Laitetaanpas hiukan
"Hyvää päivää / Kirvesvartta!" vastaus, kun nuo ehdotukset eivät ihan täsmänneet tarpeisiini...

Miten sinun napasuuntaus on kohdillaan? Voisitko testata sharpcapillä napasuuntauksen itään ja länteen? Jos nämä lukemat ovat samat niin hyvä. Tämä vain napasuuntauksen tarkkuuden selvittämiseksi. Tarkalla napasuuntauksella voi ongelma poistua.
Tämän teinkin eilisiltana, mutten Sharpcapilla, kun sen ehtona on
"A field of view in the camera of between 1 degree and about 2.5 degrees"...
AstroTortilla on näet hyvä luottotyökalu tähän tarpeeseen, joten käytin aikaa sen kanssa mittaamiseen ja sain napasuuntausvirheen kahdeskymmenes-osaan aiemmasta!

Napasuuntauksen puutteet ovat olleet tiedossa koko syksyn, mutta olen antanut sen olla kun noita pyöreitä tähtiä saa aikaan myös guidaamalla ja yleisesti ottaen kuvauskelit ovat olleet todella harvassa tämän syksyn aikana. Ja silloin kun niitä on ollut, ne kelit ovat tiukan aika-ikkunan sisällä ts. saatan päästä kuvaamaan 2-3 tuntia, kunnes täysi pilvikatto tulee taas äkisti päälle. Tuolloin ei ole houkutellut hukata ns. "hyvää" kuvauskeliä jalustan säätöjen tuunaamiseen, vaan on mieluummin vain yrittänyt kerätä valotuksia silloin kun se on ollut mahdollista.
Tässä on tuo AstroTortillan säätökuva nykyisestä reilusti alle 1' virheestä: (kuvauskentän koko on 46,24' x 34,93', mikä ei sovi SharpCapille)

Tuolla suuntaustarkkuudella pääsee nyt guidaamatta 400s valotusaikaan...

...mutta 600s alkaa viiruttamaan tähtiä: (fokus kummassakin kuvassa on hiukan pielessä ja Kuu paistaa putken sisään)

Dec korjaus kokoajan samaan suuntaan, eli klapit on kokoajan ajettu kiinni..
Joo, näin on ollut melko hyvällä varmuudella ts. kannattaa tyrkkiä korjausta samaan suuntaan pikkuisen koko ajan, mikä toteutui tuossa kuvassani. PHD2:n arvot oli tuunattu siten, että korjaus aiheutti maksimissaan juuri tuon +/- 2" sahauksen, mikä ei vielä näkynyt loppukuvassa (mutta heikensi kumminkin hiukan laatua). Nyt tuolla 24"/21" napasuuntaus-tarkkuudella korjaustarve tulee olemaan radikaalisti edellistä pienempi, mutta tästä päästään siihen DEC-backlashiin, mikä istuu vielä tiukasti tuolla DEC-akselissa. Olen oppinut PHD2:n käyttöä tällä jalustalle sen verran, että saan jalustan hallintaan tuottamaan riittävän pyöreitä tähtiä, joten ei mennä sen syvempiin säätöihin tällä kertaa.
Uskon että tuo sinun dec matopyörä ei kohtaa ratasta oikeassa kulmassa tai oikealla korkeudella.
Mutta
tuosta DEC backlashista pitäisi kyllä päästä eroon. Periaatteessa AP 1200GTO:n säädöt saa kyllä pieleenkin, jos niin haluaa väkisin tehdä. DEC-yksikön saa näet asemoitua väljästi kahden lukitus/asemointiruuvin soikeiden reikien varassa mihin asentoon haluaa. Tämä asento lukitaan paikalleen kolmella ruuvilla. Tästä prosessista on hyvä ohje rakennekuvineen täällä:
http://www.astro-physics.com/tech_support/mounts/1200gto/1200backlash2.pdf Nämä kaksi osaa tulee siis asemoida keskenään optimiasentoon putken ollessa pystyasennossa (tasapainossa) kohti Pohjantähteä...


