

Ja ei pienetkään kiikarit huono valinta ole, itse 7*50 kiikarilla aloitin, meni parivuotta. Se vähän harjaannuttaa tähtitaivaan tuntemukseen. Ja se opetti myös sitä miltä kohteet todellisuudessa näyttävät. Harmailta ja tylsiltä, mutta kun ne omin silmin näki niin olihan se hienoa. Eikä loppupeleissä ollutkaan tylsää, 30v menny ja vieläkin taivaalle kurkottelen.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Antrasiitti

Juu mä vähän luulen, että nuo Olympukset riittää mulle pitkäksi aikaa :) Mä opettelen pikkuhiljaa, kun ehdin ja silloin kun täällä ylipäätään näkyy jotain. Sitä jalustaa sitten kuitenkin rupesin vähän pohtimaan. Olisko suosituksia? NetAnttilassa oli ainakin nuo Olympukset myynnissä, löytäisköhän sieltä sopivaa jalustaa?

Timpe

Katsoisin ensin sen jalustan tarpeen niitä 10x50 kiikareita ilman jalustaa ulkoiluttamalla. Jos tuntuu, että näkökenttä pomppii liikaa havaittaessa, niin sitten kenties yksijalka pienellä kuulapäällä olisi näppärä tuki tuollaisille kiikareille. Tietääkö joku käykö URSA:n kauppaama jalustasovite noille Olympuksille? Vai oliko tuo kierresysteemi vain Helioksissa? Netanttilassa olisi yksijalkakin tarjolla, mutta noiden osien yhteensovittaminen on nyt arvoitus. Mietin tuossa lähinnä normaalin kamerajalustan käyttökelpoisuutta parvekeoloissa ja oma tuntuma on että kompastelisit vain pimeässä kamerajalustan jalkoihin, eikä se muutoinkaan ole kovin näppärä tuenta riittävän ylös taivaalle katsoessa (ilman pitkälle ylösnousevaa keskiputkea). Mukavat kiikarijalustat ovat usein varta vasten niille tehtyjä erikoisjalustoja tai muita vastaavia ratkaisuja. Ks. http://binocularsky.com/binoc_mount.php
- Timo Inkinen

avanti

Ainakin tuo Ursan kauppaama jalustasovite käy myös minun Baader Planetarium kiikariini. Kuva aiotusta 10 x 50 kiikarista ei vaan kerro miten sen saisi kiinni jalustaan. Kuitenkin jalusta auttaa todella merkittävästi. Ja mitä raskaampi kiikari, sitä raskaampi pitää jalustankin olla.

ML
Lammisen Matti
Galileoscope
Baader Planetarium 15 x 80 kiikari
7 x 50 kiikari
Omegon 2,1x42 kiikari

Antrasiitti

No minäpä näppäränä naisena laitoin Olympukselle kyselyä. Sieltä tuli tällainen vastaus:

LainaaVoit kiinnittää kiikarit jalustaan Tripod adapter II for EXWP I, EXPS I and DPS-R -sovittimella, jonka Olympuksen osanumero on 18635. Huomaa, että tätä tuotetta kuitenkaan ei ole enää saatavana uutena. Jos löydät sellaisen käytettynä, voit käyttää kiikareita jalustan kanssa.

Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä esimerkiksi Lintuvarusteeseen (http://www.birdlife.fi/lintuvaruste/) ja kysyä, löytyykö heiltä muun valmistajan sovitin.

Mitähän tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

Sain tänään rahaa, kohta voisi laittaa kiikaria tilaukseen   :azn:

Timpe

Googlailin hetken verkosta tuota adapterin kuvaa ja se näyttäisi olevan tällainen: http://www.euronics.hu/OLYMPUS-Tripod-p28353
URSA:n myymä jalustasovite on lähes samanlainen ts. se on suurella todennäköisyydellä yhteensopiva myös tuon Olympuksen kanssakin. Käytännössä saat varmistuksen tuosta vasta, jos/kun tilaat nuo 10x50 kiikarit ja otat sen suojatulpan pois kiikarien objektiivilinssien välistä. Siellä on varmaan kierre tuolle jalusta-adapterin ruuville. (Tuollaisen jalusta-adapterin pystyisi rakentamaan melko helposti itsekin, jos olisi sopivat ruuvit, kierretyökalut ja riittävän jäykkää alumiinilattaa valmiina työkalupakissa.)

Varmasti yhteensopiva kiikari tuohon Ursan adapteriin olisi Ursan myymä Helios Naturesport-Plus 10x50WA, mikä näyttäisi saavan myös hyvät käyttäjäarviot Amazonissa.
Minusta jonkinlainen jalusta on "mukava olla" 10x50 kokoluokan kiikareille, muttei mitenkään "välttämätön". Isommat 12x50, 16x50, 15x70 jne. ovat kaikki jalustan vaativia kiikareita, mutta 10x50 on siinä rajoilla hiukan riippuen havaitsijan käyttötavoista. Mukava havaintoasento lepotuolissa kyynäräitä sopivasti tukien on näet selvästi parempi tähtitaivaan suhteen kuin seisaalla oleva heiluva havaintoasento :wink:
- Timo Inkinen

Antrasiitti

Hmm, täytyypä miettiä vähän. Eihän tässä kiirus ole, ja se jäsenmaksulasku on edelleen saamatta  :cheesy:  Tuntuisi kyllä simppelimmältä ostaa nuo Helioksen kiikarit, ei tarvitsisi miettiä sen kummemmin ja voisin vaikka noutaa ne sieltä toimistolta. Vähän epäilen, että sen jalustan myöhemmin haluan. Nälkä tahtoo kasvaa syödessä, kun/jos oikein kunnolla hurahtaa. Näen itteni jo rahtaamassa nojatuolia parvekkeelle  :cheesy:

Vähän kyllä kutkuttaisi itse rakennella noita jalustaa ja adapteria itse, olis mieleistä puuhaa. Pitää laittaa korvan taakse. Luultavasti kyllä nämä vauva-arjen kutistamat aivot osaa paremmin napsutella verkkokaupasta, kuin näperrellä...