Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

wm-x

#675
Jee! Kaikki vanhat kamat myyty. Kiitos kaikille osallistujille, vaikka ette välttämättä hyvää hyvyyttänne edullisia tuotteita ostaneet.

Vähän ikävä tulee vanhoja tavaroita. Ne ovat antaneet minulle korvaamatonta oppia.

Nyt ei tarvitse käydä luoton puolella. Tuli aika kova nootti vaimolta kun erehdyin puhumaan takashin 85mm baby-q:sta mikä ursan torin puolella on jollain myynnissä.  :rotfl:.

blaatu

Hienoa että kaikki vanha on käynyt kaupan! Vaikka sopivan löytäminen kestäisikin pitkään niin ei kannata ostaa mitään putkea joka jollain tavalla herättää epävarmuutta tai josta ei löydy testikuvia yms 'kovaa' dataa.

Aiotko muuten käyttää matemaattsta tarkastelua kameran, putken ja jalustan yhteensovittamiseen?

http://www.astro-imaging.com/Tutorial/MatchingCCD.html

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Ransu

Hienoa että laitteet myyty, jos itse olisin ostohousut jalassa 80mm apoa ostamassa niin tuo Teleskop Austrian tarkistama Esprit 80 menisi minun listan kärkeen.
Siinä näyttää olevan myös kunnollinen fokuseri, joka on yleensä näiden heikoin kohta.
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

wm-x

Kiitos ransu mielipiteestä. Kyllä tuolle tarkastukselle voi laskea ison painoarvon. Jos en jostain isompaa tuuttia löydä tuolla hintaa niin esprit torniin tulee.

wm-x

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 09.09.2017, 15:47:22
Hienoa että kaikki vanha on käynyt kaupan! Vaikka sopivan löytäminen kestäisikin pitkään niin ei kannata ostaa mitään putkea joka jollain tavalla herättää epävarmuutta tai josta ei löydy testikuvia yms 'kovaa' dataa.

Aiotko muuten käyttää matemaattsta tarkastelua kameran, putken ja jalustan yhteensovittamiseen?

http://www.astro-imaging.com/Tutorial/MatchingCCD.html

Tämä onkin ihan mielenkiintoinen asia. En ole tätä miettinyt enempää koska, alisämplään hieman järkkärin kanssa aina näillä polttoväleillä.
Alisämpläys on joskus jopa hyvästä ja harvoin/koskaan pahasta.

Minulla ok seeingillä optimaalinen pixelin leveys taivaalla on jotain 1 - 2"/pixel välissä. Minun seeing on yleensä jotain 2.7-3.3 fwhm.

Esprit 80 kanssa minulla resoluutio olisi 2.46"/pixel, joten se on hieman alisämplätty mikä on hyvä asia.

Minun tietämys on asiasta rajallinen ja jos joku guru haluaa avata asiaa niin varmasti hyödyttäisi monia.

vehnae

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 09.09.2017, 21:16:37
jos joku haluaa avata asiaa niin varmasti hyödyttäisi monia.

Tämä riippuu täysin tavoitteista. Jos kuvataan pieniä kohteita kuten galakseja, niin kuvasta halutaan saada mahdollisimman tarkka. Huomattavakin ylisamplaus voi olla silloin perusteltua. Mitä tarkemmin seeingin blurraamat yksityiskohdat saadaan talteen niin sitä paremmin niitä saa kaiveltua takaisin esiin dekonvoluutiolla yms. Kääntöpuolena reilu ylisamplaus tarkoittaa myös pitkää polttoväliä, hidasta aukkosuhdetta ja/tai pieniä pikseleitä jolloin kuvaan tarvittava valotusaika kasvaa myös reilusti. Jos rakentelee ylisamplattua systeemiä jossa tähdet piirtyvät yli kolmen pikselin kokoisena niin kannattaa jo vähän tietää mitä on tekemässä.

Kuvattaessa laajoja kohteita tehdään taas kompromisseja resoluution suhteen jotta haluttu kohde saadaan mahtumaan kerralla kuvaan. Tällöin kuva voi olla reilustikin alisamplattu (tähdet kennolla 1-2px kokoisia). Tästä syntyvät haitat ovat lähinnä kuvankäsittelyllisiä, yhden pikselin kokoisia tähtiä on hankala työstää siistin näköiseksi. Osa menetetystä resoluutiosta on mahdollista saada takaisin valottamalla enemmän osavalotuksia ja pinoamalla kuvan drizzle-tekniikoilla, mikä on ihan kätevä optio olla olemassa.

Käytännössä resoluutiota rajoittaa myös putken apertuuri ja optiikan piirtokyky, eli laskennallinen kuvaskaala ei kerro ihan kaikkea. Suurella kuva-alalla eli lyhyillä polttoväleillä apertuurikin on usein pieni. Ja jos apertuuria on niin nopeilla aukkosuhteilla hyvät putket (niin mekaanisesti kuin optisesti) alkavat käydä kalliiksi. Vaikka optiikka olisikin labran penkissä hyvä, niin pienetkin kollimointivirheet ja taipumat putken kääntyillessä kostautuvat äkkiä.

Jos tästä jotain vetäisi yhteen niin mun mielestä asiaa ei kannata stressata liikaa lukujen kautta, lähinnä pitää tiedostaa mitä haluaa kuvata (pieniä/isoja kohteita) ja suunnata systeemiä sen mukaan. Ja ettei ensimmäisenä hyppää siihen pitkään ja pimeään päähän, se on kärsivällisten miesten/naisten tie.

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Ransu - 09.09.2017, 16:13:40
Hienoa että laitteet myyty, jos itse olisin ostohousut jalassa 80mm apoa ostamassa niin tuo Teleskop Austrian tarkistama Esprit 80 menisi minun listan kärkeen.
Siinä näyttää olevan myös kunnollinen fokuseri, joka on yleensä näiden heikoin kohta.


Tässä on tosiaan todella laadukas tarkennin. Parin päivän testailun perusteella tarkentimen tuntuma on lähellä 2.5" Feathertouchia (Feathertouch=650-800€:n tarkennuslaite) Espritin tarkennin Jaksaa kantaa 5D mk IV:n akkukahvalla ja kahdella akulla.

blaatu

NEQ6 jalustahan kykenee vaivatta kantamaan kaksikin kaukoputkea. Ruokahalu toisinaan kasvaa syödessä.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

wm-x

Mielenkiintoista olisikin lyödä kaksi identtistä kuvaus setuppia vierekkäin ja ottaa tuplavaloituksia. Muistan jossain nähneeni kuvia canonin L linsseistä tehtyyn "patteristoon". Useampi putki oli siinä ringissä.

Canonin L linssistä aasinsiltana.  Moni varmaan huomasi tuonne myydään palstalle tuli mielenkiintoinen linssi myytäväksi.

En voi väittää ettei tekisi mieli tuota ostaa. En siis tiedä sen enempää siitä ja sanon vain omana pohdiskelunani. Mutta jotenkin kun yrittää päästä tästä modauksien/viritysten kierteestä pois niin tuo tuntuu minun kohdallani ottavan yhden askeleen takapakkia? Valovoimaa ja polttoväliä olisi juuri sen verran mitä haluan.

Huippu linssi siis ja uskon että tuo modaus on hyvin tehty. Joten ostakaa pois niin minun ei tarvitse.

Mitä olette mieltä?

Kari-Matti


VP

#685
Kyllä minä silti linssiputken ostaisin, ihan sillä perusteella että noissa järkkärilaseissa on aika lyhyt backfocus. Valovoima ei paljon lohduta jos kameran oheisroippeet ei mahdu väliin.

Edit: Hups, se olikin modattu malli joka tuolla on myytävänä.

-V

wm-x

Tuossa ei taida olla backfocus ongelmia tai muutakaan. Mutta  systeemin helppouden takia taidan pidättäytyä vielä tuossa espritissä.

Tuunarin kanssa puhuinkin puhelimessa, pätevälle pelille kuulostaa ja uskon että tuolla saa parempia kuvia kuin esim tuolla espritillä. Ostakaa pois se.

VP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 10.09.2017, 18:06:54
Tuunarin kanssa puhuinkin puhelimessa, pätevälle pelille kuulostaa ja uskon että tuolla saa parempia kuvia kuin esim tuolla espritillä. Ostakaa pois se.

Nyt en ihan pysy ajatuksen juoksussasi kiinni, millä lailla Esprit on parempi vaihtoehto? Spekseiltään ei ainakaan (400mm f/5 vs 500mm f/4).

Kollimointi? Eikös linssiputken saisi tilttiadapterilla pelittämään, vai onko vanhan linssin optinen laatu sitten merkittävästi heikompi jos verrataan Esprittiin? Toki painoarvoa on myös kyseisen putken mukana tuleva kollimointitsekkaus. Tuunarilta varmaan saat testikuvia, niin kuvanlaatua on helppo verrata Esprittiin.

-V

wm-x

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 11.09.2017, 01:51:37
Nyt en ihan pysy ajatuksen juoksussasi kiinni, millä lailla Esprit on parempi vaihtoehto? Spekseiltään ei ainakaan (400mm f/5 vs 500mm f/4).

Kollimointi? Eikös linssiputken saisi tilttiadapterilla pelittämään, vai onko vanhan linssin optinen laatu sitten merkittävästi heikompi jos verrataan Esprittiin? Toki painoarvoa on myös kyseisen putken mukana tuleva kollimointitsekkaus. Tuunarilta varmaan saat testikuvia, niin kuvanlaatua on helppo verrata Esprittiin.

-V

Kommentti oli tarkoitettu kohteliaaksi vinkiksi että ei siinä minusta mitään vikaa ollut, mutta ei ollut vain minun ratkaisu. Tuunarilta toki saatte lisätietoja hänen myymästä tuotteesta.

wm-x

En löytänyt varmaa tietoa mistään.

Meneeköhän 2" filtteri tuohon esprit 80 flatteneriin?: