Tammikuu 2016

Aloittaja Oskari, 01.01.2016, 18:26:17

« edellinen - seuraava »

henkkac

Mikä on Oskarilla pikselikoko kännykässä ja järkkärissä? Onko niissä iso ero? Kuitenkin vaikuttaisi että Oskarilla tarkennus ei ole kohdalla. Itse olen huomannut kuuta kuvattaessa ASI:lla että tarkimmat kuvat saa kuusta kun tarkennuksen tekee kirkkaasta tähdestä eikä kuusta ja tekemällä se tarkennuksen Bahtinov maskilla, kun sillä tekee tosi tarkasti tarkennuksen niin kuu on silloin tarkka. :smiley: Kannattaisi kokeilla tuota Bahtinov maskilla tarkennusta tähdestä. Minä olen käyttänyt ASI:lla 1ms valotusaikaa eli 1/1000s. Tuo pitkä valotusaikakin voi jonkin verran vaikuttaa, vai olisikohan tässä tapauksessa tuo valotusaika ratkaisevin.

einari

Tarkennus toki oleellista ja on se vaan niin että todennäköisyys saada hyvä kuva kasvaa mitä enemmän ruutuja saa haalittua. Siksi nopealla fps-lukemalla saa etulyöntiaseman.
No tuurilla olen kyllä järkkärilläkin saanut ihan ok kuukuvia.
___
Tapio

Oskari

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 03.01.2016, 22:37:56
Mikä on Oskarilla pikselikoko kännykässä ja järkkärissä? Onko niissä iso ero? Kuitenkin vaikuttaisi että Oskarilla tarkennus ei ole kohdalla. Itse olen huomannut kuuta kuvattaessa ASI:lla että tarkimmat kuvat saa kuusta kun tarkennuksen tekee kirkkaasta tähdestä eikä kuusta ja tekemällä se tarkennuksen Bahtinov maskilla, kun sillä tekee tosi tarkasti tarkennuksen niin kuu on silloin tarkka. :smiley: Kannattaisi kokeilla tuota Bahtinov maskilla tarkennusta tähdestä. Minä olen käyttänyt ASI:lla 1ms valotusaikaa eli 1/1000s. Tuo pitkä valotusaikakin voi jonkin verran vaikuttaa, vai olisikohan tässä tapauksessa tuo valotusaika ratkaisevin.
Kameran kennon pikselikoko on 5.9µ, mutta puhelimen kameran pikselikoosta ei mitään käsitystä. Pitää kokeilla tuota maskia tarkentamisessa. Kiitti vinkistä! :smiley:

Lainaus käyttäjältä: einari - 03.01.2016, 23:03:35
Tarkennus toki oleellista ja on se vaan niin että todennäköisyys saada hyvä kuva kasvaa mitä enemmän ruutuja saa haalittua. Siksi nopealla fps-lukemalla saa etulyöntiaseman.
No tuurilla olen kyllä järkkärilläkin saanut ihan ok kuukuvia.
Näinhän se varmaan on. Ajattelin että tuo 1/250s on ihan riittävän lyhyt valotusaika, mutta koitetaan vielä lyhyemmällä. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ollia

Unohtaen nuo sensorikoot jne. kyse ei siis niinkään ole siitä valotusajasta itsessään vaan määrästä kuvia joiden joukosta voi sitten ryhtyä automaattisesti jollain softalla eliminoimaan vaikka 97% ja pinota ne kaiken parhaat.

Harva jaksaa räpsiä järkkärillä kuusta 2000kpl+ ruutuja kun taas webbikameralla tai planeettakuvausta varten olevalla CCD:llä onnistuu helposti ja ihan hetkessä.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

Oskari

Lainaus käyttäjältä: ollia - 04.01.2016, 04:28:19
Unohtaen nuo sensorikoot jne. kyse ei siis niinkään ole siitä valotusajasta itsessään vaan määrästä kuvia joiden joukosta voi sitten ryhtyä automaattisesti jollain softalla eliminoimaan vaikka 97% ja pinota ne kaiken parhaat.

Harva jaksaa räpsiä järkkärillä kuusta 2000kpl+ ruutuja kun taas webbikameralla tai planeettakuvausta varten olevalla CCD:llä onnistuu helposti ja ihan hetkessä.
Olet varmaan ihan oikeassa. Enempi parempi. Pääsisi nyt edes siihen että tuolla joukossa olisi niitä hyviäkin ruutuja. Nythän käytännössä jokainen on yhtä hyvä - tai huono... :tongue:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

RL

Onko Oskarilla tuossa kamerassa kroppivideo mahdollisuus? Sillä saa helposti 2000framea kasaan ja videon käsittelet PIPP:llä sekä As2sella.

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Roope - 04.01.2016, 12:27:17
Onko Oskarilla tuossa kamerassa kroppivideo mahdollisuus? Sillä saa helposti 2000framea kasaan ja videon käsittelet PIPP:llä sekä As2sella.
Mitäs tuo sitten oikein tarkoittaa? Ei tuossa ole kuin 1920x1080- ja 1280x720-resoluutiot valittavana ja muutama FPS-vaihtoehto.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

kjj

Lainaus käyttäjältä: ollia - 04.01.2016, 04:28:19
Unohtaen nuo sensorikoot jne. kyse ei siis niinkään ole siitä valotusajasta itsessään vaan määrästä kuvia joiden joukosta voi sitten ryhtyä automaattisesti jollain softalla eliminoimaan vaikka 97% ja pinota ne kaiken parhaat.

Kyllä sillä itse valotusajallakin on suuri vaikutus - varsinkin jos on kehno seeing. Ihan empiirisestikin olen huomannut, että esim. valotusajan tuplaamisesta seuraa huomattavasti suttuisempi lopputulos, vaikka pinottuna olisikin sama määrä ruutuja samoilla parametreilla.

einari

Kroppivideossahan otetaan pienempi alue videosta käyttöön.
Täällä tietoa ja missä (Canonin) malleissa on:
http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/EQ_TESTS/Canon_One_To_One_Pixel_Resolution.HTM
Ei ehkä siis kovin hyvä kuukuvaukseen, tai riippuu optiikasta ja minkälaista aluetta haluaa kuvata.

Löysinpä pari ottamaani järkkärikuvaa kuusta.
Equinox-linssiputkella.
Tamron 70-200 @ 200mm.
Jälkimmäisessä näyttää valotusaika olevan 1/30s.
___
Tapio

RL

En tiedä onko se kroppivideo kuinka huippu, mutta kyllä sillä tarkempaa, isompaa ja isompi resoluutioista kuuta saa verrattuna normitilaan. Normaalilla videolla kun pinoaa kuukuvan, on kuu pieniresoluutioinen ja yksityiskohdaton pallo, kun taas 3-10x tilassa kuu täyttää koko videon ja yksityiskohtia riittää. Nämä siis 600d:llä ja 400/5.6L ja testattu on ilman 3-10x tilaa ja sen kanssa.

Edit. En osaa sanoa tarkoitetaanko me samaa asiaa. 600d:ssä pystyy full hd tilassa pistämään 3-10x tilan päälle, jolloin kohde on isompi mutta video vielä full hd. Pystyy siinä resoluutiotakin vaihtamaan, mutta silleen ei saa hyvää kuvaa.
Forumilla nimimerkki kommo on kuvannut huippukuvan jupiterista tuolla 600d:n fullhd 3-10x tilassa, muistaakseeni 2014 jupiter ketjun puolessa välissä.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=12633.msg118320#msg118320

JVO

kroppivideota jos kuvaa, kannattaa se tehdä rawina, kuvanlaatuero h.264-pakattuun videoon on melkoinen: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=14214.0

RL

Onko tuo 600d:ssä oleva full hd 3-10x zoomi sama asia, kuin kroppivideo?

JVO

Lainaus käyttäjältä: Roope - 04.01.2016, 16:16:04
Onko tuo 600d:ssä oleva full hd 3-10x zoomi sama asia, kuin kroppivideo?
on

RL

Tässä vielä video 600d:n 3-10x tilassa kuusta. Putkena 400m 5.6 L. Ilman tuota zoomia, kuu on pikkuruinen pallo, jossa pinottuna ei mitään yksityiskohtaa. Ei ole siitä esimerkkiä tallella, kun on roskakoriin mennyt videot.

https://youtu.be/54qAoBjQ9Jw

Oskari

Lainaus käyttäjältä: einari - 04.01.2016, 15:29:25
Kroppivideossahan otetaan pienempi alue videosta käyttöön.
Täällä tietoa ja missä (Canonin) malleissa on:
http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/EQ_TESTS/Canon_One_To_One_Pixel_Resolution.HTM
Ei ehkä siis kovin hyvä kuukuvaukseen, tai riippuu optiikasta ja minkälaista aluetta haluaa kuvata.
Ahaa, no tämä Nikon D750 on täyskennoinen, ja mahdollisuus on ottaa DX-kroppaus eli "puolikenno" käyttöön. Ei sen pienempää. Putken kanssa olen tuota kroppausta käyttänytkin. Muuten menee kulmat mustiksi 1,25" focuserin läpi kuvattuna. :smiley:

Lainaus käyttäjältä: JVO - 04.01.2016, 16:07:34
kroppivideota jos kuvaa, kannattaa se tehdä rawina, kuvanlaatuero h.264-pakattuun videoon on melkoinen: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=14214.0
On iso ero! Ei taida videon tallennus rawina onnistua tällä kameralla. Tallentaa videot aina .mov-muotoon hyvällä tai huonommalla laadulla.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM