Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe198 - 06.02.2013, 08:52:31
Budjetiksi n.500€, tulee lähinnä parvekkeelta tiirailuun...

Tuollainen mahtuisi hyvin parvekkeelle kääntyilemään: http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=11249.0
- Timo Inkinen

jupiter

Hei!

Ajattelin itsekin tulla tänne nyt kyselemään vaikka olenkin jo pitkän aikaa täällä lukenut näitä kysymyksiä ja vastauksia. Olen koko ikäni ollut innokas taivaan tapahtumien seuraaja ja nyt olen parisen vuotta haaveillut kaukoputkesta ja päätinkin vihdoin sen ostaa. Erityisiä vaatimuksia ei ole, mutta dobsoneita en ole edes katsonut. Lisäksi putki ei saisi viedä aivan järjetöntä määrää tilaa tästä minun valmiiksi jo ahtaasta opiskelijaboksistani (parveke löytyy).

Olen tuolla astroshopissa katsellut eri vaihtoehtoja, ja mietin esimerkiksi tätä:
http://www.astroshop.eu/bresser-telescope-n-203-1000-messier-exos-2-goto/p,17678#tab_bar_1_select

Ainoa miinus on se, etten ole löytänyt mistään kokemuksia kyseisestä putkesta, en suomeksi enkä englanniksi.

Toinen mieltäni kutkuttava putki on tämä:
http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-200-1000-pds-explorer-bd-neq-5-pro-synscan-goto/p,19167#tab_bar_0_select

Skywatcherista olen lukenut usein hyviä kokemuksia, mutta tästä putkesta en paljoakaan.

Osaisiko joku siis valistaa ja neuvoa minua? Kuulisin mielelläni kritiikkiä ja omia kokemuksia kyseisistä putkista jos mahdollista! Tiedän, että kummatkin putket ovat isoja ja painavia, mutta tällä hetkellä rahatilanteeni antaa sen verran myöden, että olisi mahdollista hankkia vähän jykevämpi putki kerralla, eikä vasta myöhemmin siirtyä sellaiseen. Putki tulee lähinnä omaan havainnointikäyttöön, ja ehkä myös jonkin verran valokuvaus ja videokuvauskäyttöön. Olen avoin myös ehdotuksille pienemmistä putkista, olen vain saanut sellaisen käsityksen muiden kanssa keskustellessa ja tätä foorumia selaamalla, että nuo isommat ovat parempia.

MarttiM

En omaa kummastakaan putkesta kokemuksia. Sky-Watcherissa näyttää olevan Crayfordin fokusointilaite, joka saattaa täten olla hivenen parempi kuin Bresserin vastaava. Sky-Watcherissa on myös hieman arvokkampi okulaari kuin Bresserissä. (Edellisessä halkaisijaltaan kaksituumainen ja jälkimmäisessä tuuman ja vartin.) Kumpikin laite lienee valmistettu Kiinassa ja se selittää osaltaan suhteellisen edullisen hinnan. Minulla on Bresserin linssiputki ja se on ihan kelvollinen - suorastaan erinomainen hintaansa nähden.

prototype

Kannattaa vielä lueskella vähän myös jalustoista. Mielestäni kannattaisi vielä säästää vähän lisää ja hommata mielummin semmonen paketti missä on EQ-6, koska EQ-5 saattaa ruveta olemaan jo hivenen liian pieni tuon kokoluokan putken alle. Kyllähän se tuon kantaa, mutta saattaa olla hieman hutera. Tärkein jykevä osa on oltava jalusta. Foorumilta kyllä löytyy lisää tietoa mitä jalustalta vaaditaan.

Lithos

Voin sanoa omakohtaisesta kokemuksesta että pienelläkään tuulella sillä 20 cm newtonilla ei EQ5:n päällä juuri kuvata. Planeettakuvauskin menee kunnon tärinöissä silloin ja DS kuvat olisivat pilalla. Ihan 20 CM apertuuria ei kyllä kuvailuun tarvitse että pienempi jalusta ja putki on sikäli hyvä vaihtoehto... jos hommaat 150mm F5 newtonin 200mm:n sijasta alkaisi EQ5 riittää jo paljon paremmin, ja hintakin tippuisi. Varsinkin jos tila rajoittaa niin on tuo 150mm mukavampi säilyttää ja laittaa havaintokuntoonkin. Valovoiman kanssa kannattaa muistaa se että mikäli jalusta sallii pienemmällä putkella esimerkiksi kolme kertaa pidemmät valotukset kohtuu saannilla (esim 60 sek vs 180sek), niin sehän vastaa jo huomattavasti suuremman putken käyttöä kuvauksessa.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, QHY 163M ja muutama modattu dslr
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

MarttiM

Astroshopin sivulla näyttää olevan puheena olevasta Bresserin peilikaukoputkesta saksankielistä palautetta useilta käyttäjiltä. Jalustastakin on kritiikkiä.

jupiter

Kiitos hyvistä neuvoista ja vinkeistä!

Tässä yritän nyt miettiä venyttäisinkö budjettiani vähän enemmän että saisin tuon 200mm putken ja siihen sopivan jalustan, vai hankkisinko tosiaan mieluummin 150mm joka vie vähemmän tilaa ja on myös halvempi.

Mietin esim tällaista:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3939_Skywatcher-Explorer-150PDS-on-EQ5-Synscan-GoTo---Telescope.html

Noillahan on 400e hinnassa eroa, sillä saisi jo hankittua suotimia, okulaareja, ynnä muuta tarpeellista. Toinen vaihtoehto on ostaa kerralla parempi ja ostella siihen lisävarusteita aina budjetin salliessa, eli ei kovin usein. Tuo 200mm putki kyllä mietityttää vieläkin, mutta onhan se vähän tyhmää ostaa sellainen paketti jossa jalustaa viedään äärirajoilleen ripustamalla pelkästään putki paikoilleen...

MarttiM

Tuo Sky-Watcherin 150 Explorer PDS näyttää minusta hienolta laitteelta. Siihen kollimaattori, muutama hyvä okulaari lisää ja laadukas Barlowin linssi suuria suurennoksia varten, niin johan kelpaa.

bluedog

Minäkin sekoitan soppaa pienen tarinan muodossa. Ekaksi putkeksi hankin käytetyn " Lidl-ETX:n". 60mm linssi, goto ja kaikki. Mahtavaa ajattelin alkuun mutta jotain puuttuu. No 80mm Celestron linssiputki sitten seuraavaksi. Eipä mikään oikeastaan muuttunut paitsi pidempi polttoväli tarjosi mukavammat suurennukset. Jotain puuttuu edelleen siispä 150mm SW peili ja EQ4 tasoinen jalusta seurantamoottorilla. No nyt aukeni syvätaivas  ja tulinpahan otettua muutama kuvakin. En vaan koskaan oppinut asettamaan jalustaa oikein joten päätin unohtaa kuvaamisen, näkeehän noita parempia kuvia sitten vaikka netissä. Uusille hankinnoille siis ja mukaan 127mm SW Maksutov. Planeetat jes, kuu jes, kaksoistähdet jes, Mutta mihin katosi sumut? Ei hyvä, ostoksille ja 200mm SW peili Dobsonilla matkaan. No nyt löytyi sumut ja muutkin kohteet. Mutta mitäs jos vielä enemmän apertuuria. Siispä seuraavaksi 254mm peili johon ratustelin itse jalustan. Nyt näkee ajattelin mutta eipä mitä, valosaaste perkules astui kuvaan. Samanverran sillä näki mitä 200 milliselläkin. Mitäs ny sitten. Aloitetaan alusta, 80mm SW ED hankittu ja tarina tullee jatkumaan...

Mielipiteeni:
Jos haluat kuvata seurannalla ja/tai joudut paljon kuljettelemaan niin 150mm, katselun puolelle mieluummin 200mm, kyllä se EQ5 tuon kantaa. Ja kyllähän se niin on että pieni on pieni.... Mutta toisaalta tälle harrastukselle kun menettää sielunsa niin samalla voi sanoa hyvästit melkoiselle summalle rahaakin eli ainahan kalustoa voi päivittää :laugh:
Nimin.
tiedän mistä puhun
Skywatcher Skyliner 200P

jupiter

Joo, uskon kyllä itsekin että sen jälkeen kun saan paketin kotiin, ei enää kiinnosta tuhlata rahaa muuhun kuin tähän harrastukseen! :azn: Aloin tässä itse asiassa jo katsella työpaikkaakin opiskelujen ohelle, että saisin lisää rahaa myöhempiä lisähankintoja varten, heh.

Mulla on tosiaan 1,8 neliön lasitettu parveke tässä kämpässä, ja jos mielii lähteä ulos katselemaan niin lähistöllä on paljon potentiaalisia paikkoja, joten ei tarvi kovin pitkälle kantaa. Ajattelin että voisin hommata jonkinlaisen kuljetussysteeminkin jossain vaiheessa, tai tehdä itse kun tykkään kaikkea puuhastella, mutta näin alkuun saa pelkkä parvekkeelta tuijottelu riittää. Onneksi mun parveke on keskustan valosaasteesta poispäin, ja pimeään aikaan oon ihan ilman havaintovälineitäkin ihastellut tähtien runsautta.

Päädyinkin nyt sitten ihastelemaan tällaista Celestronia:
http://www.astroshop.eu/celestron-n-200-1000-advanced-vx-as-vx-8-goto-telescope/p,32998#tab_bar_1_select

Putki on painavin kaikista tähän mennessä tosissaan harkitsemistani putkista, mutta eipä tuo haittaa. Yritin etsiä tietoa jalustasta ja sain ainakin näin alkuun yleishyvän käsityksen siitä, sillä sitä voi ilmeisesti käyttää myös painavempien putkien alla (kantokyky oli 14kg ja kyseinen putki taisi painaa 6kg). Sitä myytiin näemmä myös joidenkin Celestronin SC-putkien alla.

Enpä olisi aatellut että tämä putken valitseminen voi olla näin hankalaa! :laugh: Olen mä kuitenkin parisen vuotta jo miettinyt että millaisen haluisin ja usein nettikauppoja selannutkin. Nyt oon jo melkein viikon tässä soutanut suuntaan ja toiseen mielipiteitteni kanssa. "Toi on hyvä" "eiku sittenkin toi" "mutku toi" "entä jos" ...

// siis piti kirjoittaa että putki ei ole painavin, vaan kokonaisuus!

MarttiM

Tuollainen 20 cm:n linsseineen ja metrin polttoväleineen huoneen nurkassa jalustalla on hätkähdyttävän hieno näky... Miinuksena 15 cm:n putkeen verrattuna ovat korkeampi hinta ja hankalampi siirreltävyys. Toisaalta isompi objektiivi on tietysti aina parempi kuin pienempi ja objektiivihan on teleskoopin tärkein osa. Sky-Watcher ja Bresser ovat tunnetusti hyviä, mutta Celestron taitaa olla laatumerkki.

EJP

Oletko katsellut myös lyhytrakenteisia Maksutoveja ja Schmidt-Cassegraineja. Celestronin C8 tarjoaa melko hyvän apertuuri-painosuhteen. 5.7 kg HEQ-5 jalustalla on näppärä yhdistelmä, jota jaksaa vielä kanniskellakin paikasta toiseen

jupiter

Katselin kyllä niitäkin mutta sille olisi tullut jo reippaasti enemmän hintaa. Ja luin tuosta kolmijalasta paljon hyvää, niin ajattelin sen olevan sitten hyödyllinen hankinta pidemmäksikin aikaa. Pitää kyllä vielä nukkua huomiseen ennen kun menee ja tilaa mitään, on tuo kuitenkin niin kallis paketti että siinä menee monen kuukauden ruokarahat kerralla.

Tästä siis työhakemuksia täyttelemään...  :grin:

MarttiM

Tässä joitakin arvioita Celestronin 20-senttisestä Newton-kaukoputkensta: http://www.excelsis.com/1.0/entry/celestron-g-8n-newtonian-12-149.html?PHPSESSID=5ac3119c52f72ba2866708e6f8668
Tietysti mallia on päivitetty, mutta ehkä näistä kertomuksista on jotakin hyötyä ostopäätöksen tueksi.