No niin, saatiin tämä tärkeä aihe omaan ketjuunsa...
Tässä alkuun muutama täsmennys ja julkinen pahoitteluni niille, jotka ovat edellisestä provosoivasta aloituksesta kenties loukkaantuneet. Ei ole tarkoitus syyllistää esim. maaseudulla asuvia tai pidemmän matkan työmatkalaisia tai ammattiautoilijoita, koska itseltäni löytyy ymmärrystä myös sinne suuntaan.
Ennemminkin tarkoitukseni oli haastaa itse kutakin tähtiharrastajaa miettimään sitä, onko tällä jatkuvalla talvikauden pilvisyydellä ja ilmastonmuutoksella jotain yhteistä ja pystyykö sille tekemään jotain? Ilmaston muutos on vaikea aihe, eikä siihen ole saatavilla helppoja populistisia ratkaisuja. Mutta samaan aikaan ilmastonmuutos on kumminkin sellainen meitä kaikkia painostava asia, jota
ei myöskään pitäisi lakaista maton alle sillä perustelulla, ettei yksittäinen ihminen voi tehdä sille mitään. Allekirjoittaneen mielestä
jokainen voi tehdä sille jotain omalla toiminnallaan, olkoonkin se kuinka vähäistä sitten tahansa. Tarpeettoman autoilun vähentäminen on yksi näistä jokaisen saatavilla olevista keinoista ja minulle itselleni se helpoin vaihtoehto, jolla on merkitystä.

Itse olen pitkän linjan tähtiharrastaja 1980-luvulta lähtien ja Suomen talvi-ilmasto on muuttunut selvästi pilvisempään suuntaan. Lumisateiden välissä ei ole enää selkeitä jaksoja. Ja viimeisen vuosikymmenen aikana tämä ilmiö on myös yhdistynyt talvien lämpenemiseen. Käytännössä tämä näkyy Etelä-Suomessa jatkuvana lämpötilan sahaamisena nollakelin ylä/alapuolella ja toistuvina vesi/räntä/lumisateina. Nämä harmittavat tähtiharrastajaa ja aiheuttavat foorumillekin pitkiä
"Sään seurantaa" ketjuja kestopilvisyysmanailuineen. Käytännön tasolla tammi/helmikuun pakkasjaksot ovat vaihtuneet kestopilviseen säähän loka-helmikuun välisenä aikana. Itse yhdistän tämän epämieluisen pilvisyyskehityksen käynnissä olevaan ilmastonmuutokseen. Ja samalla näen mielestäni sellaisen kehityskulun suursäätilassa, jossa pohjoisen pallonpuoliskon kokonaispilvisyys lisääntyy talvikaudella ilmakehän lämpenemisen myötä. Vallitsee siis
"lyhyt korrelaatio ilmaston muutoksen ja pilvisyyden välillä".

Toivoisin olevani väärässä tässä asiassa, mutta viime vuosikymmenen talvet kasaavat todistusaineistoa tuon väitteen tueksi. (Esimerkkinä Hauhon tähtikuvaajatapaaminen tapahtuu tänä vuonna 8. kerran ja onkohan näiden vuosien aikana ollut kerran tai pari osittain selkeää keliä juuri tuona helmikuun viikonloppuna?)
Kirjoitin tuonne ylle melko kärkeviä mielipiteitä
turhasta autoilusta kirjoittamalla mm. näin:
Turha autoilu pois, toivotan lämpimästi kaikki autoilun rajoittamistoimet ja autojen käyttäjäseurannan tervetulleiksi myös Suomeen. Kuinka moni tähtiharrastaja ampuu päivittäin omaan jalkaansa käyttämällä tarpeettomasti henkilöautoa lyhyisiin alle 5 km työmatkoihinsa. Huomiokaa kumminkin, että omatuntoaan voi rauhoittaa ihan liian helpolla keksimällä erilaisia tekosyitä, miksei tekisi itse asialle edes jotain. Oma ratkaisuni on välttää turhaa autoilua missä suinkin voin.Avaan näitä lauseita hiukan:Itselleni on järkevä menettely rangaista juuri sitä autoilua, mikä on turhaa ja tarpeetonta. Tämä ajattelu poissulkee esim. haja-asutusalueella asuvat ihmiset. Jos asut esim. 20 kilometrin päässä taajamasta, niin yksityisauton käyttämiseen ei ole vaihtoehtoja ja heille auton käyttäminen on välttämättömyys. Mutta taajaman sisäinen liikenne on taas ihan eri asia. Kuinka moni hyppää tottumuksen voimasta aamulla omaan autoonsa mennäkseen töihin saman kaupungin sisällä esim. 3...5km päähän työpaikalle? Tai mennäkseen käymään parin kilometrin päähän kaupassa ja takaisin sen päivittäisen pikkuostoksen takia? Tässä on kyse kumminkin itse kunkin omista asenteista ilmastonmuutokseen ja (myönnä pois) usein myös
laiskuudesta ja mukavuudenhalusta.
Kysymys kuuluukin, onko meillä itse kullakin halua toimia ilmastonmuutosta rajoittavalla tavalla vai ei? Jos halua on, niin siihen löytyy toimivia keinoja jokaiseen käyttöön, ei välttämättä auton käytöstä mutta jostain muualta. (Yksityisautoilu on monelle se pyhä lehmä, josta ei voida luopua tai luopua käyttämästä sitä työsuhdep****:n korvikkeena.)
Autojen seuranta SIM-korteilla on tähän pulmaan sangen järkevä toimenpide, jolloin rangaistukset kohdistuvat niihin, jotka autoaan käyttävät. Ei rankaista auton omistamisesta, vaan sen käyttämisestä. Ja jos poliitikot olisivat järkeviä tätä seurantakeinoa miettiessään, niin he osaisivat myös sulkea pois tavalla tai toisella ne henkilöt, jotka joutuvat käyttämään autoaan välttämättömyydestä (esim. maaseudulla ja ammatin puolesta autoilevat maksaisivat ½ autoilusakosta, minkä muut autonkäyttäjät maksavat).
Käytännön esimerkkejä kuinka olen ratkaissut tämän omalla kohdallani. Olen vaihtanut noin 1,5 vuotta sitten oman n. 5 km työmatkani kulkemisen pyöräilyyn. Käytännön tasolla häviän ajassa 5-10 min suuntaansa verrattuna autolla kulkemiseen, mutta saan päivittäisen liikunta-annokseni samalla ja kroppa pysyy istumatyöläisellä työkunnossa ongelmitta. Kerran viikossa autoilen, jolloin käydään kaupassa. Vaimo toimii samaan tapaan 3 km työmatkansa kanssa. Ei meillä kirota auton käyttöä, mutta se nähdään tarpeelliseksi vain ajoittain ja erillisen harkinnan jälkeen. Tulevalla viikolla joudun käymään Hyvinkäältä Helsingissä asioilla. En valitse auton käyttöä, vaan pyöräilen kotoa rautatieasemalle (2 km), käytän paikallisjunaa ja Helsingissä kävelen asemalta Fredrikinkadulle (1 km). Minulle autoilu samaa tarkoitusta varten olisi juuri tuota
tarpeetonta auton käyttöä, jolle en löydä kelvollista perustetta. Jokunen vuosi sitten en olisi miettinyt auton käyttöä, mutta nyt ilmastoasioihin perehtyneenä en näe autoilulle tällaisessa käyttötarpeessa mitään syytä.

Omasta mielestäni jokaisen tähtiharrastajan kannattaisi miettiä asennoitumistaan ilmastoasioihin uudesta näkökulmasta käsin. Vai onko täällä vielä sellaisia henkilöitä, jota sanovat ettei asia kosketa heitä, koska ilmastonmuutoksella ei ole mitään vaikutusta heidän harrastukseensa? Voidaan siis jatkaa kasvihuonekaasujen tupruttamista ilmakehään samalla tavoin, koska voidaan tähtitaivaan kadottua ryhtyä ilmakehähavaitsijoiksi... NOT!

Lisää mielipiteitä ja kommentteja tähän kärkevään keskustelunavaukseeni, kiitos!