Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä filttereistä ja kaukoputkesta  (Luettu 3009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Robin L

• Periodinen komeetta
  • **
  • syvän taivaan havaitsija
Vs: Kysymyksiä filttereistä ja kaukoputkesta
« Vastaus #30 : 12-06-2017, 20:20:08 »
Noista suotimista vielä sen verran kysyttävää että onko galakseille omia suotimia itseäni kiehtoo ne enemmän kuin sumut, ja valosaasteesta pikku kysymys: Olen ymmärtänyt että valotaaste haittaa että silmiäni jam myös kaukoputkeani eikö? ja kunnon filsun ostaminen neutraloisi haitan ainakin kaukoputken puolelta eikö?

Poissa Lauri Kangas

• Taivaanvahti
  • Rinnakkaisuniversumi
  • Vostok @ #sirius (IRCNet)
« Vastaus #31 : 12-06-2017, 20:41:41 »
Galakseille ei ole omia suodattimia koska galaksit ovat kaiken värisiä. Sumut ovat vain tietyn värisiä, siksi suodattimella voidaan vähentää valosaastetta ilman että sumun värit lähtevät pois.

Osa galaksista on saman väristä kuin valosaaste, siinä ongelma.

Silmilläsi ja kaukoputkella ei ole tämän asian kannalta mitään eroa. Ethän voi käyttää kaukoputkea ilman silmiä.

Poissa Robin L

• Periodinen komeetta
  • **
  • syvän taivaan havaitsija
« Vastaus #32 : 12-06-2017, 22:06:54 »
Galakseille ei ole omia suodattimia koska galaksit ovat kaiken värisiä. Sumut ovat vain tietyn värisiä, siksi suodattimella voidaan vähentää valosaastetta ilman että sumun värit lähtevät pois.

Osa galaksista on saman väristä kuin valosaaste, siinä ongelma.

Silmilläsi ja kaukoputkella ei ole tämän asian kannalta mitään eroa. Ethän voi käyttää kaukoputkea ilman silmiä.

Kiitos vastauksesta tarkoitin vain tuolla valosaaste kysymyksellä että haittaako se erityisesti kaukoputken kanssa katselua pieni esimerkki: Olen katulamppujen ympäröimä mutta minulla on täydellinen hämäränäkö hajavalosta huolimatta haittaako se silti katselua vaikka minulla olisi täydellinen hämäränäkö mutta olisin katulamppujen ympäröimä kaukoputken kanssa?