Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Fabu

Juu, kiitos kutsuista. Tuota noin, kävin liikkeessä katsomassa muutamaa mallia ja kyllä tuollainen dopson näytti näin aloittelijalle melko isolta. Kokokin ilmeisesti katsojan silmässä. En todellakaan kyllä epäile sellaisen hyvyyttä, jos sellaista täällä on kehuttu.
Tuollainen maksutov Sky-Watcher Skymax 127 kyllä miellytti eniten rakenteeltaan ja käytön helppoudella. Mutta sellainen ei nyt sitten varmaan ole kovinkaan hyvä valovoiman suhteen. Ehkä kompromissi olisi tuo SWC 150/750, jota en kyllä ole vieläkään nähnyt. Mitäs mieltä olette tuosta GOTO ominaisuudesta? Viekö koko etsimisen ilon, vai kannustaako enemmän, kun sentään pääsee jotain katsomaan.
Tuleeko siintä sitten napin painallaus ja aha tommonen ja seuraava...
Ehkä laitettava vähäksi aikaa jäitä hattuun, tai siis ainakin pariksi päivää :)   

-Jarz-


Goto toiminto on ainakin hyvä siinä tapauksessa jos esimerkiksi harrastaa tähtikuvausta, niin ei mene aikaa kohteiden etsimiseen vaan pääsee heti itse asiaan, eli kuvaamiseen. Jos taas tarkoituksena on havainnoida vain visuaalisesti, niin ehkäpä siihen kuuluu enempi se kohteiden etsimisen haasteellisuuskin. Kukin tavallaan.

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

dodii

Elikkäs tarvitsisin hyvän kaukoputken ,jolla voi katsoa planeettoja ja kuuta. Itse en tiedä oikeen mitään kaukoputkista mutta olen aina halunnut sellaisen jolla voi katsoa planeettoja,tähtiä ja kuuta. Siis  voisitteko kertoa joitain hyviä kaukoputkia, minulla olisi vara laittaa jotai 200-400 euroa mutta mahdollisimman halvalla kuitenkin.
Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

Pekka Moisio

Tässä olis mun ehdotus:

http://www.skywatchertelescope.net/swtinc/product.php?id=51&class1=1&class2=106

Näkee planeettaa, kuuta ja syväätaivasta myös. Samalla oppii hyvin taivasta, kun joutuu itse kohdistaan ja käänteleen.

dodii

Itse olen katsellut netistä noita sky-watchereitä myös.

Tekeekö näillä mitään kun hinta olis ´´kohdallaan´´ :

http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=288&show=all

http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1499&show=all

http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2602&show=all

http://villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=914&show=all  -tässä löysin itse suomenkielisen sivun tosta yllä olevasta. Onko tää jotenki erinlainen ku mailliltaan näyttää erinlaiselt.

Mikä näistä olisi paras? Pitäähän nuo tilata tuolta? Sitte onhan nuo suomessa ettei tarvis odotella ku ootan nii innolla et pääsisii kattoo planeettoja ja tähtiä. 

Jos nyt näistä saan tietoja niin saattaapa olla että joku näistä löytyy kohta multa.

-tuo kaukoputki mitä Pekka oli ehdottanu laitan harkintaan  --Kiitos
Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

xpro

Sanoisin että tuo Skyliner 200 on ehdoton ykkönen noista vaihtoehtoehdoista!!

Paras jalusta ja tuo 200mm kerää myös valoa!


TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

papamiguel

Itse varmistaisin ensin, että kyseisiä putkia tosiaankin löytyy. Aikanani minulle ko.kauppias lupaili, että saa suoraan hyllystä putken, mutta kun menin hakemaan itsekin valitsemaani dobsonia, niin sitäpä ei ollutkaan. Eikä siinä se kauppiasta tuntunut kiinnostavan, tarjosivat muuta peetä tilalle  >:(

No jos tuossa on vaihtoehdot, niin dobsonia kehiin. Itse kyllä kysyisin putkia muualtakin Suomesta, esim. Ursalta.

papamiguel

Juu tuo dobson+ parveke on itselläni tuttua vääntämistä ja valitettavan hankalaa, vaikkakin dobsonista itse tykkään noin muuten. Jos haluaa ihan sellaista ylös-alas ja vasen-oikea- suuntausta, niin sellainen vaihtoehto tuli mieleen kuin altazimutaalinen jalusta ja siihen joku pienempikokoinen linssiputki. Gotoa taitaa saada jossakin Celestronin malleista ja oliko niitä joku muukin valmistaja, mutta sitten pitää ottaa huomioon jalustan sähköt, seurannan säätäminen sun muut...

