Visuaalihavainnot kaudella 2017-2018

Aloittaja kjj, 12.08.2017, 00:56:33

« edellinen - seuraava »

VeskuP

Täällähän on porukka jo aktivoitunut toden teolla :grin: Mites muuten ne havaintokortit mistä oli tuossa viime kauden päätteeksi puhetta, onkohan joku jo touhumassa niitä?(Tämä ehkä lähinnä Juhalle?) Varmaankin on tietysti muutakin kiirettä, kun nuo kortit. Ajattelin vaan, että olisihan se nyt hieno kokeilla noita uusia parempia kortteja jo ehkä tällä kaudella. Tosin onhan noita vanhojakin vielä :wink:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Syvä taivas -tapaamisen yhteydessä tehtyjä havaintoja. Keli suosi melkolailla kaikkina öinä. Havaitsimme mm. Hicksonin galaksijoukkoja porukalla sekä "turistikohteina" mm: M15, M57, M27, NGC891 jne. Tapahtuman jälkeisenä yönä tein vielä muutaman havainnon harsosumusta ja NGC 404 galaksista.

Niin, ja kun kerran mediassa yllytettiin niin #bongasinlinnunradan. :laugh:

-V

VP


blaatu

Sanokaapa, onko havaintokorttien piirtelyllä nykyaikana enää muuta kuin tunnearvoa?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VP

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 17:47:57
Sanokaapa, onko havaintokorttien piirtelyllä nykyaikana enää muuta kuin tunnearvoa?

Eihän näillä tiedettä tehdä, toisaalta ei tehdä 99,999% perus DS kuvillakaan. Tuurillaan jokin supernova sattuu kohdalle.
Piirroshavaintojen pointtihan ei ole se, että piirros olisi erityisen hieno. Se on minulle havaintotekniikka, jolla pakotan itseni katsomaan okulaariin pidempään. Samalla se toimii helppona tapana varmistaa näinkö oikeasti kohteen, esimerkiksi noissa Hicksonin joukoissa oli erittäin vaikea erottaa galaksit ja huonosta kollimaatiosta johtuvat tähdet toisistaan kun mentiin riittävän himmeisiin pisteisiin isoilla suurennuksilla. Piirroksia tähtikarttaan vertaamalla seuraavana päivänä homma alkoi selkeytymään ja vasta sitten olin varma että näkemäni kohteet olivat todellisia.

-V

naavis

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 17:47:57
Sanokaapa, onko havaintokorttien piirtelyllä nykyaikana enää muuta kuin tunnearvoa?

Onko piirroksilla ja taidemaalauksilla enää mitään arvoa, kun kamera on keksitty? :wink:

blaatu

Harvoin havaintokortit taiteen tasolle yltävät  :wink: Ilmeisen käyttökelpoinen väline kuitenkin havaintojen jälkivarmistukseen.

Harrastajien tähtivalokuvausta minä pidän melkein taiteen luomisena, se vaatii välineiden tuntemusta ja hallintaa sekä esteettistä silmää. Tähtikuvahan ei synny tuosta vaan nappia painamalla.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 26.09.2017, 18:25:48
Eihän näillä tiedettä tehdä, toisaalta ei tehdä 99,999% perus DS kuvillakaan. Tuurillaan jokin supernova sattuu kohdalle.
Piirroshavaintojen pointtihan ei ole se, että piirros olisi erityisen hieno. Se on minulle havaintotekniikka, jolla pakotan itseni katsomaan okulaariin pidempään. Samalla se toimii helppona tapana varmistaa näinkö oikeasti kohteen, esimerkiksi noissa Hicksonin joukoissa oli erittäin vaikea erottaa galaksit ja huonosta kollimaatiosta johtuvat tähdet toisistaan kun mentiin riittävän himmeisiin pisteisiin isoilla suurennuksilla. Piirroksia tähtikarttaan vertaamalla seuraavana päivänä homma alkoi selkeytymään ja vasta sitten olin varma että näkemäni kohteet olivat todellisia.

-V

Tähän on helppo yhtyä

Lainaus käyttäjältä: naavis - 26.09.2017, 18:31:47
Onko piirroksilla ja taidemaalauksilla enää mitään arvoa, kun kamera on keksitty? :wink:

Samoin tähän :grin:

Ja kyllähän osa piirroksista on aikamoisia taideteoksia, kun vertaa siihen mitä itse okularissa näkee täällä valosaasteen keskellä...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timpe

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 17:47:57
Sanokaapa, onko havaintokorttien piirtelyllä nykyaikana enää muuta kuin tunnearvoa?

Havainnon piirtäminen pakottaa katsomaan kohdetta tarkemmin, jolloin siitä erottuu enemmän yksityiskohtia kuin kohteesta kohteeseen goto:lla pikaisesti siirtymällä...
Tässä malliksi vanha (9.9.1988) piirroshavainto Kilven M11 avonaisesta tähtijoukosta 100/850mm Newtonilla...



Siinä sivussa tuli tehtyä Linnunrata-havaintokin...  :grin:
- Timo Inkinen

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 17:47:57
Sanokaapa, onko havaintokorttien piirtelyllä nykyaikana enää muuta kuin tunnearvoa?

