AeroShell 33 rasva tuli toissapäivänä perille ja käytin pari edellistä iltaa jalustan rasvanvaihtoon. Otin touhusta kuvia
tähän kansioon, joista poimin muutaman erikseen kommentoitavaksi.
Tuo "oikea" AeroShell 33 rasva on siis väriltään vihertävää, kuten kuva osoittaa...

Vanha "väärä" rasva on väriltään grafiitin harmaata ja otin RA-alennusvaihteistosta tämän aloituskuvan. Ei kovin nättiä, mutta piilossa kotelon sisällähän tuo on ollut...

Puhdistuksen jälkeen RA rattaat olivat tämän näköisiä:


Kuten kuvista näkyy, niin onhan tuolla rattaissa kulumisen jälkiä siellä missä messinki ja rst-teräs ovat olleet kontaktissa keskenään tuon AeroShell 33MS aka. Aeroshell 64 rasvan kanssa

Tässä on vielä parempi lähikuva toisesta rattaasta...

Sama asia toiselta akselilta eli tässä deklinaatio-puolen alennusvaihde vanhoissa rasvoissa.

Rattaat puhdistettuna...

Erityisesti tässä näkyy tuota syöpymää (samoin kuin tuossa RA-puolen muovi/messinki -rattaassa):

Tässä on sama RA-vaihteisto kasattuna ja uudelleen rasvattuna:


Ja tässä DEC-vaihteisto:


Jalusta on taas normaalin "hiljainen", kun rattaisto on rasvattu tasaisesti. Ei häiritsevää resonointia tai muita häiriöääniä, joita tulee huonolla backlash -sovituksella

Mutta käytännön kysymys tuollaisesta rattaiston kulumisesta eli mitä tuosta kulumisesta seuraa? Tuolla ei liene vaikutusta esim. välittömästi jalustan seurantaan, kun auto-guidataan. Sen sijaan joissain goto-ajoissa saattaa tulla virhettä, kun vaihteisto välittää nopeutta hiukan eri tavoin kuin pitäisi. (Rattaissa on siis enemmän väljyyttä ja tuo saattaa kertautua pienenä epätarkkuutena suuremmissa siirroissa, jos ymmärrän tuon asian oikein.)
Muistan näet ohimennen ihmetelleeni kevät-talvena tilannetta, jossa olin laskenut aloitussijainnin koordinaatit AstroTortillalla (esim. joku kirkas tähti) ja ajoin sitten pari-kolmekymmentä astetta sivuun varsinaiseen kuvauskohteeseeni. Tuolloin tuo kuvauskohde ei ollutkaan enää 100% kuva-alan keskellä, vaan ehkä neljänneksen alasta sivulla johonkin päin (kumminkin selvästi kuva-alalla). Tuota goto-käytöstä pitää seurata myöhemmin hiukan enemmän. Käytännön haittaa ei taida syntyä kumminkaan, koska asemoin yleensä kuvauskohteeni ensimmäisellä kerralla sopivasti kameran kennolle ihan käsipelillä jalustaa hitaasti sinne tänne siirtäen, kun goto-haku on sen ensin muutoin löytänyt. Kun olen tyytyväinen kuva-alan kohdistukseen, teen joko kuva-alasta kirjanmerkin AstroTortillaan, johon se palaa seuraavina kuvausöinä kaarisekunnin tarkkuudella. Tai sitten ratkon Tortillaan edelliskerran yksittäisruudun ja ajan Tortillalla samaan sijaintoon
Goto image toiminnolla.
Joudun taas tekemään tuonne uudet PEC korjausajot ja normaalit jalustan synkronointiajot, kuten aina käy kun puran nuo rattaat ja pyörittelen mekaniikkaa ilman virtaa. Tuollaisen messinki/muovi -rattaan ostokustannus lienee 250-350 euron tienoilla, jos sen tilaisi AP:ltä USA:sta. Olkoon tuo sellainen Plan B, jos tuosta kulumisongelmasta on oikeasti haittaa jalustan käyttöön.
PS. Noista lähikuvista sen verran, että Olympuksen OM-D 1 Mk II digirunko 60mm makrolla on edukseen tuollaisessa kuvadokumentoinnissa. Ei synnyt hukkaa ja jokainen lähikuvakin on helposti riittävän terävä hyvän runkovakaajan ja sähköisen sulkimen takia.
