Savonia rooftop Observatory

Aloittaja wm-x, 27.06.2015, 13:01:25

« edellinen - seuraava »

Oskari

Olisiko myös aikaa ottaa pari kuvaakin sieltä? Tähän mennessä nähdyn perusteella voitaneen olla varmoja, että siellä on ainakin reikä katossa. :laugh:
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

Kuulapaa

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 16.11.2015, 22:16:29
Tornissa ollut hiljaista viime aikoina, näiden kelien takia. No sitä on kerennyt miettimään seuraavia askeleita. Ajattelin tilata tuollaisen idas-lp filtterin. Mutta sitten eksyin lukemaan kapeakaista kuvauksesta modatulla dslr:llä. Onko mielipiteitä jos ostaisinkin s2, ha ja o3  filtterit ja siirtyisin askeleen eteenpäin ccd kameran hankintaa? Tarkoituksena olisi siis kuvata tuolla modatulla nikonilla narrowband kuvia.
Vaihtoehtona tietysti rakentaa kuulapään tavoin tuosta omasta kamerasta mono + jäähdytys siihen.

RGB-kennolla se kapeakaistakuvaus ei ole kaikkein optimaalisinta hommaa. Toki pikseliverkosta voi erottaa esim vain punaiset pikselit, mutta sekin menee vähän säätämiseksi.

Kyllähän se CCD on aina CCD, mutta myös sen hintainen. Modattu järkkäri, varsinkin noilla Exmor kennoilla, on aikamoinen peto hinta-/laatusuhteen kannalta tarkasteltuna. Itse olisin todennäköisesti siirtynyt jo täyden kennon CCD:hen, joilleivat hinnat olisi sellaisia kuin ovat. Tässä mielessä oman kaluston jäähdytetty D600mono ja normaali D800mono palvelenevat vielä hetken.

Se D5100:n modaus voi olla hyvinkin kannattava homma. Helppo nakki se ei kuitenkaan ole ja vertailun vuoksi nuo Canonin kroppikennot ovat kennolasin irroituksen kannalta ns puistokävelyitä Nikoniin verrattuna. Jälkimmäisen kennotekniikka on kuitenkin fyysisesti kovempaa, joten fläteistä tulee jo lähtökohtaisesti tasaisempia ja modatulla firmiksellä bias/dark vähennykset toimivat oikeasti.

Pohdittavaksi jää kumpi näistä järkkärioptioista sitten lopulta aiheuttaa enemmän säätämistä. RGB:llä kapeakaistaa vai perusteellisempi modaus...  :huh:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Vaikea päätös. Ccd kameraa ei ole kuitenkaan vielä varaa ostaa ja sitä varten haluan uuden nopean putkenkin.

Tarvitseeko minun erotella punaiset pixelit? Enkö vaan voi ottaa filtterin läpi kuvia ja käsitellä ne mustavalkoisena?

Kameran mono modaus kyllä houkuttelee. Silloin saisin 55 eurolla todella hyvän kameran tätä hommaa varten. Rohkeutta pitää kerätä hieman ennen tähän operaatioon ryhtymistä.

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.11.2015, 10:07:26
Tarvitseeko minun erotella punaiset pixelit? Enkö vaan voi ottaa filtterin läpi kuvia ja käsitellä ne mustavalkoisena?

Perinteinen debayerointi huonontaa huomattavasti kuvan signaali/kohina-suhdetta, jos kuvat on otettu kapeakaistasuotimella, joten nuo eri rgb-komponentit kannattaa erotella toisistaan ennen kyseistä prosessia (mutta kuitenkin kalibroinnin jälkeen).

PI:ssä homma onnistuu helposti splitcfa-prosessilla, eikä se ainakaan omasta mielestäni tuota häiritsevissä määrin lisäsäätämistä.

Haittapuolena tässä on tietysti se, että kuvien resoluutio luonnollisesti tipahtaa, mutta omassa tapauksessani kuvat ovat muutenkin olosuhteiden ja laitteiston takia niin moneen kertaan ylisämplättyjä, ettei asia ole siinä määrin haitannut  :rolleyes:

wm-x

Tämä vaihtoehto alkoi kiinnostaa yhä vähemmän. En tajunnutkaan että siinä käy noin.

No sitten monomodia ja jäähdytystä rakentamaan. Kaverin sorvissa on jyrsin, mitä mieltä olet kuulapää? Onnistuuko jos muutaman satkun otan pois jyrsimen kanssa? Käytit vissiin omaasi jossain cnc pajalla?

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 16.11.2015, 22:16:29
Tornissa ollut hiljaista viime aikoina, näiden kelien takia. No sitä on kerennyt miettimään seuraavia askeleita. Ajattelin tilata tuollaisen idas-lp filtterin. Mutta sitten eksyin lukemaan kapeakaista kuvauksesta modatulla dslr:llä. Onko mielipiteitä jos ostaisinkin s2, ha ja o3  filtterit ja siirtyisin askeleen eteenpäin ccd kameran hankintaa? Tarkoituksena olisi siis kuvata tuolla modatulla nikonilla narrowband kuvia.
Vaihtoehtona tietysti rakentaa kuulapään tavoin tuosta omasta kamerasta mono + jäähdytys siihen.

Moro,

Kuvasin aikanaan Modaamattomalla kameralla kapeakaistaa. Minulla oli Canon 550D ja Ha, O3 ja Hb -suotimet, lisäksi sotkin valotuksiin ihan vain kameran "normi RGB-ruutuja"

Muutama kuva:

Ha+RGB



Ha+O3+RGB



Ha+O3+RGB



http://astro.galleria.fi/kuvat/Vanhat+tähtikuvat+järjestelmäkameralla+(Old+DSLR+astro+images)/ Tuolla vielä sekalaisia kuvia, joukossa myös mv-kuvia, joissa pelkkä H-alpha kanava on erotettu muista.

Modaamattomalla kameralla oli itseasiassa yllättävän mukava kuvata kapeakaistaa, ainakin näistä kirkkaimista sumuista.

wm-x

Upean näköisiä. Varmaan laitettava joku filtteri pyörä tilaukseen ja filtterit siihen. Onko näissä kuvissa erotettu tuo punainen pikseli?

Oliko kamerassa siis ir suodinkin paikallaa? Muistatko minkä verran otit valoa  suunnilleen per kanava?


Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.11.2015, 12:49:49
Upean näköisiä. Varmaan laitettava joku filtteri pyörä tilaukseen ja filtterit siihen. Onko näissä kuvissa erotettu tuo punainen pikseli?

Oliko kamerassa siis ir suodinkin paikallaa? Muistatko minkä verran otit valoa  suunnilleen per kanava?

Juu eroitin punaisen kanavan ha:lle ja vihreän O3:lle.

Kyllä kamerassa oli kaikki niinkuin kaupasta ostettuna. Valotukset on 20-30 min.

kjj

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.11.2015, 11:31:07
Tämä vaihtoehto alkoi kiinnostaa yhä vähemmän. En tajunnutkaan että siinä käy noin.

No joo. Itse olen käyttänyt kapeakaistasuotimia järkkärin kanssa viimekauden alkupuolilta lähtien, eikä se rgb-splittaus nyt kovin kummoisen työläs välivaihe ole.

OIII-suotimen kanssa SNR:ää optimoidessa kannattaa muuten huomata, että niitä vihreitä pikseleitä on (poikkeuksetta) järkkärin bayer-matriisissa tuplamäärä muihin verrattuna sekä OIII-suotimen data varisee osin myös sinisille pikseleille.

Kuulapaa

#189
Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.11.2015, 11:31:07
Kameran mono modaus kyllä houkuttelee. Silloin saisin 55 eurolla todella hyvän kameran tätä hommaa varten. Rohkeutta pitää kerätä hieman ennen tähän operaatioon ryhtymistä.

&

No sitten monomodia ja jäähdytystä rakentamaan. Kaverin sorvissa on jyrsin, mitä mieltä olet kuulapää? Onnistuuko jos muutaman satkun otan pois jyrsimen kanssa? Käytit vissiin omaasi jossain cnc pajalla?

Pieni varoituksen sana vaikka olenkin sillä kannalla, että rohkea rokan syö ja modaus kannattaa. 55€ kokonaiskustannus ei todennäköisesti toteudu. Varaudu henkisesti hankkimaan varalle toinen sensori esim. Ebaystä.

En myöskään suosittele niitä jyrsinjuttua ainakaan kennopinnalle, siihen en itsekään ole sitä käyttänyt. Olen sitä soveltanut vain sen kennolasin irroitukseen, mutta sekään ei ole täysin riskivapaa lähestymistapa.

Suosittelen sen D5100:n kohdalla lämmön käyttöä, mutta ole varovainen ettet paista sitä siinä samalla. Nikonin kennojen (tai Sonyn Exmorien) liima on monin verroin vahvempaa kuin Canonin käyttämä ja liiman päästölämpö on hyvin lähellä kennon absoluuttista yläräjaa. Arvioisin että tarvitset ainakin 150 C lämpötilan kennolasiin. Sony antaa maksimi toimintalämmön sinne 70 C nurkille, jolloin diodiportit ovat vielä kutakuinkin vakaat. Tämä on tietysti off-state toimintaa, joten yläraja on puhtaasti fysikaalinen. Tiedät ylittäneesi sen kun kamera toimii kuten ennenkin, mutta tuottaa vain mustaa kuvaa. Canonissa seurauksena on muistaakseni "err70".

Itse pyrin siirtymään siihen jyrsinhommaan juuri tuon vaadityn korkean lämpötilan vuoksi.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

wm-x

Katsotaan mihin tässä päädytään tuon kamera asian suhteen.

Otin vapaapäivästä ilon irti ja purin tuon eq-5 jalustan. Hion karheat kohdat sileiksi ja laitoin kunnolliset rasvat tuonne. Rasva oli vähän jämäkämpää ja tukevoitti yllättävän paljon tuota. Liikkeet kuitenkin ihan sulavat mutta tuntuu pieni vastus kokoajan. Aikasemmin tuntui vähän liiankin helppo liikkeiseltä. Moottorit jaksavat kuitenkin tuota pyörittää niin ei kai sen painottomalta kuulukkaan tuntua?

kvahlman

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 18.11.2015, 23:45:30
Otin vapaapäivästä ilon irti ja purin tuon eq-5 jalustan. Hion karheat kohdat sileiksi ja laitoin kunnolliset rasvat tuonne. Rasva oli vähän jämäkämpää ja tukevoitti yllättävän paljon tuota. Liikkeet kuitenkin ihan sulavat mutta tuntuu pieni vastus kokoajan. Aikasemmin tuntui vähän liiankin helppo liikkeiseltä. Moottorit jaksavat kuitenkin tuota pyörittää niin ei kai sen painottomalta kuulukkaan tuntua?

Oman EQ-5:n kohdalla sama operaatio antoi nimenomaan sellaisen "jähmeän" tuntuman pyörittelyyn myös lukot auki, ja voisin kuvitella että siitä on vain hyötyä liikkeen tasaisuudelle niin kauan kun rasvat ei jämähdä pakkasessa liian siirappiseksi.

wm-x

Kendalin talvilaadun lithium rasvaa laitoin. Jos hinta on laadun tae niin pitäisi hyvää olla. Ei pitäisi alle -40 jäätyä.

Edit: Uusi kisko oli tullut putkelle. Tänään pitäisi se viritellä paikalleen ja sitten alkaisi huoltotyöt olla tehtynä.

Täytin muuten tuon tolppani uretaanilla, jos vahingossa sitä potkaisi tai kolautti niin jäi ikävästi värisemään. Hyvin vaimentaa noita kolahduksia.


wm-x

Täällä on juttu rönsyillyt vähän yli äyräiden. Muutamia yhteydenottoja on tullut paikkaan ja systeemiin liittyen. Joten yhteenvetona tähän vielä lähetetystä sähköpostista kooste:

Jalustasta:
-Eli perus neq-5 jalusta, kiinteällä tolpalla
-Jalustaa ohjaa astroeq, jolla virtalähteenä 2.25a 12v verkkovirta adapteri.
-Astroeqsta lähtee virta ja samalla ohjaus nema 14 moottoreille(ebay 10e kappale). Nämä moottorit kiinni entisten moottoreiden istukoissa.
-moottorissa 15 hampainen mxl ratas
-jalustassa 40 hamapainen mxl ratas
-optimi suhde olisi 1/4, eli 20 ja 80. Se ei onnistu eq-5
-Rattaiden hihnoina mxl hihna, en muista hammas lukua, mutta tarvittaessa voin sen tarkistaa. Ja tieto löytyy astroeq sivulta myös.
-Valoitus onnistuu 20min(jos vain valosaasteelta pystyisi noin pitkiä ottamaan). Phd pysyy hyvin rauhallisen, max 0.3-0.4" virhettä. Goto toimii 600x sidereal nopeudella ja on ainakin minun polttovälillä todella tarkka.

-Tietokoneella:
-Jalustaa ohjaa eqmod
-Kameraa ohjaa bacyardnikon
-Erillinen rele bulb toimintoa varten
-guide kameraa phd2(guide kamera altair astron gpcam mono)
-Kartta ohjelmana Cdc

-Kameralla ac virta.
-Putkella itse tehty lämmitys vastuksilla ja kännykkä laturilla toteutettuna.

-Jukka-

wm-x

Kalusto huollon jäljiltä. Nyt on uusi leveämpi ja pidempi kisko kiinni. Moottorien kiinnitykset ovat myös tukevammat.