Pappiksen SW MN190

Aloittaja Pappis, 11.10.2021, 17:04:21

« edellinen - seuraava »

Pappis

Pappis laittoi rahan haisemaan ja hankki Astro-Artin kautta SkyWatcherin MN190 (Maksutov-Newton) putken. Jalustana häärii jo vähän aiemmin hankittu SkyWatcher EQ6R Pro, tosin ADM:n tuplasatulalla varustettuna. Kärsivällisyys oli molempien hankintojen kohdalla monta kertaa koetuksella, mutta nyt on molemmat "kotona".

PS: Anteeksi Lounais-Suomeen ja Satakuntaan raahaamani "pilvisakko".

cmas

Kerropa kokemuksia sitten, kun niitä alkaa kertyä. Joskus on tullut mietittyä tätä putkityyppiä itsekin, joten kaikenlainen käyttökokemus kiinnostaa hyvine ja huonoine puolineen. Ja onnittelut toki putken kotiuttamisen johdosta!  :azn:

Tane

Joskus mietin Intes Micron maksutov-newtonia 178f8. Siinä on minimaalinen keskieste ja 1/10 lambdan kvartsi peilillä huippu 6" apo linssiputken planeettanäkymät puolella rahalla... SW 190 on paremmin yleisputki vähän kaikkeen ja terävät tähdet reunaan asti. Onnittelut hyvästä valinnasta.
Celestron C14,

Pappis

#3
Pilvisakkoa nauttiessa vietin iltapäivän putken parissa. Tarkastin kollimaation, joka oli tehtaan jäljiltä "sinnepäin" (laserin säde ei tullut takaisin 1" aukosta). Reilun tunnin yritin säätää, ja sain kyllä paljon paremmaksi, mutta en aivan kohdilleen (laserin säde oli alle millin päässä pääpeilin keskimerkistä ja palasi noin millin päähän). Samalla tein joitakin "havaintoja" putken toteutuksesta.

1. Apupeili on keskitetty (ei offset:ia). Joten jos tämän optiikan kollimoi "perinteisesti", pääpeilin optinen akseli ei välttämättä enää olekaan samansuuntainen putken fyysisen akselin kanssa, mikä tekeekin hallaa korjauslasin ja pääpeilin yhteistyölle! 2. Tarkennin on kyllä kaikki ruuvit kiristettynä melko jämäkän oloinen, mutta pitää vain 2 kg kuorman. Lisäksi se on "perinteinen kiinalainen halpisversio" vain yhdellä kiristysruuvilla. Jos se on yhtään auki, klappia on välittömästi joka suuntaan. 3. Edellisestä johtuen (?), kun pyöritän laseria tarkentimessa, sen säde vaeltaa keskimerkkiin nähden epäkeskeisesti pääpeilillä noin 1 cm ympyrää. Tämän ei pitäisi olla näin suurta pelkän pikkasen vinon kollimoinnin takia. Klappia toki on, mutta onko tarkentimen akseli lisäksi vinossa? 4. Apupeilin keskimerkki näyttää olevan kohdillaan sillä perusteella, että laserin säde lähes häviää pääpeilin keskimerkin kohdilla, mikä kertonee apupeilissä olevasta keskimerkistä ja myös nolla-offsetista. 5. Yleistä karheutta oli kaikkialla ruuveissa, mutta kyllä ne siitä vetreytyy.

Mutta, tuo apupeilin keskeisyys ja tarkentimen klappi pistivät kyllä miettimään. Alunperin meinasin "leikkiä" tämän kauden neitseellisellä putkella ja ensi kesänä "vähän" tuunata sitä (Baader SteelTrack -tarkennin odottaa jo, flokkaus, optiikan linjaus fyysiseen akseliin). Pitäisikö sittenkin tuo työ aloittaa jo nyt?! Vanha C6N on kyllä yhä talossa ja kunnossa...


Pappis

Keksin mahdollisen syyn ensivalojen melko valjuun kontrastiin. Vanhalla putkella (Newton) ei haitannut, jos lähistöllä oli esim. katulamppu sellaisessa kulmassa, että se paistoi putken sisään, kunhan se ei osunut peiliin tai lähelle sitä. Nyt näyttäisi haittaavan jos hajavaloa osuu korjauslasiin. Toki putkikin on flokkaamaton vielä.

Tane

Maksutov OMC 200 kanssa minulla oli kerran kiertynyt apupeilin suojus liian tiukalle. Ihmettelin kun kontrasti katosi tyystin. Keksin lopulta kiertää löysemmälle ja samantien terävä kuva palasi.  Korjauslasi oli puristuksissa. Samoin se, korjauslasi ei saa olla liian tiukalle kierretty. OMC maksutovissa on liikkuva peili ja sitä ei saa puristuksiin. SW maksutov-newtonissa kannattaa tarkistaa sekin.
Celestron C14,

Pappis

Kiitos, täytyy tarkistaa tuokin.

Pappis

Mielenkiintoinen tuo mun MN190...

Kollimointi ok, eli laser palaa lähtöpisteeseen. Laser näköjään osuu sekä apupeilin että pääpeilin keskimerkkiin, koska se melkein häviää keskellä. Koska apupeili ei kuitenkaan ole offset vaan keskitetty, niin optisen akselin täytyy olla vinossa putken mekaaniseen akseliin, eli korjainlasi-pääpeili-akseliin nähden?! Kuvissa on nimittäin selvästi komaa mutta vain toisella reunalla (apupeilin alareunalla). Cheshirellä näyttää likimain ok. Ja jos tarkennin olisi vinossa, niin silloin olisi koko optinen linjakin, koska laser palaa lähtöpisteeseen...

Ari Haavisto

Mikäs laser sinulla taas olikaan? Tuo sentin vemputus pääpeilillä laseria pyöritettäessä mietityttää, että olisiko kumminkin laserin asettumisvirheestä/laserin omasta kollimaatiovirheestä johtuvaa? Ja sen myötä apupeili nyt hiukan pielessä ja pääpeili sitten enemmän? Toisaalta jos osuu apupeilin keskimerkkiin (joka ei liene iso?) ja jos cheshirekin on samaa mieltä, niin ehkä sitten ei.

CN:llä oli joku, jolla keskimerkki oli apupeilissä väärällä kohtaa tai itse asiassa oli kyllä keskellä, mutta itse peili ei ollut ihan keskellä pitimessään, jolloin keskimerkki oli putkeen nähden myös pielessä vaikka keskellä peiliä olikin. Pääpeili tuskin pääsee toisessa syrjässä putkea olemaan.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Pappis

Laserina on Baaderin Colli III, jonka olen kyllä tarkastanut pari vuotta sitten, että on oikein suunnattu. Täytynee tarkistaa sekin uusiksi vielä...

Oheisessa kuvassa on nurkat (500*500) ja keskusta (400*400) NGC188-kuvastani, jonka jaoin toisaalla. Pääpeili on alhaalla. Selviä lokinpyrstöjä löytyy...

Pappis

#11
Lueskelin Cloudy Nights:ilta muiden kokemuksia.

Tässä yksi, jolla tarkentimen akseli oli vinossa, ja teki samaa kuin mulla (laseria kun pyöritteli, säde vaelsi ympyrää pääpeilillä): https://www.cloudynights.com/topic/734487-my-skywatcher-190-mn-maksutov-newtonian/. Tosin en vielä varmuudella tiedä omalta kohdalta, onko mulla tarkennin vain väljä vai vielä vinossakin. Tarkentimen kontruktio (väljät osat, yksi kiristysruuvi yhdellä sivulla) ei ainakaan helpota tutkimista.

Toinen pitkä ketju keskittyy kollimointiin. Olen lueskellut tätä jo aiemminkin: https://www.cloudynights.com/topic/568908-mn190-collimation-woes/. Täytyypi lueskella uusiksi.

Oma suunnitelma oli alunperin vaihtaa tuo tarkennin Baaderin SteelTrackiin ja flokata putki ensi kesänä. En ole vielä tehnyt putkelleni mitään muuta, kuin kollimoinut Cheshirellä ja laserilla. Mutta nuo löydökset ovat kyllä pistäneet miehen miettimään, pitäisikö sittenkin aloittaa tuo "tuunailu" ja aiemmin?

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 23.11.2021, 22:29:36
Mikäs laser sinulla taas olikaan? Tuo sentin vemputus pääpeilillä laseria pyöritettäessä mietityttää, että olisiko kumminkin laserin asettumisvirheestä/laserin omasta kollimaatiovirheestä johtuvaa? Ja sen myötä apupeili nyt hiukan pielessä ja pääpeili sitten enemmän? Toisaalta jos osuu apupeilin keskimerkkiin (joka ei liene iso?) ja jos cheshirekin on samaa mieltä, niin ehkä sitten ei.

CN:llä oli joku, jolla keskimerkki oli apupeilissä väärällä kohtaa tai itse asiassa oli kyllä keskellä, mutta itse peili ei ollut ihan keskellä pitimessään, jolloin keskimerkki oli putkeen nähden myös pielessä vaikka keskellä peiliä olikin. Pääpeili tuskin pääsee toisessa syrjässä putkea olemaan.

Olet oikeassa. Ainakin osaksi, kyllä. Nakuttelin ohuista nauloista pienelle puupalikalle telineen, missä laser mahtuu pyörimään akselinsa ympäri. Teline puristimella pöytään kiinni, ja pyörittelemään. Laser piirtää noin 5-6 metrin päässä n. 2-3 sentin ympyrää, joten se on n. puolen astetta vinossa. Selittäisi siis ehkä puolet, mahdollisesti enemmänkin virheestä. Samoin virheen suunta vs. käyttämäni laserin suunta tarkentimessa täsmäävät.

En tiedä tarkkaan, mihin kohtaan apupeiliä laser osuu. Epäilen olleen keskimerkki sillä perusteella, kun laser himmeni pääpeilillä osuessaan siellä keskimerkkiin (oletin siis apupeilin keskimerkin täpläksi). Tämä ei ehkä selitä kaikkea, sillä apupeilin keskimerkki onkin todellisuudessa ohuella tussilla piirretty ympyrä (tarkentimesta kuikuillen).

Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että mun on saatava ensin kollimoitu laser, ja palataan epäilyihin ja johtopäätöksiin vasta sitten uudemman kerran!

mistral

Hyvä kun laserista löytyi vika, helppo korjata.

Pappis

#14
Lainaus käyttäjältä: mistral - 27.11.2021, 23:18:23
Hyvä kun laserista löytyi vika, helppo korjata.
Juu, kyllä tuossa Colli:ssakin ne säätöruuvit löytyy tuolta kumirenkaan alta, kuten muualta löytämäni liitekuva kertoo. Ne ovat vain jollakin lukitteella kiinni ja jokseenkin odotetusti ohjeita ei löydy mistään. Kuiva lukite käyttäytyy kuin juotostinojen juoksutteet, murenee kellertäväksi jauheeksi.