Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

Timpe

Tänään tuli vielä puolipilvistä keliä täyden kuun aikaan, joten säädin vielä tuota napasuuntausta paremmaksi (ks. liitekuva).
AstroTortilla ei ole tähän tarpeeseen paras mahdollinen työkalu, koska sen tarkkuus alkaa loppumaan kesken, kun puhutaan alle 1' suuntausvirheistä. Samalla säädöllä mittausarvot heittävät näet hiukan kerrasta toiseen...

Sitten pitää mainita erikseen, että otin suojaerotusmuuntajan takaisin käyttöön. Nyt sähköt tulevat kopin seinästä jatkojohdolla tolpan juureen. Tuolla on lämmityspantojen muuntajalle paikkansa ja sen vierestä lähtee suojaerotusmuuntajan sisäänmeno. Muuntajan perään menee sitten kuvausboksin yhteinen sähkönsyöttö eli jalusta, kamera, tietokone, +12V / 7A Mascot-virtalähde saavat sähkönsä tuon suojaerotusmuuntajan kautta. Ei pitäisi syntyä maa-silmukoita tai muutakaan kiusaa, kun esim. nuo kaikki +12V vaativat laitteet ovat vielä tuon virtalähteen perässä johtojuotoksilla kiinni (yhteismaalla ja ilman mahdollisesti pätkiviä liittimiä).

AP:n ASCOM-ajurin päivitin myös V5.09.07 (2017-Jan-23  Release) -versioon, mikä on viimeinen versio ennen kuin alkoivat hölmöilemään "RA/Dec/Alt/Az/Lat/Long commands with higher precision" jutulla (lisäämään desimaalin kymmenesosia RA/DEC-lukemiin huomioimatta, että muu maailma käyttää desimaalin välimerkkinä pilkkua pisteen sijasta :undecided:). Tuolla ajurilla AstroTortilla osaa synkata sijainnin annetun kuvan mukaan ja tehdä tarkennussäädötkin GOTO-ajon perään jumiutumatta.

Tutkin vielä lyhyesti tuota DEC-backlashia, mutta toistaiseksi paras vaihtoehto on säätää se olemattomiin AP-kapulan backlash säädöllä (0-9 asteikolla arvo 4 toimii hyvin). Tuon päälle PHD2:n parametrit säädetään sopivasti tikkiin, jotta autoguidaus toimii luotettavasti. Lähinnä tuossa ketuttaa, ettei tuota selkeästi mitattua DEC-backlashia saa millään pois jalustasta, joten seuraava vaihtoehto lienee lähettää kesällä mokoma kapine tehtaalle korjaukseen isolla rahalla, jos tuon haluaa speksiensä mukaiseen liki välyksettömään kuntoon... :lipsrsealed:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Olen tässä koodaillut tuollaista linssikorjaushärveliä joka piirtää kuvan päälle tähtikartan, tunnistaa vastinparit ja suorittaa optimoinnin löytääkseen tosi tarkasti pienetkin vääristymät linssin projektiosta.

Käyttelen alkuarvoina astrometry.netin näkemystä kuvan suunnasta, skaalasta ja asennosta. Täytyy sanoa että tuo astrometry.net toimii kyllä toimialallaan (kuvan paikan löytäminen ilman mitään alkuarvausta) ilmiömäisen hyvin, mutta ratkaisun tarkkuus ei millään riitä sellaiseen huipputarkkaan tähtien mätsäämiseen. Sellaiseen jota tarvittaisiin noiden linssin vääristymien laskennassa, tai napasuuntaamisessa.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.10.2017, 20:55:26
AP:n Rolando tuolla kertoo näin:
"We have tried it. It is not a recommended worm gear grease. Best greases have good stickyness and do not wipe off."

Kun korjasin lumilingon matopyöräakselia, oli akselitiivisteiden kohdalla akseli niin ruostunut etten uskonut öljyn pysyvän vaihdelaatikossa. Prässäsin laatikon täyteen Superlubea ja keväällä ihmettelin kun lumikierukan akselissa oli niin suuri välys. Näköjään Superlube ei ollut kunnolla voidellut matopyörää, siirappimaisuus puuttuu. Jos olisi siirappimaisempaa, voitelu pysyisi jatkuvasti tehokkaana.

henkkac

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 03.11.2017, 20:15:12
AstroTortilla ei ole tähän tarpeeseen paras mahdollinen työkalu, koska sen tarkkuus alkaa loppumaan kesken, kun puhutaan alle 1' suuntausvirheistä. Samalla säädöllä mittausarvot heittävät näet hiukan kerrasta toiseen...

Dirft Align metodi phd2:lla on tarkin mahdollinen kun valitset idästä/lännestä ja etelästä jonkin tähden ja laitat sen kaukoputken ristikon keskelle ja Drift Align phd2 päälle ja seuraat tunnin tai pidemäpään valuuko tähti kaukoputkessa ylös vai alas ja säädät niin kauan että se ei valu mihinkään suuntaan sen tunnin aikana, varmasti millään muulla konstilla ei saa yhtä tarkasti suunnattua, tuo Drift Align tuolla phd2 on hyvä kun se guidaa silloin vain ra-akselilla pelkästään, tietysti tuo on aikaa vievää ja pilviä ei saisi pahemmin olla taivaalla. Varmaan kyllä tiesitkin tämän metodin. :wink: Jos joku lukija ei ole tällä tavalla ennen tehnyt niin pitää ensin olla phd2 kalibroitu, ennen sitä tuo Dirft Align ei toimi phd2:ssa.

Sitten yksi keino myös tarkistaa napasuuntausta on ottaa jostain kohteesta kuva ilman ditheröintiä ja guidata sitä tunnin tai pidempään samalla guidaus tähdellä ja vertaa esnimmäistä kuvaa ja viimeistä kuvaa onko kuva kiertynyt johonkin suuntaan, jos on kiertynyt ei napasauuntaus ole täysin kohdallaan.

einari

Tuo jälkimmäinen on vielä hitaampaa ja varsinkin kun siitä on aika vaikea päätellä miten napasuuntausta pitäisi korjata.
___
Tapio

wm-x

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 04.11.2017, 18:20:23
Dirft Align metodi phd2:lla on tarkin mahdollinen kun valitset idästä/lännestä ja etelästä jonkin tähden ja laitat sen kaukoputken ristikon keskelle ja Drift Align phd2 päälle ja seuraat tunnin tai pidemäpään valuuko tähti kaukoputkessa ylös vai alas ja säädät niin kauan että se ei valu mihinkään suuntaan sen tunnin aikana, varmasti millään muulla konstilla ei saa yhtä tarkasti suunnattua, tuo Drift Align tuolla phd2 on hyvä kun se guidaa silloin vain ra-akselilla pelkästään, tietysti tuo on aikaa vievää ja pilviä ei saisi pahemmin olla taivaalla. Varmaan kyllä tiesitkin tämän metodin. :wink: Jos joku lukija ei ole tällä tavalla ennen tehnyt niin pitää ensin olla phd2 kalibroitu, ennen sitä tuo Dirft Align ei toimi phd2:ssa.

Sitten yksi keino myös tarkistaa napasuuntausta on ottaa jostain kohteesta kuva ilman ditheröintiä ja guidata sitä tunnin tai pidempään samalla guidaus tähdellä ja vertaa esnimmäistä kuvaa ja viimeistä kuvaa onko kuva kiertynyt johonkin suuntaan, jos on kiertynyt ei napasauuntaus ole täysin kohdallaan.

Toivon että kaikki 100-300mm polttoväliltään olevien guideputkien omistajat kokeilevat sharpcapin polaralign ominaisuutta. 10min ja saa todella tarkan suuntauksen. Timpelläkin varmaan joku sopiva guideputki löytyy tai 50-100e saa. Jää tuon phd kanssa vähän arvailun varaan.

Timpe

AP:n kanssa ei pidä unohtaa myöskään mukana tulevaa PEMPro ohjelmaa ja sen PolarAlign wizardia.
Mutta aikaa tuohonkin saa varata runsain mitoin eli tunnin-pari... (käytännössä napasuuntaus ei ole suuren suuri ongelma, vaan tuo edellä kerrottu DEC-backlash, mikä tuottaa tarpeetonta lisätyötä PHD2:n asetusten kanssa, kun niitä sovitetaan kulloiseenkin seeingiin sopiviksi). Nykyinen suuntaustarkkuus saa riittää toistaiseksi.

Käytin taas tänään RA/DEC moottorit irti jalustasta ja kuten n+1 kertaa aiemminkin, niin en tunne jalustassa minkäänlaista backlashia kummassakaan akselissa. Käytännössä seuraava tähtikirkas yö sitten kertoo tuliko backlash-arvoissa muutosta mihinkään suuntaan. (Tätä epäilen, kun olen tuon säädön tehnyt jotain 15-25 kertaa kumpaankin akseliin ts. etsin vikaa väärästä paikasta... :huh:)
- Timo Inkinen

Timpe

Tänään oli hetken aikaa täysin selkeää, sitten osapilvistä ja täyspilvistä, taas osapilvistä ja sitten täyspilvistä (+lopulta sadekuuro!). Oiva keli siis AP1200:n backlashin yritys & erehdys -testailuun  :laugh: Käytin PulseGuiden backlash-testejä ja luulen viimeinkin pääseeni kartalle tämän jalustan backlash-säädöistä.  :smiley:

Luin uudelleen vanhan keskusteluni AP Yahoo-groupin puolelta ja kiinnitin huomioni erityisesti vastauksiin #18 ja #25, missä aiheen jatkokeskustelu tuli noin kuukauden pääkeskustelua myöhemmin.
Remove the DEC worm housing cover so the large spur gear is accessible. Put the mount in Park 4. Make sure clutch knobs are tightened, no power to the mount. Try turning the spur gear with your fingers. It should move exceedingly easily. Loosen the 3 DEC worm housing screws and check it again. It should feel the same or get easier. The easiest feel will lead to minimal binding between the worm and worm gear. Binding is as bad as backlash.

Noissa keskityttiin siis saamaan jalusta mahdollisimman herkästi tasapainoon ja tässä tasapainossa ollessaan DEC-akselin spur gear rattaan (=kuvan päällimmäisin ratas) tulee olla hyvin herkästi liikkuvassa tilassa. Tämä yhdistettynä DEC-matopyörän oikeaan kohdistukseen DEC-rattaaseen saattaisi tuottaa hyvän lopputuloksen, hmm?

Ajoin siis jalustalle PulseGuiden backlash-testiä #2 ja irroitin/kytkin DEC-moottoriyksikköä paikalleen eri kireyksiin (jouduin aina ottamaan sähköt pois jalustalta, jotta tuo spur gear pyörisi). Ja kas kummaa, jalustan Dec-backlash pieneni havaittavasti silloin kun tuo spur gear -ratas pyörii hyvin herkästi. Otin tuosta tilanteesta 5-7 erilaista kiristysmittausta pilvien raosta taivaalle kurkkien. Ja saatuani viimeinkin tähän saakka parhaan ymmärryksen tuon DEC-moottorin kiinnitykseen, niin putken päälle tipahtelivatkin jo ensimmäiset vesipisarat ja havaintosuojan katto piti rullata paikalleen. :undecided:

Seuraava tavoite on siis saada tuo DEC-matopyörä keskitetysti paikalleen, mutta vain sillä kireydellä, että tuo spur gear -ratas pyörii vielä hyvin herkästi!
"Rock the housing back and forth until approximately centered on the worm gear (wheel). Press on the housing until the dial indicator hits a max position. Back off a bit so the indicator goes down then tighten the upper screw (best to have the Allen wrench in place to tighten). Tighten the lower screw and feel the spur gear. If it feels any tighter than before, loosen both screws slightly and turn it by hand until it moves as easily as before."
"I figured it would be a delicate balancing act,  the large moment arm of half the OTA compared to the miniscule travel of the radial position gauge pin."

Jossain siellä piiilossa oleva jousi-vastus sitten ottaa löysät pois tuolta DEC-sovituksesta, kun sille vain annetaan mahdollisuus asettamalla tarvittavat osat herkästi tasapainoon  :cool:
- Timo Inkinen

Timpe

#173
Tietääkö joku euro-alueelta tällaisen DC-DC-muuntimen myyjää?
https://www.ebay.de/itm/253220537148
https://www.amazon.com/gp/product/B00C9UAE28/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Tai vastaavaa, jossa saa muunnettua hyvällä hyötysuhteella esim. 14.4 VDC:n 12.0 VDC:ksi?
(Jälkimmäinen on QSI:n suositus ja ajan tuota kameraa kompromissina AP:n kanssa nyt 13,8V:lla samasta virtalähteestä.)
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Onko joku erityinen syy epäillä että kamera ei toimisi oikein 14 voltilla? Kuulostaa niin pieneltä tiputukselta ettei maksa vaivaa hifistellä minkään muuntajien kanssa.

Toiseksi tiputus on niin pieni ettei hyötysuhteella ole paljon mitään väliä. Jopa lineaarinen muuntaja hukkaisi noin pienessä tiputuksessa 1 ampeerin kuormalla ainoastaan pari wattia lämmöksi.

Timpe

QSI:n manuaalista:
"The camera is designed to operate on stable, regulated 12V DC power and consumes less than 2 amps at full power. DC power input above or below 12V will decrease the maximum cooling capability of the camera by increasing power dissipation or lowering cooling efficiency. If the input voltage is below 11V or above 14V the camera will report an error until the voltage is returned to the specified range."

Tuon perusteella syötän 7A virtalähteestä jotain 13,8V jännitettä systeemiin. Tuolla jännitteellä AP1200GTO toimii kyllä nopeissa GOTO-hauissa, mutta sille jokin 14+ volttia olisi optimi kylmissä olosuhteissa. Pakkasessa tuo vaikertaa näet enemmän kitkan lisääntyessä kuin näillä nollakeleillä. (Mutta ainahan voi ajaa jalustaa hitaammalla GOTO-nopeudella.)
AP:n manuaalista pätkittyä:
"12.3 to 16 volts DC at a minimum of 5 amps continuous recommended. (acceptable range: 12.0 volts at a minimum of 5 amps up to 18 volts at a minimum of 4 amps)"
"DO use higher voltages – up to 16 to 18 volts – for extremely cold temperatures."

Mutta ei tuossa suurta ongelmaa ole nytkään, kunhan ihmettelin asiaa AP Yahoo ryhmän keskusteluiden mukana (eli turhaa pilvisen sään hifistelyä...  :tongue:)
Ai niin tsekkasin 9623 Mascotin, niin tuosta mallista saisi max. +14.5V ulos.
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Tuossa tapauksessa saattaisin etsiä erillisen virtalähteen pelkälle jalustalle. Sen pitäisi olla johdotuksenkin kannalta melko iisiä, kun jalustan sähköjohto ei yleensä vispaa jalustan pyörimisen mukaan (paitsi esim. HEQ5:ssä).

Timpe

Näinhän se voisikin olla, kiitos uudesta näkökulmasta! :wink:
- Timo Inkinen

Timpe

Mainitsin Hauholla AP1200-tilanteen kysyjille, että suurin ongelman aiheuttaja monen moneen edellä kerrottuun PHD2 ongelmaan löytyi sitten peilistä eli noista DEC/RA moottorien asennuskireydestä. Nuo pitää näet jättää t-o-d-e-l-l-a löysästi rattaita vasten lähes ilman varsinaista kiristyspainetta niitä paikalleen kiinni ruuvatessa.

Rolando kirjoitteli jossain Yahoo AP-ryhmän viestissä näin:
"If everything is properly tight and the spur gears turn easily with your fingers, then the mount's axis is doing what it's supposed to do. Your calibration looks Spot on with almost exact motions in Dec, so I really don't think there is a mechanical or electrical problem. When you are guiding, your axes must respond to tiny motions on the arc second level. If anything was binding or sticking, you would be able to feel that easily on the spur gears with your fingers turning them. If anything was loose there, you would also be able to see that right away. In any case, either of those things would cause the calibration curves to not be correct."

Käytännössä nuo RA/DEC-moottorit pitää lukita paikalleen kopat auki, jolloin tuosta ulommaista "spur gear" ratasta pystyy pyörittämään moottorin lopullisen asennuskireyden toteamiseksi. Jotta kyseinen "spur gear" ratas pystyy liikkumaan hyvin herkästi, tulee myös matopyörän kontakti rattaaseen olla yhtä lailla herkässä. Vain välys otetaan pois tuosta liitoksesta, muttei yhtään enempää asennuspainetta alaspäin sitä lukitessa. Tämä antaa jalustan sisäiselle jousikuormalle (on edelleen mysteeri, missä tuo sijaitsee) mahdollisuuden toimia suunnitellulla tavalla. Ja kun se toimii kyseisellä tavalla, niin lopputuloksena on sitten erinomainen seuranta ilman mitään ihmeellisiä seurantakäyrän pomppuja.  :smiley:

4.2.2018 illasta:


5.2.2018 illasta:


Huomatkaa ristikkotähtäimen mittakaava eli 400 näytepistettä pysyy nykyään nätisti seeing-rajan sisällä ja se seikka että myös AP:lla uskaltaa käyttää lyhyitä 1-2s guidausvalotuksia.
Roland ja Howard ovat testanneet AP:lla (viimeinkin) myös PHD2:n käyttöä ja päätyneet seuraavaan lopputulemaan.


"Howard and I had a chance to log in to a customer's Mach1 mount last night to help him with some guiding issues using PHD. He had sent his calibration graph and it looked quite good, but he was having some problems guiding. After doing some mechanical tests we set up parameters in PHD to get the mount to track and respond accurately. Since PHD is somewhat different from MaximDL, which I use, we had to approach the settings a bit differently.

The first step is to do a quick 2 - 3 minute Unguided run using 1 second guide exposures, and look at the guider graph to see what the maximum excursions are in Declination. The guide star will bounce around a certain amount and this peak error will be the seeing that you cannot guide out with normal guide software. This P-V value, which in our case was between +-0.5 and +-0.8 arc seconds is what I call the Guide Star "Bobble" limit. Trying to correct for that with guide moves to the mount is impossible (only a fast acting AO system can chase that seeing error).

So, knowing that the minimum seeing error is +-0.8 arc seconds, you will want to set the initial Min Move setting in PHD to be approximately this value as a starting value. We set the Min Move to 0.8 arc sec, the guide rate at 1x and the aggressiveness to 100%.  This means that no correction pulses are sent to the mount while the guide star is bobbling within that envelope, but once it exceeds even slightly, the mount gets a full correction command (-0.8 arc sec) to bring it back toward the zero position. We turned guiding on and the result was that the mount responded quickly whenever the error exceeded the bobble limits and overall guiding was tight, accurate and almost the same RMS value, ~0.35 arc sec, for both axes. An exposure with the main camera showed tight round stars.

So, as a starting point:
Determine the amount of guide star bobble above and below the axis
Set the Min Move to that value
Set Guide rate to 1x sidereal
Set the guide star exposure rate to 1 second
Set Aggressiveness to 100%
Begin guiding and note the RMS value for both axes.

You can then change any of the parameters to see if you can tune the RMS to a lower value. We tried longer guide star exposures, but found that the response to tracking errors became more and more sluggish and less accurate. So for these seeing conditions a faster guide rate of 1 per second resulted in the lowest RMS error on both axes. In pristine seeing it might allow longer guide exposures, at least that is what we found using PHD Guiding.

Rolando"


Hyvä juttu, että AP:n vanhat herratkin joutuvat opettelemaan PHD2:n käyttöä!  :grin:
- Timo Inkinen

wm-x

Lueskelen kaikkea mitä reilun puolen vuoden aikana on jäänyt lukematta. Hienoa että sait jalustan kuntoon. Taisi olla aika herkkä tuo matopyörän kiristys.