Tammikuu 2016

Aloittaja Oskari, 01.01.2016, 18:26:17

« edellinen - seuraava »

ollia

Lainaus käyttäjältä: kjj - 04.01.2016, 15:24:48
Kyllä sillä itse valotusajallakin on suuri vaikutus - varsinkin jos on kehno seeing. Ihan empiirisestikin olen huomannut, että esim. valotusajan tuplaamisesta seuraa huomattavasti suttuisempi lopputulos, vaikka pinottuna olisikin sama määrä ruutuja samoilla parametreilla.

Riippuu minun kokemuksen mukaan vähän siitä että puhutaanko nyt järkkärin super nopeista valotuksista vai tietokoneelle tallennetusta webcam/CCD videosta.

Itse en ainakaan ole huomannut mitään järkeviä laatu eroja kun yrittää viilata niitä viimeisiä sekunnin sadasosia pois järkkärin valotusajasta... Puolestaan jos vaikka tuplataan webcamin valotusaika niin kyllä sillon totta kai eron huomaa.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

kjj

Lainaus käyttäjältä: ollia - 04.01.2016, 19:10:40
Itse en ainakaan ole huomannut mitään järkeviä laatu eroja kun yrittää viilata niitä viimeisiä sekunnin sadasosia pois järkkärin valotusajasta... Puolestaan jos vaikka tuplataan webcamin valotusaika niin kyllä sillon totta kai eron huomaa.

Juu, sillä ei tietenkään ole käytännön kannalta mitään merkitystä, jos pudottaa valotusajan esim. 1/300 sekunnista 1/320 sekuntiin, mutta jos sen sijaan nostat kameran herkkyyden esim. ISO100:sta ISO400:ään, niin valotusajan voi periaatteessa pudottaa neljännekseen - se alkaa varmasti jo huonolla seeingillä näkyä.

RL

Yksittäisruutu iltahämärässä.


ellu

Hyvin näkyy kraatterit Roopen yksittäisessa kuvassa.
Laitanpa tänne kuu päivää myöhemmin. (jos siis tuo Roopen oma on otettu tuolloin kun on tänne postattukin?  :grin: )


15.1.2016 klo17:00 - Canon EOS 600D - Tamron 70-300mm (300mm) - 50 kuvaa pinottu

https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/47527
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Oskari

Hehee, ja minä 12 minuuttia myöhemmin kun Elina! :grin: Seeing näytti olevan jo selvästi huonompi? :rolleyes: Hieno kuva Elinalta. Kyllä kannattaa ottaa kunnon kasa kuvia. :smiley:



Joo, pilveä ja vaikka mitä pukkasi päälle. Tuossakin jo ihan reilusti pilviharsoa edessä. Meinasin kaukoputkellakin kokeilla, mutta ehti sitten vaan testata tuota uutta kamerajalustaa ja kameraoptiikkaa sen kanssa. Vähän lyhyempi polttoväli (200mm) kun Elinalla, mutta ihan OK kuvia tuollakin näköjään saa. :smiley: Aiemmin olen nämä kuukuvat ottanut jpg:nä ja nyt sitten kokeilin raw-kuvina. Mutta eipä AutoStakkert Nikonin .nef-kuvista tykännyt. :huh: Piti muuttaa ensin Photoshopilla tiffeiksi. Canonin raw-kuvatko kelpaa?

Tuossa siis se huimat 7 kuvaa pinossa. ISO2000 ja 1/640s. Mitenkäs Ellulla? :smiley:

http://www.taivaanvahti.fi/observations/show/47551
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

RL

Lainaus käyttäjältä: ellu - 16.01.2016, 07:32:35
Hyvin näkyy kraatterit Roopen yksittäisessa kuvassa.
Laitanpa tänne kuu päivää myöhemmin. (jos siis tuo Roopen oma on otettu tuolloin kun on tänne postattukin?  :grin: )

Jep samana päivänä kuvattu.

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 16.01.2016, 13:44:24
Aiemmin olen nämä kuukuvat ottanut jpg:nä ja nyt sitten kokeilin raw-kuvina. Mutta eipä AutoStakkert Nikonin .nef-kuvista tykännyt. :huh: Piti muuttaa ensin Photoshopilla tiffeiksi. Canonin raw-kuvatko kelpaa?

Ainakin itse olen yksittäiskuvissa silleen tehnyt, että semmoisella ohjelmalla kuin PIPP(planetary imaging preprocessor) muuttaa raw kuvat suoraan avi videoksi ja avi videon pinoaa autostakkertilla. Todella hyvä ohjelma tuo PIPP, kannattaa kokeilla. Se ainakin tunnistaa canon rawit.

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Roope - 16.01.2016, 14:56:50
Ainakin itse olen yksittäiskuvissa silleen tehnyt, että semmoisella ohjelmalla kuin PIPP(planetary imaging preprocessor) muuttaa raw kuvat suoraan avi videoksi ja avi videon pinoaa autostakkertilla. Todella hyvä ohjelma tuo PIPP, kannattaa kokeilla. Se ainakin tunnistaa canon rawit.
No tuohan vaikuttaa ihan hyvältä. Neffit saa näköjään auki myös. Pitää vielä tutustua tarkemmin. :smiley: Loistava ominaisuus tuossa on myös tuo kun se osaa rajata kuvat ja keskittää kohteen suunnilleen kuvan keskelle. Itsellä kun tahtoo välillä vaellella vähän reilumminkin, eikä AS oikein tuosta tunnu tykkäävän. :rolleyes: Kiitti vinkistä!
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

ellu

Hyvin onnistunu Oskarilla, kun katsoo minkälainen keli oli  :smiley: Nyt kun vertailee niin tuo omani näyttää vieläkin kauhean ylimuokatulta. Kuinkahan tuosta tavasta pääsisi eroon...  :rolleyes: Vaihdoin muuten tuon edellisenikin (2.1. otetun) kuvan vähän hillitympään, kun rupesi niin häjysti ottamaan silmään.

Lainaus käyttäjältä: Oskari - 16.01.2016, 13:44:24
Tuossa siis se huimat 7 kuvaa pinossa. ISO2000 ja 1/640s. Mitenkäs Ellulla? :smiley:

Mulla oli ISO800 ja 1/800 (ja F5.6)
Ja tosiaan niinkuin Roope tuossa sanoikin niin oon nuo raw kuvat muuttanut kans suoraan avi videoksi PIPP:n avulla.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Tero-LP

Kuu klo:17.00. Kuvattu 60/900 linssiputkella ja kamerana canon 500d.

VP

Eiliseltä taas vähän värikkäämpi kuutamo. Maatamon kuvasin myös, muttei oikein onnistunut HDR:rän saaminen järkevän näköiseksi joten olkoon ilman. :sad:

Canon 6D | Huuhanmäen 12" Meade LX200 GPS | 20 parasta ruutua pinottu.

-V

Timi

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 16.01.2016, 21:02:09
Eiliseltä taas vähän värikkäämpi kuutamo. Maatamon kuvasin myös, muttei oikein onnistunut HDR:rän saaminen järkevän näköiseksi joten olkoon ilman. :sad:

Canon 6D | Huuhanmäen 12" Meade LX200 GPS | 20 parasta ruutua pinottu.

-V


Onpas erikoisen ja hienon näköinen kuukuva, täältä yksi tykkäyspinna.  :smiley:

Oskari

Lainaus käyttäjältä: ellu - 16.01.2016, 19:15:35
Hyvin onnistunu Oskarilla, kun katsoo minkälainen keli oli  :smiley: Nyt kun vertailee niin tuo omani näyttää vieläkin kauhean ylimuokatulta. Kuinkahan tuosta tavasta pääsisi eroon...  :rolleyes: Vaihdoin muuten tuon edellisenikin (2.1. otetun) kuvan vähän hillitympään, kun rupesi niin häjysti ottamaan silmään.
No ihan OK. Heh, ja minä oon tässä kattellu, että pitäiskö tuota omaa vähän kirkastaa, kun on niin tumma! :grin: Taidan jättää tuollaiseksi. :tongue: Ei kai tuo kovin ylimuokatulta näytä? Vähän ehkä meinaa palaa puhki tuolta reunasta. :smiley: Tuota omaakin terävöittäisin vielä, mutta menee liian kohinaksi...

LainaaMulla oli ISO800 ja 1/800 (ja F5.6)
Ja tosiaan niinkuin Roope tuossa sanoikin niin oon nuo raw kuvat muuttanut kans suoraan avi videoksi PIPP:n avulla.
Jaa noin pienellä ISOlla. :shocked: Ja aukko tuossa mun Sigmassa on f/6.3.
Näyttää noissa ohjelmissa olevan eroja miten ne raw-kuvat avaa, kun ne photoshopin tiff-kuvat oli vähän terävämpiä mitä tuo suoltaa. :huh: Ei näytä pääsevän millään samaan lopputulokseen.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

Oskari

Lainaus käyttäjältä: Timi - 16.01.2016, 21:06:27
Onpas erikoisen ja hienon näköinen kuukuva, täältä yksi tykkäyspinna.  :smiley:
No on! Olen joskus ennenkin katsonut, miten jännät värit Ville on kuun pintaan saanut. :smiley:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

CSB

Kokeilin eilen ensimainen kerta Altair astro mono CCD. Pilvihuntu kiusannu Kuun kuvaus mutta hieno kuva sai 2 min videosta. SkyWatcher 127

CSB

Aurinko nousu klo 10.48, EOS 100D + Tokina 80-200 2,8