Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa  (Luettu 367326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tane

• Galaksijoukko
Vs: Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa
« Vastaus #1425 : 16-07-2017, 19:40:55 »
 Olen myös kaukoputkia parvekkeella testaillut ja jo päivän valossa hakenut focuserin suuntia että millä kohtaa olisi tarkennus...On sentään parisataa metriä etäisimpään maakohteeseen ja kun sen tarkennuskohdan löytää niin siitä sentti pari sisäänpäin niin jo löytyy tähdetkin sitten yön tullessa. Pitempi polttovälisellä putkella se ero on enemmän ja lyhyellä vähemmän. Noin kaise meni näin kesäterässä muistellessa, korjaa joka tietää tarkemmin...
Tauno
Bresser Messier 152L

Poissa AIF

• Periodinen komeetta
  • **
« Vastaus #1426 : 19-07-2017, 21:37:06 »
Tossa omassa kaukoputkessa se focus rengas kyl pyörii todella monta kierrosta. Joten ei parista sentistä voi olla kyse. Mielestäni jo tuossa 100m --> 200m kohteeseen liike on pari senttiä.

Poissa Tane

• Galaksijoukko
« Vastaus #1427 : 19-07-2017, 22:06:50 »
 Joka tapauksessa putkellassi näkyvät tähdet kun tulee tarpeeksi pimeää. Itse bongasin näin perinteisesti heinäkuun puoleen väliin visuaalisesti Lyyran rengassumun. Siitä ne taas vähitellen alkaa näkymään...
Tauno
Bresser Messier 152L

Poissa AIF

• Periodinen komeetta
  • **
« Vastaus #1428 : 20-07-2017, 11:19:49 »
Jep. Näin itsekkin ajattelin, et odotetaan pimeämpiä öitä. Ei vaan malttaisin et pääsee kunnolla testaa. :)

Poissa Slaya83

• Periodinen komeetta
  • **
« Vastaus #1429 : 21-07-2017, 06:42:29 »
Hei,

olen miettimässä ensimmäistä kaukoputkeani ja minua on alkanut kiinnostaa nämä GOTO-jalustalla olevat putket. EQ-jalustalla olevat gotot on sen verran kalliita että olen päätynyt alt-az jalustalla olevia selailemaan.

Kysymys kuuluukin kun aina puhutaan että alt-az seurannalla ei voi valokuvata kun kierto puuttuu seurannasta, niin miten nopeasti teoriassa tämä ongelma tulee vastaan? Jos kuvaan vaikka alt-az jalustalta andromedaa niin pystynkö ottamaan jollain 50x suurennoksella yhtään kuvaa, esim. 10 sek? Vai onko kuva heti kiertynyt?

'Tarkoituksena olisi kuitenkin pääsääntöisesti tehdä visuaalista havainnointia, mutta joskus olisi mukava ottaa muutama kuvakin...

Kommentteja?

Poissa einari

• Multiversumi
    • Einarin astrosivut
« Vastaus #1430 : 21-07-2017, 08:22:03 »
Itse olen ainakin pitänyt nyrkkisääntönä alt-az-jalustoissa 30 sekuntia.
Täällä foorumilla ainakin nimimerkki ellu on 40cm dobsonilla ottanut syvän taivaan kuviakin - äkkiseltään löysin Sydänsumusta kuvan jossa oli 119 x 20s valotuksia.

Normaalisti muuten syvän taivaan kuvissa ei käytetä mitään suurennoksia vaan kuvataan suoraan polttotasolta (ilman okulaareja).
___
Tapio

Poissa Aldebaran

• Taivaanvahti
  • Galaksijoukko
    • Celestial Sphere
« Vastaus #1431 : 21-07-2017, 10:30:28 »
Hei,

olen miettimässä ensimmäistä kaukoputkeani ja minua on alkanut kiinnostaa nämä GOTO-jalustalla olevat putket. EQ-jalustalla olevat gotot on sen verran kalliita että olen päätynyt alt-az jalustalla olevia selailemaan.

Kysymys kuuluukin kun aina puhutaan että alt-az seurannalla ei voi valokuvata kun kierto puuttuu seurannasta, niin miten nopeasti teoriassa tämä ongelma tulee vastaan? Jos kuvaan vaikka alt-az jalustalta andromedaa niin pystynkö ottamaan jollain 50x suurennoksella yhtään kuvaa, esim. 10 sek? Vai onko kuva heti kiertynyt?

'Tarkoituksena olisi kuitenkin pääsääntöisesti tehdä visuaalista havainnointia, mutta joskus olisi mukava ottaa muutama kuvakin...

Kommentteja?

Hei,

en tiedä kokemustasostasi tai siitä kuinka kauan olet harrastanut, mutta kehottaisin ensin opiskelemaan teorian tasolla tätä aihepiiriä. Kannattaa perehtyä kaukoputkien, jalustojen ja kameroiden käyttöön ja toimintaan, sekä opetella tuntemaan tähtitaivasta. Tähtitaivaan tuntemuksesta on paljon iloa ja hyötyä, vaikka käyttäisikin GOTO -putkea. Lisäksi kannattaa opetella napasuuntauksen periaatteet, mikäli putkesi tulisi olemaan liikuteltavaa mallia (eli ei kiinteästi asennettu).

Hyviä apuja ovat muun muassa:
-Ursan planisfääri
-Tähdet 2017 -vuosikirja (ilmestyy aina vuosittain)
-Jorma Mäntylän Tähtivalokuvaus: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtivalokuvaus/
-Tähtitaivas paljain silmin -kirja (Manner&Mäkelä): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtitaivas-paljain-silmin/
-Tähdistöt -kirja (Karttunen ym): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahdistot/
-Kaukoputket - käyttäjän opas (Manner): https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/kaukoputket-kayttajan-opas/
-Messierin kohteet (Henriksson & Mäkelä) https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/messierin-kohteet/

Lisäksi Ursa myy myös kaukoputkia, tässä yhtenä esimerkkinä eräs edullinen, myös aloittelijalle sopiva GOTO -putki: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/sky-watcher-skymax-127-synscan-az-goto/

Terveisin,

Juha
--------------------
Juha Ojanperä
Visuaalihavaintoja hautaan asti!
Porin Karhunvartijat, Ursa
Vastaava toimittaja, Zeniitti
--------------------
Celestial Sphere - arctic amateur astronomy-
Valokuvagalleriani

Poissa Slaya83

• Periodinen komeetta
  • **
« Vastaus #1432 : 21-07-2017, 12:23:41 »
Kiitos vinkeistä!!

On minulla jonkin verran tieteellistä taustaa. Koulutukseltani olen FM (tietotekniikka/matematiikka)..
Olen rakentanut mm. itse ladonoviseurannnan normaalin kamerajalustan päälle. Siinä oli moottori ja kierretanko, joka käänsi sitten kuulapäässä olevaa kameraa. Tein silloin laskelmat että kierretangon tulee nostattaa kameraa millimetri minuutissa jotta seuranta pysyy. Potentiometrillä sain sitten sovitettua pyörimisnopeuden sopivaksi. Pystyin sillä kuvaamaan mm. Andromedaa ja Orionin sumua jotain 30sek valotuksia kameraoptiikalla (200mm polttovälillä), mutta tämä jalusta oli aika kökkö loppupeleissä ja hirveän raskas, joten jalusta rasittui sen alla ja huojui tuulessa.

ALT-AZ jalustasta ei ole mitään kokemuksia niin siksi lähinnä kyselin että pääseekö sillä kuinka pitkiin valotuksiin kun kierrekomponentti jää käännöstä pois...

Ja kun kaukoputkista ei ole kokemusta niin siksikin kyselen kun suurennokset ovat ihan eri luokkaa kuin 200mm kameraobjektiivilla :)

Poissa blaatu

• Eksoplaneetta
« Vastaus #1433 : 21-07-2017, 18:26:13 »
Halvimmat goto putket ovat kait peiliputkia. Kamera tulisi täten poikittain putkeen nähden, kauaksi putken keskiakselilta mikä aiheuttaa epätasapainoa. Mahtaakohan kuvaaminen näillä vehkeillä onnistua kovinkaan hyvin?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Poissa ellu

• Galaksijoukko
« Vastaus #1434 : 21-07-2017, 20:49:44 »
Jos alt/az jalustaisella ajattelee kuvata syvääavaruutta, niin valovoima on ylivoimaa. Mutta lyhyillä valotuksilla kohteet jää loppupeleissä aika himmeiksi f4.5 putkellakin. Että jos yhtään ajattelee vakavammin tätä niin oma mielipide on, että hankkisi hyvän eq jalustan joko pelkälle kameralle ja hyvälle objektiiville tai kaukoputkelle.  :azn:
« Viimeksi muokattu: 22-07-2017, 07:03:11 kirjoittanut ellu »
Elina Niemi

SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

Poissa Javs86

• Eksoplaneetta
« Vastaus #1435 : 21-07-2017, 21:40:02 »
Samalla kannalla olen Ellun kanssa, jos kuvausta meinaa kuitenkin harrastaa, niin katsoisin esim. Eq-5 synscan jalustaa.
Jarkko Suominen

--------------------
Skywatcher N 200/1000 BD Explorer, Skywatcher Skymax102. AZ-S Goto, HEQ5 Pro Syntrek, Canon eos 1000d (ir-mod), ZWO ASI120 MC, Touptek GCMOS01200KPB, Starlight Xpress MX916