Lapimmiehen seikkailut astrokuvakusessa. Laitehankinnat, kokemukset ja virheet.

Aloittaja lapimmies, 30.03.2017, 19:22:12

« edellinen - seuraava »

Ransu

Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

lapimmies

Uhhautsi,

Ajatusvirtaa....

Olen tässä laavaillut ebayta ja koittanut saada edullista putkea hankkittua. Silti kokoajan takaraivossa pyörii nuo UK Orionin tarjoukset. Vaikka ne ovat yli asettamani budjetin.

Kun noita Orionin putkia ihmettelee, minulla tulee mieleen yksi kysymys.

"vanha" Orion UK VX8 maksaa 600€ ja uusi Orion VX8 740€. Kuten mainittu, uuden saa paremmalla peilillä. Tuo vanha on kyllä ollut paljon kalliimpi aiemmin, vaikka periaatteessa huonompi, kuin uusi. Lieneekö kilpailu tehnyt tehtävänsä, ja Orion UK on asettanut lähtöhintansa kilpailukykyisemmäksi?

Minulla tässä pohdituttaa vielä yksi asia. Pitäisikö valita tuo F4.5 vai F6?

f6 on helpompi, ja sillä saisi ne 3 planettaakin filmattua suurempina.  Tarkoituksenani on kuitenkin kuvata sumuja, niin silloin tuo nopeampi puoltaa paikkansa.

Tätä kirjoittaessani, vastaus tulikin jo omasta tyhjästä päästä. Tottakai tuo nopeampi.

Kiitos kuuntelusta, terapiaa se on tämäkin :)

VP

Barlowia perään vaan niin kyllä f/4.5 tuutillakin kuvat saat planeetoista.

-V

Tane

#18
 En pysty silmämääräisesti sanomaan 1/6 tai parempien peilien eroja. Kerran päivitin tavallisen 250/1200 SW Skyliner dobsonin joka pitäisi olla luokkaa 1/4 niin 1/10 peiliin. Ehkä oikein hyvällä seeingillä kuun pinta näytti terävämmin...Mitä olen vuosien saatossa seuraillut Teleskopservicen hinnoittelua niin äkkiä lisäävät taas muutaman satasen. Ei se kuitenkaan patista kiireeseen ja äkkipikaisiin päätöksiin...Joskus kun jatkaa vain etsintää niin eteen voi osua parempikin ja edullisempi käytetty. Optisesti ja käytännön kannalta voitto ei  liene merkittävä...Mutta antaahan hyväksi tiedetty peili mielenrauhaa takaamalla että ne tuiki harvinaiset huippu seeingit putki pystyy realisoimaan.
Celestron C14,

lapimmies

Tilasin sitten tuon tarjousputken.  Orion UK VX8 Newton Teleskop - 200mm f/4,5 - 1/8 Lambda - optischer Tubus
Seuraavksi alkaa sitten tarvittavien hilppeiden metsästys, jotta saa kameran kiinni.

2.5x Powermate
laajakulmaisempi okulaari
Komakorjain
T2 adapteri
jotain jatkopaljoa tuohon kameran ja tarkentimen väliin. Pitääkin kysyä noilta TS:n tyypeiltä, josko ne osaavat sanoa suoraan tarvittavat palat.

pnuu

Vaikka onkin melkolailla huti itse ketjun sisällöstä, niin täytyy kuitenkin mainita tuo pieni kirjoitusvirhe ketjun otsikossa. Hihityttää aina kun ketjuun tulee uusia viestejä :-D
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Pappis

TS:n komakorjain (aplanaattinen F/4) on sama kuin SW:n, ja vetää vertoja kyllä Televuen Paracorr:llekin.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5836_GPU-Aplanatic-Koma-Korrector-4-element-fuer-Newton-Teleskope-ab-f-4.html

Explorer Scientificin Focal Extenderit ovat monien mielestä yhtä hyviä kuin Televuen PowerMatet, mutta paljon halvempia.

https://www.explorescientific.de/index.php?lang=0&cl=search&searchparam=Fokal+extender

EJP


lapimmies

Kiitos Pappis,

On kyllä vähän suolaisen hintainen tuo Komakorjain. Niillä olis halvempikin Tuo Baaderin 2" MPCC. Mutta kovasti ylistit tuota unkarilaista, niin onko se sadan lisäeuron arvoinen? Tässä tuntuu että kaikki palaset maksavat aina 250€, paitsi losmandykisko joka oli 80€ :D
Yksi myypii 17mm:n Nagleria 290€, tarjosin sille 250€, mutta syvä hiljaisuus.

Nuo  Explore Scietificin barlowit vaikuttavat mielenkiintoisilta. TUolta jos tökkäis tuon 2 tuumaisen 2X linssin.

Vähän mulla vaivaa nuo 1 ja varttituumaiset kilkkeet. Jos niistä kokoaa tarkentimen perään sopivan kokoonpanon, rajoittaako tuo 1 ja varti jotenkin näkymää verrattuna 2 tuumaiseen. Siis kuvauskäytössä. Kamerani kennon diagonaali on 22mm.

Ja kun tässä nyt noita osia katselee niin meneekö tämä oikein? Tuo Pappiksen ehdottama komakorjain (100mm) ja siihen tuo ES:n Barlovi (123mm) + mahdollisesti jotain T2 adaptereita. Tulisiko mulla tarkentimesta semmonen 22 senttiä pitkä tötterö jonka päässä kamera roikkuu? Melkoisia vipuvarsia on jo tuolla setillä. Toki kuitenkin enimmäkseen tulisi kuvailtua pelkän komakorjaimen kanssa.


PS:Pitäisiköhän tämä ketju siirtää tuonne pielikaukoputkien alle, kun ilmeisesti sellaisen omistajaksi tässä päädyn? Vai annetaanko olla täällä aloittelijat osastolla?


einari

Kyllähän sitä 2-tuumaista reikää ilman muuta pitää käyttää.
Semmoinenhan siinä fokuserissa kumminkin on ?
(okulaareja ei toki käytetä - paitsi ehkä sitä barlowia planeettojen ja kuun kanssa).
___
Tapio

Pappis

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 18.04.2017, 17:40:20
Kiitos Pappis,

On kyllä vähän suolaisen hintainen tuo Komakorjain. Niillä olis halvempikin Tuo Baaderin 2" MPCC. Mutta kovasti ylistit tuota unkarilaista, niin onko se sadan lisäeuron arvoinen? Tässä tuntuu että kaikki palaset maksavat aina 250€, paitsi losmandykisko joka oli 80€ :D
Yksi myypii 17mm:n Nagleria 290€, tarjosin sille 250€, mutta syvä hiljaisuus.

Nuo  Explore Scietificin barlowit vaikuttavat mielenkiintoisilta. TUolta jos tökkäis tuon 2 tuumaisen 2X linssin.

Vähän mulla vaivaa nuo 1 ja varttituumaiset kilkkeet. Jos niistä kokoaa tarkentimen perään sopivan kokoonpanon, rajoittaako tuo 1 ja varti jotenkin näkymää verrattuna 2 tuumaiseen. Siis kuvauskäytössä. Kamerani kennon diagonaali on 22mm.

Ja kun tässä nyt noita osia katselee niin meneekö tämä oikein? Tuo Pappiksen ehdottama komakorjain (100mm) ja siihen tuo ES:n Barlovi (123mm) + mahdollisesti jotain T2 adaptereita. Tulisiko mulla tarkentimesta semmonen 22 senttiä pitkä tötterö jonka päässä kamera roikkuu? Melkoisia vipuvarsia on jo tuolla setillä. Toki kuitenkin enimmäkseen tulisi kuvailtua pelkän komakorjaimen kanssa.

PS:Pitäisiköhän tämä ketju siirtää tuonne pielikaukoputkien alle, kun ilmeisesti sellaisen omistajaksi tässä päädyn? Vai annetaanko olla täällä aloittelijat osastolla?
Baaderin MPCC tekee kyllä pyöreähköjä tähtiä, mutta ne ovat isompia kooltaan kuin SW:n/TS:n tai ParaCorrin kanssa. Tästä on se seuraus, että kuvaan tulevien tähtien rajamagnitudi pienenee, eli himmeitä tähtiä ei tule niin paljoa Baaderilla kuvaten, kuin SW:llä/TS:llä. Tuo MPCC on jo niin vanhaa designia, että nykykameroilla se alkaa olla monessa tapauksessas se kuvausketjun heikoin lenkki.  Kts. https://www.cloudynights.com/topic/508864-baader-mpcc-mkiii-makes-coma-worse-much-worse/ ja https://www.cloudynights.com/topic/554686-coma-corrector-compariosn/ Eli eroja on omasta mielestäni taatusti kyllä 100 € edestä!

1.25" palikat rajoittavat näkökenttää enemmän kuin 2" kilkkeet, siksi kuvaajien kannattaa aina pyrkiä pitämään "valoputki" mahdollisimman pitkälle kennolle asti 2" suuruisena. Siksi esim. mulla on Canon järkkärille M48-sovite, eikä T-rengasta. Haaveena kun on 6D/6D2:n.

Joo, nuo ES:t on aiheuttaneet vipinää ulkomaisilla foorumeilla. Pistin itsekin tilaukseen yhden.

Se komakorjain menee kokonaan 2" tarkentimen putken sisään. Ja kun sille on "työetäisyys n. 60-65 mm, niin pelkkä järkkäri perään tekee vain 10-20 mm lisäpituutta ennen kameran kennoa. Ja 2" barlowin kanssa siihen ei tule kuin 10-15 cm "lisätötterö". Toki tarkennin kannattaa suunnata suoraan ylös- tai alaspäin, sekä putki tasapainottaa jalustan akselinen suhteen kullekin setupille erikseen tämän tötterö-momentin haittoja kompensoidakseen.

lapimmies

Kitos Papis taas informatsiuunista.
Niin kuin arvelinkin, kannattaa säätää putken kulma kuvauskohteen mukaan. Keskimäärin fokuserin ja sen perässä olevan painon kannattaa sojottaa vähimpään taipumisen suuntaan. Esimerkiksi, jos haluan kuvata Orionia yön yli, tulisi tuon "tötterön" painaa putkea aluksi itäänpäin ja myöhemmin hivahutan putken toiselle puolelle, jolloin painon pitäisi olla länteen päin?

Laitampa tähän lyhyen kuvauksen kalustohankinnoista.
-Pitkän laavauksen tuloksena, olen hankkinut CGEM jalustan
-Lisäksi olen hankkinut muutamat okulaarit. Mielestäni sain ne kohtuuhinnoila.
-Tilasin Orion UK:n tarjousputken (http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p644_Orion-UK-VX8-Newton-Teleskop---200mm-f-4-5---1-8-Lambda---optischer-Tubus.html)
-tähän vielä olisi hyvä saada joku napakampi okulaari planeettoja varten. Yksi 3.5 mm on huudossa ebayssa. Nyt jännitän, sitä että saanko sen.
-Tuo minulla hieman kaivelee, että pitäisi hankkia 250€ komakorjain. Mutta niin se on.
Minun pittää katsoa lompakkoa, ennen kuin täytän itseni viskillä (hymyhulet. Aslak ja Soikiopää) :)

VP

Meinasitkos guidata putkeasi? Tuon kokoluokan mööpelissä suosittelisin lämpimästi jos meinaat kuvata pitkiä valotuksia. Vaihtoehtoina OAG tai tukeva etsinguideri. Etsinguiderin haitta on se että putki ja etsinputki ei ole samaa optista ketjua, jos putki taipuu eri suuntaan kuin etsinguideri tuloksena voi olla mielenkiintoisia tähtiä.
OAG (Off Axis Guider) tulee taas samalle optiselle ketjulle, jolloin putken taipuessa johonkin suuntaan guiderinkin kuvakenttä menee mukana. Jolloin tähdet varmaankin pysyvät pyöreinä todennäköisemmin. OAG:n ongelmana on ettei kuvakenttä ole niin laaja ja guidetähtiä ei välttämäti löydy yhtä helposti.

Sinun putken selvä etu on se että se ei ole hirveän iso (pitkä). Pienempi vipuvarsi kun tarkentimessa killuu painava kamera eikä polttovälikään ole mahdottoman pitkä. Hyvin kiinnitetty etsinguideri toiminee.

Komakorjaimen merkitystä ei kannata aliarvioida, se on melkeinpä pakollinen kuvauskäytössä jos haaveena on hyvä kuvanlaatu reunasta reunaan. T: 900e komakorjaimen / lyhentäjän hankkinut. En ole katunut pätkääkään vaikka lompakosta vähän ottikin ensialkuun. Eihän se olisi harrastus jos siihen ei kaikki roposet mene... :grin:

-V

Pappis

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 20.04.2017, 21:03:19
Eihän se olisi harrastus jos siihen ei kaikki roposet mene... :grin:
Älä nyt muita hulluja yllytä...  :evil:

henkkac

#29
Voi olla että Lapimmiehelle on kerrottu (en muista/lukenut kaikkia ketjuja ja oliko jo joku kamera tiedossa) että komakorjaimen tarve riippuu siitä millä kameralla kuvaa, eli onko kamerassa miten pieni vai miten iso kenno, jos kamerassa on sopivan pieni kenno niin komakorjainta ei tarvitse, mutta jos se kamera on tyyliin järkkäri niin komakorjain on aikalailla pakollinen jos haluaa että koko kuvan alueella tähdet on pyöreitä.