aurinkoputken hankinta, pohdintaa

Aloittaja Timpe, 02.01.2020, 20:19:30

« edellinen - seuraava »

Timpe

Nostetaanpa vanha aihe esille, kun tuohon aurinkoputken hankintaan on allekirjoittaneella alustavaa kiinnostusta.
Menisikö kovasti mönkään, jos hankkisin Lunt LS60THa Ha-putken omaan käyttööni odottamaan tulevaa pilkkumaksimia? Vai pitäisikö sen olla painetarkenteista LS60THaPT mallia? Mikä ero noilla putkityypeillä on?

Entä kävisikö tuollaisen putken perään kuvauskameraksi ZWO ASI 224MC värikamera, jonka satun nyt omistamaan? ASI 224MC:n sivuilla kerrotaan sensorin kooksi: 4.8mm*3.6mm ja diagonaaliksi 6.09mm. Lisäksi 224MC kamerassa on pitkälle punaiseen menevä QE-käyrä, joten kuvittelisin tuon olevan kohtuullisen hyvä valinta tähän käyttöön ("...we estimate the Peak Value should between 75%-80%...").
Toisaalta olen myös visuaalihavaitsijan suuntaan kallellaan, joten putken kautta saatavat visuaalinäkymätkin kiinnostavat. Ts. tuollaisen perään tulisi varmasti kiinnitettyä myös normaali-okulaareja (=ei mitenkään erityisesti aurinkoputken okuja, mutta kumminkin Televuen ja Pentaxin laatua). Saako tuohon Luntin putki-hintaan mitenkään laadukasta visuaalikuvaa?

Aivan lopuksi ihmettelen nyt olisiko järkevämpää ostaa suunnilleen samaan hintaan vain erillinen Luntin Ha-suodinpaketti + suodinblokkeri käytettynä ja käyttää noita nykyisen TMB 152/1200 linssiputkeni kanssa tekemällä/teettämällä tuohon tarvittava mekanaaninen sovitus?
https://luntsolarsystems.com/shop/solar-products/hydrogen-alpha/double-stack-filters/lunt-ls60fha-h-alpha-filter/
https://luntsolarsystems.com/shop/solar-products/blocking-filters/lunt-blocking-filters-b600-b1200-b1800/
Eikö tuon lopputuloksena olisi suunnilleen samanlainen aurinkoputki, mutta nyt 60/1200 mm mitoissa kun tuo 152mm apertuuri blokataan 60 milliin? Ainakin putken optinen laatu olisi tuossa tapauksessa kohdallaan :cool:

Luntin suodinsivulta lainattua:
"LS60FHa H-Alpha Filter, 60mm front-mounted non-obstructed hydrogen-alpha filter for use on a wide range of telescopes!
Connect the Lunt LS60FHa to your telescope with the appropriate adapter (sold separately), or use it to double-stack on an existing Lunt 60mm LS60THa solar telescope or filter for a ~<0.5A band pass! Choose the appropriate LS60FHa and blocking filter for your telescope's focal length and focuser size. (?)
Required Accessories: Typically an adapter plate will be required to attach a Lunt Solar Filter to the front of a customer-supplied telescope. These adapters are in stock for the more common user scopes, but can be custom made to your specific requirement if needed.  No adapter is needed to connect one LS60FHa to another for double-stacking."


Luntin kulmablokkeri-sivulta lainattua:
(Kuvaustarve taitaa tuoda hintaongelmia tuossa koossa, vai koskettaako tuo kokovaatimus noita pikkukennoja kuten ASI 224MC:ssä?-)
Focal Length Suggestions for Imaging Use:
When imaging with a Lunt Solar System it is recommended that the user opt for the next larger blocking filter than that recommended for visual use. This is due to the fact that most imaging systems require additional "back focus".  It's important to realize that the blocking filter be moved further up the light cone. As a result, the aperture of the blocking filter needs to be larger to allow for the larger cone size.
    B600: For imaging use on telescopes with focal lengths up to 400 mm
    B1200: For imaging use on telescopes with focal lengths up to 600 mm
    B1800: For imaging use on telescopes with focal lengths up to 1200 mm
    B3400: For imaging use on telescopes with focal lengths up to 1800 mm


Mitä kaikkea tuossa viimeisessä vaihtoehdossa oikein joutuu miettimään, jotta tulisi toimiva kokonaisuus omaan käyttööni?
Budjetin olin tuossa ajatellut pysyvän alle 2k€:n. Huomasin vaihtoehtoja kartoittaessani, että tuollaisia "suodin + kulmablokkeri" -yhdistelmiä näyttäisi nyt saavan käytettynä esim. Amazonin kautta joltain Elektro Greif GmbH saksalaisliikkeeltä tuohon B1200 kokoon saakka. :huh:

Vastailkaa nyt edes osaan noista kyselyistä, niin saan jotain tolkkua tähän valintaani, kiitos!
- Timo Inkinen

einari

Yritetään nyt vastata nyt edes osaan.

Tuollainen Lunt60 taitaa olla kustannustehokkain Ha-aurinkoputki.
Normi/painetarkenteisesta en osaa sanoa kannattaako investoida paineistettuun.

Entäs Quark ?
Tosin se ja putken suulle menevä ERF menee jo aika kalliiksi jos ajattelee 150mm kokoa.
https://www.apm-telescopes.de/en/observe-sun/optical-accessories/erf-filter/150mm-erf-glass-cell--180mm-id-cap-for-refractor.html
Ja näkökenttä olisi aika kapea (=yksityiskohtainen?).

Ja kamerasta - ehdottomasti ennemmin mv-kamera, koska värikamerasta käytetään vain punaiset pikselit.
Tai edes värikamera jossa on enemmän pikseleitä.
___
Tapio

Timpe

Ok, kiitos näistä. Pitää tutkia Quarkiakin, mutta luulen (en tiedä!) sen olevan hiukan hankala systeemi tähän tarpeeseen.
ASI 224MC kamera nyt sattui olemaan nurkissa odottamassa käyttöä, mutta jätän sen siis Kuulle ja planeetoille.  :wink:
Muita vinkkejä?
- Timo Inkinen

cmas

En omista Coronadoa enkä Lunttia, mutta:

1) Unohda 60 mm optiikka ihan saman tien. Kiusaat itseäsi ja kadut tätä jo noin 3 viikkoa ensivalosta. Lähtisin liikkeelle 80 mm:stä ja siitä ylöspäin pinkan niin kestäessä.
2) Painesäätöinen on kiva. Ei tartte leikkiä tilttaamalla ja saa todella nopeasti haettua säädöt & muutettua niitä lennosta. Mutta näistä saa lukea herjausta sieltä täältä, tuntuu tuo spotin koko vaivaavan lähes jokaisen valmistajan näitä ns. kuluttajatason hintaluokan laitteita.
3) Tilttisäätöinen on käsittääkseni parempi sweet spotin kooltaan. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi mahdollisesti sweet spotiltaan suurempi kuin painesäätöinen, mutta voin olla väärässäkin.
4) Jos pinkka kestää pistää 152 mm:n nokalle ja perään isot Luntin kamat, niin se on varmaan hieno peli. Suomessa kuvauskelit vaan tuntuu olevan vaikea ulosmitata. Jos itselläni olisi rajaton budjetti en silti tiedä laittaisinko tuon kokoluokan vermettä. 60 mm kuristamisessa en näe kovin paljon järkeä henk. koht.
5) Jos päätyisin itse Coronado/Lunt-osastolle, niin double stack vakavaan harkintaan. Tuntuu, että niillä vermeillä kuvanlaatu ja detailit on jotain ihan muuta kuin "peruspaketilla". 80 mm double stack vaan ei ole enää millään muuttujalla halpa.

Itselläni on Quark sinulle varmaan tutun TS 80/480 APOn perässä. Sillä parasta jälkeä edustaa tuo alla oleva kuva. Siitä tuli Solarchatin puolella kommenttia, että joku ei ole saanut 100 mm Luntista puristettua vastaavaa (no, muuttujia piisaa, mutta käsitin, että tuo 100 mm ei välttämättä tuota parempaa jälkiä ilman double stackiä kuin 80 mm & Quark & ASI178mm): https://solarchatforum.com/viewtopic.php?f=4&t=22874. Tuota SolarChattia kannattaa hieman selata muutoinkin.

Käytetyistä vermeistä en osaa sanoa mitään. Oma uutena ostettu Quark on kertaalleen vaihdettu valmistajalla ja uusi on omat tarpeeni tyydyttävä kuvakentän tasaisuudeltaan (ensimmäinen ei ollut). Kamerana käytän ASI 178mm:ää ja putken nokalla on 90 mm Baaderin D-ERF. Mikäli arpominen on hankalaa, kannattaa miettiä saako jostain putken lainaan testiä varten. Oma komboni (esisuodin, OTA, Quark, lyhentäjä) on ollut lainassa viime kesänä @AaJii. Häneltä voit saada ehkä kysyttyä kokemuksia tuosta kombosta ilman, että minä jorisen omiani täysin biasoituneena. Käsitin, että se toimi ns. virrat päälle laittamalla.

Ja Quarkin huonous on mielestäni "pitkät" säätöajat, kun joutuu odottamaan muutaman minuutin säädön tehtyä, jotta etalonin lämpötila stabiloituu uuteen arvoon. Painesäätöinen ois nopsa, mutta sweet spotin koosta olen lukenut vähän turhan paljon negatiivista omassa käytössä. Tilttisäätöinen kai voisi olla ok, jos sen säädöt pysyy (ei kokemusta). Kuoppainen tie tämäkin, mutta ei tartte palella pakkasessa säätöjä tehdessä, joten suosittelen kokeilemaan  :cheesy:




Timpe

ISO kiitos Tommi tuosta yllä olevasta vastauksesta!  :cool:
Pitänee anoa ylläpidolta aiheen siirtoa uuteen viestiketjuun, jossa olisi otsikkona vaikka ylläoleva otsikko. Leikatkaa tuohon uuteen aiheeseen mukaan vaikka kaikki uusi keskustelu tästä viestistä lähtien, niin ei ryöstetä tuota Coronado vai Lunt ketjua tähän yleisempään Auringon Ha-havainnointikeskusteluun. Kiitos!

Oma tilanteeni on tosiaankin sellainen, että aion enemmän tai vähemmän hyljätä vakavamman ds-kuvaamisen täällä suloisessa Suomen maassamme kuvauskelien jatkuvan heikkenemisen takia. Jos katson nyt taaksepäin oman syyskauden ds-kuvaamistani, niin käytin koko syksyn selkeät kelit  (syyskuusta joulukuulle) yhden ainoan 12 h sumukuvan fotonien keräämiseen. Tuosta kohteesta tulee foorumille loppukuva sitten, kun olen myynyt CCD-kamerani ja valovoimaisen Newton 10" F/4 + ASA 0,73x komakorjain/lyhennin yhdistelmän toiselle harrastajalle. En enää näe mielekkääksi aloittaa toista tuollaista 10+ tunnin deep sky -kuvausmaratonia tulevalle kevätkaudelle, koska sen valmistumiseen tarvittavien kokonaisfotonien keräämiseen kuluva aika F2.8 putkellakin venyy säistä johtuen 3-4 kuukauden mittaiseksi! Kuvauskelit ovat olleet harvassa ja silloinkin kun on "selkeää", saan samaan aikaan miettiä tuollaisen kuvausillan läpinäkyvyyden surkeutta himmeiden höttöjen kuvaamisessa. Pöh ja vielä kerran pöh... :angry: Siirtymällä muiden kohteiden (esim. Auringon) havaitsemisen suuntaan pääsisi tosiaankin pois tuosta yöaikaisesta turaamisesta *) DS-kuvauksen kanssa!

Havaintosuojaan jää nyt TMB 152/1200 APO linssiputki, jota haluaisin hyödyntää jatkossa enemmän myös Aurinko-kuvauksessa ja -katselussa.
Edellinen kysely on ollut tuohon asiaan liittyvää eli olisi mukava löytää "jotain muuta(TM)" tuollaisen yllä kerrotun DS-kuvauksen mukanaan tuoman tuskailun sijaan. Jotain uutta harrastukseen, minkä valmistumiseen ei menisi enää useita kuukausia per ds-kuva. Siirryn nyt tästä lukemaan Daystar Quark-keskustelua ja keräämään lisätietoa myös noista Quark-ratkaisuista, joita Tommi ansiokkaasti tuohon nyt pohjusti.

*) Vrt. "Lopputulos vs. siihen käytetty aika", vaikka kaikki sujuisikin ns. hyvällä rutiinilla.

PS. Katkaiskaa tämä jatkokeskustelu omakseen, kun se ei kumminkaan liity muuhun Coronado vai Lunt ketjuun, kiitos! Jatketaan sitten sinne...
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen


Timpe

Lainaus käyttäjältä: cmas - 03.01.2020, 17:27:52
Tilttisäätöinen on käsittääkseni parempi sweet spotin kooltaan. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi mahdollisesti sweet spotiltaan suurempi kuin painesäätöinen, mutta voin olla väärässäkin.

Avaatko hiukan tuota Speet Spot ajattelua? Ymmärrän tuon siten, että tuollaisella Ha-putkella ikään kuin "viritetään oikea taajuus kohdalleen" samaan tapaan kuin radiossa viritetään asemaa. Jossain kohtaa tuo "kuuluvuus" (=tietyn yksityiskohdan näkyminen) on sitten huipussaan ja tämä asento halutaan säilyttää pysyvämminkin. Tässä kohtaa taitaa olla sitä vaikeutta kuluttajaluokan laitteissa, jos oikein ymmärsin. Perustuuko tuo Ha-kaistan näkyminen kaikissa putkissa yleisemminkin johonkin erityiseen ja yhteiseen havaintotekniikkaan, mihin liittyvät nuo etalon / doppler etc. käsitteet suotimien kaistanleveyksineen? Tässäkin aiheessa on näemmä aika paljon opiskelua, jos haluaa ymmärtää taustatietoja tuollaisen putkivalinnan perusteiksi... eh :shocked:

Hinnoista olisi myös mukava kuulla jotain arviota, kun nuo näyttävät nousevan huomattavan nopeasti havaintolaitteen apertuurin kanssa. Einarille oli "Lunt60 kustannustehokkain Ha-aurinkoputki" ja Tommille vasta 80mm putkista kannattaa aloittaa. Tästäkin olisi hyvä löytää jotain konsensusta vähän samaan tapaan kuin että 8" Dobson on hyvä aloittelijan putki tähtitaivaan ds- kohteisiin tutustumiseen. En nyt oikein pääse kartalle tähän Ha-havaitsemiseen taloudellisessa mielessä ts. en vielä tiedä mihin ominaisuuksiin Ha-katselussa/kuvauksessa olisi fiksua panostaa.  :huh:
- Timo Inkinen

einari

Tuolta solarchatista löytyi seuraava ketju:
https://solarchatforum.com/viewtopic.php?t=11392

60-70 scoopin hinnat näyttää pyörivän 3000-4000 euron välillä.

Blocking filter kannattaa valita sen mukaan aikooko katsella vai myös kuvata - eli kuvaukseen isompi (ja kalliimpi) blocking filter.
___
Tapio

cmas

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 03.01.2020, 19:32:22
Avaatko hiukan tuota Speet Spot ajattelua? Ymmärrän tuon siten, että tuollaisella Ha-putkella ikään kuin "viritetään oikea taajuus kohdalleen" samaan tapaan kuin radiossa viritetään asemaa. Jossain kohtaa tuo "kuuluvuus" (=tietyn yksityiskohdan näkyminen) on sitten huipussaan ja tämä asento halutaan säilyttää pysyvämminkin. Tässä kohtaa taitaa olla sitä vaikeutta kuluttajaluokan laitteissa, jos oikein ymmärsin. Perustuuko tuo Ha-kaistan näkyminen kaikissa putkissa yleisemminkin johonkin erityiseen ja yhteiseen havaintotekniikkaan, mihin liittyvät nuo etalon / doppler etc. käsitteet suotimien kaistanleveyksineen? Tässäkin aiheessa on näemmä aika paljon opiskelua, jos haluaa ymmärtää taustatietoja tuollaisen putkivalinnan perusteiksi... eh :shocked:

Hinnoista olisi myös mukava kuulla jotain arviota, kun nuo näyttävät nousevan huomattavan nopeasti havaintolaitteen apertuurin kanssa. Einarille oli "Lunt60 kustannustehokkain Ha-aurinkoputki" ja Tommille vasta 80mm putkista kannattaa aloittaa. Tästäkin olisi hyvä löytää jotain konsensusta vähän samaan tapaan kuin että 8" Dobson on hyvä aloittelijan putki tähtitaivaan ds- kohteisiin tutustumiseen. En nyt oikein pääse kartalle tähän Ha-havaitsemiseen taloudellisessa mielessä ts. en vielä tiedä mihin ominaisuuksiin Ha-katselussa/kuvauksessa olisi fiksua panostaa.  :huh:

Oli ehkä vähän huonoa terminologiaa. Meinasin sitä, että noista painesäätöisistä on raportoitu sitä, että kuva-alan tarkin alue ei ole välttämättä fyysisesti optisen akselin ympärillä symmetrisesti. Eli jos auringin hilaa keskelle kennoa, saattaa osa kuvasta olla sumeampaa kuin toisaalla. Tätä ongelmaa oli myös omassa Quarkin ekassa versiossa. Quarkin kanssa kannattaa myös muistaa, että se toimii parhaiten vähän hitaammilla putkilla (taisi olla valokartioon liittyvää asiaa etalonissa tms). Omalla F/6:lla joutuu binnaamaan kuvatessa, muuten ylinäytteistelee ihan suotta (toivottavasti ei mene terminologiat ihan väärin teidän gurujen kanssa  :laugh: )

Tein aikoinaan itse aika paljon mietintää apertuurin osalta. 60 mm kuvat eivät vakuuttaneet (selasin paljon Flickriä, SolarChattia yms), 80 mm oli ok, 100 oli tyypillisesti jo hyvää. Päädyin 80 milliseen, kun tuo APO oli jo nurkissa. Sen kanssa ei tarvitsisi käyttää D-ERF-suodinta, vaan kaiketi rajatapauksena pärjäisi IR-filtterillä Quarkin edessä (DayStar kertoilee näitä sivuillaan). Päädyin kuitenkin putken lämpökuorman laskemiseen ja ostin tuon ison filtterin.

Katselusta en tiedä mitään, kertaakaan en ole visuaalisesti aurinkoa Quarkin läpi katsonut. Ainoastaan kuvauskäytössä itselläni tuo setuppi ollut ja nyt ottaa lepoa säilytyksessä, kun ei jälkikasvulta riitä enää aika tällä hetkellä.

Quarkin taajuutta säätämällä voi tosiaan Dopplerin kanssa pelailla ja nähdä kohti tulevia "rakenteita" paremmin kuin esim. sivulle päin suuntautuvia. Itsellä on chromosphere Quark (se protu-versio on vaan ns. laajemman kaistanpäästön suodin eli myyvät niitä kai lähinnä visuaalikäyttöön), sillä saa kuvista veivattua esiin samaan kuvaan pintarakenteet sekä protut yms ongelmitta.

Tilasin Quarkin Briteistä 365astrosta. Olikohan se jotain 1300 euroa ollut jokunen vuosi sitten. Lyhentäjäksi kelpaa melkein mikä vain. Kamerat ei kalliita ole, etenkin jos semmoinen on nurkissa. Putkeksikin käy vaikka halpisOTA periaatteessa, koska kaista on kovin kapea.

einari

Laitetaanpa ketjuun oma kokeiluni jossa samana päivänä kuvasin Lunt 100:lla ja omalla Coronado PST:llä.
https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/27168
___
Tapio

cmas

Einari, onko sinulla tarjota noista kuvista alkuperäisen kokoiset? Mietin sitä, että eikö muka isommalla ole tuon parempi resoluutio (kyllähän noista eron näkee toki, mutta täysikokoinen mosaiikki olisi mukava nähdä)? Toki muutamassa tunnissa keli ehtii muuttua mm. lämpötilan noustessa. Itse olen huomannut, että parhaat Ha-kuvat on tullut poikkeuksetta otettua aamulla / aamupäivällä ennen kuin asfaltti ja katot yms ovat kuumentuneet. Onko tuo 100 mm Lunt muuten double stacked vai ns. normaali versio?

Sitten jorinaa yleisesti ja Timpellekin suunnattuna:
Semmoinen jäi vielä sanomatta eilen, että noissa blocking filttereissä (eri kokoisia) on varmaan merkittäviä eroja tuon sweet spotin osalta painesäätöisissäkin vermeissä. Jos tuo asia on saatu jo nyt kuntoon / paremmaksi (en ole pariin vuoteen seurannut tätä asiaa), niin kyllä se painesäätöinen on aika kiva ja nopea - ainakin ideana. Taitekerrointa kun saa sen avulla muutettua niin nopsaan verrattuna lämpötilasäätöön (Quark) tai tilttaukseen (Lunt, varmaan Coronadokin toimii näin?).

Sen kummemmin Quarkia suosittelematta (kuten olen sanonut, niissä on myös omat ongelmansa, kuten kaikissa kuluttajahintaisissa H-alphakamoissa) olen sitä mieltä, että hyvä yksilö näyttää antavan enemmänkin Luntin double stack -version tason yksityiskohtia parhaimmillaan, kun vertaa samaa apertuuria. Ja vielä lisäksi se, että Quarkista on kaksi versiota: ns. normaali kiinteällä barlowilla oleva (suositellaan F/4 - F/8 parhaalle kuvanlaadulle) tai sitten Quark combo, jota voi vapaammin sovittaa erilaisiin putkiin (SCT yms). Semmoista olen lueskellut, että normaalissa on vähän parempi kuvanlaatu, mutta tästä ei nyt ole omakohtaista kokemusta, kun en ole verrannut. Kolmaskin versio on olemassa näemmä ja sen voi heittää Canonin tai Nikonin nokalle. Ja kun nykyään Daystar tarjoaa H-alphan lisäksi CaK-, Na- ja Mg-laitteitakin, niin onpa valikoima kasvanut. Mutta kun katselee kuvia noista Na- ja Mg-vermeillä tuotettuna, niin kyllä H-alpha ja CaK on mielestäni mielenkiintoisempia. Ja linkki tähän: https://solarchatforum.com/viewtopic.php?t=24542

Osa näistä on jo varmaan tuttuja, mutta listaan ne tähän kuitenkin:


Joka tapauksessa: Mielestäni näiden kuluttajahintaisten H-alpha-vermeiden kuvakentän tasaisuudessa ei kannata odottaa samoja tuloksia kuin mitä olet itse hieronnut DS-kalustollasi. Mutta kun vähän väljentää näkemystä / vaatimusta, niin harrastaminen on hauskaa ja kuvanlaatu ajoittain äärimmäisenkin hyvää (tosin tämä nyt on vain oma mielipiteeni toki).

Ehkä koettaisin vielä oman mielipiteeni tiivistää näin:
1) Jos sinulla on sopiva OTA käytössäsi, harkitsisin Quarkia. ERF pitää huomioida hinnassa. Quark on nyt noin 1170 euroa 365astronomyssä ja noin 1400 euroa TS:ssä. 365:ssa ja TS:ssä on Baderin D-ERFiä eri kokoisena ja hinta esim omalle 90 milliselleni on noin 400 euroa - valikoimaa täällä: https://www.365astronomy.com/search.php?mode=search&page=1&keep_https=yes ja https://www.teleskop-express.de/shop/advanced_search_result.php?keywords=D-ERF&suchdas=OK.
2) Jos pinkka ei olisi esteenä, niin Double stacked Lunt / Coronado tarjoavat varmasti hienon kokonaisuuden. 80 mm ottaisin itse lähtökohdaksi ihan sen vuoksi, että olisi mahdollista saada jo jotain muutakin kennolle kuin full diskiä ja semmoisessa koossa, että viitsii vaikka seinälle tulostaa. 

Timpe

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, tuo on varmasti hyödyksi muillekin asiaa pohdiskeleville tahoille  :cheesy:
Olen itse käyttänyt iltapäiväni erillisten linkkien kahlaamiseen ja mm. Luntin blogien lukemiseen. Kerään siis yleistietoa aiheesta...
Siinä sivussa on löytynyt muutamia kultajyviäkin pohdintaani liittyen, joista pari yleisartikkelia tähän:
http://www.ianmorison.com/h-alpha-solar-telescopes-an-in-depth-discussion-and-survey/
https://luntsolarsystems.com/whats-an-etalon-and-how-do-i-make-one/
https://luntsolarsystems.com/an-explanation-of-the-steps-to-buying-a-solar-telescope/
https://luntsolarsystems.com/a-simplified-explanation-of-solar-telescopes/

Tuolta lainaus:
"Should I buy based solely on the aperture of the telescope?
The simple answer is No!
A Solar Telescope is a completely different animal to its cousin, the nighttime scope. A Solar Telescope is a multi-filter system that requires an engineered precision balance of aperture, etalon size and performance, f-ratio, etalon placement, safety filters, and out of band blocking. It is not a secret that the price of a Solar Systems increases dramatically based on the size of the etalon paired to the system."


Tuo selittää hiukan hintojen käyttäytymistä. Samoin jossain noissa blogeissa oli mainintaa seeingin etc. ulkoisten tekijöiden vaikutuksesta tuollaisen Ha-putken kuvalaatuun ja todettiin ettei se suuri apertuuri ole välttämättä onni ja autuus, kun jo tuollainen 80 mm apertuuri riittää saamaan keskiverto-seeingistä kaikki irti. (Saattaapi selittää myös Tommin aiempia kokemuksia kuvavertailuista 100mm apertuuriin ja taidanpa tuon tiedon takia pitää nykyisen TMB 152:n ihan sellaisenaan, ilman mitään lisätuunaus-tarvetta Ha-kuvauskäyttöön *)

Jossain Luntin blogi-kirjoituksessa oli muuten juttua myös etalonin lämmityksestä eli suora viittaus kilpailija Quarkiin:
"It's pretty obvious that if you heat an optical system from the edge it will expand the spacer layer at the edge first. It may take several minutes to many minutes for the etalon to reach equilibrium.
Ja tuon päälle tuli paljon muuta vertailua lämmityksestä tai sen puutteesta, lukekaa itse noista linkeistä, jos kiinnostaa.

Tässä saattaa nyt käydä siten, että hylkään tässä vaiheessa Ha-kuvaamissuunnitelmat kokonaan ja tyydyn toistaiseksi Ha-visuaaleihin Auringosta. Tuo valinta toisi selvyyttä tuleviin kiinnostuksen kohteisiin, eikä vaatisi tässä vaiheessa niin tuhtia pinkkaa rahaa sijoitettavaksi johonkin, mistä en ole nyt sata-varma haluanko omistaa sellaista pysyvästi...

Tässä mielessä laitoin lisätieto-kyselyä tämän pikku-Luntin myyjälle:
https://www.astrobuysell.com/uk/propview.php?view=156059
Lukaisin tuosta LS50:stä visuaalipainotteista keskustelua mm. täältä: https://stargazerslounge.com/topic/233314-lunt-ls50tha/

Toisena optiona saattaisi olla Luntin oma re-furbished tuote LS60 muodossa:
https://luntsolarsystems.com/shop/solar-products/h-alpha-refurbished/lunt-ls60tha-solar-telescope-pressure-tuned-with-b600-blocking-filter-2/
Tuon hinta tänne rapakon yli uitettuna olis noin 1660 euroa. Tai sitten kolmanneksi voisi tulla kyseeseen jokin muu visuaalikäyttöinen halvahko Ha-putki käytettynä, jota en nyt sattunut tällä hetkellä tähän viestiini löytämään.

Kumpikaan noista em. Lunteista ei siis sovellu kuvauspuolelle, mikä toisaalta saattaisi olla ihan vapauttavaakin, kun pääsisi "naatiskelemaan" Ha-näkymistä ihan rauhassa okulaarien läpi. :smiley:
*) Ja jos noista pikku-Lunteista tulisi tälle suunnalle kuvaushaluja enemmänkin, niin sitten pitää miettiä uudelleen ottaisiko tuohon tarpeeseen suurempaa (lue:kalliimpaa) Ha-kalustoa ja kierrättäisin tuollaisen visuaaliputken eteenpäin muualle.
- Timo Inkinen

Timpe

Tämä taitaa olla hiukan vaikeampi asia päättää kuin alkuun ajattelin, kun mielipiteet vaihtuvat täällä päivästä päivään...  :huh:
Törmäsin tänään Cloudy Nightsin vertailukeskusteluun ja tuolla mielipiteet visuaalipuolellakin näyttävät kääntyvän enemmän Quarkin puolelle, vaikka se on hidas lämpenemään aina kun sen käyttöönotto tai kaistansäätö tapahtuu: https://www.cloudynights.com/topic/494731-lunt-solar-telescope-vs-quark-cromosphere/

Hinnoissa Quark + sopivan kokoinen ERF -suodin yhdistelmä TMB-linssiputken nokalle on sekin sangen kilpailukykyinen moneen Luntin Ha-putkeen nähden:
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p7050_Daystar-Instruments-QUARK---H-Alpha-Filter-System-for-Chromosphere.html
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3243_Baader-D-ERF-135mm-Energy-Rejection-Filter---Solar-Observation.html

Vaikea sanoa mihin tässä päädyn...  :grin:
https://www.cloudynights.com/topic/494731-lunt-solar-telescope-vs-quark-cromosphere/?p=6500132
"...the best money-is-no-object combination imaginable for visual work would be an LS50 for truly portable, LS80 DSII for high-contrast low-power disk, and a DayStar Quantum PE .4 or .5 Ang. Plus a 180mm refractor, of course. But the amazing thing is that the Quark by itself is not that far off from ideal (assuming you have the refractor and ERF)."

Kun toisaalta näin...
https://www.cloudynights.com/topic/494731-lunt-solar-telescope-vs-quark-cromosphere/?p=6507524
"...Basically the etalon in the Quark is heat activated.  So the electricity warms it up to about 100F (37C).   I see you're pretty far north so your ambient temps are lower, so 15 mins or more to heat up.  Here in Arizona during spring, summer and fall it only takes about 8 mins or even less in summer to heat up as the ambient temp is near the operating temp.
If you do like to fiddle with your tuning, then it takes 2-3 mins (for a 1 click change) for the etalon in the Quark to change its temperature.   You can still view while it is changing.   But changing from viewing surface detail to viewing proms (the best you can with the chromosphere version, which is still pretty good) will take 5 mins or so, compared to near instant in the Lunt/Coronado."


Onko kokemuksia Quarkin adaptoitumisesta Suomen oloissa joko kuvaus- tai visuaalikäytössä?
- Timo Inkinen

Timpe

Vielä lisää tietoa Ha-putkien käyttäytymisestä viileämmissä olosuhteissa (käyttölämmöt kumminkin ylempänä kuin ne normaalit alimmat sallitut käyttölämpötilat).
https://www.cloudynights.com/topic/640343-temperatures-effect-on-blocking-filters/

Tuolla suositellaan käyttämään lämmityspantaa tarpeen mukaan Ha blokkerin ympärillä, jotta se pysyy mukavasti käyttölämpimänä. (Kyse siis myös Luntin Ha-putkista.)
"For a blocking filter, I use a 3" dew heater attached directly to a 9v or a 12v lithium battery.
As noted in the other thread, in my LS80 DSII, at 50F I can detect a difference, at 40F I notice a difference, at 30F the difference is big enough to be disappointing, and at 20F it is a very poor view. With the above heater, the scope stays like warm weather down to 10F that I have tested."

"In cold weather, given the choice of the Lunt 80 DSII with a heater or a Quark on a 70mm or 92mm refractor, I use the Lunt. The DS always wins in contrast, and it doesn't have to heat up. On a 130mm or 155mm, that's a different story; the answer there is to use both the Quark and the Lunt."

Toisin sanoen suotimien lämmitys viileässä ilmanalassa kannattaa ja samoin myös Double Stacking (suotimen tuplaus toisella kaistanleveyden pienentämiseksi 0,7 A -> 0,5 A) on kannattavaa tuon lisääntyvän kontrastin takia. Mutta DS:llä tulee huima hinnanlisäys kustannuksiin eli tuollaisen Lunt Ha-putken hinta tuplautuu. Tässä mielessä Quarkin käyttömahdollisuus suoraan suurempien linssiputkien kanssa on minulle iso plussa  :cool:

Sitten löytyi tällainen ketju Auringon Ha visuaalihavainnoista katsoen:
https://www.cloudynights.com/topic/640034-lunt-50-vs-daystar-quark/

Tuolla on myös Quarkin laatuongelmista kirjoitusta:

"Getting a good quality Quark with decent contrast uniformity for full disc views/imaging appears sometimes to be a crap shoot, but it would be better suited for close up views with larger aperture."
"I disagree with the Quark being a crap shoot. I talked with the folks at Daystar and yes they agreed that they had problems in the beginning with the early Quarks.  I guess a lot of folks got burned but they assured me they tried to make it right and would stand behind their products if I should have a problem.  I waffled back and forth between small dedicated solar scope and the Quark that could be used with many larger refractors that I already owned.  Even with my limited experience, I'm very satisfied with my decision to buy the Quark because when the seeing permits the visual and photographic details are amazing."

Niinpä... tein siis tilauksen FLO:lle tuosta Chromosphere Quarkista ja parista adapterista (£1104,95 = 1295,85 € = toimitus vielä juuri ennen UK:n Brexit-eroa) ja TMB 152:n eteen sopiva Baader ERF 160mm näkyy olevan valmistajalla noin tonnin hintainen lisäkulu (auts!). Tuollainen ISO etusuodin pitänee laittaa tilaukseen hiukan myöhemmin Baaderilta, kun ei tuota Ha-Aurinkoa pääse kumminkaan ennen kevättä havaitsemaan. Quarkin laatuongelmat huomioiden (link) kannattanee tiedustella FLO:lta tänne tulevan Quarkin laadusta jotain kommenttia ennen sen toimitusta tänne ulkomaille :rolleyes:

Katsotaan sitten myöhemmin mitä tuosta Quarkin Ha-paketista sitten tulee ts. lopetan vatuloinnin tähän...
(Minusta tuollainen 2000...2300€ menee nyt parempaan käyttöön Quarkissa kuin noissa Luntin LS50...LS60 putkissa, mitä tuolla summalla saisi. Muunlaisesta investoinnin järkevyydestä en sitten sano mitään... :grin: )
- Timo Inkinen

cmas

Omassa käytössä pistän Quarkin lämpenemään sisällä. 10 min kuluttua, kun jalusta on pystyssä pihalla, valot on jo vihreänä. Kentällä säädön muuttaminen kestää muutaman minuutin per naksu. Kuvauskäytössä tuo aika menee vaikka mihin, visuaalikaveri voi vetää röökin, venyttää selkää tai lisätä aurinkorasvaa. En ole itse kokenut ongelmaksi. Ja kuvatessa käytän tasan yhtä asetusta joka kerta. Keväällä testaan, että onko kyseinen "optimi" vielä paras asetus ja on se talven jälkeen ollut. Visuaalihommissa voi olla tarvetta veivata asetuksia, kuvauskäytössä en ole nähnyt tarpeelliseksi (kun se hyvä baseline on vaan etsitty ko. Quark-yksilölle).