Fabu

#83
Kohtahan näistä on ulkona kuin lumiukko. Mites tuo altazimutaalinen jalusta eroaa käytöltään?
Linssiputki olisi tietysti helpoin, mutta se valovoima...  Ei kai noista selviä kuin kokeilemalla ja pitänee seurata käytettyjä, niin ei paljoa häviä. Onko se valovoima muuten suoraan verannoliinen f arvoon?

jaava

LainaaMites tuo altazimutaalinen jalusta eroaa käytöltään?

Joudut seuraamaan kohdetta sekä vertikaali että horisontaalisuunnassa, aivan kuten dobson-jalustassa.

LainaaEi kai noista selviä kuin kokeilemalla ja pitänee seurata käytettyjä, niin ei paljoa häviä.

Nää värmeet pitävät pitävät melkosen hyvin hintansa.

LainaaOnko se valovoima muuten suoraan verannoliinen f arvoon?

Valovoima on suoraan verrannollinen pinta-alaan jolla valoa kerätään, elikäs objektiivin tai pääpeilin halkaisijan neliöön. Niin, ja valovoiman neliöjuuri on kääntäen verrannollinen f-arvoon (f = polttoväli / objektiivin halkaisija, jossa objektiivin halkaisija = neliöjuuri(valovoima)).

JV

If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

Fabu

#85
Ok. Mutta vielä kerran (menee jo vähän naurettavaksi), mutta mikä noista yleisputkeksi: Skymax 127, Sky-Watcher 150/750, Sky-Watcher 120/600.
Eikö peiliputki ole vähän hankala toiseen suuntaan parvekkeelta katsomiseen? Siis Newton putki.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Fabu - 26.11.2007, 21:38:38
Eikö peiliputki ole vähän hankala toiseen suuntaan parvekkeelta katsomiseen? Siis Newton putki.

Peiliputkihan on parvekkeella paras mahdollinen koska sillä näkee helpoiten myös sinne korkeimpaan suuntaan, mihin parvekkeen yläreuna antaa myöten. Perästä tuijotettavat mallit (maksutov tai linssi)  pakottavat omituisiin asentoihin jos haluaa visuaalisesti havannoida.

Parvekkeelta on varmaan melkein aina vaikea katsoa toiseen suuntaan...? Luulisin...
;)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Fabu

Juu, tarkoitin sitä, kun tuo objektiivi on tuolla päässä kyljessä esim.vasemalla. Niin oikealle jyrkemmin kääntäessä tulee vähän ahdasta. Riippuu tietenkin parvekkeen syvyys mitasta. No, nää nyt on näitä tietämättömän ja kokemusta vailla olevan höpinöitä  :).

papamiguel

Totta on, että joudut sieltä linssiputken tai maksutovin perästä katselemaan, mutta siinä taas helpottaa se, että mukana tulee tai sitten hankit kulmapelin, joka parantaa katseluasentoasi. Tietysti jos parvekkeellasi on tilaa, niin kyllä siellä varmasti putkea mahtuu veivaamaan :)

TeroP

Jalusta matalimmilleen ja matalahko tuoli siihen niin kyllähän tuolta takaa katselee jo ihan ok. Ja jos itseään kiduttaa matalalle katsomalla niin tuuppaa sen kulmapeilin sivullepäin ja katsoo sieltä sitten niin ei tarvitse oudosti kurkotella putken päälle, eikai tuo vähän mitenpäin sattuu oleva kuva nyt paljoa visuaalihavaitsemissa haittaa ;D
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal