Joo, en siis lähde vaihtamaan moottoreita 6700 euron käytetystä jalustasta, vaan mennään nyt vielä sen mukaan mitä AP:n tuki ehdottelee. Harmi sikäli, että sillä suunnalla tuntuu olevan pasmat vielä enemmän sekaisin kuin itselläni tämän kanssa!

Viime yönä selittelin ensin sinne päin, miksi en käytä MaxIm DL:ää guidaukseen (ja kun käytin, niin sain saman vian esille sielläkin). Sitten kyseltiin pin-point -tarkkojen guide-tähtien perään ja epäiltiin, että fokus on pielessä autoguiderissa, kun PHD2:n tähtikuva on niin nuhjuinen (siitä on hankala laskea keskipistettä eli centroidia). Pallotin takaisin selittämällä, että käytössä on OAG-guidaus >1300mm polttovälillä ja otin perään ENNEN/JÄLKEEN -kuvat MaxIm DL:ssä samasta guide-tähdestä mitä PHD2:n esimerkkiruuduillakin on näkynyt.
Eli siis ENNEN...

...ja JÄLKEEN uudelleentarkennuksen:

Sitten laitoin menemään kuvia kuvauslaitteistosta ja kaapelien kuljetuksesta...


Ei noilla kai pääse työntämään guideria pois suunnastaan, kun alla on AP1200GTO

Ja tuon jälkeen vielä vertailukuvat 1x1 bin ja 2x2 bin guidauksesta, kummassakin tarvitaan sama 1,5s...1,8s backlash kompensointi, jos halutaan pyöreitä tähtiä pitkillä valotuksilla.
Ja lopuksi vakuuttelin, ettei akseleissa todellakaan ole käsin tuntuvaa löysyyttä backlashin merkkinä. Vastinetta odotellaan taas tänä yönä...
MHJ:lle olisi pyyntö. Voitko ottaa omasta AP:sta deklinaatio-rattaiston päältä sen suojakannen irti, niin sieltä avautuu tämän tapainen näkymä:

Älä hukkaa pieniä ruuveja, kun irrotat niitä. Kävin itse kömpimässä yhden ruuvin havaintosuojan lattian alta, ei kiva!
Ja sitten voitko kokeilla varovasti sormella tuota päällimmäistä ratasta pyöräyttämällä onko siellä löysää liikettä sellaiset pari milliä edestakaisin? Sen jälkeen tulee selvä vaste vastaan, josta eteenpäin osat alkavat liikkumaan moottorissa tai matopyörän ruuvissa. Jos sinulla on PEC-ohjelmointi tehtynä, niin älä pyöräytä ratasta yhtään yli tuon vasteen. Tai jos pyöräytät, niin pyöräytä takaisin saman verran, niin jalustan PEC-tiedot eivät mene epäsynkroniin. Kerro lopputulos tänne foorumille, kiitos! Saisin tällä tavalla varmuuden siitä, kuuluuko tuonne rattaan liikkeeseen samanlainen klappi kuin omassani esim. silloin kun moottorille ei tule mitään ohjausta. Ja jos haluat, niin voit samalla tutkia PulseGuide ohjelman Backlash Test 3:lla rattaiden liikettä. Se näet ohjastaa niitä viisi steppiä eteen ja sitten taakse eri nopeuksilla valintasi mukaan.
Tähtitaivaan alta olisi mukava saada referenssikuva myös PEMPro:n backlash testistä, mikä antaa tälläisen syherön 100s aikavalotuksella:

Kuten huomaat, niin tuolla on käännöksissä tasaiset laet, mikä kertoo backlashin esiintymisestä. Itse en saa tuosta pienempää backlashia millään tavalla rattaita paikalleen lukitsemalla. Otan varmaan päiväsaikaan taas kerran kummatkin moottorit irti hammaspyöristä ja säädän välyksen minimiin (kuten olen sen jo tehnyt kymmenisen kertaa). Painottivat näet näin eilen:
"It is very important that you be absolutely sure that there is no looseness in the worm/worm wheel mesh. You have the correct document so I would ask that you double check the mesh procedure in it and confirm that all looseness has been removed. Is everything tight on your mount, telescope and camera system?"Kiristelen siis gear mesh -säätöjä taas kerran kun tulee valoisaa...
