Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

einari

Olenpa hieman hämmästynyt että AP:n jalustoissa käytetään muovirattaita, mutta kaipa ne ajavat asiansa.
___
Tapio

Ransu

No niin, nyt näyttää siltä että ollaan ongelman ytimessä, tuossa välissä voi jo ymmärtääkin että hammaspyörien välys aiheuttaa viivettä!
Onko muuten tuon muovirattaan alla oleva kiinnityskohta ( ilmeisesti messinkiholkki?) ihan kiinteä, jos siinä kohdassa olisi pieni kiertämällä tehtävä epäkeskosäätö (kiinnitysreikä epäkeskeisesti holkissa) niin silloin tuon hammasvälin voisi säätää nolliin.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Muovirattaan alla on kiinnitysholkki, mikä näkyy tässä kuvassa. Tuossa saataisi peräti olla jokin säätökin tuolla, mutta olisiko sitten nurjalla puolen tuota holkkia (ts. piilossa tästä näkökulmasta)?
Moottorin säädöillä sain pienennettyä tuota pikkurattaan ja muovirattaan välistä välystä käytännössä nollaan.

Nyt guidaan PHD2:lla 2x2 binnaten Lodestarin kuvaa, enkä käytä backlash kompensointia (on myös pois AP:n kapulasta). Pysytään kohtuullisen hyvin 2" sisällä...



...mutta vieläkin tuo heiluttaa eikä saa korjattua kovin pian heittoa.

Edit:
Tuossa toinen kuva samalta illalta, backlash driftaa seurantatähden kuvaa sivuun kunnes saadaan kelattua virheet (löysät pois rattaista) ja korjaus alkaa vaikuttamaan. Haussa vielä sopiva arvo MxDEC arvoksi, mutta ollaan aikas lähellä tälle setille näillä ratasvirheillä.



Tämä on myös hyvää luettavaa: http://openphdguiding.org/Analyzing_PHD2_Guide_Logs.pdf
Ja tämä näppärä apuohjelma: http://adgsoftware.com/phd2utils/ (PHD2 Log Viewer)
- Timo Inkinen

mistral

Timelapse kuvassa oleva välys on 4x vaikuttavampi kuin moottori/muoviratas välys. Päättelin sen siitä että siinä hampaiden kehänopeus on vaan 1/4 moottorin hampaiden kehänopeudesta. Joten jos sen välyksen saa pois, tekee se paljon. Jos sitä ei pysty korjaamaan, ehkä Kaitsun ehdotus epätasapainotetusta putkesta estää välyksen klappaamisen. Noin järeä AP ei varmaan ole millänsäkään pienestä epätasapainosta.

Timpe

Saa nähdä mitä AP:n tuki kommentoi tuosta ratas-animaatiosta, lähetin näet sinne melko perusteellisen selvityksen ja kysyin yksiselitteisesti kuinka tuollainen korjataan.
Tässä lainaus viestistäni:
"I think I have found something...
I take some time testing MeshGear set with PulseGuise and its' Test #3 during daytime. http://www.pulseguide.com/WebHelp/PulseGuide_v135.htm#_Toc189129728
I run 10 pulses with 500ms Pulse Duration and at the same time took timed images from the Gear Mesh with my DSLR. Each step means 500ms in this GIF animation (attached) and if you look that gear movements, there are several "dead points" where gear movement is not forwarded to the biggest gear on top of the pile. A high resolution image for that gear mesh can be seen here: http://astrokuva.galleria.fi/kuvat/Kuvauslaitteistot/AP1200GTO/GearMesh_closeup_big.jpg/_full.jpg Is there some hidden adjustments for the gears that can be done to minimize backlash there between gears?"

"...and I have adjusted worm gears n+1 times too. But all this tinkering with secondary issues has made no change for my guiding problems.
It became better only after I found the real cause for these backlash problems (and it was in the AP1200 gear mesh). I could get some of that error fixed too with motor adjustment.
But it will not be perfect until I can fix that additional play from the gear mesh. How it can be done? With gear mesh adjustments or by replacing (maybe worn or even damaged) gears? Ie. do you sell spare parts for that AP1200 gear mesh, if I need those?"


