Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Tane

 Olen myös kaukoputkia parvekkeella testaillut ja jo päivän valossa hakenut focuserin suuntia että millä kohtaa olisi tarkennus...On sentään parisataa metriä etäisimpään maakohteeseen ja kun sen tarkennuskohdan löytää niin siitä sentti pari sisäänpäin niin jo löytyy tähdetkin sitten yön tullessa. Pitempi polttovälisellä putkella se ero on enemmän ja lyhyellä vähemmän. Noin kaise meni näin kesäterässä muistellessa, korjaa joka tietää tarkemmin...
Celestron C14,

AIF

Tossa omassa kaukoputkessa se focus rengas kyl pyörii todella monta kierrosta. Joten ei parista sentistä voi olla kyse. Mielestäni jo tuossa 100m --> 200m kohteeseen liike on pari senttiä.

Tane

 Joka tapauksessa putkellassi näkyvät tähdet kun tulee tarpeeksi pimeää. Itse bongasin näin perinteisesti heinäkuun puoleen väliin visuaalisesti Lyyran rengassumun. Siitä ne taas vähitellen alkaa näkymään...
Celestron C14,

AIF

Jep. Näin itsekkin ajattelin, et odotetaan pimeämpiä öitä. Ei vaan malttaisin et pääsee kunnolla testaa. :)

Slaya83

Hei,

olen miettimässä ensimmäistä kaukoputkeani ja minua on alkanut kiinnostaa nämä GOTO-jalustalla olevat putket. EQ-jalustalla olevat gotot on sen verran kalliita että olen päätynyt alt-az jalustalla olevia selailemaan.

Kysymys kuuluukin kun aina puhutaan että alt-az seurannalla ei voi valokuvata kun kierto puuttuu seurannasta, niin miten nopeasti teoriassa tämä ongelma tulee vastaan? Jos kuvaan vaikka alt-az jalustalta andromedaa niin pystynkö ottamaan jollain 50x suurennoksella yhtään kuvaa, esim. 10 sek? Vai onko kuva heti kiertynyt?

'Tarkoituksena olisi kuitenkin pääsääntöisesti tehdä visuaalista havainnointia, mutta joskus olisi mukava ottaa muutama kuvakin...

Kommentteja?

einari

Itse olen ainakin pitänyt nyrkkisääntönä alt-az-jalustoissa 30 sekuntia.
Täällä foorumilla ainakin nimimerkki ellu on 40cm dobsonilla ottanut syvän taivaan kuviakin - äkkiseltään löysin Sydänsumusta kuvan jossa oli 119 x 20s valotuksia.

Normaalisti muuten syvän taivaan kuvissa ei käytetä mitään suurennoksia vaan kuvataan suoraan polttotasolta (ilman okulaareja).
___
Tapio

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Slaya83 - 21.07.2017, 06:42:29
Hei,

olen miettimässä ensimmäistä kaukoputkeani ja minua on alkanut kiinnostaa nämä GOTO-jalustalla olevat putket. EQ-jalustalla olevat gotot on sen verran kalliita että olen päätynyt alt-az jalustalla olevia selailemaan.

Kysymys kuuluukin kun aina puhutaan että alt-az seurannalla ei voi valokuvata kun kierto puuttuu seurannasta, niin miten nopeasti teoriassa tämä ongelma tulee vastaan? Jos kuvaan vaikka alt-az jalustalta andromedaa niin pystynkö ottamaan jollain 50x suurennoksella yhtään kuvaa, esim. 10 sek? Vai onko kuva heti kiertynyt?

'Tarkoituksena olisi kuitenkin pääsääntöisesti tehdä visuaalista havainnointia, mutta joskus olisi mukava ottaa muutama kuvakin...

Kommentteja?

Hei,

en tiedä kokemustasostasi tai siitä kuinka kauan olet harrastanut, mutta kehottaisin ensin opiskelemaan teorian tasolla tätä aihepiiriä. Kannattaa perehtyä kaukoputkien, jalustojen ja kameroiden käyttöön ja toimintaan, sekä opetella tuntemaan tähtitaivasta. Tähtitaivaan tuntemuksesta on paljon iloa ja hyötyä, vaikka käyttäisikin GOTO -putkea. Lisäksi kannattaa opetella napasuuntauksen periaatteet, mikäli putkesi tulisi olemaan liikuteltavaa mallia (eli ei kiinteästi asennettu).

