Peilin tuennan suunnittelu (Plop)

Aloittaja Timpe, 01.03.2008, 15:19:00

« edellinen - seuraava »

allar

Komean näköinen pidin! Toivottavasti jaksat laittaa itse putkeenkin yhtä paljon paneutumista niin hyvä tulee! Katselin että onko toi tuuletin kiinnitetty pitimeen kuminauhoilla? Jotenkin tuntuisi että ne murenevat pois ensimmäisten pakkasten aikana...
Allar Saviauk

Kaizu

Kuminauhojen hapertumiseen ei tarvita edes pakkasta, aika (1/2 v) riittää. Minulla on virvelin vavat olleet niputettuina kuminauhoilla ja ne ovat yleensä kestäneet yhden kesän. Suosittelen vaihtamaan kuminauhat pikkuisiin kierrejousiin.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Joo, nuo kuminauhat ovat sellainen quick-fix ratkaisu tuulettimen kiinnitykseen, koska tuo tuuletin ei oikeastaan pääse mihinkään vaikka 1-3 kuminauhaa katkeaisikin. Tuuletin makaa liimalla kiinnitettyjen ovitiivistenauhojen päällä (ahtaasti omassa tilassaan) ja kuminauhat pitävät lähinnä mahdollisesta kuljetustilanteen sivuttaisliikunnasta huolta. Nuo voisi korvata esim. löysillä langanpätkillä, jotka estävät tuulettimen liikahtamisen liikaa pois paikaltaan. Rakenteen tarkoituksena on, etteivät tuulettimen värinät etene minkäänlaisia kiinteitä rakenteita pitkin peilinpitimeen (mm. tuulettimen löysä ruuvikiinnitys ei toimi tässä yhteydessä).

Allar, tästä projektista voisi sanoa, että se muuttaa alati muotoaan koko etenemisensä ajan. Eteen tulee toistuvasti jotain pikkuongelmaa, jonka joutuu miettimään siinä sivussa, eikä lopputulos tunnu valmistuvan mitenkään helposti tai itsestään selvästi. Toisaalta pidän mielessä sen, että projekti joka kestää yli vuoden, on projekti jota ei olisi pitänyt koskaan aloittaakaan ;) No, siihen on vielä rutkasti aikaa...
Pitimestä jouduin vielä viilaamaan kulmia hiukan pyöreämmäksi, jotta ne eivät olisi liian lähellä putken sivuseiniä. Lisäksi pitää tutkia kierrejousien ja kollimointiruuvien yhteistoimintaa, koska kollimointiruuvit ovat nyt turhan hankalia käyttää käyttökireydessään. Kolmas parantamiskohde on vielä peilinpitimen sivuttaiskeskitys putkeen nähden (tässä on noin 3-5 millin säätövara pääpeilin sivuttaiskeskittämistä varten, joka kaipaa vielä lukituksen itselleen). Se mikä huolestuttaa eniten, on putkeen pikku hiljaa tuleva kokonaispaino ja se miten nykyinen jalusta sen kantaa (jatkan putken valmistumisen jälkeen luultavasti EQ6 Pro jalustan parantelulla).
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Aikas hienon näköinen!

Mites nuo yksittäiset kolmiot pysyvät paikallaan? Ja kiristätkö kuinka kireälle tuon hihnan peilin ympärille? Itsellä jäi peili puristuksiin Skywatcherin omaan, hieman alkeelliseen, peilipitimeen. Jouduin sitä sitten vähän avartamaan. Kun puristus on voimakasta, niin voin sanoa että, kuva on ihan kuraa.

Timpe

Thnx  :D
Yksittäiset kolmiot pysyvät (tai sitten eivät pysy!) paikallaan painovoiman vaikutuksesta. Peili painaa sellaiset 3-4 kiloa, joten se jämähtää ("klonks") kolmioiden päälle ja lukitsee ne paikalleen (tämä oli teoriani, joten en ole vielä vaivautunut virittämään lankoja kolmioiden välille). Ajattelin tarkistaa kolmioiden asennot ja liikkeet tositilanteessa kun koko komeus on käyttövalmiina jalustan päällä, mutta tähän menee vielä hetki jos toinenkin. Kiitos kuitenkin muistutuksesta.

Hihnojen kireyttä kyselin itsekin tuossa pari päivää sitten, koska en tiedä oikeaa vastausta. Tuo aikaisempi "peiliä pääsee liikuttamaan sivusuunnassa noin millin matkalla ja se pyörii helpohkosti ympäri sitä pyöritettäessä" -kireys taitaa olla liian löysä, koska putken kääntely muutti kollimointia hiukan kun tätä viimeeksi testasin laserkollimaattorilla. Nyt systeemi on taas "päreinä", koska työstän putkea käyttökuntoon ja tästä johtuen tarkempi testaus saa sekin odottaa. Pitää varmaan sitten virittää keinotähti sisälle ja verrata Newtonin kuvaa SkyWatcher 150 Maksutovin oikein kollimoituun kuvaan. Tuon hihnasysteemin saa vaihdettua johonkin ympyränkehä + pehmikkeet viritykseen, jos hihnat eivät toimi ekvatoriaalijalustassa joka pyörittää putkea eksoottisiin asentoihin (jos näin käy, niin se osoittaa sitten lausahdukseni kameleontti-projektista todeksi  ::)).
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Joo kannattaa olla tarkkanan noiden kolmioiden kanssa, että pysyvät paikallaan. Muuten PLOPista ei ole paljon iloa. "kelluvatko" kolmiot muuten keskipisteensä varassa, siten että ne muodostavat tason peilin alapinnalle kun peili lasketaan niiden varaan?

Tavallaan on helpompi tehdä tuollainen vapaa pääpeilituenta, mikä itsellänikin on. Siinähän, ainakin minun versiossa, otan peilin pois aina kun havainnointisessio päättyy. Tällöin ei tarvi rakentaa, kuin alapinta ja joku hihna/nelipistetuenta peilin reunalle. Tuossa sinun ratkaisussa täytyy ottaa huomioon se, että peili pysyy liikkumatta, muttei puristuksissa, joka asennossa.

Timpe

Kolmiot "kelluvat" (Plop:lla määritetyn) keskipisteensä varassa ja tuo kolmion keskipiste on taasen kiinni poikittaistangon toisessa päässä (jonka toisessa päässä on vastaava toinen kolmio). Toisin sanoen jokaisen kolmion kärjissä olevat kolme tukipistettä ovat tasapainossa paitsi keskenään, niin myös oman tukitankonsa toisessa päässä olevan rinnakkaisen kolmion tukipisteiden muodostaman kokonaisuuden kanssa. Käytäntö vastaa siis 18 pisteen tuentateoriaa näiltä osin. Jos peilin laskee hitaasti tämän tuennan päälle vinottain, niin sitten voi kuunnella tukipisteiden asettumisen peilin alapintaa vasten lähes kolmio kerrallaan, joten rakenne taitaa tosiaan olla "kelluva" mikä oli tarkoituskin.

Tavallinen kuuden pisteen tuenta olisi ollut webin Plop-gurujen mukaan riittävä omalle 30cm peilille, enkä olisi tämän perusteella kovin huolestunut 18p tuennan kolmioiden absoluuttisen tarkasta asennosta peiliä vasten. 18p tuennassa on käsittääkseni varaa parin millin tukipistevirheisiin ilman, että mennään sallittujen rajojen ulkopuolelle, mutta vasta käytännön kokeilut vahvistavat tämän. Pyörittelin tänään kuormitettua peilintuentaa käsissäni ja laidasta laitaan mentäessä kuului jostain pieni kolahdus, kun peili vaihtoi painopistettä toiselta tukitangolta toiselle tukitangolle. En tiedä vielä pitäisikö huolestua näiden kolmioiden tukitankojen kiinnityksistä (akselin läpivienneistä) muun tuen runko-osaan, mutta pitää tutkia tämänkin vaikutus laserkollimaattorin avulla. Olet oikeassa siinä, että Dobson-jalustaan soveltuva tuenta olisi vaatimuksiltaan paljon yksinkertaisempi toteuttaa kuin tämä ekvatoriaalimallin tuenta.
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Ootko jo ensivalottanut uudella optiikalla tai yleensäkkin putkellasi? jos et niin mielenkiinnolla odottelen millaista jälkeä näkyy OO:n peileillä.

Timpe

Sen verran olen ehtinyt, että sain tarkennuslaitteen oikeaan paikkaan ja kiinnitykset suurin piirtein kuntoon. Sitten tuli vaimo ukkospilven lailla ja totesi, että nyt pistät sen putken sivuun keittiöremontin ajaksi  :-\ Vajaan kuukauden päivät tässä on putkiprojekti kerännyt pölyä em. syystä, mutta nyt alkaa tuolla remonttipuolella olemaan valmista, kun kiinnittelin eilen uusia sälekaihtimia ikkunaan. Yllättävän paljon mokoman lattiasta-kattoon rempan kanssa joutuu näkemään vaivaa, vaikka ottaakin työn/tekijät muualta "avaimet käteen"- periaatteella.

Apupeilinkiinnityksestä tuli tehtyä vielä revisio 2 malli (vai oliko se jo rev. 3), koska noilla ykkösversion tukikaarien päissä sijaitsevilla puukolmioilla ei saa säädettyä peilin paikkaa riittävän tarkasti sivusuunnassa offsetin verran pois putken keskeltä. Nyt tukikaarien päissä on enempi säätövaraa tähän tarkoitukseen. Pääpeilinpidintä tsekkaan vielä kriittisellä silmällä lisää, koska en oikein ole sinut tuon peilin ympäri kiertävän kiinnityshihnan kanssa. Minulla on vain jotenkin sellainen fiilis, että olisi fiksumpaa tehdä sopivan kokoinen metallikiekko/rengas tuohon tuentaan (hihnan tilalle) ja käyttää sitten peilin kiinnitykseen reunoille jotain pehmeää täytettä. Hihnoilla peili kestää kyllä paikallaan, mutta peili tulee helposti liian pinteeseen sivuiltaan. Lisäksi peiliä kallistaessa laidasta laitaan jostain kuuluu sellainen vaimea klonk-ääni, jota ei pitäisi käsittääkseni esiintyä, vaikka peili on testiä varten liiankin kireällä kiinni pitimessään. Lomaan on nyt aikaa pari viikkoa, joten jospa sitten ehtisi jatkamaan... (perheellisen työt näet häiritsevät pahoin harrasteita kotonakin eli tulee näitä "nyt teet pihalaatoituksen tuohon kohtaan..."- tyylisiä keikkoja).
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 04.07.2008, 12:04:17
Ootko jo ensivalottanut uudella optiikalla tai yleensäkkin putkellasi? jos et niin mielenkiinnolla odottelen millaista jälkeä näkyy OO:n peileillä.

Pistin tänään taas pääpeilin paikalleen putkeen, kun sain tuon apupeilin offsetin ja muut rakenteet kuntoon. Pääpeili jäi vielä toistaiseksi hihnakiinnitykseensä kiinni eli en muuttanut pääpeilinpidintä kiinnityspannan osalta. Säädin optiikan kohdalleen laser-kollimaattorilla ja täytyy sanoa, että tämä lisälaite helpottaa niin merkittävästi peilien säätämistä, että laserin käytön voisi ottaa havaintorutiiniin. Testit tein terassituolin käsinojien päälle asemoidulla putkella, kohteena 200m päässä oleva metsan reuna ja 100m päästä löytyvä talon peltikaton pääty. Keinotähteä en viitsinyt lähteä kiikuttamaan päivänvalossa 50-60m etäisyydelle, joka on tämän Newtonin lähin tarkennusetäisyys. Lopputulema oli sellainen, että tällä putkella irtoaa vaivatta sellainen 188x suurennos, minkä aurinkoinen sää tänään salli, eikä tuo taida paljoa kärsiä tuplattunakaan (375x) jos seeing vain sallisi tuon. Kävin näet läpi okulaarivalikoimani ja huomasin omistavani nipun hyviä okulaareja, joista en ole voinut täysin nauttia 150mm SW Maksutovin kanssa. Laidastaan jokainen okulaari antoi näet selvästi paremman (laidasta laitaan terävämmän) kuvan tässä Newtonissa kuin tuossa kiinalais-Maksutovissa, vaikka sekin oli oikein kollimoitu. Olin jo unohtanut kuinka helposti Newtonin saa tarkennettua tarkasti kohdalleen tuon pääpeilitarkenteisen Mak:in myötä. Varsin lupaava alku siis...  :D Varsinaisia tähtitestejä joutuu vielä odottamaan, kunnes jalusta valmistuu ajallaan.
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Kuulostaa hyvältä!

Sain kanssa 480x mun 10" aikaiseksi ennen kesää hyvällä kuvalla kun katselin kaksoistähtiä ja Saturnusta. Cassinin jako näkyi silloin selkeästi. Kannattaa kokeilla myös planetaarisia ja pallomaisia isolla suurennoksella, yksityiskohtia pompsahtaa kummasti näkyviin. Tietenkin jos ilmakehä tämän sallii..

