Tässäpä nyt sitten ensivalo uudelle kuvauskalustolle vaikka kaikki palaset eivät vielä olekaan kerenneet tulla perille, fokkaria ja paria muuta pientä osaa vielä odotellaan, astronomisesta pimeydestä puhumattakaan. Odotellessa olen yrittänyt tutustua uuden kameran käyttöön, vaikka kaukoputkikin on uusi en sen toiminnasta ole ollenkaan huolissani, newtoneita minulla on ollut tähän mennessä jo useampiakin eikä sen anatomia ole mitenkään vieras.
Elikkä täm kuva on ensimmäinen CCD kameralla ottamani kuva jos etäkäyttöisiä välineitä ei lasketa. Kennon etäisyys komakorjaimelta on vielä 3,5 milliä liian pitkä mutta se asia korjaantunee tulevan viikon aikana kun TS:ltä tilaamani paketti saapuu perille. Tästä huolimatta nurkkatähdet ovat melkein siedettävät ja luulenkin että suurin syy tähtien venymiselle on seurannan tai pikemminkin napasuuntauksen puutteet (Olen vain heittänyt jalustan suurinpiirtein samaan suuntaan kuin se keväälläkin oli ja käyttänyt last align moodia goton kalibrointiin) sekä puutteet fokusointilaitteessa joka antaa hieman periksi kameran painon alla.
Valotusta kuvassa on seuraavasti: Ha 65 minuuttia, SII 50 minuuttia, OIII 35 minuuttia. Yhteensä siis 150 minuuttia. Ha on punaisessa kanavassa, SII vihreässä sekä hieman myös siniseen sekoitettuna, OIII sinisessä kanavassa SII:n kanssa. Luonnollisista väreistä ei voi missään nimessä puhua, sekoittelin tällä tavalla kun se alkoi näyttää silmälle hyvältä.
Kalibrointikuviakin olen tähän käyttänyt eli bias, dark ja flat ruudut. Kovasti on vielä opeteltavaa kameran sekä ohjelmien opettelussa ennen kuin kaikki on täydellisesti hallinnassa mutta eiköhän se siitä ala järjestymään kunhan saan lisää kokemusta. Guidauksen olen vielä hoitanut etsinguiderilla koska en ole saanut OAG:tä vielä toimimaan, kerran olen sitä yrittänyt mutta kun se ei lähtenyt luonnistamaan niin päätin että kunhan opin ensin pääkameran hallinnan niin sen jälkeen sitten paneudun tähän asiaan tarkemmin.
Foorumikuva toimii linkkinä 2400x1800 1,5 Mt kuvaan.

Kalusto: GSO 10" F/4 newton lyhennettynä F/2,8 ASA 2KORRR korjaimella, SBIG STF 8300, SBIG FW8-8300 suodinpyörä, etsinguidaus qhy5 kameralla.