Käytännössä AP.n tuen mahdollisuudet lienevät rajalliset. Tutkin näet tuota rakennetta tänään ja otin seuraavan kuvan muovirattaan kiinnitysruuvin rei'ästä takaa päin. Ei tuolla ole mitään erillistä epäkeskoista ruuviholkkia, jolla voisi säätää rattaat kohdalleen... valitettavasti.  :sad:  Ransun ajatus oli näet niin hyvä, että piti ehdottaa sitäkin tuonne tuen suuntaan näin "tyhmänä käyttäjänä".



Mutta jos edes myisivät kohtuuhintaan uudet rattaat tänne rapakon taakse ilman, että tarvitsee lähettää tuota DEC-yksikköä sinnepäin korjaukseen. :rolleyes:
Vai tuleekohan tuolta vastaus, että tämä on normaalia väljyyttä rattaistossa? Nyt olisi tuella sangen hyvä tilaisuus paikata vähän karrelle palanutta asiakassuhdetta, josta kerroin hiukan happamasti sinne suuntaan:
"I'm somewhat tired to do all this reverse engineering on my own as I don't get any proper advice from your support for mount adjustment or checkouts beyond the standard mesh setups. It would have helped here too diagnosing the actual reason for this backlash.
Sorry, I'm just a little bit frustrated here..."


Odotellaanpa vastausta, kun jenkkifoorumilla muistavat aina kehua AP:n tuen laatua. Itseäni tämä tuen laatu ei ole vielä vakuuttanut, mutta taidankin olla sinne päin sangen "hankala asiakas"...  :grin:
- Timo Inkinen

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 10.10.2016, 22:00:31
Tutkin näet tuota rakennetta tänään ja otin seuraavan kuvan muovirattaan kiinnitysruuvin rei'ästä takaa päin. Ei tuolla ole mitään erillistä epäkeskoista ruuviholkkia, jolla voisi säätää rattaat kohdalleen... valitettavasti.  :sad: 

Vai onko sittenkin? Onko se tuo tuossa kuvassa johtonipun yläpuolella oleva kolo josta kiiltävänä näkyy rattaan akselin pää? Niin kuin siinä olisi Ransun mainitsema rakenne; Rattaan akseli on kierteellä (tuossa aiemmassa kuvassa toiselta puolelta paremmin näkyvän) messinkiholkin keskellä. Ja messinkiholkki on edelleen kierteellä rungossa. Ja nyt tässä taustapuolen kuvassa näkyy vielä pätkä tuota rungon/kotelon naaraskierrettä ja siinä oleva messinkiholkin pää ja sen keskellä töröttää akselin pää? Ja aivan kuin rattaan akselin pää olisi epäkeskeisesti reiässä ja messinkiholkki olisi toiselta reunalta paksumpi, tosin kuva voi valehdella kun on aika vinosta otettu.   

Jos tuo olisi noin, rattaan ollessa akseleineen irti, voisi messinkiholkkia kiertää kierteissään ja siten säätää välystä. Tosin aika kepulisti tehty jos noin on, kun ei voisi säätää rattaan ollessa paikoillaan. Ja sitten pitäisi varmaankin liimata kierre paikoilleen, ettei holkki pyöri pois säädöistä ratasta paikoilleen kiristettäessä. Vai onko näin kenties käynyt jo ja siksi iso välys? Kenties holkki on tehtaalla liimattu säätöihinsä. Kierteen noususta riippuen shimmilevylläkin voisi pakottaa holkin jäämään eri kulma-asemaan.

Tämä tämmöistä positiivista empaattista toiveajattelua vinosta otetun valokuvan perusteella?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Taitaa pakottaa avaamaan vielä kerran tuon rakenteen! :rolleyes:
Tässä kuvassa näkyy tuo messinkiholkki vallan selvästi....



Mutta eilen kun otin tuon auki, siellä rataspuolella oli näkyvissä vain mustaa alumiinipintaa ilman tuota messinkiholkkia (aivan samaan tapaan kuin kuvan alareunassa näkyvässä reiän puolikkaassa, pyyhin näet rasvat pois tuosta kohtaa). => Olisikohan tuossa käynyt niin että se messinkinholkki olisi eilen noussut huomaamatta ruuvin mukana pois ja ruuvautui takaisin paikalleen, kun kiristin rattaan paikalleen. Nyt pitää oikeasti epäillä silmiään kun katson tätä makrokuvaa ja ottaa seuraavalla kerralla silmä käteen, kun tuota puran.  :shocked:
Annoit ainakin toivoa tähän, joten kiitos Ari!
(AP:n tuki ei taida kestää negatiivista palautetta, kun eivät vastaile viestiini mitään. Mutta yritän olla positiivinen ja ajatella, että siellä on viikonlopun jäljiltä muitakin avun tarvitsijoita...)
- Timo Inkinen

henkkac

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 09.10.2016, 19:48:19

Ja tässä GIF-animaatio (4,5 MB kooltaan, antakaa latautua!)...


Arvioni:
Sinulla on tuossa osassa a) suunnitteluvika (isossa tai pienessä rattaassa pitäisi olla säätö kuinka paljon painautuvat toisiaan vasten) b) jommassa kummassa rattaassa on valmistusvika (hampaat väärän kokoiset) c) jommasta kummasta rattaasta on hampaat kuluneet.
Ne on liian väljästi toisiinsa yhteydessä.

Käenpesä

Veli-Pekka Käkönen, Valkeakoski
Celestron CPC 1100 XLT, SkyWatcher 200/1000 HEQ5, TS Quadruplet 80/520 f6.5, ZWO ASI662MC, ZWO ASI294MC Pro.
http://kaenpesa.blogspot.fi/

Timpe

Hitusen hankalaksi menisi tuollaisella backlash -rattaalla, kun tuon suuren rattaan alta tulisi löytyä vielä siinä kiinni oleva pikkuratas tuolle suoraan matoruuvissa kiinni olevalle rattaalle (näkyy tässä kuvassa):



En ehtinut tänään lainkaan jalustan kimppuun, mutta tuosta kuvasta näkyy hyvin tuo rattaan keskitappina toimivan ruuvi/holkkiyhdistelmän kiinnityspiste. Tuolla ei siis ole mitään säädettävää holkkia, sillä tuo rasvainen korotus on vain alumiinirunkoon tehty korotus. Sama koskee myös tuota ylempää reikää, jonka ympärillä taitaa olla vain messinkirattasta irronnutta, rasvansekaista hienoa metallipölyä. Jos arvata pitäisi, niin tarvitsen tuon muovirattaan ja siinä kiinni olevan messinkirattaan tämän rattaiden välisen sovitusongelman korjaamiseen. Voisin olettaa, että tuo lähin teräsratas syö hampaillaan tuota messinkiratasta vähitellen sileäksi, mikä on selvästi suunnittelupöydältä käsin lähtenyt ongelma.
Pitänee hoputtaa AP:n tukea, kun tuolta ei tule vastauksia takaisin päin... :undecided:
- Timo Inkinen

Timpe

Perjantai-iltapäivä eikä vastauksia tuesta, joten piti kirjoittaa asiasta Yahoo AP GTO -ryhmään:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/topics/54415

Tuolta ilmeisesti Roland Christen otti yhteyttä asiaa aiemmin hoitaneeseen Georgeen. Mies oli ollut poissa toimistolta viime viikon sairaana kotoa ja asiat lähtivät rullaamaan, kuten pitääkin.
No nyt DEC-pää lähtee takaisin AP:n huoltoon, jossa vaihtavat tuonne rattaita tarpeen mukaan, jotta saavat "lootan" sisäisen backlashin minimiin. Tällainen tieto tuli AP GTO foorumin kautta:
"The best thing is to send the motor box to us and we can check the gears and mix and match gears for the best mesh.   Repair is very quick once we have it."
Kustannusta en tiedä tässä vaiheessa, mutta oletus on minimissään postikulut kumpaankin suuntaan. Tuollaisen DEC-laatikon vakuutusarvoksi ilmoitetaan $1000 postia varten.

Tullin suuntaan pitää olla yhteydessä jo lähetysvaiheessa eli täällä taisikin jo olla kokemusta aiheesta "Laitteen lähetys huoltoon USA:n suuntaan". Mitä dokuja tuossa pitää täyttää ettei tulli maksata ylimääräisiä kuluja?
Tämä ohje tuli sähköpostissa Work Order Request Form (PDF) kaavakkeen lisäksi:
"I would suggest that you seek the advice of your local shipping company and/or customs office regarding the appropriate documentation to present to customs upon the unit's return so that they do not try to collect taxes and duties on the full value a second time. We do our best to document the fact that it is a repair, but the bureaucrats can take one look at the insured value and go crazy."

Roland mainitsi jalustasta näin: "It's a very old mount, probably has been slewed around the sky for many many years."
Niinpä... <snif> :grin:
- Timo Inkinen

Timpe

Tutkin tuota lähettämistä, niin postin EMS-paketti taitaisi olla tähän tarpeeseen sopivin valinta. Paketin kylkiäiseksi tarvitaan Iso tulliluettelo CN23 (löytyy tätä kautta, USA tuohon maahakuun, tarvitaan kun arvo yli 300 euroa). Sama ohjeistus on myös yrityspuolella. Tällä kertaa lähetyksen arvo jää alle 1000 euron, joten vältyn sähköisen vienti-ilmoituksen tekemiseltä. Hintaa näyttäisi tulevan 3 vyöhykkeelle alle 2 kg paketille 72 euroa. Pakkasin tuon 1200 Dec Motor Gearbox:n QSI583ws:n mukana v.2011 tulleeseen jämäkkään monikerrospahvilaatikkoon styrox-papanoiden sekaan oman erilliseen laatikkoonsa. Postin hinnastosta selviää, että tuohon EMS-lähetykseen kuuluu korvausehto... "Pikapakettiin sisältyy korvaus 1 680 euroon asti vaurioitumisen ja katoamisen varalta." ...ja lähetyksen kulku on seurannassa: "Kulku ja luovutustieto on nähtävissä lähetysten seurannasta." (tuon EMS-yleistietosivun perusteella).
Tässä tuli siis teoria, saa nähdä pitääkö kaikki paikkaansa, kun yritän saada pakettia postin kuljetukseen  :tongue:
Liitteenä tuo CN23 lomake.
- Timo Inkinen

MikaHoo

Kesällä lähetin ccd-kameran korjaukseen Jenkkeihin. Yritin aluksi täyttää Tullin-sivuilla vienti-ilmoitusta, mutta ei siitä ottanut mitään tolkkua. Menin sitten R-kioskille ja täti siellä sanoi että riittää sellainen tupakka-askin kokoinen lappu joka täytettiin ja liimattiin pakettiin. Kamera ei tosin tullut koskaan siltä reissulta takaisin koska korjaaminen olisi ollut liian hankalaa tai kallista.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

Timpe

#73
Kyseessä on siis tuollainen CN22 lappu, mikä löytyy täältä täytettäväksi: http://www.posti.fi/liitteet-yrityksille/muut/tulliluettelo-cn22.pdf
Tuo tulostetaan/täytetään suoraan tarralle, joka tulee paketin kylkeen. Tuollakin sanotaan näin:
"Jos lähetyksen arvo (sisältö + kuljetusmaksu) ylittää 300 SDR (n. 350 EUR), on käytettävä varsinaista tulliluetteloa CN23."
En tiedä tarkoittaako lähetyksen arvo tuossa vakuutusarvoa vai paketin kaupallista arvoa myyntitarkoituksessa tjsp. Ihmetellään siis lisää postissa, kumpaa ilmoitusta tarvitaan.

Tämän RA numeronkin lisäsin paketin kylkeen, vaikkei tuosta taida olla mitään hyötyä täällä Suomen postin kanssa: "Please make sure that the RA number is written on the outside of the package."
RA = Return Authorization (link)
Ja kuten yleensä, niin täällä on RMA-keskustelua, joka on jo lähtenyt lapasesta...  :grin:

Tässä on vielä tullin hyvä perusopaste toimimiseen tullin kanssa: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf
Siinä sanotaan paketin paluumatkasta ja tulliselvityksestä näin:
"Jos lähetys palautuu maksuttomasta takuukorjauksesta tai vaihdosta, on maksuttomuudesta esitettävä proformalasku tai muu luotettava selvitys ja vienti-ilmoitus.
Jos lähetys palautuu maksullisesta korjauksesta, on esitettävä lasku korjauksesta ja vienti-ilmoitus. "


Tuolta ohjeesta löytyy lisäksi tiedot Tavaran maksullinen korjaus ja Tavaran maksuton korjaus tai vaihto -tapauksiin.
Kummassakin tapauksessa pitää näemmä tehdä vienti-ilmoitus. Sen saa tehtyä täältä: https://asiointi.tulli.fi/nettivienti/anonymous/frontpage.html?locale=fi
Eli pitää mennä vielä tuonne ilmoituksen tekoon ennen paketin postiin vientiä...

Tämä kumminkin ketuttaa tullin toiminnassa maksullisen korjauksen tapauksessa:
"Korjauskustannuksista kuitenkin kannetaan maahantuontiverot. Tullausarvon muodostavat korjauskustannukset sekä kuljetus-, vakuutus- ja liitännäiskustannukset yhteisöön saapumispaikkaan.  Arvonlisäveron  perusteena  ovat korjauskustannukset,  johon  lisätään  EU:n ulkopuolella  lisättyjen  tavaroiden  arvo,  kuljetus-,  lastaus-,  ja  purkauskustannukset jalostuspaikalle,  sekä kuljetus-,  lastaus-,  vakuutus-  ja  liitännäiskustannukset EU:hun kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen määräpaikkaan  saakka.  Jos tullaushetkellä  on  tiedossa,  että  tavara kuljetetaan toiseen  EU:n alueella  sijaitsevaan  määräpaikkaan saakka, kuljetus ym. maahantuontiin liittyvät kustannukset tähän määräpaikkaan saakka sisällytetään veron  perusteeseen. Veron perusteeseen sisällytetään myös mahdolliset muut tullit ja maksut kuten sivulla 4 on ohjeistettu."

Maksuttomassa korjauksessa nämä "loiset" eivät sen sijaan pääse osingolle tuolla yllä kerrotulla tavalla... :rolleyes:
Onpas hankalaa tuon tullin kanssa!

EDIT:
Tullin kanssa hankaluuksia ja vienti-ilmoituksen tekopalvelukin kaatui kesken ilmoituksen tekemisen.
Tässä kumminkin hyödyllisiä linkkejä:
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/vienti/postipakettiviennit/
"Lainsäädäntö edellyttää, että Tullille annetaan sähköinen vienti-ilmoitus sellaisista postipakettivienneistä, joiden arvo on vähintään 1000 euroa. Myös vähäarvoisemmista postipakettivienneistä on annettava sähköinen vienti-ilmoitus seuraavissa tapauksissa:
    Feoga (maataloustuki) -viennit
    Vienti-ilmoitus annetaan erityismenettelyyn (esimerkiksi tavarat viedään korjattavaksi)
    Vientikieltojen tai -rajoitusten alaiset tavarat"


http://www.tulli.fi/sovellukset/fi/nettivienti/Usein_kysytty_nettiviennist_1104201351029.pdf Tullin FAQ vienti-ilmoituksesta, liian suppea ollakseen avuksi.
http://www.tulli.fi/sovellukset/fi/nettivienti/Malli1.pdf Malli vienti-ilmoituksesta, ei kovin hyvä tuokaan...
- Timo Inkinen

Timpe

Tuo em. tullin nettivientipalvelun "kaatuminen" olikin suunniteltu käyttökatko. Oli tänään aamusta liikkeellä tuon vienti-ilmoituksen kanssa ja takerreltuani tunnin sen kanssa, piti soittaa tullin asiakaspalveluun. Siellä on toimiva takaisinsoittopalvelu, joten linjoilla ei tavitse roikkua ylettömän pitkään ja lomakkeen täyttämisestä johtuvat pitkät tukipuhelut menevät tullin piikkiin. Käytännössä minulla meni 1min43s automaattiin ja virkailijalla 25min43s asiani auttamiseen. Hyvää palvelua kaiken kaikkiaan asiakkaan kannalta, mutta tuo tullin vienti-ilmoituslomakkeen täyttäminen on kyllä oikea painajainen :cry:

Tein siis lyhyen (vain 8s ;) ohjeen, mitä tuonne pitää tehdä, kun halutaan lähettää jokin hippula EU-alueen ulkopuolelle korjaukseen.
http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/temp/Tullin_vienti-ilmoitus.pdf
Ladatkaa tuo talteen itsellenne, jos koette sen tarpeelliseksi. En aio säilyttää tuota verkossa viikkoa pidempää ja sen jälkeen tuon saa pyydettyä foorumin yksityisviestin kautta allekirjoittaneelta.
Käytännön tasolla tuolla on monta kohtaa, joita ei vain pysty tietämään, enkä anna mitään takuuta näiden ohjeiden toimimisesta muiden vientillähetysten kohdalla. Tuossa on kumminkin hyvä perusrunko tullin vienti-ilmoituksen tekoa varten näin yksityishenkilönä, olkaa hyvät!
Huom. Tuonne tuli yksi virhe, kun kävin toistamassa aamun toimet: (FI002002 on Suomen vientitullauskeskus, ei siis FI002000, mikä näkyy jossain kaappauskuvassa)

Tullin virkailija vahvisti myös paluupuolen maksut tämän kaavan mukaan paketin meno-paluumatkalta ja korjaushinnasta:
"Korjauskustannuksista kuitenkin kannetaan maahantuontiverot. Tullausarvon muodostavat korjauskustannukset sekä kuljetus-, vakuutus- ja liitännäiskustannukset yhteisöön saapumispaikkaan.  Arvonlisäveron  perusteena  ovat korjauskustannukset,  johon  lisätään  EU:n ulkopuolella  lisättyjen  tavaroiden  arvo,  kuljetus-,  lastaus-,  ja  purkauskustannukset jalostuspaikalle,  sekä kuljetus-,  lastaus-,  vakuutus-  ja  liitännäiskustannukset EU:hun kuljetussopimuksen mukaiseen ensimmäiseen määräpaikkaan  saakka.  Jos tullaushetkellä  on  tiedossa,  että  tavara kuljetetaan toiseen  EU:n alueella  sijaitsevaan  määräpaikkaan saakka, kuljetus ym. maahantuontiin liittyvät kustannukset tähän määräpaikkaan saakka sisällytetään veron  perusteeseen. Veron perusteeseen sisällytetään myös mahdolliset muut tullit ja maksut kuten sivulla 4 on ohjeistettu."

Tällainen ohjekin löytyi tässä painissa tullin kanssa: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/asiakkaana_tullissa/asiakasneuvonta/yritysneuvonta/10112015_Nettivienti.pdf
- Timo Inkinen