Uhhautsi,
Päätinkin laittaa tänne omat kokemukset harrastuksen aloittamisesta ja sen haasteista. Tämä olkoon siis päiväkirjani.
Pieni historiapläjäys (olen jo sen selittänyt pitkän kaavan mukaan, "nimimerkin takana" ketjuun.)
Aikanaan kakarana 10-13v ihastelin tähtitaivasta Muonion pimeissä talviöissä. Kun sitten karkasin maailmalle, vaalosaaste on estänyt harrastuksen. Nyt kuitenkin havaintopaikat saksassa ja suomessa on mitä mainioimmilla paikolla, päätin alkaa uudestaan tutustumaan harrastukseen. Nyt tässä on tainnut jo reilu vuosi kulua lueskelleassa foorumeita ja päästä jyvälle laitehankinnoista. uudet vehkeet ovat kallita, joihin ei haluttaisi investoida, kun tuntuu olevan melkoista kyytiä pörssille.
Morsmaikku Jouluksi 2015 osti yllätyksekseni jonkun TS:n 150€:n 70mm/900 linssiputken jalustoineen. Tiirasin taivasta sillä ja totesin sen kelvottomaksi. Minulla siinä häiritsi kirkkaiden kohteiden ympärillä olevat värivirheet ja katsomisen vaikeus. Se palautettiin ja siitä lähtien lukenut ja yrittänyt ymmärtää optisten laitteiden erilaisuuksia vaatimuksia jalustalle jne jne.
Tällä foorumilla on ollut valtavasti apua kysymyksiini, jotka useimmiten melko tyhmiä ja yksinkertaisia, kun niitä nyt jälkikäteen lueskelen.
Erityisesti mieleeni on jäänyt, Timpe, W1lleM, Einari, Tane jotka ovat jaksaneet vastata kysymyksiini.
Tässä vaiheessa kun putkea on hankkimassa ja laavailee nettiä löytääksen sopivan käytetyn, tekee mieli joka kerta laittaa linkki tuonne "Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa" ketjuun. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, niillä kysymyksillä luultavasti tympäännyttää kaikki. Yleensä löytämäni putki on jo keskusteltu jossain säikeessä.
Sitten asiaan:
Eniten minua kiinnostaa sumujen ja Galaksien kuvaaminen.
Pitkien laavailujen jälkeen olin päätynyt EQ5 jalustaan ja SC putkeen 8"-11". Tässä vaiheessa en tajunnut minkälainen putken pitäisikään olla. Foorumeita lukemalla opin sen, että laajempi kuva on parempi moiseen touhuun. SC putket siis joutivat roskiin minun listoiltani.
Aikaa kului...
Törmäsin hyvään tarjoukseen Celestronin CGEM jalustasta (Vastaa EQ5). Sain siitä mukavasti kaupat tehtyä, ja niin minulla oli jalusta.
Keväällä 2017 jalustaa ihmettelin kotona ja yritin ymmärtää sen toimintaa.
Sain ymmärtääkseni jalustan sojottamaan NCP:n. Minullla oli vain pahvista tehty "viisari" jolla hain NCP:n. 3:n kohdistustähden jälkeen, jalusta käänti pahviviisarin lähelle, tilattua kohdetta. Huom, minulla ei vielä ole putkea.
Kun äkseerasin "viisarin" sojottamaan aurinkoon, jalusta kääntyi täsmälleen aurinkoon. Joten kohdistus ja "napatähtäys" lienee lähellä.
Putkia hakiessani, varovasti tyrmättiin 10" putki. Se oli luultavasti hyvä päätös. Olen itse päätynyt johonkin 8" f/5 putkeen. Kunhan sopiva löytyy sopivalla hinnalla, semmonen tulee hankittua. Apertuuri saisi olla suurempikin, mutta tuo CGEM jalka ei pysty mahdottomiin. Pitäis olla EQ8 tms. isommille viemäriputkille. :)