Tähtiharrastaja ja ilmastonmuutos

Aloittaja Timpe, 13.01.2017, 22:12:49

« edellinen - seuraava »

Timpe

Itselleni riittää lyhyt korrelaatio ilmaston muutoksen ja pilvisyyden välillä, jotta voin toimia mikroskooppitasolla pilvisyyden estämiseksi; mitä lämpimämpi ilmasto meillä on, sitä enemmän ilmakehässä pystyy olemaan vesihöyryä (lue: pilvisyyttä, link).  :undecided:
Tällä perusteella jokaisen tähtiharrastajan tulisikin ensisijaisesti perehtyä omien hiilidioksidipäästöjensä omakohtaiseen vähentämiseen, jotta saisimme jatkossa paremmat sääolot vähemmällä pilvisyydellä. Turha autoilu pois, toivotan lämpimästi kaikki autoilun rajoittamistoimet ja autojen käyttäjäseurannan tervetulleiksi myös Suomeen. Se joka käyttää autoa, saa luvan myös maksaa siitä; turha napina pois! Kuinka moni tähtiharrastaja ampuu päivittäin omaan jalkaansa käyttämällä tarpeettomasti henkilöautoa lyhyisiin alle 5 km työmatkoihinsa... perusteena vain oma laiskuus ja mukavuudenhalu!?? :oops:
- Timo Inkinen

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.01.2017, 22:12:49
Itselleni riittää lyhyt korrelaatio ilmaston muutoksen ja pilvisyyden välillä, jotta voin toimia mikroskooppitasolla pilvisyyden estämiseksi; mitä lämpimämpi ilmasto meillä on, sitä enemmän ilmakehässä pystyy olemaan vesihöyryä (lue: pilvisyyttä, link).  :undecided:
Tällä perusteella jokaisen tähtiharrastajan tulisikin ensisijaisesti perehtyä omien hiilidioksidipäästöjensä omakohtaiseen vähentämiseen, jotta saisimme jatkossa paremmat sääolot vähemmällä pilvisyydellä. Turha autoilu pois, toivotan lämpimästi kaikki autoilun rajoittamistoimet ja autojen käyttäjäseurannan tervetulleiksi myös Suomeen. Se joka käyttää autoa, saa luvan myös maksaa siitä; turha napina pois! Kuinka moni tähtiharrastaja ampuu päivittäin omaan jalkaansa käyttämällä tarpeettomasti henkilöautoa lyhyisiin alle 5 km työmatkoihinsa... perusteena vain oma laiskuus ja mukavuudenhalu!?? :oops:

En lue itseäni kaikkein vihreimpiin ihmisiin, sillä minulla työmatkaa tällä hetkellä 70km sivu. Ajelen tosin tuollaisella pienellä kopperolla, joka ei hirveitä kuluta. Siitä huolimatta tuntuu, että ammun jalkaani joka päivä :shocked:

Tosin mietin välillä mikä on turhaa ja mikä ei, sillä tuossa matkan varrella sijaitsee eräät tuotantolaitokset, jotka ovat Suomen tasolla varmasti suurimpia hiilidioksidipäästöjen tuottajia. Mitähän ne siellä ajattelevat, kun pienen vian sattuessa koko minun vuotuisesta autoilusta syntyneet päästöt menee taivaalle alle minuutissa :sad:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Timpe

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 13.01.2017, 23:27:59
Tosin mietin välillä mikä on turhaa ja mikä ei, sillä tuossa matkan varrella sijaitsee eräät tuotantolaitokset, jotka ovat Suomen tasolla varmasti suurimpia hiilidioksidipäästöjen tuottajia. Mitähän ne siellä ajattelevat, kun pienen vian sattuessa koko minun vuotuisesta autoilusta syntyneet päästöt menee taivaalle alle minuutissa :sad:

Niinpä... mutta omaan käytökseesi voit vaikuttaa, vaikket suuriin teollisuuslaitoksiin pystyisikään. Ajallaan yleinen mielipide ja hallituksen/EU:n pakotteet vaikuttavat (ja ovat vaikuttaneet) sinnekin päästöjä vähentävästi. Huomiokaa kumminkin, että omatuntoaan voi rauhoittaa ihan liian helpolla keksimällä erilaisia tekosyitä, miksei tekisi itse asialle edes jotain. Oma ratkaisuni on välttää turhaa autoilua missä suinkin voin. Ja jos oman auton käytöstä tulee huono tunne, niin sitten enemmin tai myöhemmin kaikille pakolliseksi tuleva ilmastomuutostietoisuus on jo mennyt perille.  :smiley:  ks. esim. https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/uusi-pohjoinen/

PS. Jos ylläpito näkee aiheelliseksi, niin tästä voisi siirtää CMAS:n hyvän alustuksen ja sen jälkeen tulleet viestit vaikka omaan Ilmastonmuutos ja tähtiharrastus ketjuunsa (tai vast. nimettyyn ketjuun, niin saadaan siirrettyä tämä 2016 ketju historiaan ;).
- Timo Inkinen

Timpe

#3
No niin, saatiin tämä tärkeä aihe omaan ketjuunsa...
Tässä alkuun  muutama täsmennys ja julkinen pahoitteluni niille, jotka ovat edellisestä provosoivasta aloituksesta kenties loukkaantuneet. Ei ole tarkoitus syyllistää esim. maaseudulla asuvia tai pidemmän  matkan työmatkalaisia tai ammattiautoilijoita, koska itseltäni löytyy ymmärrystä myös sinne suuntaan. Ennemminkin tarkoitukseni oli haastaa itse kutakin tähtiharrastajaa miettimään sitä, onko tällä jatkuvalla talvikauden pilvisyydellä ja ilmastonmuutoksella jotain yhteistä ja pystyykö sille tekemään jotain? Ilmaston muutos on vaikea aihe, eikä siihen ole saatavilla helppoja populistisia ratkaisuja. Mutta samaan aikaan ilmastonmuutos on kumminkin sellainen meitä kaikkia painostava asia, jota ei myöskään pitäisi lakaista maton alle sillä perustelulla, ettei yksittäinen ihminen voi tehdä sille mitään. Allekirjoittaneen mielestä jokainen voi tehdä sille jotain omalla toiminnallaan, olkoonkin se kuinka vähäistä sitten tahansa. Tarpeettoman autoilun vähentäminen on yksi näistä jokaisen saatavilla olevista keinoista ja minulle itselleni se helpoin vaihtoehto, jolla on merkitystä.  :smiley:

Itse olen pitkän linjan tähtiharrastaja 1980-luvulta lähtien ja Suomen talvi-ilmasto on muuttunut selvästi pilvisempään suuntaan. Lumisateiden välissä ei ole enää selkeitä jaksoja. Ja viimeisen vuosikymmenen aikana tämä ilmiö on myös yhdistynyt  talvien lämpenemiseen. Käytännössä tämä näkyy Etelä-Suomessa jatkuvana lämpötilan sahaamisena nollakelin ylä/alapuolella ja toistuvina vesi/räntä/lumisateina. Nämä harmittavat tähtiharrastajaa ja aiheuttavat foorumillekin pitkiä "Sään seurantaa" ketjuja kestopilvisyysmanailuineen. Käytännön tasolla tammi/helmikuun pakkasjaksot ovat vaihtuneet kestopilviseen säähän loka-helmikuun välisenä aikana. Itse yhdistän tämän epämieluisen pilvisyyskehityksen käynnissä olevaan ilmastonmuutokseen. Ja samalla näen mielestäni sellaisen kehityskulun suursäätilassa, jossa pohjoisen pallonpuoliskon kokonaispilvisyys lisääntyy talvikaudella ilmakehän lämpenemisen myötä. Vallitsee siis "lyhyt korrelaatio ilmaston muutoksen ja pilvisyyden välillä":undecided: Toivoisin olevani väärässä tässä asiassa, mutta viime vuosikymmenen talvet kasaavat todistusaineistoa tuon väitteen tueksi. (Esimerkkinä Hauhon tähtikuvaajatapaaminen tapahtuu tänä vuonna 8. kerran ja onkohan näiden vuosien aikana ollut kerran tai pari osittain selkeää keliä juuri tuona helmikuun viikonloppuna?)

Kirjoitin tuonne ylle melko kärkeviä mielipiteitä turhasta autoilusta kirjoittamalla mm. näin:
Turha autoilu pois, toivotan lämpimästi kaikki autoilun rajoittamistoimet ja autojen käyttäjäseurannan tervetulleiksi myös Suomeen.
Kuinka moni tähtiharrastaja ampuu päivittäin omaan jalkaansa käyttämällä tarpeettomasti henkilöautoa lyhyisiin alle 5 km työmatkoihinsa. Huomiokaa kumminkin, että omatuntoaan voi rauhoittaa ihan liian helpolla keksimällä erilaisia tekosyitä, miksei tekisi itse asialle edes jotain. Oma ratkaisuni on välttää turhaa autoilua missä suinkin voin.

Avaan näitä lauseita hiukan:
Itselleni on järkevä menettely rangaista juuri sitä autoilua, mikä on turhaa ja tarpeetonta. Tämä ajattelu poissulkee esim. haja-asutusalueella asuvat ihmiset. Jos asut esim. 20 kilometrin päässä taajamasta, niin yksityisauton käyttämiseen ei ole vaihtoehtoja ja heille auton käyttäminen on välttämättömyys. Mutta taajaman sisäinen liikenne on taas ihan eri asia. Kuinka moni hyppää tottumuksen voimasta aamulla omaan autoonsa mennäkseen töihin saman kaupungin sisällä esim. 3...5km päähän työpaikalle? Tai mennäkseen käymään parin kilometrin päähän kaupassa ja takaisin sen päivittäisen pikkuostoksen takia? Tässä on kyse kumminkin itse kunkin omista asenteista ilmastonmuutokseen ja (myönnä pois) usein myös laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Kysymys kuuluukin, onko meillä itse kullakin halua toimia ilmastonmuutosta rajoittavalla tavalla vai ei? Jos halua on, niin siihen löytyy toimivia keinoja jokaiseen käyttöön, ei välttämättä auton käytöstä mutta jostain muualta. (Yksityisautoilu on monelle se pyhä lehmä, josta ei voida luopua tai luopua käyttämästä sitä työsuhdep****:n korvikkeena.)

Autojen seuranta SIM-korteilla on tähän pulmaan sangen järkevä toimenpide, jolloin rangaistukset kohdistuvat niihin, jotka autoaan käyttävät. Ei rankaista auton omistamisesta, vaan sen käyttämisestä. Ja jos poliitikot olisivat järkeviä tätä seurantakeinoa miettiessään, niin he osaisivat myös sulkea pois tavalla tai toisella ne henkilöt, jotka joutuvat käyttämään autoaan välttämättömyydestä (esim. maaseudulla ja ammatin puolesta autoilevat maksaisivat ½ autoilusakosta, minkä muut autonkäyttäjät maksavat).

Käytännön esimerkkejä kuinka olen ratkaissut tämän omalla kohdallani. Olen vaihtanut noin 1,5 vuotta sitten oman n. 5 km työmatkani kulkemisen pyöräilyyn. Käytännön tasolla häviän ajassa 5-10 min suuntaansa verrattuna autolla kulkemiseen, mutta saan päivittäisen liikunta-annokseni samalla ja kroppa pysyy istumatyöläisellä työkunnossa ongelmitta. Kerran viikossa autoilen, jolloin käydään kaupassa. Vaimo toimii samaan tapaan 3 km työmatkansa kanssa. Ei meillä kirota auton käyttöä, mutta se nähdään tarpeelliseksi vain ajoittain ja erillisen harkinnan jälkeen. Tulevalla viikolla joudun käymään Hyvinkäältä Helsingissä asioilla. En valitse auton käyttöä, vaan pyöräilen kotoa rautatieasemalle (2 km), käytän paikallisjunaa ja Helsingissä kävelen asemalta Fredrikinkadulle (1 km). Minulle autoilu samaa tarkoitusta varten olisi juuri tuota tarpeetonta auton käyttöä, jolle en löydä kelvollista perustetta. Jokunen vuosi sitten en olisi miettinyt auton käyttöä, mutta nyt ilmastoasioihin perehtyneenä en näe autoilulle tällaisessa käyttötarpeessa mitään syytä.  :angel:

Omasta mielestäni jokaisen tähtiharrastajan kannattaisi miettiä asennoitumistaan ilmastoasioihin uudesta näkökulmasta käsin. Vai onko täällä vielä sellaisia henkilöitä, jota sanovat ettei asia kosketa heitä, koska ilmastonmuutoksella ei ole mitään vaikutusta heidän harrastukseensa? Voidaan siis jatkaa kasvihuonekaasujen tupruttamista ilmakehään samalla tavoin, koska voidaan tähtitaivaan kadottua ryhtyä ilmakehähavaitsijoiksi... NOT!  :tongue:  Lisää mielipiteitä ja kommentteja tähän kärkevään keskustelunavaukseeni, kiitos!
- Timo Inkinen

einari

Ihan hyviä pointteja.
Itse olen jo yli 25 vuotta ajellut työmatkat pyörällä kesät talvet (jo ennenkuin ilmastonmuutoksesta oli puhetta).
Tällä hetkellä työmatka on suuntaansa noin 3km joka on aika ideaalinen matka kulkea.
Yleensä kaikki kaupassakäynnit ym asionnit ja harrastukset suoritetaan myös pyörällä.
Kovasti olisi toivetta että kun 21-vuotiaasta autosta aika jättää eikä tarvetta enää käynneille Keski-Suomeen ole niin voisi omasta autosta kokonaan luopua.
Kiinnostaisi siten liikkuminen palveluna, eli jos tarvetta on niin jonkinlainen kimppa-auto tai joku muu vastaava viritys.
___
Tapio

kjj

Itselläni auto oli viimeksi vuonna 2009. Silloin huomasin, etten autoa loppujen lopuksi oikein mihinkään tarvi - varsinkin, kun se tuppaa maksamaan sen 1000 euroa vuodessa ajoit sillä tai et. Tosin oma tilanteeni täällä Hervannassa on sikäli helppo, että työpaikkani on noin kilometrin päässä ja lähin ostoskeskus puolen. Taksiin menee yksityisajoissa ~300 euroa vuodessa.

Tilanne toki muuttuu heti, jos työpaikan etäisyys pitenee oleellisesti joko muuttamisen tai työpaikan vaihdoksen takia. Yhden kerran olen viimeisen 20 vuoden aikana työpaikkaa vaihtanut ja työmatka piteni n. 200 m  :azn:


VeskuP

Eikai tuosta Timpen aloituksesta nyt kukaan provosoidu :shocked:, itse en ainakaan nyt ottanut tuota mitenkään loukkauksena, ja olen ihan samaa mieltä että jonkun on näytettävä esimerkkiä. Me tähtiharrastajat voisimme tässäkin asiassa olla tietysti etunenässä. Kuitenkin aika paljon on sitäkin porukkaa jotka vähät välittää ilmastonmuutoksesta.

Mielestäni jokainen vaikuttaa niin paljon kun pystyy ja pienikin muutos on hyvästä. Tuossa mainitsin etten mikään kaikista vihrein ole, mutta ei meilläkään ajella turhaan autolla. Pakolliset käynnit esim. kaupassa ja lasten harrastuksia lukuun ottamatta. Omaan päästömäärään voi myös tuon autoilun vähentämisen lisäksi myös vaikuttaa kierrättämällä. Sen tärkeyttä ei myöskään pitäisi unohtaa. Meillä ainakin kierrätystä on harrastettu aina...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

naavis

Lentomatkat ovat aika merkittävä tekijä mitä henkilökohtaiseen hiilijalanjälkeen tulee. Yhden hengen lomareissu Suomesta Kanarialle tuottaa karkeasti saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin 5000 km ajelu autolla.

ellu

Hyviä pointteja Timpellä  :smiley: Itse asun niin syrjässä (rapiat 30km töihin) että täytyy autolla kulkea. Tunnen kyllä erään joka kulki pyörällä töihin 20km/sivu kesät talvet  :shocked: pakosta kylläkin kun ei ajokorttia ollut... että periaatteessa mallia voisi ottaa vai tulisiko jo ylikuntoa  :grin:

Tuosta autojen seurannasta sim-kortilla vielä... en mikään asiantuntija ole, mutta eikö se ole perustuslain vastaista seurata ihmisten liikkeitä?
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Pappis

On teillä kaupunkilaisilla kaikki niin helppoa ja yksinkertaista...

Täällä maalla lähikaupasta saa kyllä maitoa, makkaraa ja olutta. Jos perhettään aikoo ruokkia edes suunnilleen suositusten mukaisesti, kauppaan onkin jo noin 20 km. Töihin ei kulje julkisia edes naapurikaupunkien kautta. Joten kyllä maalaisen täytyy tehdä ilmastotekonsa muilla keinoilla. Mulla se oli ensin ilmalämpöpumppu öljylämmityksen tueksi, ja jokunen vuosi sen jälkeen öljylämmityksen uusinta uudella öljykattilalla.

Nykyiseen talooni muuttaessa entinen asukas kulutti öljyä 2500 - 3500 l/v. Mä asensin ilmalämpöpumpun ja ulkolämpötilaa vahtivan automaattisäätimen kattilan shuntille, säädin sisälämmöt (vesipatterit) järkevämmälle tasolle, ja aloin käyttää talon takkaa. Öljynkulutus putosi reippaasti, ollen aluksi noin 1000 - 1200 l/v. Sähköä meni n. 2000 - 3000 kWh enemmän, mutta silti lämpöpumppu maksoi itsensä 4 v. takaisin. Edellisenä kesänä öljypoltin sanoi itsensä irti, ja pääsin uusia koko systeemin. Ja vaikka sen kuinka laski ja otti huomioon valtion energiatuet, niin halvimmaksi tuli 10 v. elinkaarikustannuksilla uusi öljykattila ja -poltin. Öljyä olisi pitänyt mennä n. 1500 - 2000 l/v, että olisi kannattanut harkita lämpöpumppua ja yli 2000 - 2500 l/v, että olisi maalämpö ollut se parempi juttu. Uudella öljylaitteistolla kulutus on ollut 800 - 1000 l/v.

Talon lähes kaikki lamput on jo LED:ejä, ja viimeksi autoa vaihtaessa menoveden kulutus laski.

Silti on nämä yhden ihmisen ilmastoteot melkoista nappikauppaa. Menneen viikon uutisissa kerrottiin viime vuoden olleen mitatun ilmastohistorian lämpimin, 1,3 astetta yli 1800-luvun keskiarvojen. Siis, Pariisin ilmastosopimuksen päätavoitteesta (max. 2 astetta) on syöty jo 65 %. Se loput 35 % syödään tällä vauhdilla alle 10 vuodessa, vaikka kaikkien kasvihuonekaasujen päästöt lopetettaisiin kokonaan tällä sekunnilla.

Silti jatkan omalla kohdallani ympäristö- ja ilmastotekoja. Jatkan, koska se joka heittää pois toivonsa, se hylkää oman ja lastensa tulevaisuuden muiden käsiin. Siksi jatkan, jos edes oma esimerkki antaisi muillekin kipinän...

Murtsi

Hyvän asian on Timpe ottanut esille, eipä tuota ilmastomuutosta ole tullut edes juuri ajateltua näin tähtiharrastusnäkökulmasta mutta onhan se niin että jokainen voi omilla tekemisillään ja valinnoillaan vaikuttaa asoihin sen pienen verran mitä pystyy. Itsellänikin on työmatkaa 40 km verran yhteen suuntaan joten ilman autoa kulkeminen ei onnistu, paremmalla puoliskolla on hänelläkin työpaikka 30 kilometrin päässä ja vuorotyö, ei pääse julkisilla.

Sen verran olemme tehneet asialle että aiemmin meillä oli kaksi paljon kuluttavaa bensarosvoa pihassa mutta toinen rosvoista vaihdettiin huomattavasti ympäristöystävällisemmäksi eli polttoaineena toimii nyt diesel. Tämä kulkupeli on nyt käytössä työajossa melkein joka päivä kun minulla on normaali päivätyö ja puolisolla on töitä yleensä viikonloppuisin, päätimme autoa vaihtaessa että tämä on se pääasiallinen kulkupeli sille joka ajaa pidemmän matkan jos tarvetta on molemmilla. Täytyy sanoa että polttoainekustannukset ovat pienentyneet huomattavasti, tuolla erotuksella jo lyhentää autolainaakin melkeinpä kokonaan, ei kuitenkaan ihan.

Astronautiskelija

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 15.01.2017, 11:58:13
Ennemminkin tarkoitukseni oli haastaa itse kutakin tähtiharrastajaa miettimään sitä, onko tällä jatkuvalla talvikauden pilvisyydellä ja ilmastonmuutoksella jotain yhteistä ja pystyykö sille tekemään jotain?

Haastan näyttämään havaintoihin tai mittauksiin perustuvan todisteen siitä, että ilmakehän hiilidioksidin määrällä on kausaalinen suora tai välillinen pilvisyyttä lisäävä vaikutus.
The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

Mare Nectaris

Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Astronautiskelija

The sky appears so steady fixed and stable as we look at it - but only if we do not look too hard. James B Kaler, Stars and Their Spectra
Clayhole Observatory
Twitter | Vimeo

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.01.2017, 22:12:49
Itselleni riittää lyhyt korrelaatio ilmaston muutoksen ja pilvisyyden välillä, jotta voin toimia mikroskooppitasolla pilvisyyden estämiseksi; mitä lämpimämpi ilmasto meillä on, sitä enemmän ilmakehässä pystyy olemaan vesihöyryä (lue: pilvisyyttä, link).  :undecided:
Tällä perusteella jokaisen tähtiharrastajan tulisikin ensisijaisesti perehtyä omien hiilidioksidipäästöjensä omakohtaiseen vähentämiseen, jotta saisimme jatkossa paremmat sääolot vähemmällä pilvisyydellä. Turha autoilu pois, toivotan lämpimästi kaikki autoilun rajoittamistoimet ja autojen käyttäjäseurannan tervetulleiksi myös Suomeen.

Toki ilmastonmuutosta vastaan kannattaa taistella mutta tähtiharrastajat on promilleluokan ryhmä väestöstä. He ei voi pyytää muita suomalaisia ilmastotalkoisiin oman harrastuksensa takia, tai tietysti voi, mutta monikaan ei sen takia luovu vaikkapa jenkkiautoharrastuksesta tai moottoriveneilystä.

Ilmastonmuutos on kuitenkin iso ongelma ja suomalaisetkin on saaneet kokea kansainvaelluksen tuomat ongelmat, ei ole hyvä että jo nyt ongelmissa oleva Suomi joutuu ottamaan vastaan pakolaisia jatkuvalla syötöllä kun omaakin porukkaa on työttömänä. Ilmastonmuutos siis lisää pakolaisuutta maailmassa koska tietyt alueet ei saa riittävästi sadetta, tämä on se kauhuskenaario mikä voi toteutua tulevaisuudessa. Jos pakolaisia tulee enemmän kuin on kantaväestöä, voi syttyä sisällissotia jne.

Eli meillä on hyvin painavat syyt välttää turhaa ajamista ja lentämistä.

Liikenteen uudistuksesta en ole kärryillä mutta esim seurantalaitteet autoihin on kyllä "isovelivalvoo" yhteiskunnan merkki, ei hyvä. Ehkä verotuksellisella ohjauksella voitaisiin saada Suomeen pienempiä autoja pienemmillä koneilla ja näin pienentää hiilijalanjälkeä.