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 18.05.2008, 22:19:57
... tästä projektista voisi sanoa, että se muuttaa alati muotoaan koko etenemisensä ajan. Eteen tulee toistuvasti jotain pikkuongelmaa, jonka joutuu miettimään siinä sivussa, eikä lopputulos tunnu valmistuvan mitenkään helposti tai itsestään selvästi...
Pitimestä jouduin vielä viilaamaan kulmia hiukan pyöreämmäksi, jotta ne eivät olisi liian lähellä putken sivuseiniä. Lisäksi pitää tutkia kierrejousien ja kollimointiruuvien yhteistoimintaa, koska kollimointiruuvit ovat nyt turhan hankalia käyttää käyttökireydessään. Kolmas parantamiskohde on vielä peilinpitimen sivuttaiskeskitys putkeen nähden (tässä on noin 3-5 millin säätövara pääpeilin sivuttaiskeskittämistä varten, joka kaipaa vielä lukituksen itselleen).

Pistän tästä peilinpitimestä vielä pari riviä tekstiä, kun siihen on kuitenkin tullut pikkuparannuksia. Tuo kierrejousien ja kollimointiruuvien herkkyys parani selvästi, kun hioin jousien alle tulevat aluslevyt, kierrejousien päät ja siipimutterien alapinnat vesihiomapaperilla. Lisäksi kaikissa kontaktipinnoissa on nyt teflonrasvaa pienentämässä kitkaa, joten tämän mutoksen jälkeen kollimoinnin säätö on helppoa ja herkkäliikkeistä. Peilin sivuttaissäätöön tein kertaluokkaa olevan säädön eli kulmaraudat, jotka kiinnittävät pitimen putken reunoihin, on varustettu noin 3-5mm säätövaralla. Asennusvaiheessa mittailin peilin reunojen etäisyyksiä putken sisäreunoista ja lukitsin kulmaraudat oikeaan kohtaan, kun peili oli keskellä putkea. Nämä säätövarat näkyvät tässä kuvassa.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 04.07.2008, 19:08:42
... Pääpeilinpidintä tsekkaan vielä kriittisellä silmällä lisää, koska en oikein ole sinut tuon peilin ympäri kiertävän kiinnityshihnan kanssa. Minulla on vain jotenkin sellainen fiilis, että olisi fiksumpaa tehdä sopivan kokoinen metallikiekko/rengas tuohon tuentaan (hihnan tilalle) ja käyttää sitten peilin kiinnitykseen reunoille jotain pehmeää täytettä. Hihnoilla peili kestää kyllä paikallaan, mutta peili tulee helposti liian pinteeseen sivuiltaan. Lisäksi peiliä kallistaessa laidasta laitaan jostain kuuluu sellainen vaimea klonk-ääni, jota ei pitäisi käsittääkseni esiintyä, vaikka peili on testiä varten liiankin kireällä kiinni pitimessään. 

Tuo ääni lähti ilmeisesti pitimen poikittaistangoista, koska se katosi purettuani/koottuani pitimen pariin kertaan muiden muutosten yhteydessä. Mutta tuosta sivuttaistuen antavasta hihnasta olen edelleen epätietoinen  :-\  Sain tänään tehtyä alustavaa tähtitestiä, jotta näkisin Airy-levyt epäterävän tähden kuvassa. Joo, rinkuloita tuolla näkyi mutta näkyi myös kolmella suunnalla renkaiden vääristymiä (muun ilmakehän aiheuttaman väreilyn lisäksi, sillä keli oli kuitenkin riittävän hyvä alustavaan tähtitestiin). Jossakin on nyt hiukan liikaa puristusta ja epäilen noita hihnoja. Kollimoinnin tarkistin barlowilla varustetulla laserkollimaattorilla tätä testiä varten.

Peiliä voi nyt pyörittää käsin pitimessään, mutta muutoin se pysyy paikallaan sivuhihnojen varassa, eikä liiku sivuttain kallistettaessa pidintä sivuttain. Kysymys: kuinka kireällä tämä pääpeilin sivuttaistuki voi/pitäisi olla? Onko mahdollisesta peilin sivuttaisliikkeestä muuta haittaa, kuin se ettei valo osu aivan peilin keskelle? (Syntyy virhe #4 eli optinen akseli ei ole keskellä putkea, vrt. tämän sivun ohjeet.) Pitäisi kenties aluksi miettiä jotain pehmusteita peilin ja sen sivuttaistuen antavan hihnan väliin, jotta hihnat saa "sopivan" löysälle ilman että ne tippuvat itsekseen pois. Muutoin tähtitestistä ei löytynyt mitään hälyttävää tässä vaiheessa, mutta kaarevilla apupeilinpitimillä varustettu putki antaa kuvaan aika veikeät diffraktiokuviot oikean fokuksen kohdalla. ::)
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 01.11.2008, 23:45:51
Sain tänään tehtyä alustavaa tähtitestiä, jotta näkisin Airy-levyt epäterävän tähden kuvassa. Joo, rinkuloita tuolla näkyi mutta näkyi myös kolmella suunnalla renkaiden vääristymiä (muun ilmakehän aiheuttaman väreilyn lisäksi, sillä keli oli kuitenkin riittävän hyvä alustavaan tähtitestiin). Jossakin on nyt hiukan liikaa puristusta ja epäilen noita hihnoja. Kollimoinnin tarkistin barlowilla varustetulla laserkollimaattorilla tätä testiä varten.

Otin vielä tänään peilin irti putkesta ja lisäsin peilin kiinnityshihnojen ja peilin sivujen väliin noin 3 mm kerroksen pumpulia. Tämän jälkeen kiristin hihnat hiukan löysemmälle kuin aiemmin ja testailin taas tähtitestillä systeemiä kunnes pilvet tulivat taivaalle. Nyt keli (seeing) oli eilistä selvästi heikompi, mutta muun väreilyn seasta erotti, että Airy-diskin renkaat olivat symmetrisemmät ja nuo eiliset vääristymät olivat suurelta osin kadonneet (levy ei näkynyt aivan pyöreänä, mutta lähellä sitä kuitenkin). Pitää tutkia vielä tätäkin lisää, kun sopivan hyvä seeing on saatavilla.
- Timo Inkinen

Timpe

Kuten tuolla Yleistä tähtikuvaus -osiossa jo kerroinkin niin...
"Taitaa kuitenkin olla itse peili, joka heiluu liikaa kiinnityshihnojensa varassa. Otin kuvat kollimoinnista kun se on säädetty suunnilleen kohdalleen ja heti perään kun putkea on pyöritetty 180o pituusakselinsa ympäri. Tuon perusteella pitää heittää tuo pääpeilin pidin vielä suunnittelupöydän kautta verstaaseen ja vaihtaa nuo sivuttaistuen antavat hihnat pois, tilalle sopiva kehä..."

Tuumailin tässä illan mittaan, että tuon kehyksen voisi yrittää tehdä tuosta samasta kartonkiputkesta, josta putki on tehty. Tämä olettaen, että tuon kehysrenkaan kaventaminen 35cm -> n.32cm sisämittaan onnistuu ongelmitta (=kaaren katkaisemalla ja palan poistamalla). Tai sitten pitäisi löytää jokin muu sopivan pyöreä kappale, jossa olisi noin 32cm sisämitta ja josta saisi leikattua sopivan viipaleen peilin ympärille tukikehäksi. Tuon kehän vääntäminen tasaisen kaarevaksi esim. Al-latasta saattaa osoittautua turhan työlääksi jalustapanta-kokemuksieni perusteella ja toisaalta tuon kehän tulisi olla tasaisen pyöreä, jotta sen pintapaine peilin reunaa vasten olisi mahdollisimman tasainen koko matkalta. Peilin ja tukikaaren väliin tulisi tasainen kerros vaahtomuovia/superlonia/pumpulia/solumuovia tms. joka pitäisi peiliä riittävän hyvin paikallaan paikallaan vääntämättä sitä liikaa. Mikä on hyväksi osoittautunut materiaali tämän välin täytteeksi?

Nykytietämykseni mukaan tuollainen hihnatuenta peilin ympärillä toimii hyvin Dobson-jalustassa, joissa peili lepää keskimäärin enemmän vaaka-asennossa kuin saksalaistyyppisessä ekvatoriaalijalustassa, jossa putki keikkuu runsaasti ympäriinsä peiliä samalla heilutellen. Ekvatoriaalituenta vaatii siis peilintuennalta selvästi enemmän, mutta samaan aikaan peiliä ei voi kiristää liian kireälle (kuten hihnoilla kävi), koska tällöin se näkyy tähden kuvan vääristymisenä. (Itse havaitsin tähtitestissä Airy diskin vääristymiä kolmella suunnalla aivan samoin kuin peilin tukihihnat peiliä puristivat kolmelta suunnalta  :-\). Liian löysä tuenta antaa toisaalta vääristymättömän kuvan, mutta pääpeilin kollimaatio vaihtaa paikkaansa putken asennon mukaan. Ristiriitaisia vaatimuksia, sanoisin...
- Timo Inkinen

Timo Kantola

#29
Meikäläisen  250mm peilillä (25mm paksu) on tällänen peilin pidin:


Levy on 5mm rst levy jossa kolme tappia (15mm akseli jonka päälle vedetty kumiletkun pätkä) pitää peilin sivusuunnassa, ylin tappi säädetään ovaalia pitkin kevyesti peiliin kiinni..
9-piste tuenta on tällänen:
Timo Kantola