Sitten kun osat ovat tikissä ja napasuuntaus kunnossa päästään esim. AP1600:lla tähän seurantaan:
https://www.astromart.com/common/image_popup.asp?image=/images/forums/835000-835999/835867.jpg&caption="Had a calm night of good seeing, did some testing on the 1600 mount with 17" F8 astrograph. Guider scale is 1 arc sec per pixel. Guide subs were 20 sec. each. Note RMS guide values(peak values include dither moves).""I use MaximDL, however PHD would give the same results. There's nothing magic going on. I did a 5 second calibration run, set Min/Max move to 0.5 sec and 0.01 seconds. The mount is properly polar aligned so there is close to zero drift in both axes at the zenith. I could have done 60 second guider exposures and had the same guide results.""I use 5 seconds with my 17" because of the 3450mm focal length. In the case of smaller scopes with shorter focal lengths I would advise going at least 10 seconds and even up to 20 seconds. This will produce the most accurate calibration result.""let's put it this way, 20 seconds is not an ideal time for a guide exposure. With poor polar alignment and no PEM correction you might get interesting results in that amount of time (lots of star motion). However, in my case I have carefully drift aligned my mount and it is a permanent setup in the observatory, so i get essentially no drift in that amount of time."(Rolando oli tuossa äänessä kertomassa kokemuksia AP1600:n kyvyistä.)
Nyt kun tuo napasuuntaus on paremmalla tasolla, niin pääsen käyttämään 10...20s guidausvalotuksia, kun jalusta kerran kulkee vakaasti 400s ajankin

Mutta tuo DEC-backlash on tässä mielessä huono juttu eli siitä pitäisi päästä ykkösprioriteetilla eroon.
Tuolla ohjeessa puhutaan "spring-loaded gear mesh" systeemistä, jos tämä ehto täyttyy:
"...mounts shipped after 5-26-04 (serial number 1200432 or later..." (Oma AP1200 on s/n 1200926.)
En ole oikein tajunnut mistä tuo AP1200:n jousiviritys oikein löytyy, koska sen pitäisi pitää backlash-ongelmat kurissa.
Toisesta Mach1-ketjusta Rolando kertoo näin:
"Forget worm gear remeshing, your gears in a Mach1 are fully meshed via a spring. You can check the spring action by turning the lever on the side to the upright position (not fully 180 degrees, just rotate it 90 degrees ccw). Now push on the back of the worm box and you can feel the spring action that pushes the gearbox into mesh."Öh...???
Sitten verkossa on vielä tämä toinen ohje samaan backlash-säätöön:
http://www.astro-physics.com/tech_support/mounts/1200gto/Gear%20Mesh%201200.pdf"Re-tighten the lock-down screws.
Snug the LEFT screw first. It is critical for proper worm mesh to snug the LEFT screw first. As you snug, wiggle the box slightly so that it finds its center as the screw is gradually tightened (remember the gentle hand pressure). It is best to hold the hex key by the short end when doing the first tightening. Next, snug the right screw (and center screw if present). Alternate tightening the screws with the short end of the hex key until all screws are tight. Repeat the left-to-right tightening procedure, this time using the longer end of the hex key."Selkeät ohjeet, mutta jotain tuolla on pielessä, kun en saa noilla ohjeilla tuota DEC-backlashia kokonaan pois.

Tuosta hennosta käsiotteestakin on ollut erilaisia mielipiteitä AP:n keskustelupalstalla ja olen kokeillut monenlaista puristusta tuossa DEC-asemoinnissa.

Ai niin, jos tuon laittaa liian kireälle, niin sitten 600x goto-hauissa kuuluu melko ilkeää ääntä rattaista. Nyt äänet ovat sivistyneitä, mutta tuota DEC-backlashia esiintyy.
Ai niin kaksi, AP:n kapulassa on backlash-korjaukselle omat säädöt (0-9) ja noilla saa jalustan pakotettua korjaamaan backlashin siten, että PHD2:n osaksi jää enää pienempi osa korjauksesta. Käytännössä kapulan asennolla 4 tarvitaan PHD2:n kanssa enää noin 600...700ms backlash kompensointiasetus sinne aivojen alla olevaan valikkoon (tuo oli käytössä tuossa PHD-kuvassakin). Kapulan ollessa nollasäädöillä, PHD2:n tulee antaa 1500...1700ms backlash korjauspulssi! (Rolando kieltää noiden kapulan säätöjen käytön autoguidauksen yhteydessä, syynä yliohjauksen mahdollisuus. Mutta oikein suhteutettuna nuo kaksi säätöä toimivat hyvin yhteen PHD2:n kanssa.)
Ajatuksia? Tätä ongelmaa olen pyöritellyt melko pitkään muun kuvauksen ohessa...