Lapimmiehen seikkailut astrokuvakusessa. Laitehankinnat, kokemukset ja virheet.

Aloittaja lapimmies, 30.03.2017, 19:22:12

« edellinen - seuraava »

lapimmies

Uhhautsi,

Päätinkin laittaa tänne omat kokemukset harrastuksen aloittamisesta ja sen haasteista. Tämä olkoon siis päiväkirjani.

Pieni historiapläjäys (olen jo sen selittänyt pitkän kaavan mukaan, "nimimerkin takana" ketjuun.)

Aikanaan kakarana 10-13v ihastelin tähtitaivasta Muonion pimeissä talviöissä. Kun sitten karkasin maailmalle, vaalosaaste on estänyt harrastuksen. Nyt kuitenkin havaintopaikat saksassa ja suomessa on mitä mainioimmilla paikolla, päätin alkaa uudestaan tutustumaan harrastukseen. Nyt tässä on tainnut jo reilu vuosi kulua lueskelleassa foorumeita ja päästä jyvälle laitehankinnoista. uudet vehkeet ovat kallita, joihin  ei haluttaisi investoida, kun tuntuu olevan melkoista kyytiä pörssille.

Morsmaikku Jouluksi 2015 osti yllätyksekseni jonkun TS:n 150€:n  70mm/900 linssiputken jalustoineen. Tiirasin taivasta sillä ja totesin sen kelvottomaksi. Minulla siinä häiritsi kirkkaiden kohteiden ympärillä olevat värivirheet ja katsomisen vaikeus. Se palautettiin ja siitä lähtien lukenut ja yrittänyt ymmärtää optisten laitteiden erilaisuuksia vaatimuksia jalustalle jne jne.

Tällä foorumilla on ollut valtavasti apua kysymyksiini, jotka useimmiten melko tyhmiä ja yksinkertaisia, kun niitä nyt jälkikäteen lueskelen.

Erityisesti mieleeni on jäänyt, Timpe, W1lleM, Einari, Tane jotka ovat jaksaneet vastata kysymyksiini.

Tässä vaiheessa kun putkea on hankkimassa ja laavailee nettiä löytääksen sopivan käytetyn, tekee mieli joka kerta laittaa linkki tuonne "Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa" ketjuun. Mutta siinä ei ole mitään järkeä, niillä kysymyksillä luultavasti tympäännyttää kaikki. Yleensä löytämäni putki on jo keskusteltu jossain säikeessä.

Sitten asiaan:
Eniten minua kiinnostaa sumujen ja Galaksien kuvaaminen.
Pitkien laavailujen jälkeen olin päätynyt EQ5 jalustaan ja SC putkeen 8"-11".  Tässä vaiheessa en tajunnut minkälainen putken pitäisikään olla. Foorumeita lukemalla opin sen, että laajempi kuva on parempi moiseen touhuun. SC putket siis joutivat roskiin minun listoiltani.

Aikaa kului...

Törmäsin hyvään tarjoukseen Celestronin CGEM jalustasta (Vastaa EQ5). Sain siitä mukavasti kaupat tehtyä, ja niin minulla oli jalusta.
Keväällä 2017 jalustaa ihmettelin kotona ja yritin ymmärtää sen toimintaa.
Sain ymmärtääkseni jalustan sojottamaan NCP:n.  Minullla oli vain pahvista tehty "viisari" jolla hain NCP:n. 3:n kohdistustähden jälkeen, jalusta käänti pahviviisarin lähelle, tilattua kohdetta. Huom, minulla ei vielä ole putkea.

Kun äkseerasin "viisarin" sojottamaan aurinkoon, jalusta kääntyi täsmälleen aurinkoon. Joten kohdistus ja "napatähtäys" lienee lähellä.

Putkia hakiessani, varovasti tyrmättiin 10" putki. Se oli luultavasti hyvä päätös. Olen itse päätynyt johonkin 8" f/5 putkeen. Kunhan sopiva löytyy sopivalla hinnalla, semmonen tulee hankittua. Apertuuri saisi olla suurempikin, mutta tuo CGEM jalka ei pysty mahdottomiin.  Pitäis olla EQ8 tms. isommille viemäriputkille. :)

lapimmies

Kaukomaputkea ei vieläkään ole, mutta okulaareja tuli hankittua.
55€ sain seuraavan setin.
-5 mm Baader Hyperion (kaikki aina puhuvat näistä Baadereista hyvänä)
-Omegon Flatfield ED Okular 8mm 1,25''
-RK Okular 10mm - 1,25"

Näillä pääsen näkemään sen, mitä katselumukavuus on.

Lisää tarinaa, kunhan löydän sen putken.

VP

Noissa okulaareissasi on aika pieni polttoväli, tämä siis menee niin päin että mitä pienempi polttoväli sen suurempi suurennus ja "pimeämpi" kuva. Noiden kaveriksi kannattaa hankkia jotain 20-40mm väliltä.
Putkeksi suosittelisin budjetin mukaan joko 8" (f/4 - f/6) Newtonia tai noin 100-120mm apokromaattia. Luonnollisesti Newton on halvempi, mutta apoa ei tarvitse kollimoida (tai no, Timpe on eri mieltä. Se kun kollimoi kaiken. :cheesy:).

Lisäksihän tarvitset vielä kameran, järkkärilläkin pääsee alkuun mutta kannattaisi harkita CCD kameraa. Markkinoille on tullut myös ZWO ASI kameroita, jotka ovat CMOS kennolla varustettuja. Itse liputan näiden perään kyllä kovasti, 1600MM-C:stä en ole löytänyt juuri moittimista.
Mutta tosiaan minulla ei ole hajuakaan millaisella budjetilla olet liikenteessä. En missään nimessä halua että ymmärrät niin että alkuun pääsee 5000e budjetilla. Nämä ovat vain vaihtoehtoja joita kannattaa tutkiskella tai ehkä harkita tulevaisuudessa jos harrastus alkaa innostamaan enemmän. Kuten allekirjoittaneelle kävi. :wink:

-V

lapimmies

Uhhautsi,
Budjettia ei ole lukkoon lyöty mutta yritän kasata koko helahoidon noin 1500-2000€. Ei viitsisi kaikkia rahoja laittaa kalustoon joka pölyttyy nurkassa lapissa, koska kuitenkin käyn siellä noin 6 x vuodessa, joista 3 osuu tiirailukaudelle. Ja on yleensä ollut niin, että kun olen visiteeramassa lapissa, on pilvistä, sateista ja tuulista jne. Joten todelliset kuvauskerat jäänevat 1-2 x vuodessa :)

Oli tuo jalka niin perhanan iso ettei sitä huvita alkaa lentsikkakoneessa kelkkomaan Saksa-Lappi väliä, vaikka mulla saksassa olisikin tölli kohtuu valosaasteettomalla paikalla. Nytkin iltaisin jupiteri nousee noin 33-35 asteen korkeudelle.

No tajusin sellaisenkin asian että tuo jalusta on Losmandy kiinnityksellä. Suositumpi tyyppi taitaa olla "Vixen"-kisko.
No mikä tuo Losmandy kisko sitten on? Se on 7.5 cm leveä ja 20-30cm pitkä alumiiniprofiili, jossa on pultin reikiä sopivissa kohdissa, joihin teleskoopin kiinnityspannat ruuvatan kiinni.

Tuommonen pala alumiinia/muovia maksaa 80 - 200€. Ei nyt huvittaisi nuin paljoa maksaa mokomasta.  Jos jollakulla lojuu nurkissa ylimääräinen kiskon pätkä, joka passaisi 8" newttonille, olen kiinnostunut.

TÄmmöstä tällä kertaa.

VP

Tuo on hyvä ja realistinen budjetti lähteä liikenteeseen tuon kokoisen jalustan ja putken kanssa. Losmandyn voi adapterilla vaihtaa Vixeniin, toki tämäkin maksaa satkun: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p6061_TS-Adapter-Prismenklemme-von-Losmandy-3--Level-auf-Vixen-Level-Prismenschienen.html

-V

Murtsi

Kannattaa laittaa ilmoitus Tähtibasaariin, tavoittaa helpommin mahdolliset myyjät.

Toisaalta tuollaisen kiskonpätkän voi myös tehdä, itse en ole ostanut yhtään sovitetta vaan olen rakentanut tarvittavat kappaleet, pitää tosin tietenkin olla ensin pala alumiinia josta rakentaa...

lapimmies

Uhhautsi,

Käymässä Muoniossa, Suomen lapissa. Tässä näitä putkia taivastalleut ebaysta. Yksi Besserin 150/750 meni sivu suun huutokaupassa. Tarjosin 80€. Olin jo varma että nyt tarttuu harjoitteluputki. Mutta ei, 3 sekuntia ennen huutokaupan päättymistä joku hyväkäs meni tarjoamaan 81€.  :angry:

Törmäsin eilen laavatessani myöskin ihan uppo outoon dobsonijalustalla olevaan Newtoniin,. Ameriikan kielellä ei tunnu olevan juttua moisesta härvelistä. Lieköhän Foorumilaisista kenelläkään kokemusta? On Quarz peiliä ja mikrofocuseria.

Myynti-ilmoituksessa on peilistä kertovia mittauspöytäkirjoja. Noista en ymmärrä mitään, mutta arvaan että Timpe tietää...

Tuonhan voi istuttaa myöskin tuon CGEM jalustan selkään. Tarvii vain pannat ja sen losmandy kiskon? Painoa tuubilla on 11kg.

Linkki ko .putkeen.
https://www.intercon-spacetec.de/teleskope/teleskope-bauart/dobson/4096-galaxy-d8-pq-dobson-teleskop-8-f/6-mit-premium-quarz-hauptspiegel-und-microfokus.html

Käytettyjä Naglereita näkyy olevan ebayssa. Esim. 11mm Nagler typ 6 (200€) tai sitten 22 mm typ 4 (300€). Merkitseekö tuo Type "sukupolvea"?  Kysyn siksi, koska tuo Type 4 on kalliimpi kuin type 6, vai merkitseekö tuo type jotain paremmuusluokitusta (type 1 on paras ja type 6 huonoin)?

Muuten lapissa ollut paskat kelit. 2 aurinkoista päivää osunut 10 päivän jaksolle :(. Kelkkailemaan ja hiihtämään onneksi kerkesi molempina päivinä.

Päätän täältä tähän...

Javs86

Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Timpe

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 10.04.2017, 10:10:10
Myynti-ilmoituksessa on peilistä kertovia mittauspöytäkirjoja. Noista en ymmärrä mitään, mutta arvaan että Timpe tietää...
---clip---
Käytettyjä Naglereita näkyy olevan ebayssa. Esim. 11mm Nagler typ 6 (200€) tai sitten 22 mm typ 4 (300€). Merkitseekö tuo Type "sukupolvea"?  Kysyn siksi, koska tuo Type 4 on kalliimpi kuin type 6, vai merkitseekö tuo type jotain paremmuusluokitusta (type 1 on paras ja type 6 huonoin)?

Strehl-lukua kannattaa tsekata eli sen parempi mitä lähempänä 1:stä liikutaan. Tarkemmin sanoen on kyse optisten vääristymien suuruudesta (tai oikeammin pienuudesta) suhteessa täydelliseen optiikkaan. Samaa asiaa hiukan eri kantilta kerrotaan tuossa wavefront lukemassa eli 1/10 PV (alle 0,1 PV desimaaleina, PV= Peak to Valley) pinnan poikkeamalukemat ovat huippuhyviä. Yleensä nuo eri luvut kertovat vain eri mittaustavoilla mitaten kuinka kaukana ollaan optimi-pinnanmuodosta. (Laitan vertailuliitteeksi taas kerran Orion Opticsin 300/1500mm pääpeilini mittausdokumentin vuodelta 2008.)

