Moi kaikki!
Tämä havaintokausi alkaa pikkuhiljaa olla paketissa! On ollut jälleen kerran todella upea kausi, ja on ollut fantastisen hienoa nähdä aktiviteettia tällä palstalla ja lukuisia hienoja piirroksia monilta havaitsijoilta!
Omalta osaltani havaintokauteni päättyi käytännössä huhtikuun puolivälin paikkeilla, jolloin minulla oli mahdollisuus tehdä kolmena yönä havaintoja suhteellisen lyhyen ajan sisällä.
Myös tämän havaintokauden aikana olen pyrkinyt seuraamaan taivaan tummuutta ja löytämään uusia hyviä, pimeitä havaintopaikkoja.a Huhtikuun 14/15. Lähdin havaintoreissulle Kemiönsaaren Kasnäsin, jonka totesin olevan valosaastekarttojen perusteella varsin pimeä paikka. Ja voi pojat, kuinka pimeää siellä olikaan! Olin jo edellisenä yönä rikkonut omia SQM -ennätyksiäni Paraisten Störmälössä (parhaimmillaan ~21,50), mutta koska ennätykset on tehty rikottaviksi, piti ne rikkoa oikein kunnolla! Nimittäin tuolloin 14./15. yönä Kasnäsissä SQM mittarini näytti parhaimmillaan 22,01! ja keskiarvokin oli jossain 21,80-21,85 paikkeilla! Kertakaikkisen fantastista! Omat ennätykseni menivät kertaheitolla rikki ja vieläpä sellaisilla lukemilla, mitä käsittääkseni yleensä mitataan jossain Australian Outbackissa!
Olen työstämässä blogikirjoituksia vielä muutamalta syksyn ja kevään havaintoreissulta. Laitan tänne taas postausta ja pientä tilastoa, kunhan kerkiän!

Terveisin,
Juha