Tosiaan tätä projektia ollaan ideatasolla ja useita aanelosia kuluttaen suunniteltu jo hyvän aikaa. Paikasta ei vaan ole ollut varmuutta ja nyt kun saimme myönnytyksen rakentaa Härkämäelle, päästään kunnolla vauhtiin. Tarve etäkäyttöiselle laitteistolle on suuri, sillä nykytilanne, missä pitää matkustaa 180km suuntaansa aina kun haluaa kuvata ei ole kovin kiva.
En usko että on olemassa puitteiltaan ja olosuhteiltaan tätä parempaa paikkaa etäobservatoriolle. Ei ainoastaan bortle class 3 taivaat, mutta myös sähköt ja nettiyhteys.
Idea on siis tehdä Komakallion triplakopin tyylinen systeemi, missä katto liukuu etäohjattavasti sivuun. Koska meillä on hyvä näkyvyys jokaiseen ilmansuuntaan, olemme päätyneet ratkaisuun, missä osa seinästä liukuu osana viistokattoa pois tieltä rajoittamasta näkyvyyttä. Liikkuvia osia olisi edelleen yksi, vaikkakin siitä tulisi vähän raskaampi. Koska asumme molemmat kaukana, on tavoite että kopilla ei tarvitse käydä edes talvella kolaamassa lumia, mikä asettanee hieman haasteita suunnitteluun mm lumikuormien ja kiskojen osalta.
Koska koppi rakennetaan valmiille sorapedille, ei tarvetta kaivamiselle onneksi ole. Tolpat teemme pintavaluna valaen molemmille tolpille noin 150kg painoisen laatan johon tehdään raudoitettu harkkopilari.
Itse kuvaan tällä hetkellä ASI1600MM+8" Newton -kombolla, mutta lienee selvää että vaihto linssiputkeen on jossain kohtaa edessä huolto- ja kollimointivapauden takia. Luultavasti kuitenkin seuraava kausi alkaa tällä samalla mörssärillä, joten mitoitamme kopin Newtonini mukaan. Samalla koppiin jää kasvuvaraa kun homma lähtee kuitenkin joskus käsistä

Mutta joo, mielenkiintoinen projekti tulossa. Itse näen suurena mahdollisuutena erittäin pimeän paikan yhdistettynä siihen, että etäkäyttö mahdollistaa kelien salliessa erittäin pitkien valotusaikojen keräämisen vaivattomasti. Plus tämä on rakennustekniikan opiskelijalle mainio harjoitustyö

Ja nimi on nerokas vaikka itse sanonkin