Hyvälaatuinen optiikka tuottaa hyvän kuvalaadun, sikäli kun ilmakehän rauhallisuus (seeing) sen sallii. Ei siinä sen enempää mystiikkaa ole ja yleensä noilla mittaustuloksilla pyritään perustelemaan optiikan pyyntihinnan korkeus ostajalle. Yleinen konsensus taitaa olla, ettei 1/8 PV jälkeen saavutettavalla parannuksella ole enää silminnähtävää eroa kuin kerran pari vuodessa huippukelin tullessa. Pari linkkiä noiden mittausten taakse:
http://www.rfroyce.com/standards.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Strehl_ratio
http://bbastrodesigns.com/ronchi.html
http://www.bbastrodesigns.com/ratemirrors.html

Nagler-tyyppien erot löytyvät suoraan valmistajalta: http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=21&Tab=EP_EN5-31.0 Esimerkkinä 31mm Nagler.
Itse ostaisin Type 4 Naglerin, jos sellaista okulaaria kaipaisin ("The Type-4 models feature about 18mm of eye relief and with the "instajust" eyeguard are best for eyeglass wearers...") ihan  näin silmälasillisena havaitsijana asiaa ajatellen. Näissä T4:ssa taitaa olla myös se paras "Space-Walk" -fiilis visuaalikatseluun, mutta vastaavasti muita optisia virheitä hitusen enemmän kuin muissa tyypeissä. Ovat siis vain okulaarisuunnittelun vaihtoehtoja eri tarpeisiin ts. Televue tekee kussakin tyypissä juuri sitä, mitä haluaa.
- Timo Inkinen

Tane

 Teleskop servicellä on ollut kevään ajan alennuksessa uuden sarjan tieltä Orion Opticsin "vanhempaa" laatu newtonia. Esim VX 8 f/4,5 maksaa 621 euroa, alennusta yli neljäsataa. VX 10 f/4,8 on 833 euroa ja alennusta liki viisisataa. Ei muuten mutta siinä harvemmin aukeava tilaisuus uuteen laatu putkeen(1/8 vave) jos joku sellaisesta on kiinnostunut. Tietää mitä saa ja kymppituuman putkikin painaa vain 11 kiloa kun joku vastaava GSO tai Skywatcher on 15 kiloa ja huonommin peilein varustettuna. Vaikka onkin kevyt niin en kuulu enää apertuurihurjastelijoihin jalustan kantavuuden kustannuksella, mutta tuota kahdeksan tuumaista uskallan suositella. Ei tarvitse visuaalikatselussa tikkaitakaan...
Ehkä joutuisi vaihtamaan isomman apupeilin kuvaamista varten(minkä kokoisella kennolla kuvaa?) mutta alkuun jo pääsisi.
Celestron C14,

einari

Piti tarkistaa ja siis VX8-8pv-malli on tarjouksessa nyt 621 euroa. Painoa 8 kiloa.
Sitten on V8X, jonka hinta on 770 euroa ja "Special promotion: you get this telescope with an "Ultra Level" primary with 1/10 lambda PV at no extra charge." Painoa on 7 kiloa.
___
Tapio

VP

Täältä myös liputusta Orionin 8" Newtonille. Laadukkaita vehkeitä optisesti. 1/8 peili riittänee vallitseviin olosuhteisiin vallan mainiosti.

-V

lapimmies

Uhhautsi,

Täälä taas saksan maalla laavailen putkia. Kiitosta vain kommenteista. Pitää tarkemmin tuohon Orioniin tutustua, vaikka se vähän meneekin hintahaarukastani yli. Käytettyähän minä enimäkseen olen kytännyt.

Tuosta Galaxystako ei ole suomenmaalla kokemuksia? Ei se mitään, sillä se meni oitis. Ois vain pitäny iskeä kiinni HETI.

Nyt kun Timpe tuolta selventi  nuo tärkeimmät noista "mittauspöytäkirjoista" niin osaanpahan ensi kerralla tulkita jos mokomiin törmään.

Tane

 Käytettyjä 8" newtoneita on jatkuvasti liuta  saksalaisen Astroshopin "gebraucht" (käytetyt) osastolla. Ne ei varsinaisesti ole käytettyjä vaan palautettuja tai kuljetuksessa lievästi vaurioituneita, peilit ja tarkentimet kuitenkin kunnossa. Nytkin on esim. SW 8" f5 newton kaksinopeustarkentimella 379 euroa.
Celestron C14,

Javs86

Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC