Lapimmiehen seikkailut astrokuvakusessa. Laitehankinnat, kokemukset ja virheet.

Aloittaja lapimmies, 30.03.2017, 19:22:12

« edellinen - seuraava »

einari

Jos ovat yksittäisiä otoksia ilman seurantaa ja vielä jpg niin ihan hyviä siihen nähden.
Tarkennusta voisi parantaa ja guidausta sitten (sitä ei tainnut vielä olla ?).
Valkotasapainolla ei sinänsä ole merkitystä kun raw-kuvilla mennään ja sen voi jälkeenpäin säätää haluamakseen.
Jpg:ssä Daylight muistaakseni se paras.
___
Tapio

lapimmies

#151
Lainaus käyttäjältä: einari - 04.04.2018, 14:27:38
Jos ovat yksittäisiä otoksia ilman seurantaa ja vielä jpg niin ihan hyviä siihen nähden.
Tarkennusta voisi parantaa ja guidausta sitten (sitä ei tainnut vielä olla ?).
Valkotasapainolla ei sinänsä ole merkitystä kun raw-kuvilla mennään ja sen voi jälkeenpäin säätää haluamakseen.
Jpg:ssä Daylight muistaakseni se paras.

Guidausta ei ole. Tuota tarkennusta ihmettelin. Kun tarkennuksen lukitsee, aivanko se pikkusen muuttaisi tarkennusta.
Esimerkiksi tuota kolmatta kuvaa ennen tarkensin bahtinovin avulla. Ja kun siirryin seuraavan kohteeseen, tarkennus ei ollutkaan ihan kohdallaan.
Putki oli kyllä jäähtynyt tuntikausia..
EDIT:Hetkinen hetkinen! Saattaako tuo jopa johtua siitä, että lämpötila laski nopeasti tuona aikana? Noin -3 -> -8

einari

Joo, neljäs pallomainen on vähän epätarkka.
Olisko peili päässyt liikahtamaan tai ehkä tuollaisella putkella lämpötilakin voi vaikuttaa.
___
Tapio

lapimmies

Uhhautsi,

Olen kotiutunut takaisin Nixmannilandiaan. Suunnittelin lapista lähtiessäni ottavani jalustan ja putken mukaan. TUli mahdottoman epämukava matkatavarakombinaatio, joten jätin kamat lappiin. Mukaan lähti vain okulaarisalkku + kameravehkeet.

Ensimmäisten kuvien jälkeen, innostuin enemmänkin galaksien valokuvamisesta, ja jotta voin harrastaa sitä myös Nixmannilandiassa tarvitsen ilmiselvästi toisen putken ja toisen jalustan.

Valintana on:
Orion UK:n VX10 (250/1200mm f4.8 ja 11kg) tai VX10L (250/1600mm f6.3 ja 12 kg) Molempien hinta on 950€
Tai sitten TS-Photon sarjan (250/1250mm f5 ja 15,5kg) 549€

Jalustaksi: Käytetty Celestronin CGEM DX servomoottoreila. Payload 22kg. 1600€
tai uusi ioptronin iEQ45 askelmoottoreilla. Payload 20kg. 1517€

Itse olen kaatumassa valintaan:
Orion UK:n VX10 + käytetty CGEM DX. Silti kaihertaa vielä tuo VX10L :)

Onko arvoisilla harrastajilla toisenlaista mielipidettä?

EDIT:Kamera komakorjaimineen ja jatkopaloineen tuo painoa 1 kg lisää

VP

Sinun kannattanee tarkentaa se putkesi vaikkapa tunnin välein tai aina kun vaihdat kohdetta. Mekaniikassa on aina pientä joustoa ja se yhdistettynä lämpötilan vaihteluihin tuottaa enemmän tai vähemmän epätarkkaa jälkeä.

Itse kallistuisin iOptronin jalustaan ja Orion UK:n putkeen, ottaisin varmaan tuon f/4.8 version sillä se on "nopeampi".

-V

Pappis

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 10.04.2018, 21:20:23
Itse kallistuisin iOptronin jalustaan ja Orion UK:n putkeen, ottaisin varmaan tuon f/4.8 version sillä se on "nopeampi".
Samat sanat.

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 10.04.2018, 21:20:23
Itse kallistuisin iOptronin jalustaan ja Orion UK:n putkeen, ottaisin varmaan tuon f/4.8 version sillä se on "nopeampi".

Joo niin mieki tekisin, mutta kun mulla on jo se Orion UK:n 8 joka on f4.5 niin siksi mietin että pitäiskö tuo toinen ottaa kuitenki f6.3? Harmittavaa kun pitää aina valita  :cheesy:

lapimmies

Uhhautsi,

Kiitos muutamista vastauksista. Niiden perusteella nopeampi putki on parempi.
Minun vähäisillä tiedoilla, johdan seuraavaa:
-Nopemapi putki tarjoaa mahdollisuuden tarkkoihin kuviin, vaikka seuranta ei ole täydellistä.
-Nopeampi putki tarjoaa laajemman näkökentän, joka on toisinaan toivottavaa.
-Nopeammalla putkella ei ole mahdollista kuvata pieniä kohteita, onnistuneesti.
-Nopeampi putki on helpompi EQ-jalustan kanssa.

Kaikista kommenteista riippumatta, tilasin sen pitkän mallin.
Tarkemmin ajateltuani tulin tulokseen, että pitkä malli ei toimi käytännössä niin hyvin. Jossain kohdissa, lyhyt varteni ei riitä okulaariin.

Vaihdoin mallin lyhyempään, ja se sopi Orion UK:lle.

Tilauksen jälkeen, innoissani laavasin lisää nettiä jä törmäsin tähän:
http://myastroshop.com.au/ssmassey/reviews/odk-10-review.htm

Tuon linkin takana olevassa jutussa suurinpiirtein haukutaan Orion UK paskaksi. Laatu on mennyt huonoksi jne.
Lähetin postia "Johnille". Hän vastasi seuraavaa:"Unohda tuo tarina.  Linkin julkaisija, on harmistunut, kun kerroimme hänelle, ettei hän voi enää myydä tuotteittamme Australiassa."

Itse odotan putkea. Katsotaaan mitä sieltä tulee.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 15.04.2018, 20:12:23
-Nopeammalla putkella ei ole mahdollista kuvata pieniä kohteita, onnistuneesti.
Tämä ei pidä välttämäti paikkansa. Se tarkoittaa vain, että nopeampi putki tarvitsee apukeinoja suure3nnoksen nostamiseen, esim. Barlowin. Ja jos se on laadukas, kuten esim. PowerMate niin kyllä se pienempikin kohde suurenee ihan kivasti. Toki jos vaihtoehtona on isompi/hitaampi putki, jossa kohteen ja kennon välille ei tarvitse laittaa ylimääräistä lasia, niin parempi se niin olisi.  :rolleyes:

Osta siis molemmat.  :tongue:

lapimmies

Uhhautsi,

Anteeksi tyhmä kysymys. Jos on 2" filtteri. Mihin väliin se oikein kiinnitetään? (Filtergewinde M48x0,75 / 2")
Nyt on 2" tarkennin -> jatkopala siihen -> 2" MPCC komakorjain -> T2 adapteri -> Kamera

einari

___
Tapio

lapimmies

Uhhautsi,

Uusi jalusta (iOptrron iEq45) saapunut Nixmannilandiaan. Sitä olen tässä ihmetellyt ja opiskellut sen kasaamista, napasuuntausta yms. Vaikuttaa kelpopeliltä, minun vähäisen kokemuksen perusteella.

Verrattuna CGEM:n, pienempi massa madaltaa kynnystä lähteä ex tempore jonnekin jalustaa pystyttämään. Toisaalta, pienempi massa on herkempi tuulenpuuskille.

Kapulan käyttöliittymä on huomattavasti selkeämpi, johtuen näytön resoluutiosta. Yhdellä näytöllä laite esittää enemmän informaatiota, ja muutenkin käyttöliittymä on selkeämpi.
Ekstraplussaa saa integroitu GPS, kapulan lämmitys sekä hiljaisempi ääni.

Plussaa on myös valaisumahdollisuus napatähtäimelle. CGEM:n tekemäni fosforiteippaius ei ollut niin hyvä, kuin aluksi luulin.
Versiossa 1, teippasin fosforiteippiä sinne napatähtäinputkeen, joka ei toiminut niin hyvin. Fosforiteipin kiiltävä pintä aiheutti ihmeellissiä heijastuksia.
Versiossa 2 teippasin sen CGEM ulommaisen reijän, ja se toimi niin hyvin, että umpipimeässä pystyi kuviot erottamaan.

Putken tasapainoituksessa, minusta iOptronin ohje ei ole oiken. Mielipiteeni voi toki johtua puutteellisesta englanninkielentaidostani, tai jostain muusta asiasta mitä minä en ymmärrä.

Ohjeessa sanotaan:"Then release the DEC Clutch Handle and rotate the OTA to a horizontal position as shown in Figure 13(b). If the OTA has a tendency to rotate about the DEC axis, you will have to slide the OTA forward or backward to balance it in the horizontal position about the DEC axis. When the OTA is balanced horizontally, tighten the DEC Handle. "

Edellinen karkeasti suomennettuna:"Käännä putki vaakatasoon. Jos putki haluaa vängätä jompaan kumpaan suuntaan, siirrä putkea eteen- tai taaksepäin (kiskossa) saadaksesi se vaakatasoon. Kun putki pysyy vaakatasossa, lukitse DEC-lukitusruuvi"

em. saadaan aikaan mm. lisäämällä kuvassa oleva punainen paino (esim 5kg) Varmasti menee putki vaakasuoraan.

Minun ymmärryksen mukaan putki on tasapainossa silloin, kun se ei halua vängätä mihinkään suuntaan, riippumatta asennosta. Putken pitäisi pysyä siinä asennossa mihin sen laitan, silloin se on tasapainossa. Olenko oikeassa?

PS:Uutta putkea odotellaan saapuvaksi 17.5 jälkeen. Pilvi- ja sadesakkoa siis tiedossa pitemmäksi aikaa. Pelkkä jalustan saapuminen sai aikaan sen, että Jupterin ja Kuun yhteiskuvasta sai vain haaveilla tänään aamuyöllä  :tongue:

vehnae

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 02.05.2018, 00:07:13
Minun ymmärryksen mukaan putki on tasapainossa silloin, kun se ei halua vängätä mihinkään suuntaan, riippumatta asennosta. Putken pitäisi pysyä siinä asennossa mihin sen laitan, silloin se on tasapainossa. Olenko oikeassa?

Juuri näin. Vaakatasossa putken kiinnitystä on vaan jokseenkin turvallista hieman löysätä, jotta sitä saa siirreltyä satulassa ees taas. Sama juttu rektaskension tasapainotuksen kanssa, kun vastapainotanko on vaakasuorassa niin vastapainojen hienosäätö eestaas on huomattavasti mukavampaa.

lapimmies

#163
Uhhautsi,

Keräilin itselleni tämmöisen havaintokohdelistan. Tästä on hyvä aloittaa. Lisää saa ehdottaa jos jotain hienoa jäi puuttumuaan :)

VP