Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

rafael

Valitettavasti minulla ei ole koskaan ollut Tal-putkea  , mutta näistä kirjoituksista ja kuvista päätellen se on ihan hyvä putki .En usko että sellaiseen maastoon mennään havaitsemaan missä on ihan mahdottomia kiviröykkiöitä , kyllä aina löytyy kohtuu tasainen paikka ja voihan sitä vähän potkia maata tasaisemmaksi . :D

Petu

Terve kaikille!

Nyt on iskenyt innostus kaukoputkiin ja täytenä ummikkona kyselisin näkemyksiä parista vaihtoehdosta. Eli Celestron Nexstar 130 SLT tai vaihtoehtoisesti  SKY-WATCHER SKYMAX-127 ja siihen seurantamoottori. Nyt mietityttää, kumpi lienee laadullisesti parempi ja kannattavampi pitkällä tähtäimellä? Nykypäivän elektroniikkavalmistusta jonkin verran tuntevana arveluttaa tuo Celestron, koska siinä ei liene lainkaan käsiohjausta, jos kapula  tai tietokoneyksikkö särkyy. Korjaaminen ei liene nykyisillä huoltohinnoilla kannattavaa, joten elektroniikan paukahtaessa putki/jalusta lienee roskiskamaa? Vai saako putkea hyödynnettyä toisella, mahdollisesti guiderin ohjaamalla jalustalla?

Entäs Skymax. Kannattaisiko siihen ostaa moottori molempiin akseleihin? Onko laatu kokonaisuudessaan parempaa, kun hintaan ei sisälly elektroniikan osuutta?

Vielä yhtenä vaihtoehtona on mielessä pyörinyt MEADE DS-2114ATS 114/1000. Millainen sen laatu lienee?

Mitäs noiden lisäksi kannattaisi hankkia? 2xBarlow? Joku hyvä okulaari? Mitkä ovat hyviä hinta/laatusuhteeltaan.

Kaikkia näkemyksiä kyseisistä laitteista kuunnellaan kiinnostuneena. Voi antaa rautalankaversionakin, täydellinen "maallikko" täälläpäässä.

xpro

#47
Olen lukenu Meaden DS2114ATS versiossa olevan epätarkka goto toiminto ja sitä joutuu säätää tuskissaan huonoin tuloksin! Mutta Meaden optiikkaa kehutaan olevan erittäin hyvä!
Taas tuossa Celestron 130SLT on muistaakseni vähän parempi goto tarkkuus mitä tuossa Meaden!

Mutta luulen että täällä varmasti on kaikista noista mainitsemastasi putkista joku omistaja, ja uskon niiden kertovan niistä paremmin mitä minä (amatööri)

Hinta laatusuhteeltaan hyvä okulaari: jos löytyy käytettyjä Tele Vue, Meade, Celestron barloweja, mutta jos uuden haluat ja hyvän niin suosittelen:

Villenkellosta 45euron barlow!
"Barlow 2x multicoated Barlow linssi. 2x suurennos. Metallinen laadukas tarkkaan kuvaan. Lasi linssit. Tässä mallissa mukana kamera-adapteri, käy peili ja linssi putkiin. (1,25")
Suosittu ja hyväksi testattu edullinen barlow !!"


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

juha_k

Taitavat painia hinnaltaan aivan eri sarjassa?

Minulla on tuo SW Skymax 127, ihan kelpo putki.
Ostin siihen seurantamoottorin mutta turha kapistus se on, olisi silläkin rahalla voinut ostaa vaikka okulaarin.

Joku 32mm okulaari(laaja näkökenttä ja kirkas kuva) ja barlow kannattaa ostaa.
Ehkä parempi etsinkin olisi poikaa mutta onpa tuolla alkup. rimpulallakin pärjännyt.

Jos ei ole Ursan tähtikartastoa niin sellainen on hankittava(voihan niitä olla muitakin hyviä).
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Petu

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 03.01.2007, 22:32:51
Taitavat painia hinnaltaan aivan eri sarjassa?



SkyMax 445 euroa + dual axis 140 euroa yht. 585 euroa
Celestron 535 euroa
Meade 445 euroa

Onkos nuo nyt aivan eri sarjassa? Meade nyt on halvin, mutta jotenkin vähiten kiinnostava, ehkä T+a jutusta jossa ei Meadella ollut suojaamattomat piirilevyt tuntemattomia.

Ehkä olisi viisainta ostaa mekaaninen SkyMax ja siihen moottori(t), eipä olisi särkyvää elektroniikkaa joka jättäisi koko härvelin rikkoutuessaan hyödyttömäksi? Moottorit sentään saa edullisesti vaihdettua uusiin, toisin kuin integroidun jalan, jossa kaikki paketoituna muovin sisään. Vai?

Miksi koit moottorin turhaksi? Mitä käyttöä ilman autoguideria on dual axis-moottoreilla? Ei oikein vielä sisäistänyt kaikkia juttua...

einari

Noista suosittelen SkyMaxia. Hyväksi havaittu putki (voin suositella myös omakohtaisten kokemuksien perusteella).
Mulla oli aikoinaan tuon SkyMaxin jalustassa ainoastaan RA-moottori.
En kokenut deklinaatiomoottoria tarpeelliseksi.
RA-moottorillakin kohde pysyi näkökentässä niin hyvin että kohteiden katselu onnistuu.
Planeettojen ja jopa syvän taivaan kohteiden kuvaus onnistuu lyhyillä valotusajoilla (max noin 20 s).
Autoguidaustahan tuossa ei voi käyttää ilman erityisvirittelyä.
___
Tapio

juha_k

Moottori vain hidasti ja hankaloitti siirtymistä kohteesta toiseen, tokihan se auttoi
kohteen pysymisessä näkökentässä mutta ehtii sitä käsinkin seurantaruuvia kiertämään.
Tietysti moottori tarvitaan jos aiot kokeilla kuvaamista, mutta silloinkin yksi moottori riittää.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 05.01.2007, 18:40:16
Moottori vain hidasti ja hankaloitti siirtymistä kohteesta toiseen, tokihan se auttoi
kohteen pysymisessä näkökentässä mutta ehtii sitä käsinkin seurantaruuvia kiertämään.
Tietysti moottori tarvitaan jos aiot kokeilla kuvaamista, mutta silloinkin yksi moottori riittää.
Millä tavalla se hidasti? Eikös noissa EQ3-2 jalustoissa (oletan, että sellainen on skymax 127:n alla) ole lukitusvipu jolla vapautetaan akselit kun siirrytään kohteesta toiseen? Tuohonhan ei vaikuta onko jalustassa moottorit vai ei. Ja ainakin EQ-5:n moottoreissa saa vielä erikseen moottorit kytkettyä irti pienellä lukitusruuvilla ja pyöritettyä käsisäädöllä jos sille hienosäädössä on tarvetta.
Vesku
www.vkastronomy.com

juha_k

Kyllähän sen saa vapautettua sinnepäin siirtoa varten, mutta kohteen lopullinen etsintä tuntui minusta helpommalta ruuveja käsin pyöritellen kuin seurantamoottoria käsikapulalla ohjaten, hitaalta se moottori tuntui.

Saattoi olla syynä tietysti ensimmäisen havaintotalveni kovat pakkaset joka hyydytti niin rasvat kuin patteritkin.
Noihin molempiin ongelmiinhan kyllä löytyy apu notkeamman rasvan ja paremman virtalähteen muodossa mutta kuitenkin.

Putken tarkennus myös hyytyy kylmemmässä kuin -20, varsinkin jos putki on ulkosäilytyksessä.

Saahan sen moottorin kytkettyä sillä ruuvilla irtikin, mutta minun kokemukseni moottorista ja sen tarpeellisuudesta oli tuollainen, voihan niitä muitakin mielipiteitä olla :-)
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 06.01.2007, 18:50:03
...mutta minun kokemukseni moottorista ja sen tarpeellisuudesta oli tuollainen, voihan niitä muitakin mielipiteitä olla :-)
Tottakai näin! Jotkut jopa tykkää GoTostakin...

Minä teen yleensä niin, että vapautan akselit ja siirtelen kohteen näkökenttään lukot auki. Kun kohde on kentässä laitan lukot kiinni. Yleensä tarvitsee aika pienen liikkeen jos haluaa ihan keskelle kohteen laittaa. Tämä tietty edellyttää että kaikki on sillai balanssissa, että putki ei liiku kun lukot on auki.
Vesku
www.vkastronomy.com

Skyliner68

Moi olisin vain tiedustellut näistä putkista jos jollain olisi kokemuksia kyseisistä putkista
mikä näistä kannattais hommata onko toi Nexstar 4GT ihanlelu meaden kera olisi kiva jos joku auttais valinnassa
kiire rahapolttaa näpeissä  ::)
1-
NexStar 4GT - Maksutov goto 498euroa Telescopeservicen kautta tilaukseen
102mm Aperture - 1325mm Focal Length - For visual and photographical use

2-
Meade Etx80 ac-tc goto 445euroa villenkello

3-
SKY-WATCHER SKYMAX-127 445euroa villenkello


Mika"Skyliner68"Järvinen

Munkki

En tiedä miltä tuntuu kun raha polttaa näpeissä mutta tiedän, että nyt on Suomessa kesä ja seuraaviin tähtikeleihin on melkein 3kk. Joten nyt jäitä hattuun ja tarkempaa mietintää. Itse en ottaisi mitään listaamistasi putkista... tai jos ihan pakko, niin sitten tuo vaihtoehto numero 3.

Mikähän mahtaa olla tulevan putkesi pääasiallinen käyttötarkoitus?
Mikko Salokannel

Skyliner68

Moro ihan visuaali havainnointi olisi pääasia mutta vois kokeilla myös pienimuotoista kuvausta rakentamallani kameralla
itse olin kanssa sitä mieltä että toi skymax olisi ehkä paras vaihtoehto jos siihen hommais ton seurantakoneiston
taitaa noi celestronin halvat putket olla aika muovi virityksiä meadesta en tiedä ehkä se ei oikein sovellu suomen pakkasiin
ilman rasvojen vaihtoa onko toi villenkellon myymä skymax ihan laatukamaa sitä mitä ursa myös myy vai villen jotai omaa tuontia
kun hieman halvemmalla myyvät T&A ainaski kehui skymaxia testissään
putki tulisi ton 200/1000 skylinerin rinnalle matkaputkeksi
taidanpa tilata ton skymaxin
Mika"Skyliner68"Järvinen

Munkki

Moi,

Kyllä tuo Villen Kellon skymax on samaa kamaa kuin Ursankin välittämä putki. Ursan kovempi hinta muodostunee paljon paremmasta palvelusta ja asiantuntevasta opastuksesta ja tuesta (jota ei VK:sta saa).

Tuo listaamasi pikku Meade on lyhytpolttovälinen akromaatti ja on vaikea uskoa sen olevan kovinkaan suorituskykyinen. Varmaan sekin johonkin soveltuu. Pakkasen kestosta en tiedä muuta kuin sen, että eipä ole Meade kovastikaan tästä kehuttu.

Mitähän Celestroneja mahdoit tarkoittaa?
Mikko Salokannel

Skyliner68

no nyt se sitten selvis mikä pitää ostaa :) Skywatcher ED Refractor - 100mm
Mika"Skyliner68"Järvinen