Tänään oli hetken aikaa täysin selkeää, sitten osapilvistä ja täyspilvistä, taas osapilvistä ja sitten täyspilvistä (+lopulta sadekuuro!). Oiva keli siis AP1200:n backlashin
yritys & erehdys -testailuun

Käytin
PulseGuiden backlash-testejä ja luulen viimeinkin pääseeni kartalle tämän jalustan backlash-säädöistä.

Luin uudelleen
vanhan keskusteluni AP Yahoo-groupin puolelta ja kiinnitin huomioni erityisesti vastauksiin #18 ja #25, missä aiheen jatkokeskustelu tuli noin kuukauden pääkeskustelua myöhemmin.
Remove the DEC worm housing cover so the large spur gear is accessible. Put the mount in Park 4. Make sure clutch knobs are tightened, no power to the mount. Try turning the spur gear with your fingers. It should move exceedingly easily. Loosen the 3 DEC worm housing screws and check it again. It should feel the same or get easier. The easiest feel will lead to minimal binding between the worm and worm gear. Binding is as bad as backlash.Noissa keskityttiin siis saamaan jalusta mahdollisimman herkästi tasapainoon ja tässä tasapainossa ollessaan DEC-akselin
spur gear rattaan (=kuvan päällimmäisin ratas) tulee olla hyvin herkästi liikkuvassa tilassa. Tämä yhdistettynä DEC-matopyörän oikeaan kohdistukseen DEC-rattaaseen saattaisi tuottaa hyvän lopputuloksen, hmm?
Ajoin siis jalustalle PulseGuiden backlash-testiä #2 ja irroitin/kytkin DEC-moottoriyksikköä paikalleen eri kireyksiin (jouduin aina ottamaan sähköt pois jalustalta, jotta tuo
spur gear pyörisi). Ja kas kummaa, jalustan Dec-backlash pieneni havaittavasti silloin kun tuo
spur gear -ratas pyörii hyvin herkästi. Otin tuosta tilanteesta 5-7 erilaista kiristysmittausta pilvien raosta taivaalle kurkkien. Ja saatuani viimeinkin tähän saakka parhaan ymmärryksen tuon DEC-moottorin kiinnitykseen, niin putken päälle tipahtelivatkin jo ensimmäiset vesipisarat ja havaintosuojan katto piti rullata paikalleen.
Seuraava tavoite on siis saada tuo DEC-matopyörä keskitetysti paikalleen, mutta vain sillä kireydellä, että tuo
spur gear -ratas pyörii vielä hyvin herkästi!
"Rock the housing back and forth until approximately centered on the worm gear (wheel). Press on the housing until the dial indicator hits a max position. Back off a bit so the indicator goes down then tighten the upper screw (best to have the Allen wrench in place to tighten). Tighten the lower screw and feel the spur gear. If it feels any tighter than before, loosen both screws slightly and turn it by hand until it moves as easily as before.""I figured it would be a delicate balancing act, the large moment arm of half the OTA compared to the miniscule travel of the radial position gauge pin."Jossain siellä piiilossa oleva jousi-vastus sitten ottaa löysät pois tuolta DEC-sovituksesta, kun sille vain annetaan mahdollisuus asettamalla tarvittavat osat herkästi tasapainoon