Hyviä apuja ovat muun muassa:
-Ursan planisfääri
-Tähdet 2017 -vuosikirja (ilmestyy aina vuosittain)
-Jorma Mäntylän Tähtivalokuvaus: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtivalokuvaus/
-Tähtitaivas paljain silmin -kirja (Manner&Mäkelä): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtitaivas-paljain-silmin/
-Tähdistöt -kirja (Karttunen ym): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahdistot/
-Kaukoputket - käyttäjän opas (Manner): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/kaukoputket-kayttajan-opas/
-Messierin kohteet (Henriksson & Mäkelä) https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/messierin-kohteet/

Lisäksi Ursa myy myös kaukoputkia, tässä yhtenä esimerkkinä eräs edullinen, myös aloittelijalle sopiva GOTO -putki: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skymax-127-synscan-az-goto/

Terveisin,

Juha

Slaya83

Kiitos vinkeistä!!

On minulla jonkin verran tieteellistä taustaa. Koulutukseltani olen FM (tietotekniikka/matematiikka)..
Olen rakentanut mm. itse ladonoviseurannnan normaalin kamerajalustan päälle. Siinä oli moottori ja kierretanko, joka käänsi sitten kuulapäässä olevaa kameraa. Tein silloin laskelmat että kierretangon tulee nostattaa kameraa millimetri minuutissa jotta seuranta pysyy. Potentiometrillä sain sitten sovitettua pyörimisnopeuden sopivaksi. Pystyin sillä kuvaamaan mm. Andromedaa ja Orionin sumua jotain 30sek valotuksia kameraoptiikalla (200mm polttovälillä), mutta tämä jalusta oli aika kökkö loppupeleissä ja hirveän raskas, joten jalusta rasittui sen alla ja huojui tuulessa.

ALT-AZ jalustasta ei ole mitään kokemuksia niin siksi lähinnä kyselin että pääseekö sillä kuinka pitkiin valotuksiin kun kierrekomponentti jää käännöstä pois...

Ja kun kaukoputkista ei ole kokemusta niin siksikin kyselen kun suurennokset ovat ihan eri luokkaa kuin 200mm kameraobjektiivilla :)


blaatu

Halvimmat goto putket ovat kait peiliputkia. Kamera tulisi täten poikittain putkeen nähden, kauaksi putken keskiakselilta mikä aiheuttaa epätasapainoa. Mahtaakohan kuvaaminen näillä vehkeillä onnistua kovinkaan hyvin?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

ellu

#1434
Jos alt/az jalustaisella ajattelee kuvata syvääavaruutta, niin valovoima on ylivoimaa. Mutta lyhyillä valotuksilla kohteet jää loppupeleissä aika himmeiksi f4.5 putkellakin. Että jos yhtään ajattelee vakavammin tätä niin oma mielipide on, että hankkisi hyvän eq jalustan joko pelkälle kameralle ja hyvälle objektiiville tai kaukoputkelle.  :azn:
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Javs86

Samalla kannalla olen Ellun kanssa, jos kuvausta meinaa kuitenkin harrastaa, niin katsoisin esim. Eq-5 synscan jalustaa.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Slaya83

Kumman kaukoputken näistä laittaisitte:

-Celestron Nexstar SLT 102
-SkyWatcher Skymax 127

Jos tarkoituksena olisi katsella taivaalta vähän kaikkea. Planeetat (saturnuksen renkaat, jupiter), galakseja ja sumuja..

Molemmat suunnilleen samaa hintaluokkaa.. Skymaxin mukana tulevilla okulaareilla saa suuremman suurennoksen... Mutta ilmeisesti valovoima on huonompi... Vaikuttaako päätökseen jos sanon että haluaisin ehkä tulevaisuudessa kuvata planeettoja ja galakseja yms.

Onko celestronin ja skywatcherin goto kapuloissa eroa? Celestronissa on punapistetähtäin ja skymaxissa etsinputki, kumpi kätevämpi?

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: Slaya83 - 26.07.2017, 18:43:53
Kumman kaukoputken näistä laittaisitte:

-Celestron Nexstar SLT 102
-SkyWatcher Skymax 127

Jos tarkoituksena olisi katsella taivaalta vähän kaikkea. Planeetat (saturnuksen renkaat, jupiter), galakseja ja sumuja..

Molemmat suunnilleen samaa hintaluokkaa.. Skymaxin mukana tulevilla okulaareilla saa suuremman suurennoksen... Mutta ilmeisesti valovoima on huonompi... Vaikuttaako päätökseen jos sanon että haluaisin ehkä tulevaisuudessa kuvata planeettoja ja galakseja yms.

Onko celestronin ja skywatcherin goto kapuloissa eroa? Celestronissa on punapistetähtäin ja skymaxissa etsinputki, kumpi kätevämpi?

Yksityiskohtaisesti en näitä putkia tunne, mutta valitsisin näistä ehkä SkyWatcherin Skymaxin koska siinä on hieman isompi peili, eli putki on hieman valovoimaisempi.

Goto kapuloista en osaa itse sanoa, mutta uskoisin, että Skymaxin kapula ajaa asiansa! Paremmin tietävät korjatkoon jos meni pahasti metsään!

Okulaareissa laatu on tärkeämpi kuin suuri suurennus. Tällaisten putkien mukana tulevat okulaarit ovat halpoja perusokulaareja, ja todennäköisesti tulet jossain vaiheessa haluamaan paremmat, varsinkin mikäli visuaalikatselu alkaa enemmän kiinnostaa.

Etsin on pitkälti makuasia ja tottumuskysymys. Itse olen käyttänyt aina perinteistä etsinputkea. Uskon että opit kyllä käyttämään kumpaa tahansa!

Suurempi valovoima on aina parempi, niin visuaalikatselussa kuin valokuvauksessakin. Eli siksi Skymax 127. Tällä putkella voit hyvin kuvata Kuuta, Aurinkoa (tietysti asianmukaisin suotimin) ja planeettoja. Myös kirkkaimpien syvän taivaan kohteiden kuvaamisen pitäisi onnistua. Tämä putki riittää sinulle alkuun, ja jos apertuurikuume iskee, on putkea mahdollista päivittää myöhemmin!

Sellainen ero näillä putkilla tosin on, että tuo Celestron Nextar on linssiputki eli refraktori, ja sen polttoväli on vain 660 mm, eli sillä saa taivaalta esiin paljon laajempia näkymiä kuin Skymaxilla. Skymax on ns. katadioptrinen kaukoputki, ja rakenteensa vuoksi sillä on pitkä polttoväli. Skymaxin polttoväli on 1500 mm, ja sen näkökenttä on suppeampi. Nexstarilla saa okulaareilla pienempiä suurennuksia ja Skymaxilla isompia. Jos olet kiinnostunut Auringosta, Kuusta, planeetoista ja syvän taivaan kohteista, suosittelisin silloin tuota Skymaxia. Sillä tulet näkemään hyvin Kuun kraaterit, Jupiterin pilvivyöt sekä Saturnuksen renkaat (kunhan Saturnus vain nousee taas ylemmäs Suomen horisontissa)!

Aikaisemman viestisi perusteella sinulla on hyvät edellytykset päästä mukavasti alkuun tähtiharrastuksessasi!

Terveisin,

Juha

VP

Omistan Synscan kapulan ja tuon SLT:n, kumpikin on ihan käyttökelposia. SLT on parempi laajempien kohteiden havaitsemiseen pienemmän polttovälin vuoksi, ottaisin silti Skymaxin isomman peilin takia. Se soveltuu myös paremmin planeettojen havaitsemiseen pitkän polttovälin vuoksi.

-V

blaatu

Katselin tuon nexstar SLTn kuvaa ja ihmettelin että kolahtaako järjestelmäkamera jalustaan jos yrittää kuvata keskitaivaan kohteita, tai myöskin miten putken ilmeinen epätasapaino kameran kanssa vaikuttaa vakavuuteen.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi