Pilvilinna

Aloittaja VP, 31.03.2019, 21:58:57

« edellinen - seuraava »

Timpe

Oletteko miettineet kuinka tuollainen pulpetti-katto kestää sivuttaistuulta? Onko mahdollista, että puuskainen tuuli pääsee tarttumaan esim. tuon korkeamman seinän puolelta katon lappeen alle ja työntämään pahimmassa tapauksessa katon sivuttain pois kiskoiltaan?
- Timo Inkinen

Octopus

1. Minkävahvuiset teräslevyt on tolpassa? Onko tolppa hitsattu levyyn kiinni?

2. Aluskate olisi parempi katossa muovin sijaan.

3. Jos rakenteita ei ole kiinnitetty riittävästi ja jos peltikattoa ei ole kiinnitetty riittävästi, niin katto voi lähteä lentoon.

JVO

sivuttaistuulen ongelma on helppo ratkoa kiinnittämällä katto kuvauksen ajaksi palkkeihin, härkämäellä on kuitenkin aina joku paikalla kun on kuvauskeliä

Erik Pirtala

Saa olla aikamoinen hurrikaanituuli, että tuo tippuisi kiskoilta. Painoa rakenteella on kuitenkin 200 kilon luokkaa ja tuon korkeamman liikkuvan seinän pinta-ala on vain kolme neliömetriä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että kuvaussession aloitus vaatii jonkun paikan päälle.

Pitää tehdä tarkempia laskelmia myöhemmin

Pappis

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 16.07.2019, 13:02:06
Saa olla aikamoinen hurrikaanituuli, että tuo tippuisi kiskoilta. Painoa rakenteella on kuitenkin 200 kilon luokkaa ja tuon korkeamman liikkuvan seinän pinta-ala on vain kolme neliömetriä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että kuvaussession aloitus vaatii jonkun paikan päälle. Pitää tehdä tarkempia laskelmia myöhemmin
Töissä teimme kerran tuulikuormalaskelmia 30*40*60 cm laitekotelolle, jonka tahdoimme asentaa ulos tolppaan. Tulos yllätti kaikki asianosaiset, paitsi työstä vastanneen rakennusalan ammattilaisen: Pahimmassa suunnassa tuulikuorma oli 2,5 kN  laskettuna 25 m/s tuulelle. Kotelo sisälmyksineen ei painanut kuin 10-15 kg, joten se piti asentaa kunnolla perustettuun 100 mm tolppaan, jotta pysyisi pystyssä vähintään 10-20 vuotta.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 16.07.2019, 15:58:50
Töissä teimme kerran tuulikuormalaskelmia 30*40*60 cm laitekotelolle, jonka tahdoimme asentaa ulos tolppaan. Tulos yllätti kaikki asianosaiset, paitsi työstä vastanneen rakennusalan ammattilaisen: Pahimmassa suunnassa tuulikuorma oli 2,5 kN  laskettuna 25 m/s tuulelle. Kotelo sisälmyksineen ei painanut kuin 10-15 kg, joten se piti asentaa kunnolla perustettuun 100 mm tolppaan, jotta pysyisi pystyssä vähintään 10-20 vuotta.

Rupesin miettimään rinnastusta, moottoripyörää. Sen tuulenvastus voisi olla samaa luokkaa ja 25m/s olisi 90km/t. Näin pyörään kohdistuisi reilun 250kg voima, voiko olla mahdollista?


VP

Viikonloppuna asennettiin kattomoottori paikalleen, pientä päänvaivaa tuotti löytää sopivat ohjauspyörät katon ketjulle mutta biltemasta löytyi isoja kumipyöriä joissa oli sopivat metallivanteet. Itse pyörä lähti pienen askartelutuokion jälkeen kohti lähintä kaatopaikkaa että päästiin käsiksi alla oleviin vanteisiin. Kulmarautojen avulla asentaminen oli lastenleikkiä, kuten Erikin ilmeestä voi päätellä (osaa se teräs olla kovaa kun on huonot työkalut).

Tarkoitus oli myös nikkaroida rajakytkimet, mutta paikallisen rautakaupan myyjä möi sitten varmistelusta huolimatta juuri vääränlaiset rajakytkimet joten se vähän jarrutti intoa. Tehtiin sen sijaan ulosjäävälle ketjulle lippa ja minun flättipaneelille pidike laudasta. Seiniin ilmestyi myös kumiset tuiskulumisuojat ja sisälle muutama hylly tavaroille. Katon ensimmäinen koeajukin suoritettiin pyörittämällä moottoria porakoneen akun virtalähteestä. Hyvin rullasi joskin muutamissa kohdissa vastus kasvoi vähän. Ei kuitenkaan mitään sellaista mistä pitäisi olla huolissaan. :laugh:

-V

Erik Pirtala

#37
Kopin lopullinen ulkomuoto alkaa olla valmis. Seuraavana ohjelmassa on sähköistystä ja rajakytkinratkaisujen pohtimista. Myös kiskojen lämmitykset olisi tarkoitus asentaa ajoissa ennen kuvauskauden alkua. Tällä hetkellä näyttää ihan lupaavalta sen suhteen, että koppi valmistuisi kauden alkuun mennessä.

Tuo lippa vaatinee vielä lisävahvistusta, sillä noinkin pieni pala kerää helposti 60-80kg lumikuormaa



Tällä hetkellä koppiin on uponnut rahaa yhteensä 1500e

mistral

Lainaus käyttäjältä: Tähti Erkki - 22.07.2019, 10:59:29
Tuo lippa vaatinee vielä lisävahvistusta, sillä noinkin pieni pala kerää helposti 60-80kg lumikuormaa

Itse katto on vähillä ruoteilla, miten kestää lumikuorman?

Osku

Kyllä se kattorakenne minun mielestäni noin kuvista arvioituna näyttää tarkoitukseensa riittävän tukevalta. 
Jotta kattoa voidaan järkevästi avata ja sulkea on lumikuorma pidettävä pienenä. Mahdolisimman helppo lumenpoistomahdollisuus on tärkeä.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Osku - 22.07.2019, 17:46:44
Kyllä se kattorakenne minun mielestäni noin kuvista arvioituna näyttää tarkoitukseensa riittävän tukevalta. 
Jotta kattoa voidaan järkevästi avata ja sulkea on lumikuorma pidettävä pienenä. Mahdolisimman helppo lumenpoistomahdollisuus on tärkeä.

Kasasin hiljattain omaa koppia 30cm ruodejaolla kun Ruukin T20 profiilissa oli sellainen suositus. Tietty jos paikalla on usein porukkaa, varmaan kuorma pysyy pienenä.

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: mistral - 17.07.2019, 22:54:48
Rupesin miettimään rinnastusta, moottoripyörää. Sen tuulenvastus voisi olla samaa luokkaa ja 25m/s olisi 90km/t. Näin pyörään kohdistuisi reilun 250kg voima, voiko olla mahdollista?

Aerodynaamisuus vaikuttaa hurjasti (lue kyykky vs custom). Pyörät kuitenkin harvoin ovat kuutioita ja ilma virtaa suht` vaivatta pisaramaisten pintojen ohi verrattuna isohkoon neliöpintaan.
Voimallista off topiccia: https://canadamotoguide.com/2016/05/04/motorcycle-aerodynamics/
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

mistral

Lainaus Canadamotoguidesta:

Air pressure rises to the cube of speed, meaning that for every kilometer per hour, the corresponding air resistance increases by a multiple of 3,

Aika outoa jos 50km/t nousee 51km/t niin ilmanvastus kasvaisi 3x, ei luultavasti tätä tarkoittanut vaan jotain muuta mutta mitä?

pnuu

Lainaus käyttäjältä: mistral - 23.07.2019, 22:22:51
Lainaus Canadamotoguidesta:

Air pressure rises to the cube of speed, meaning that for every kilometer per hour, the corresponding air resistance increases by a multiple of 3,

Aika outoa jos 50km/t nousee 51km/t niin ilmanvastus kasvaisi 3x, ei luultavasti tätä tarkoittanut vaan jotain muuta mutta mitä?

Mopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nousisi 2^3 = 8 kertaiseksi. Eli esim. 10 -> 20 m/s kahdeksankertaistaisi ilmanvastuksesta syntyvän voiman alempaan nopeuteen nähden. Jos se siis on verrannollinen nopeuden kolmanteen potenssiin, en muista enkä jaksa tarkistaa..
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Erik Pirtala

Lainaus käyttäjältä: mistral - 23.07.2019, 22:22:51
Lainaus Canadamotoguidesta:

Air pressure rises to the cube of speed, meaning that for every kilometer per hour, the corresponding air resistance increases by a multiple of 3,

Aika outoa jos 50km/t nousee 51km/t niin ilmanvastus kasvaisi 3x, ei luultavasti tätä tarkoittanut vaan jotain muuta mutta mitä?

Tuo tarkoittaa sitä että ilmanvastuksien suhde on nopeuksien suhteen kolmas potenssi. Eli tuossa esimerkissä (51/50)^3 =1.06 eli vastus kasvaa 6%.

Katto ei varmasti kestäisi maksimilumikuormaa, mutta optimaalisen toimivuuden takia tarkoitus onkin pudottaa lumet katolta pari kertaa talvessa.