Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

dodii

Ursalla dopson oli huomattavasti kalliimpi jos oikein muistan mutta sieltä saa varmaan luotettavimmin ja
nopeammin ton putken ja nopeasti sitä tarvitaan joten siitä kai kannattaa maksaa. ;)
Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

dodii

Nyt kun käivn katsomassa ei Ursan sivuilla ollut sky watcher skyliner 200:sta  ???pari päivää sitten sielä oli,l


Bresser messier R-102
okulaarit: 10mm,15mm ja 25mm
2x barlow
8X50 etsin
messier teräsputkijalusta

Spaca

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 25.11.2007, 14:59:20
Sanoisin että tuo Skyliner 200 on ehdoton ykkönen noista vaihtoehtoehdoista!!

Paras jalusta ja tuo 200mm kerää myös valoa!
Samaa mieltä, tilasin itse putken Saksasta Optical-Systemsiltä! Postikulut oli halvemmat UPS:llä kuin Suomen postilla. Putkia näyttää olevan varastossa, joten toimituskin lienee suht nopeaa eli parissa viikossa.
Putki:SkyWatcher Dobson 200/1200mm Classic Telescope
Kamerat: Canon EOS 6D, iPhone 5S, Logitech Quickcam Pro 9000
Oma blogini: Tähtitaivas

Fabu

#93
Kiitos. Jos olis älliä, niin palais lähtöruutuun ja miettis sittenkin sitä kiikaria. Käykös tuollainen EQ3-2 jalusta kiikarille? Ei siihen sitten OTA putki maksais paljon mitään.
Sitten yks kyssä joka rupes kovasti kiinnostamaan. Itse asiassa tästä koko hullutus taas alkoi. Eli n.3-4 viikkoa sitten hyvällä ilmalla katselin 8x40 kiikarilla ihan summittaisesti tähtiä. Näin ensimmäisen kerran erittäin selvästi havaittavan sumun. Eikä ollut mikään kalja ja tähtisekoitus sumu. Sellainen niinkuin pienen pieni kuu pilven takana. Emäntäkin löysi sen opastuksella. Paikka Vuolenkoski, eli (n.62 astetta ilmeisesti) kellonaika n.21.00, ilmansuunta idän ja koillisen välissä, korkeus n.60 astetta. Pystyykö kukaan arvaamaan mikä oli kyseessä. Ammattilaisia varmaan naurattaa nuo suunta-arviot  :). Olisi kiva tietää mikä oli, niin voisi sitten tutkia jostain kirjasta ja sillä perusteella arvioida, mitä sieltä yleensä saa näkyviin. Tää nyt vähän väärä osio tuolle kysymykselle. Juu, kai se pitäisi itsekkin kartoista pystyä päättelemään, mutta jälkikäteen vielä vaikeempaa. Onkohan täällä kysytty tyhmempiä ::).

einari

___
Tapio

Fabu

Ok, kiitos. Eipä sitä sitten aloittelija oikein osaa mihinkään verrata. Tuota ei taida löytyä noista tähtikirjoista (Tähtitaivas tai Yötaivaan opas). Taitaa olla vaikeeta tuo suunnistus, kun kirjatkin jo aika vaikeita  :). Hitsi kun ei pääse edes kiikarilla harjoittelemaan, kun kelit on mitä on.

Juze-81

http://astronetti.com/foorumi/index.php?board=11.0 Tuolta vois löytää apua sillä hetkellä näkyvään tähtitaivaaseen..:) Itse käytän stellarium ohjelmaa ja on mielestäni erittäin pätevä suomenkielisine valikkoineen... :)
Juhani P

Fabu

Iso kiitos. Tuohan vaikutti ihan mukavalta, vaikka paljoa en ehtinyt kokeilemaan. Ei meinannut malttaa mennä nukkumaan, mutta pakko oli kun on senverran köyhä, että työt häiritsee harrastuksia. Mihinkäs mä enää putkea tarviin. Aina pilvetön, väreilemätön ja lämmin  :).  Mitäs noissa lisäpakkauksissa on, vai onko ne jo tuossa uusimmassa mukana?

nenatriv

Yks varmaankin ihan tyhmä kysynys. Mitenkäs tuommoinen Dobson käyttäytyy talvella, kun on meillä hanki ja jää eli kuinka tarkkaan saa kaapia lumet alta pois? Itsekseni arvelen, että komijalalla ei sitä ongelmaa ole.  Kyselenpähän siltä varalta, ettei VK:sta kuulu mitään tulevasta putkestani ja eq-jalustasta ja jos siinä tapauksessa vaikka Dobsoniin ja ulkomailta tilaamiseen kallistuisi.

Olli

J-M

Lainaus käyttäjältä: nenatriv - 28.11.2007, 17:07:33
Yks varmaankin ihan tyhmä kysynys. Mitenkäs tuommoinen Dobson käyttäytyy talvella, kun on meillä hanki ja jää eli kuinka tarkkaan saa kaapia lumet alta pois? Itsekseni arvelen, että komijalalla ei sitä ongelmaa ole.

Kolmijalka on, kuten arvelitkin, paras vaihtoehto tosi vaikeisiin maasto-olosuhteisiin. Mutta silloin kyllä ollaan niin metsässä, että ei sieltä voi havainnoida muutenkaan, kun puut peittavät näkyvyyden. Itselläni on dobson jota olen käyttänyt ihan sujuvasti kynnöspellossa. Väittäisin, että kyllä aina jostain sen verran tasaista maastoa löytyy.

Eli maaston kannalta ei ole ongelma. Lumi tietysti voi olla, varsinkin, jos säilytätä putkea lämpimässä paikassa. Useimmat jalustat kun on tehty lastulevystä, ja jos se kastuu sulavien lumien vaikutuksesta niin huonosti voi käydä.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Pertsa

Eilen tuli 8" skylineri, vaikuttaa laatuvehkeeltä. Tulisi nyt vaan selkeitä iltoja, että pääsis kokeilemaan. Jännityksellä odotan mikä on ero edelliseen 70mm:n putkeen!
Okulaareja tulee varmaan lähitulevaisuudessa ostettua lisää, vahvana ehdokkaana on myös Baaderin zoomi. Voisko joku antaa vinkkiä, mikä olis hyvä suurennus planeetoille, lähinnä mars ja saturnus.

simeoni

Moro!!

Ite sain äskettäin SW 150:n heq5 jalustalla ekaksi putkeksi. #¤%&#! hyvä ja mukava laite!  ;D Helppo käyttää kuhan vaa malttaa opetella. Tossa yhtenä aamuyönä saturnus näkyi hyvin 25 mm:n okulaarilla. Seeing oli kyl huono. Titan (susp.) näkyi myös. Eli kai 72 x zoomi. Renkaista ei juuri välejä näkynyt, mutta pallossa näkyivät pillvivyöt. Mahtava kokemus!!!!  :o

Nyt selkeää odotellessa.....  :)
Kaasumies....

Jore

Olat varmasti hankkinut, erittäin hyvän "aloittelija" setin. Tällä hetkellä saa olla melkoinen putki, että cassini jaon erottaa. On renkaati niin pienessä kulmassa maahan nähden!
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

jamppi

Itse tein sitten lopultakin päätöksen putkesta mitä tilaan. Ja se on SW 130/650 EQ2 jalustalla. En sitten tiedä tuliko tehtyä viisas päätös mutta kun näitä aloittelijatopikkeja ynnä muita keskustelupalstoja on seuraillu niin ehkä sillä ainakin alkuun pääsee tässä orastavassa tähtiharrastuksessa.
Tuossa putkessa houkutti hinta/laatusuhde, onhan noita SW putkia kehuttu hyvälaatuisiksi.
Tänään sen tosiaan tilasin villenkellosta, saa nähdä milloin se putkahtaa matkahuollosta tulemaan.
Toisena vaihtoehtona oli pitkään isompi dobson, lähellä kyllä kieltämämttä oli että jos tilais sellaisen.

Tapanivi

Nykyään alkaa olla niin harvoin selkeitä kelejä että olen itse siirtymässä goto-putkeen, ei kulu aika kohteita etsiessä.  Toki sitä kohta 40 vuotta on taivasta tiirannut ilman tietokoneohjausta... :) Helsingin Vesalassa on mahdollisuus nähdä JS-Dobson ( 8 tuuman) ja 10 cm linssiputki ekvatoriaalisella jalustalla, tervetuloa katsomaan.  JS-Dobsonia suosittelisin mutta sitä ei enää valmisteta ja käytettyjä liikkuu markkinoilla vähän.  Itse olisin suosittelemassa sinulle 8 tuuman dobson-jalustalla olevaa putkea. Sitä jaksaa siirtää pieniä matkoja, se on edullinen, siitä saa omansa pois jos sen myy ja mikä parasta, sillä näkeekin jo jotain!  Katadioptrisilla putkilla on puolensa mutta noista pienemmistä ei ole kokemusta.
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D