En omista Coronadoa enkä Lunttia, mutta:
1) Unohda 60 mm optiikka ihan saman tien. Kiusaat itseäsi ja kadut tätä jo noin 3 viikkoa ensivalosta. Lähtisin liikkeelle 80 mm:stä ja siitä ylöspäin pinkan niin kestäessä.
2) Painesäätöinen on kiva. Ei tartte leikkiä tilttaamalla ja saa todella nopeasti haettua säädöt & muutettua niitä lennosta. Mutta näistä saa lukea herjausta sieltä täältä, tuntuu tuo spotin koko vaivaavan lähes jokaisen valmistajan näitä ns. kuluttajatason hintaluokan laitteita.
3) Tilttisäätöinen on käsittääkseni parempi sweet spotin kooltaan. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi mahdollisesti sweet spotiltaan suurempi kuin painesäätöinen, mutta voin olla väärässäkin.
4) Jos pinkka kestää pistää 152 mm:n nokalle ja perään isot Luntin kamat, niin se on varmaan hieno peli. Suomessa kuvauskelit vaan tuntuu olevan vaikea ulosmitata. Jos itselläni olisi rajaton budjetti en silti tiedä laittaisinko tuon kokoluokan vermettä. 60 mm kuristamisessa en näe kovin paljon järkeä henk. koht.
5) Jos päätyisin itse Coronado/Lunt-osastolle, niin double stack vakavaan harkintaan. Tuntuu, että niillä vermeillä kuvanlaatu ja detailit on jotain ihan muuta kuin "peruspaketilla". 80 mm double stack vaan ei ole enää millään muuttujalla halpa.
Itselläni on Quark sinulle varmaan tutun TS 80/480 APOn perässä. Sillä parasta jälkeä edustaa tuo alla oleva kuva. Siitä tuli Solarchatin puolella kommenttia, että joku ei ole saanut 100 mm Luntista puristettua vastaavaa (no, muuttujia piisaa, mutta käsitin, että tuo 100 mm ei välttämättä tuota parempaa jälkiä ilman double stackiä kuin 80 mm & Quark & ASI178mm):
https://solarchatforum.com/viewtopic.php?f=4&t=22874. Tuota SolarChattia kannattaa hieman selata muutoinkin.
Käytetyistä vermeistä en osaa sanoa mitään. Oma uutena ostettu Quark on kertaalleen vaihdettu valmistajalla ja uusi on omat tarpeeni tyydyttävä kuvakentän tasaisuudeltaan (ensimmäinen ei ollut). Kamerana käytän ASI 178mm:ää ja putken nokalla on 90 mm Baaderin D-ERF. Mikäli arpominen on hankalaa, kannattaa miettiä saako jostain putken lainaan testiä varten. Oma komboni (esisuodin, OTA, Quark, lyhentäjä) on ollut lainassa viime kesänä @
AaJii. Häneltä voit saada ehkä kysyttyä kokemuksia tuosta kombosta ilman, että minä jorisen omiani täysin biasoituneena. Käsitin, että se toimi ns. virrat päälle laittamalla.
Ja Quarkin huonous on mielestäni "pitkät" säätöajat, kun joutuu odottamaan muutaman minuutin säädön tehtyä, jotta etalonin lämpötila stabiloituu uuteen arvoon. Painesäätöinen ois nopsa, mutta sweet spotin koosta olen lukenut vähän turhan paljon negatiivista omassa käytössä. Tilttisäätöinen kai voisi olla ok, jos sen säädöt pysyy (ei kokemusta). Kuoppainen tie tämäkin, mutta ei tartte palella pakkasessa säätöjä tehdessä, joten suosittelen kokeilemaan