Koska tämä on harrastus niin eikö se piirroksen tunnearvo ole visuaalisesti havaitsevalle se tärkein mielihyvää tuottava asia aivan samalla tavalla kuin tähtikuvaaja saa tyydytystä onnistuessaan ottamaan hienon kuvan jostain kohteesta. Mitä muuta arvoa piirroksilla tai tähtikuvilla pitäisi harrastajalle olla kuin se tunnearvo?

Pekka

blaatu

Pekka, selailetko sinä menneitten sessioiden havaintokortteja sessioiden välillä ja jos niin missä tarkoituksessa?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Pekka Lehtelä

#26
Lainaus käyttäjältä: blaatu - 27.09.2017, 10:22:18
Pekka, selailetko sinä menneitten sessioiden havaintokortteja sessioiden välillä ja jos niin missä tarkoituksessa?

En selaa omiani sillä en pysty piirtämään mutta sen sijasta kirjoitan tarkan kuvauksen kohteesta ja niitä selailen useinkin kun katson myöhemmin uudestaan samaa kohdetta. Vaikeamman kohteen etsimistä varten katson ja tulostan kohteesta muiden piirroksen/piirroksia, koska valokuvien avulla en visuaalikohteita oikein löydä. Minä saan sen mielihyvän ja rauhan mitä etsin pelkästään olemalla ulkona tähtitaivaan alla.

Pekka

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 18:42:30
Harvoin havaintokortit taiteen tasolle yltävät  :wink: Ilmeisen käyttökelpoinen väline kuitenkin havaintojen jälkivarmistukseen.

Harrastajien tähtivalokuvausta minä pidän melkein taiteen luomisena, se vaatii välineiden tuntemusta ja hallintaa sekä esteettistä silmää. Tähtikuvahan ei synny tuosta vaan nappia painamalla.

Et ole selvästikään nähnyt Petteri Rajasen piirrosta Harsosumusta, kyseinen piirros voitti erään kilpailunkin parhaana piirroksena!

Visuaalihavaitseminen ja piirtäminen vaativat erilaisia taitoja kuin valokuvaaminen, ja kyllä se piirtäminenkin voi taidetta olla!

Toki välttämättä visuaalihavaitsemisen ei tarvitse olla taidetta. Minulle visuaalihavaitseminen ja piirtäminen on keino havaita ja dokumentoida näkemäni. Se on minulle se tapa harrastaa, joka tuntuu omalta, ja josta nautin eniten.

Ajatellaampa urheiluanalogiaa: satasen juoksu ja maraton ovat molemmat juoksulajeja, mutta molemmissa vaaditaan erilaisia ominaisuuksia, taitoja ja kykyjä. Samoin visuaalihavaitseminen/piirtäminen sekä tähtikuvaus ovat tähtiharrastusta, mutta nämä lajit/harrastustavat vaativat aivan erilaisia taitoja, osaamista ja kykyjä. Jokainen harrastaa niinkuin itse tykkää!

Terveisin,

Juha

Pekka Lehtelä

#28
Lainaus käyttäjältä: blaatu - 26.09.2017, 18:42:30
Harvoin havaintokortit taiteen tasolle yltävät  :wink: Ilmeisen käyttökelpoinen väline kuitenkin havaintojen jälkivarmistukseen.

Harrastajien tähtivalokuvausta minä pidän melkein taiteen luomisena, se vaatii välineiden tuntemusta ja hallintaa sekä esteettistä silmää. Tähtikuvahan ei synny tuosta vaan nappia painamalla.
On täysin subjektiivinen asia arvottaa mikä on taidetta ja mikä ei. Kaikenlaista  vastakkain asettelua visuaalihavaitsijoiden ja valokuvaajien välillä tulee välttää, koska kummankin ryhmän kohde on se sama tähtitaivas. On myös monia jotka harrastavat molempia eli katsovat visuaalisesti ja myös kuvaavat. Tärkein asia on se, että me tähtiharrastajat pysymme yhtenäisenä ryhmänä oli se oma tähtiharrastuksen laji sitten mikä hyvänsä. Jokainen keskittyköön siihen mihin haluaa ja pitää myös osata arvostaa niitä joiden harrastuslaji on joku aivan muu kuin itsellä on. Harrastaminen on mielestäni se tärkein asia oli sen kohde mikä hyvänsä ja ainakin minulle ei ole mitään merkitystä sillä onko minun harrastukseni  tiedettä/taidetta vai ei.

Pekka

Pekka Lehtelä

Akaa 19-20/10 2017 klo 1.50-3.55  -1,8 N200/1000.

M37, M36, M38, 1664 OC, M31, M32, M110, 1778 OC, 1907 OC, 1740 OC, 1647 OC, M35, 2158 OC, Cr89 OC, 2266 OC.

Sellainen lähinnä avointen joukkojen yö ja nyt kun ei ollut aikaista aamuherätystä pääsi katsomaan "normaaliin aikaan" jolloin ilmakehä oli jo rauhoittunut. Hieno yö taas kerran upean tähtitaivaan alla.

Pekka