Tähtikuvauksen aloitus - mistä liikkeelle?

Aloittaja Makev, 05.09.2017, 22:27:28

« edellinen - seuraava »

Poro

Lainaus käyttäjältä: RT-- - 09.09.2017, 18:26:43
Jos olisin nyt aloittamassa ihan tyhjästä, ostoslistalla olisi Nikon D5300, Samyang 135 f/2, Star Adventurer, sekä tukeva kolmijalka.

Olen itse palaamassa vuosien tauon jälkeen pimeisiin kuvaus hommiin juurikin kyseisellä kombolla. Hyllystä löytyi valmiiksi jalusta ja Nikon D7100 ja siihen ostin ebaysta 135 f2 samyangin 300€ ja teskop expressiltä star adventurerin 400€. Ostoksen jälkeen huomasin että verkkokaupasta saa minin 300€, joka olisi varmaan riittänyt minun suunniteltuun käyttöön. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/19990/hmdmr/Sky-Watcher-Star-Adventurer-Mini-seurantajalusta

Aikaisemmin kuvauskalusto painoi noin 50kg ja siihen rumpaan ei todellakaan kinnosta enää lähteä. Nyt kaikki kulkee selässä yhdellä kertaa ja virittelyssä aikaa menee oikeastaan vain napasuuntaukseen. Ainoa johto on kameran kaukolaukaisimessa.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

Makev

Vertailuja yms luettu ahkerasti ja olen päätymässä ostamaan Nikonin D5600 kameran sekä Nikonin 18-55 AF-P ja 70-300 AF-P kittiobjektiivit. Alunperin oli tarkoitus hommata pelkkä kamera + erillistä optiikkaa, mutta nuo saaneet testeissä sen verran paljon kehuja hintaisiksiin että ~70 € pienemmästä ja relu 400€ isommasta kuulostaa reilulta, etenkin kun kamera tulee siis astrokuvauksen lisäksi yleiskäyttöönkin. Koko setillä siis hintaa ~1250€. Mm. astrobinistä löytyy molemmilla otettuja ihan kelvollisia astrokuviakin, ainakin aloittelijan makuun ;)

Mikäli noissa ei valovoima kuitenkaan riitä, niin sitten voi ostaa erikseen valovoimaisemman objektiivin tähän hommaan, kun on jo päässyt kokeilemaan kuva-aloja eri polttoväleillä. Sigman 18-35mm näkyy saavan paljon kehuja, mutta hintaakin kertyy. Tuo mainitsemanne Samyang 135 f/2 kuulostaa myös kiinnostavalta, mutta vaatii jo sitten seurannan. Täytyy sitä vielä harkita ostaisiko suoraan järeän jalustan kunhan eka tässä opettelee , olisi sitten putkea varten valmiina. Ns supertelet (150-600) kiinnostaa myös ensi kesää ajatellen (lintuja yms) mutta kattoo sitten tilannetta. Seurannalla noilla näkyy otetun ihan kivoja sumukuviakin vaikkei varsinaisesti tähtikäyttöön tulisikaan.
____________________
TS Photoline 80/480 Triplet APO + corrector
Nikon D5600
EQ6-R
Altair 60mm + GPCAM2

RL

Hyvä valinta rungoksi. Nuo af-p objektiivit ovat myös astetta paremmat kuin aikaisemmat mallit. Teräväpiirtoisempia ja nopeampi tarkennus.

Tuo sigman f1.8 zoomi on kehuttu objektiivi, mutta teleobjektiiviksi liian lyhyt ja laajakulmaksi liian pitkä. Mummokuvaukseen on hyvä.

Tuota samyangia on kehuttu erittäin teräväpiirtoiseksi. Pienen seurantajalustan kanssa sillä saa hyviä tähtikuvia. Tuossa ei ole sitten automaattitarkennusta.