Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Käytännösä epätasapainotus on toiminut. Tuntiakselissa liike on aina samaan suuntaan jolloin välyskin pysyy samassa laidassa. Deklinaatioakselissa välys on lähes kokonaan matoruuvin ja ison rattaan välillä joten siinäkin välys pysyy koko ajan samala laidalla. Deklinaatioakselin servonmoottorin vaihteen välyksiin tuo ei tehoa mutta se välyksen merkitys on pieni kun se vielä jaetaan matoruuvin välityssuhteella. Rakenteeltaan G11 ja AP ovat aika samanlaisia paitsi kooltaan. Perfektionismiin tämä ei auta.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: DarkSide - 07.10.2016, 01:02:27
Lienee tuossa jo yksi syy virheeseen. Onko mahdollista säätää tuolla ohjelmalla Dec-akselin backlash erikseen? Tuo aiemmin Ilen ehdoittama moottorien vaihto keskenään on mielestäni kokeilun arvoinen juttu. Kummallista että sulle kertyy ongelmia näiden laitteiden kanssa... Tuo A-P:n tuki ei kuulosta kovinkaan hyvälle/asiantuntevalle.

Tätä olen yrittänyt tolkuttaa AP:n tuelle, mutta kun siellä porukka on pahempaa kuin skientologeilla... :evil: Ilmeisesti päästäkseen töihin AP tukeen pitää käydä läpi aivopesu, jossa opetetaan "AP jalustoissa ei ole koskaan mitään vikaa, vika on jossain muualla ja mitä luultavimmin käyttäjässä!"
Pidän outona sitä, ettei tuohon DEC-moottorin akselin tyhjään liikkeeseen saa tuesta minkäänlaista selitystä. Asiaa ei kommentoida, vaikka sitä kysyy suoraan ja monella eri tavalla kuvien kera. Sitten tapana on että tartutaan epäolennaisiin asioihin. Olen kertonut, että backlash on näkyvissä mm. seuraavien ohjelmien Backlash-testeissä:

PEMPro Backlash Exerciser (http://www.siriusimaging.com/Help/PEMProV2/backlashexerciser.htm)
(Kuvassa M15 pallomainen keskellä testikuvaa ;)



PulseGuide ohjelman Backlash testissä #2 (http://www.pulseguide.com/WebHelp/PulseGuide_v135.htm#_Toc189129727)



Se näkyy PHD2 ohjelman seurantakäyrässä ja sen vaatimassa pitkässä (1800ms) backlash compensation arvossa, jotta seuranta toimisi riittävän hyvin tuottamaan suunnilleen pyöreitä tähtiä.
Tässä guidataan deklinaatiota juuri tuollaisilla pitkillä pulsseilla...





Pidemmän ajan seurantatulos:


Lisäksi sama näkyy "livenä" kun PHD2 tekee Guider Assistant testiään, jolloin tähti jämähtää kalibroinnin aikana liikkeessä yhteen äärilaitaansa ja PHD2 ilmoittaa nollaavansa backlashia 500ms...500ms...500ms... 500ms... ja sitten seurantatähti nytkähtää viimein liikkeelle kohti keskipistettä eli lähtöpaikkansa.

Sama näkyy myös MaxIm DL:n kalibroinnin aikana, jolloin tähti ei palaakaan lähtöpaikkaansa, vaan jää siitä vajaaksi.



MaxIm:lla olen saanut kerran tällaisenkin tuloksen, jolloin luulin että vika on jo poistunut... mutta ei sentään :undecided:



Tuon takia olen ottanut tosissaan tuon kamerakaapelien kuljetusohjeen ja tein ensin tämän hätäkorjauksen keskellä yötä...



Tuolla ei ollut vaikutusta vikaan, pikemminkin päinvastoin joten purin sen vielä pois saman yön aikana. Tänään parantelin kaapelien kiinnitystä tähän malliin erityisesti guiderin osalta ja myös kaapelien kuljetuksen osalta. Vaikutus on vielä testaamatta...



Mitä ohjeita olen saanut tuesta? Tässäpä viestin loppuun lyhyesti asiantuntevat vinkit liitetiedostona ladattavaksi... ((ks. liitetiedosto tukivastauksia.txt)
Pikkuisen kismittää, kun tuonne on lähettänyt lokitietoja virheen ajalta ja vääntänyt tukeen ratakiskoa kieroksi metrin matkalta eli selittänyt juurta jaksaen virhettä ja kysynyt suoria kysymyksiä tuelta (ks. liitetiedosto tukikysymyksiä.txt, niin näet millaista jankkaamista tuen kanssa on ollut). Voit oikeastaan yhdistää kysymykset ja vastaukset keskenään miten lystäät, koska siellä ei ole ollut suurta vastaavuutta hiukankaan vaikeampiin kysymyksiin :veryangry:

Lainaus käyttäjältä: Osku - 07.10.2016, 01:24:23
RA ja DEC moottoria kannattaa ajaa jalustaan asennettuna kapulalla eri nopeuksilla ja kuunnella, onko äänet samanlaiset. Jos on, niin hyvä. Sitten homma pitäisi hoitua oikealla backlash kompensatiolla. Ohjeita löytyy esim. osoitteesta www.pulseguide.com. Sieltä sivulla PEM/OTHER PAGE kerrotaan, miten tehdään Dec Backlash Test ja sen jälkeen backlash kompensointi.
Jos DEC-moottorista kuuluu RA-moottoriin verrattuna jotain epämääräistä muuten, tai suuntaa vaihtaessa, niin silloin tilanne on hieman huolestuttava.

Äänet ovat ainakin goto-hauissa 600x nopeudella samanlaisia. Tosin nyt viimeisimmän gear mesh kiristyksen jälkeen RA-akselin vaihderattaista kuuluu hitusen liian kireä käyntiääni (high pitch) verrattuna DEC-laatikon ääntelyyn. Pitänee tehdä vielä RA puolelle pienoinen koneiston löysääminen ts. olen huomannut että rattaiston kireydellä on selkeää vaikutusta jalustan äänimaailmaan.

Backlash kompensointia en tässä vaiheessa hyväksy vastaukseksi, koska dec-backlash on noin selkeä ja pitkäkestoinen (~1700ms). Jos puhuttaisiin halvemmasta hintaluokan jalustasta, niin tuokin aspiriini kävisi. Tuki pyytää myös systemaattisesti ottamaan kaikki PE-korjaukset pois käytöstä eli tuen teorian mukaan tuolla on ohjelma- ja ajuriasetuksissa jokin vialla tai käyttäjän tekemissä säädöissä, koska AP jalustassa itsessään ei voi olla vikaa.

Purin tänään tietokoneboksista sähkönsyöttökytkennät ja rakensin ne uudelleen siten, että jalusta ja CCD-kamera saavat samasta 13V/7A hakkurista virtansa (600x gotohaussa jännite tippuu 12,9V:iin eli 2-3m virransyöttö johto vie omansa). Starizonan moottoritarkentimelle siirsin yksinään QSI 583ws:n tehdasvirtalähteen (12V/2.5A). Loput saavat virtansa tietokoneen kautta, kuten esim. SX Lodestar USB-portista. Lodestarin kameran puoleinen kiinnitys on hiukan epäilyksen alainen. Lisäsin sinne siis nippusiteitä, jolla pienempi USB dataliitin tuetaan viereiseen USB-virtaliittimeen. Tuo OAG-portin 1,25" kiinnitystorni on myöskin epoksilla jo aiemmassa vaiheessa vahvistettu liikuntakohdistaan. Ei ole aiheuttanut mitään ongelmia vuosikausiin vanhan jalustan kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.10.2016, 10:09:40
Olen säätänyt oman Losmandy G11 jalustan niin että kummassakin akselissa tuntuu useamman kaariminuutin suuruinen välys ja sitten epätasapainottanut tuntiakselin painavammaksi itään ja deklinaatioakselin painavaksi alas. Välykset pysyvät silloin koko ajan samassa reunassa. oikeastaan ainoat ongelmat tulevat meridian flipissa. Jos epätasapainotus unohtuu niin silloin saan aikaiseksi tämän tyyppisiä autoguidausongelmia, vaikkakin huomattavasti pahempia koska välykset on suurempia.

Tuosta tuli mieleen, että DEC-puolella pitääkin siirtää putkea hiukan taaemmaksi Losmandy-kiskossa. Nyt se taitaa olla liian tarkasti tasapainossa. Tämä jalustayksilö pitäisi olla jousikuormitteinen matopyörästään, joten tällä kikkailulla ei olisi kumminkaan seurantaan vaikutusta. DEC-guidaus on kumminkin krantumpi eli se kannattaa hiukan epätasapainottaa. Meridiaani-flipin voi ohittaa tässä mallissa seurantakapulasta, en ole huomannut flipin puuttumisella olevan vaikutusta tähän ongelmaan.

Tässä vaiheessa on tekemättä backlash-poisto-ohjeen spur gear säätö, mikä löytyy ohjeen loppusivuilta. Tässä referointi siitä minulta tukeen päin:
" It's tightly attached, so tightly jammed (?) actually that even if I unscrewed the locking screw halfway out, I could not move spur gear out a couple of days ago. I did not look that up closely today, I just forgot, I can do it tomorrow and send closeup pictures. But should I try to carefully force that spur gear out of the shaft, if that is still jammed? Spur gear does seem to have something problematic in it, now that you mention it. Centered on the flat Spot of the worm? I need to look that up"
Tuo ratas pitäisi saada pois akselilta, jotta sen asennon voisi tarkistaa.

Tuen kanssa on hankalaa, koska sieltä ei saa asiantuntevaa vastinetta. Alkaa tuntumaan siltä, että siirrän juttelun AP:n Yahoo-ryhmään tai CN:n keskustelupalstalle... :sad:
- Timo Inkinen

Osku

En ole googlaamalla löytänyt minkäänlaista tietoa jalustasi moottoreista. Jos jostakin selviäisi, onko moottoreissa yhteenrakennettu alennusvaihteisto, niin kuin Timo K. olettaa, vai onko kysymyksessä pelkkä servomoottori, niin olisi helpompi arvioida, onko vika moottorissa, vai kenties liiallisessa ja säädettävissä olevassa viiveessä ohjauspuolella.

Lithos

Minulla on sellainen käsitys että CN:n käyttäjien joukossa on hyvinkin monta hyvän jalustan omistajaa ja monet eivät ole mekaniikassa/elektroniikassakaan mitenkään tumpeloita, se saattaisi olla hyvä paikka vaikka ei virallinen AP:n foorumi olekkaan. Ainoa ongelma noissa on suodattaa ne käyttökelpoiset ideat kelvottomista tietysti mutta jos virallinen tuki ei ala auttamaan kuin aikuista ihmistä niin minkäs teet. Yahoo ryhmistä minulla ei ole minkään sorttista kokemusta joten en voi sanoa juuta enkä jaata. 
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

Timpe

Eihän tässä muu auttanut kuin ryhtyä purkamaan tuota DEC-moottorin asennusta :huh:
Tässä ensiksi se Spur gear tarkistus, kun AP:n tuki sitä vaati.

Yleiskuva alueelta:


Ruuvi irroitettuna ja tuo ratas on edelleenkin hyvin tiukasti kiinni matoruuvin akselissa ja ilmeisesti myös oikeassa kohtaa akselia, koska tuolla ruuvikolon pohjalla on vastinekuoppa ruuvin kärjessä olevalle ulokkeelle. Tässäkin näkyy hyvin kuinka AP:n mekaniikka on tehty viimeisen päälle kaikkia yksityiskohtia ajatellen. Kun tuohon ruuvaa tuollaisen kupukärkisen ruuvin paikalleen, niin se lukitsee satavarmasti tuon rattaan paikalleen matoruuvin akseliin. Vika ei siis ole tuollakaan ts. tähän loppui AP tuen tietämys.



Entäs sitten? Jatketaan moottorin suuntaan...
Se on kiinnitetty paikalleen kuudella pienellä ruuvilla aluslevyineen. Nämä olivat melko löysässä kiristykseltään ts. jokainen ruuvi aukeni kuusiokoloavaimen lyhyen vipuvarren avulla helposti.
Ainoa ongelma oli pienten ruuvien ja aluslevyjen tippumisen estäminen (käytin tasapää-pinsettejä ja sinitarraa avuksi, toistaiseksi kaikki osat tallella). Miksiköhän tuolla on muuten tuollaiset soikeat asennusreiät... hmm?



Tuolta löytyi tällainen servomoottori: http://www.maxonmotor.com/maxon/view/content/products (joku noista)



Nuolella merkittynä vielä yksi vikamahdollisuus eli tuossa on niin pieni kuusiokoloruuvi, ettei minulla ole siihen avainta. Ratas tuntuu kumminkin olevan kiinni akselissa sormilla kokeillen.

Moottorin toisesta päästä löytyy enkooderi, jonka tyyppi on tässä: http://www.avagotech.com/products/motion-control-encoders/incremental-encoders/transmissive-encoders/heds-5540a02#overview

Ja kuva tässä:


Moottorin kyljessä on vielä sen virtakytkennät, joilla ei liene asian kanssa mitään tekemistä.


Kiinnostavampaa on tuonne enkooderille menevät johdot ja mitä siitä löytyy tietoa. Tässä on enkooderin datalehden latauslinkki:
http://docs.avagotech.com/docs/AV02-1046EN

Sieltä löytyy enkooderin asennusohje pdf-dokumentin sivulta 9/12. Otin tuosta ruutukaappauksen tänne:



Ohjeessa on enkooderin asennuksesta tällainen kohta:
3a. Push the hex wrench into the body of the encoder to ensure that it is properly seated into the code wheel hub set screws. Then apply a downward force on the end of the hex wrench. This sets the code wheel gap by levering the code wheel hub to its upper position.
3b. While continuing to apply a downward force, rotate the hex wrench in the clockwise direction until the hub set screw is tight against the motor shaft (The recommended torque to tighten the setscrew is 15-18 ozf.inch). The hub set screw attaches the code wheel to the motor's shaft.


Entä jos tuolla olisikin klappia? Se voisi selittää miksi moottorin asentotieto hyppii äkillisesti tuolla tavoin ja guidaus sekoaa... :wink:



Nyt olen ihmettelemässä löydänkö jostain sopivan pikkuruisen kuusiokoloavaimen vai pitääkö sellainen tehdä itse jostain neulasta tms... Tämä kuusiokoloavain olisi näet tarpeen myös tuohon Spur gear hammasrattaan kiristysruuviin eli on kyse samasta avainkoosta.
- Timo Inkinen

mistral

Olet varmaan jo googlettanut itse moottorin tyyppitiedot? Jos Maxon'in kotisivuilta löytyy specsit jossa on vaikka 1:5 alennusvaihde, silloin siellä varmaan on planeettapyörästö.

wm-x

Nyt on oiva hetki tarkastaa tuo itse moottorin kunto. Aja Phd:n kautta esim 1000ms pohjoiseen ja sitten 1000ms etelään jos sinulla on mittakello tai joku mittaus väline niin yritä saada tarkat lukemat miten paljon kääntyy pohjoiseen ja miten paljon etelään. Samalla näet onko itse moottorissa  tai planeettavaihteistossa backslashiä.

Ransu

Tuntuuko matopyörän istutuksessa laakerointialustaansa minkäännäköistä matopyörän suuntaista päittäisvälystä, eli matopyörä pääsisi liikkumaan sivuttain?
Tuo 1800ms aika ei nimittäin minun mielestä voi mitenkään tulla moottorista tai noista hammaspyöristä. Ellei joku moottorin ohjaukseen liittyvä juttu ole viallinen, eli moottori lähtisi välillä viiveellä pyörimään.
Normaalisti toimiessaan 1.8s aikana tuo moottori varmaan pyörii jo jonkun verran, tuon voi laskeakin kun tietää matopyöräparin halkaisijat ja noiden hammasrattaiden hammasluvut.
Onko kaikki giudaukseen liittyvät kaapelit kunnossa? Kameran ohjelmistobugi?
Oletko kokeillut esim guiderikameran näyttökuvaa käyttäen totteleeko jalusta ohjausta ilman viiveitä? Maximista varmaan saa ohjattua jalustaa ja katsot näytöltä miten tuo reagoi ohjauskäskyihin.
Tuossa testissä kannattaa tietysti käyttää guidausnopeutta, tai hitainta mahdollista.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.10.2016, 13:15:22
Nuolella merkittynä vielä yksi vikamahdollisuus eli tuossa on niin pieni kuusiokoloruuvi, ettei minulla ole siihen avainta. Ratas tuntuu kumminkin olevan kiinni akselissa sormilla kokeillen.

Tähän ensiapua: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Ruuvimeisseli-ja-Hylsysarjat/Ruuvitera--hyslysarja/Karkisarja-50-osaa-2000032753/?artId=0

Timpe

Tuo moottori on ilmeisesti Maxon RE25, josta on maininta mm. tällä sivulla:
http://www.maxonmotor.co.uk/maxon/view/application/Observed-the-stars-at-minus-84-degrees
"Various units from the 900GTO and 1200GTO ranges have been in constant use in the Antarctic since the beginning of 2000." (clip)
"Wally Piorkowski, Head of Production at Astro-Physics and himself a scientist, speaks from experience: "Because of their high reliability and longevity, Astro-Physics only uses drives by maxon motor for all its telescope mounts". (clip)
"The motors of both axes are fitted with 3-channel encoders type HEDS 5540." (clip)
""We use the maxon A-max motor for our smaller mounts and maxon RE 25 motors for the telescope mounts, as used in Dome C", continues Wally. The RE 25 offers maximum torque and power density in its class. "Another major reason for using maxon motors is the fact that they have no magnetic detent" he adds. Detent is described as the jerky, sudden movement that typically occurs with most iron-core motors. By contrast, maxon motors feature an ironless core which enables them to run detent-free, even at extremely low speeds. This is a basic requirement in a telescope mount. "


Tuossa on RE 25 (12V) mallin speksit:
http://www.maxonmotor.com/maxon/view/product/motor/dcmotor/re/re25/339150
Tyyppikoodilla 339150 Maxonin verkkokaupasta saa hinnaksi 215,50 CHF (ex.VAT).
Jotenkin on sama fiilis Ransun kanssa, ettei tuo voi tulla moottorista noiden speksiensä ja Antarktikselle kelpaavan laatunsa perusteella.
http://www.maxonmotor.com/medias/sys_master/root/8820830634014/16-180-EN.pdf

Bondhusin kuusiokolosetin pienimmästä 0,050 kuusiokolosta (1,2mm) tuli tehtyä toisesta päästään jokin 0,7-0,8 mm kokoinen x-koloavain smirkeli/kovasin koneyhdistelmän hennommalla puolella. Tuolla kiristin kaksi ruuvia moottorin kummaltakin puolelta akseleita. Kummassakin oli hiukan kiristysvaraa, mutta saa nähdä auttoiko tuo yhtään. Kasasin tuon jälkeen moottorin takaisin paikalleen ja tein jo vakioksi tulleet gear mesh säädöt. Sen verran tuli hidastetta, että tiputin kasatessa tuollaisen moottorin kiinnitysruuvin matopyörän koloon ja sen takia piti irroittaa koko matopyörä hetkeksi irti jalustasta.  :oops:

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 08.10.2016, 15:52:46
Tuntuuko matopyörän istutuksessa laakerointialustaansa minkäännäköistä matopyörän suuntaista päittäisvälystä, eli matopyörä pääsisi liikkumaan sivuttain?

Nope, tutkin tuon jo kertaalleen, kun matopyörä oli irti. Kaikki oli jämäkästi paikallaan ja ihmettelin missä tuolla olisi jousikuormitus, mutta kai se on laakereiden alla jämäkästi paikallaan.

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 08.10.2016, 15:52:46
Tuo 1800ms aika ei nimittäin minun mielestä voi mitenkään tulla moottorista tai noista hammaspyöristä.
Onko kaikki guidaukseen liittyvät kaapelit kunnossa? Kameran ohjelmistobugi?
Oletko kokeillut esim guiderikameran näyttökuvaa käyttäen totteleeko jalusta ohjausta ilman viiveitä?

Backlashin suuruuttä ihmettelen itsekin eli tuo 1800ms on PHD2:n laskema tarve yksittäiselle korjauspulssille, jos se haluaa korjata jalustasta löytyvän backlashin kertapulssilla kuntoon. Kun PHD2:n Autoguider Assistant velho tekee backlash mittaustaan, niin silloin näkyy hyvin kuinka tähti jämähtää paikalleen N/S -suunnan vaihdoksessa toisessa äärilaidassaan. Sama ilmenee myös PulseGuiden Dec Backlash Test 2:ssa, jos ajan testiä 0,25x tai 0,5x nopeuksilla (tähti ei ennätä liikkua mihinkään pienellä guide-nopeudella). Tässä nuo testitulokset järjestyksessään: 1x     0,5x    0,25x (oikealle klo 2 suuntaan näkyvä viiva on vain valotuksen loppuajan kulumista)
Nuo ovat vanhoja testikuvia, joten nuo voisi ottaa uusiksi nykyisillä säädöillä.

Itse asiassa sama backlash -viive näkyy myös tuossa PulseGuiden 1-testissä, kun sitä ajaa 0,5x nopeudella. Kuva on silloin tämän näköinen eli rististä puuttuu ylhäältä tietty matka viivaa, kun sen valottamiseen käytetty aika menee backlashin kelaamiseen.
"Test 1 will move the scope in this manner: East - pause - West - pause - East to center - North - pause - (viive) - South - pause - North to center.
The stars in the resulting exposure should look something like the image to the right. The scale might be different but you should see what looks like many plus signs in the image."




Jos selkeää riittää vielä iltaan saakka, niin pitää tsekata tuota guiderin live-kuvaa uudelleen putkea kääntelemällä ja ajaa noita Backlash-testejä taas kerran uusiksi.
- Timo Inkinen

Osku

Moottorin speksien perusteella olen Ransun kanssa samaa mieltä ja oletan viiveen johtuvan moottorin virransyötön n.1s viiveestä, tai matoruuvin pituussuuntaisesta välyksestä.

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 08.10.2016, 13:15:22
Miksiköhän tuolla on muuten tuollaiset soikeat asennusreiät... hmm?

Kolot saattaa olla tehty sellaisiksi, että pyörittämällä moottorin runkoa koloissa moottori hivenen liikkuu sivusuunnassa. Tarkoitettu moottorin rattaan välyksen säätämiseen suhteessa naapurirattaaseen?
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timpe

Hyvä ajatus, kiitos! :smiley:
Tässä on toinen kuva moottorin purkuvaiheesta, josta näkee että nuo reiät eivät ole ympyränkehällä ts. moottorin pyörittäminen muuttaa sen sivuttaisetäisyyttä seuraavasta rattaasta.



Pitää tutkia tänään vielä uusiksi tuokin asia ja ajaa samalla PulseGuide test #3:lla pyöritystestejä, kuten Jukka tuolla aiemmin vinkkasi. Siellä oli jotain outoa pienissä nopeuksissa, mutta en saanut niistä tolkkua kun moottori oli kiinni jalustassa.
- Timo Inkinen

wm-x

Vielä viimeisen kerran paasaan omista kokemuksista kun uskon että meillä on periaatteessa sama vika vaikka jalustat ovat täysin eri sfääreistä. Katsoin tuota sinun phd loki käyrää ja omaani; ne käyttäytyvät täsmälleen samankaltaisesti.

Suljin itseltä pois tuon moottorivian; tai ainakin mekaanisen moottorivian. Olen nyt varma että tuollainen heitto johtuu moottorin ja dec voimansiirron välissä. Minulla vika palasi samalla kun dec hihnaveto löystyi, joka sinulla vastaisi noita välittäviä rattaita. Itsellä muutos hihnassa tapahtui dec akselin päässä olevassa putken istukka osassa. Minun jalustassa samalla kun istukka osa pääsee liikkumaan moottori alkaa painamaan matopyörästöä vasten joka aiheuttaa jumiutumista. Sinun jalustassa tämä ei varmasti päde?

Mutta lyhennettynä, vika on liian tiukalle painuvassa matopyörässä tai voimaa välittävässä rattaan(minulla hihnan) backslash määrässä.

Huomiona vielä että dec istukassa oleva liike tuli 3 yön aikana ja liike oli korkeintaan 1mm. Joten todella pienistä asioista puhutaan.

Edit: Sinun backslash compensation käyrän perusteella uskalsin tehdä samankaltaiset asetukset itselle, viime yönä guidasin "turhaan" dec moottoria edestakaisin tuon compensationin kautta ja en havainnut yhtään hyppyä. Tästä voisi jotain päätellä, mutta itse en osaa ajatella mitä...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.10.2016, 12:19:16
Vielä viimeisen kerran paasaan omista kokemuksista kun uskon että meillä on periaatteessa sama vika vaikka jalustat ovat täysin eri sfääreistä...
Mutta lyhennettynä, vika on liian tiukalle painuvassa matopyörässä tai voimaa välittävässä rattaan(minulla hihnan) backslash määrässä.

Eipä ollut tuossa, sillä luulen viimeinkin löytäneeni vian syyn :smiley:
Ajoin tänään PulseGuide ohjelman backlash testiä #3 DEC-rattaistolle 0,25x nopeudella ja laitoin järkkärin kuvaamaan ajastimella kuvasarjaa tapahtuneesta. Kuvia syntyi testin ajalta 42 kpl, joista joka toisessa oli eri tapahtumakuva rattaiden liikkeestä. Testissä ajoin 10 kpl 500ms pulsseja vastakkaisiin suuntiin ja tuoltahan se vika löytyi...

Tässä testiasetukset:


Ja tässä GIF-animaatio (4,5 MB kooltaan, antakaa latautua!)...


Otin tätä varten ne PHD2:n lokitiedot pois samalta www-sivulta, joten muokkaan ne pois myös tuolta aiemmasta viestistäni.

Backlash-vian syynä näyttäisi olevan yksinkertaisesti kulunut rataspakka tuossa rataspinon päällä. Jos katsotaan tuota animaatiota, niin siellä menee alkuun kolme ruutua ennen kuin tuo päällimmäinen ratas liikahtaa (=tämä ratas on toiseksi viimeinen ennen tuota spur gear ratasta, joka on kiinni suoraan matopyörässä. Ensin epäilin, että tuo messinkinen pikkuratas muovirattaan päällä olisi lähtenyt luistamaan. Yritin ottaa siitä kuvia käsivaralta, kun testi oli käynnissä 0.25x nopeudella. En saanut varmuutta asiaan, joten laitoin järkkärin makro-objektiivilla jalustalle kuvaamaan ajastimella sarjaa testistä ja väkersin tuosta kuvakasasta animaation. Seuratkaa eri rattaiden liikkeitä (esim. vertaamalla pienimmän ja suurimman rattaan välistä liikettä), niin huomaatte että liike välittyy valkoisen muovirattaan päällä olevaan messinkirattaaseen saakka häiriöttä, mutta sitten alkaa pykiminen tuon päällimmäisen rattaan osalla siellä täällä satunnaisesti :huh:

Osasyynä on näiden kahden rattaan löysä sovitus keskenään, mutta olen näkevinäni myös jotain kulumista tuolla. Saa nähdä mitä AP:n tuki sanoo tästä diagnoosistani... Nyt on varmaan otettu kuvat väärällä kameralla ja guidaus puuttui kokonaan. :evil:

Tässä on vielä suur-resoluution (3000 × 2788 px) kuva tuosta rataspakasta kenties toimivasta kohtaa (en jaksanut kaivaa nyt esille noita pykiviä ruutuja):



- Timo Inkinen