Tammikuu 2016

Aloittaja Oskari, 01.01.2016, 18:26:17

« edellinen - seuraava »

Oskari

Niin se vuosi taas vaihtui. :smiley:

Kai tämäkin kuukuvasta menee? :cool: Jupiterkin siinä hienosti vieressä.


Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

CSB

Uutena vuonna klo 2:20 juuri ja juuri Kuu ja Jupiter mahtui sama ruuttu. EOS 100D ja Nikkor 300 ED 2,8

ellu

#2
Pääsinpäs vihdoin minäkin kuvailemaan kuuta muutto hässäkän keskellä  :cool: Kirkas aamu yllätti kun kaukoputkikin vielä odottelee paketissa uusia taivaita, jotenka tänä aamuna mentiin pelkällä ASI kameralla ja Tamronin 70-300mm objektiivilla.

Keli olisi varmaan ollut ihan hyvä suuremmille suurennoksillekkin... muuutta sanotaan nyt näin ettei se kumminkaa olisi ollut, niin ei harmita kovin pajon kun ei ehtinyt putkea avata paketista...  :rolleyes:



Edit. Vaihdoin kuvan. Meinaa olla het ruosteessa, kun on muutaman kuukauden taukoa. Kun muutenkin pahana tapanani on ylimuokata kuvia. Mutta nyt vähän hillitymmin.  :smiley:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

einari

Oikea meininki kun muuttokiireiden keskellä ehtii myös taivaalle kuvailemaan.
Toivottavasti uudessa paikassa ei ole liian valosaasteinen taivas.
___
Tapio

Oskari

Hieno kuva! :smiley: Minäkin katsoin kahdelta yöllä, että kuu paistaisi taas selkeältä taivaalta... Mutta ei pystynyt valvomaan, kun meni edellisenä yönä niin myöhään revontulten kanssa.

On se vaan hullua, miten muut saa ajoittain jopa parempia kuvia kuusta pelkällä kameraoptiikalla, kuin minä putkellani. 3xbarlowin kanssa polttoväli on kuitenkin sen 1500 mm. :tongue: Mikähän minulla oikein mättää? Kuvaa ei vain saa terävämmäksi vaikka kuinka tarkennusta hioisi. :undecided:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

einari

Oskari: Ellulla taikasana on ASI-kamera (ja taidot tottakai).
Eli pitää joko pinota tai hakea ne parhaimmat kuvat jolloin ilmakehä rauhallisimmillaan.
___
Tapio

Oskari

#6
En toki pelkästään tuohon Ellun kuvaan verrannut. CCD-kamera on varmaan parempi, mutta muutkin saa ihan järkkärillä+kameraoptiikalla tarkkaa jälkeä. :smiley: Minulla ei ole oikein riittävän tukevaa kamerajalustaa tällä hetkellä, niin ei ole itse päässyt kokeilemaan, mitä tuolla 18-200 mm:n Sigmalla saisi aikaan.

Pinonnut olen, esimerkiksi tuossa tuoreimmassa kuvassani oli 66 ruutua. Kamera(Nikon D750) sylkee tällaisia kuvia. DX-rajaus käytössä. Eikö tuossa mene kamalasti pikseleitä hukkaan, vai? Hulluinta kuitenkin on, että saan tarkempia kuvia puhelimella okulaarin läpi - edelleen. :tongue:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ellu

Juu kiitosta vaan  :smiley: Jotakuinkin samaa laatua oon saanu järkkärilläkin otettua (vähän pidemmällä polttovälillä kylläkin). ASI:n pienemmän kennon ansiosta sai nyt normaalia suuremman suurennoksen ns. pienemmällä vaivalla.

Lainaus käyttäjältä: einari - 02.01.2016, 11:58:22
Toivottavasti uudessa paikassa ei ole liian valosaasteinen taivas.

Valosaastetta ei pitäisi onneksi olla ainakaan enempää mitä vanhassa paikassa. Varmaankin samoissa mennään.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 02.01.2016, 13:16:37

On se vaan hullua, miten muut saa ajoittain jopa parempia kuvia kuusta pelkällä kameraoptiikalla, kuin minä putkellani. 3xbarlowin kanssa polttoväli on kuitenkin sen 1500 mm. :tongue: Mikähän minulla oikein mättää? Kuvaa ei vain saa terävämmäksi vaikka kuinka tarkennusta hioisi. :undecided:

Siis onko putken kollimointi hiottu viimeisen päälle, tuli vaan mieleen? En kyllä tiedä onko sillä noin paljon sitten vaikutusta...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Oskari

#9
Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 03.01.2016, 18:28:50
Siis onko putken kollimointi hiottu viimeisen päälle, tuli vaan mieleen? En kyllä tiedä onko sillä noin paljon sitten vaikutusta...
No ei se varmaankaan ihan viimeisen päälle ole. Muutama viikko sitten kollimoin. Mutta jos se siitä olisi kiinni, niin kai okulaarin läpi otetut kuvat olisivat yhtä epätarkkoja? Tuossa vertailuksi vasemmalla 40 kuvan pino Nikonin D200:llä kuvattuna suoraan polttotasolta ja oikealla yksi käsivaralta napattu kuva puhelimella okulaarin läpi: https://c2.staticflickr.com/9/8335/29025582105_16346d967b_o.jpg :grin: Tällä D750:lla saa kyllä jo vähän parempaa jälkeä kun ei tärähdä, mutta silti... :rolleyes:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 03.01.2016, 20:02:14
No ei se varmaankaan ihan viimeisen päälle ole. Muutama viikko sitten kollimoin. Mutta jos se siitä olisi kiinni, niin kai okulaarin läpi otetut kuvat olisivat yhtä epätarkkoja? Tuossa vertailuksi vasemmalla 40 kuvan pino Nikonin D200:llä kuvattuna suoraan polttotasolta ja oikealla yksi käsivaralta napattu kuva puhelimella okulaarin läpi: http://www.36ft-dream.com/images/jarkkari_vs_puhelin.jpg :grin: Tällä D750:lla saa kyllä jo vähän parempaa jälkeä kun ei tärähdä, mutta silti... :rolleyes:

No onpa ihme homma! Tuolla on eroa kun yöllä ja päivällä... Onko putkessasi muuten perus "huono" tarkennin se voisi selittää asiaa. Näyttäisi nimittäin ettei ihan ole tarkennus kohdallaan, tai itse en ainakaan muuta keksi... Kyllä luulisi äkkiä, että kännykkäkameralla otettu kuva okulaarin läpi vs. Järkkärillä otettu suoraan polttoväliltä kääntyisi järkkärin eduksi...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

kjj

Yksi vaihtoehto on, että järkkärikuvissa valotusajat ovat kameran asetusten takia turhan pitkiä. Se ainakin suttaa tehokkaasti vähänkään huonommalla seeingillä.

Oskari

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 03.01.2016, 20:16:37
No onpa ihme homma! Tuolla on eroa kun yöllä ja päivällä... Onko putkessasi muuten perus "huono" tarkennin se voisi selittää asiaa. Näyttäisi nimittäin ettei ihan ole tarkennus kohdallaan, tai itse en ainakaan muuta keksi... Kyllä luulisi äkkiä, että kännykkäkameralla otettu kuva okulaarin läpi vs. Järkkärillä otettu suoraan polttoväliltä kääntyisi järkkärin eduksi...
No älä muuta sano! Onhan se tuollainen muovinen rimpula tuo tarkennuslaite. Jos kameran paino siitä vääntää, niin mitenhän se näkyisi kuvanlaadussa? Tarkennus kyllä tuntuu olevan hankala saada kohdilleen.

Lainaus käyttäjältä: kjj - 03.01.2016, 20:28:19
Yksi vaihtoehto on, että järkkärikuvissa valotusajat ovat kameran asetusten takia turhan pitkiä. Se ainakin suttaa tehokkaasti vähänkään huonommalla seeingillä.
En muista mitä tuossa vertailukuvassa oli järkkärin valotusaika. Todennäköisesti 1/160s. Tuossa viimeisimmässä oli 1/250s. Pitää vielä lyhyemmälläkin valotusajalla kokeilla, jos auttaisi.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ollia

Minä siirtysin vaan käyttämään jotain pieni kennoista (pieni pikselikoko) kameraa kuun kuvaamiseen tuon järkkärin sijaan. En itsekkään koskaan saanut lähellekkään yhtä hyviä kuukuvia järkkärillä kun olen web kameroilla saanut. CCD:tä planeetta/Kuu kuvaukseen en nyt vielä edes omistakkaan lähinnä kovan hinnan takia.

Esimerkkeinä tässä varmaan paras järkkärikuva jota olen putken läpi koskaan ottanut kuusta: https://www.flickr.com/photos/108751111@N02/20995533611/

ja samalla putkella samalla polttovälillä pari webbikameralla otettua kuvaa:

https://www.flickr.com/photos/108751111@N02/24031935576/

https://www.flickr.com/photos/108751111@N02/22273519500/

isot resot löytyy sieltä jos haluaa tarkemmin katsella mutta ei minun mielestäni edes paljoa tarvitse, ero on aika selvä.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Oskari

Ahaa, eli muillakin ollut vähän samaa ongelmaa. On tuo täydenkuun kuva kuitenkin selvästi parempi, mihin minä olen pystynyt. :smiley: Jaa nuo mosaiikit olikin webbikameralla kuvattu! :grin:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM