Paljon laitteita mikäs siinä. Alimmainen on aika ohuella kiinnityksellä, voiko se alkaa resonoimaan tuulella? Eli jos se siirtää värinän kameralle, kärsiikö kuva siitä?
Kiinnitys on jotain 8-10 mm:n rst-tankoa mitä romulaatikosta löysin. En oikein jaksa uskoa, että se ihmeemmin heiluttaisi koko mastoa, joka on kuitenkin kiinnitetty tuon yläpuoleltakin katon reunaan. Itse SQM-mittaria ei pieni tuulessa heiluminen haittaa. Mittari piti saada myös jonkinlaisen varren päähän muista laitteista, jotta niistä ei tule sille heijastuksia. Tulipallokameran polttoväli on 3 mm, joten ihan pieni värinä ei taida tuntua missään. Oculuksen kuvissa en ole ainakaan huomannut mitään vaikka tuo kevyt SQM-mittari on tuossa jo jonkin aikaa ollut tutisemassa.
Tulipallokamera tuli asennettavaksi oikeastaan ja ainoastaan sen takia, että minulta jäi Watec 902H3 ylimääräiseksi. Aiemmin se oli putken kyljessä kiinni valvomassa tornin aukon kohdistusta. Uusittu tornin sisäkamera hoitaa nyt tuonkin työn ja Watecille piti keksiä hommaa. SQM-mittari on hankittu lähinnä Boltwoodin ja Oculuksen antaman tiedon täydennykseksi, mitenkään pakollinen se ei ole, mutta ihan mielenkiintoinen laite sarjassa roliga saker och prylar.
Boltwood ja Oculus ovat IMO käytännössä pakollisia kuvausprosessin kannalta. Automaatio saa suoraan tiedon Boltwoodilta ja osaa sen perusteella joko sulkea tai avata tornin. Toisaalta pelkän pilvisensorin antaman tiedon turvin en ainakaan minä kuvauspäätöstä haluaisi tehdä ja siihen tarvitsen tuon allsky-kameran. Ulos meneminen ja taivaalle katsominen ei ole optio.
Jos systeemi ei olisi automatisoitu, se kylläkin yksinkertaistaisi omaa kuvausharrastustani. Sitä ei siinä tapauksessa olisi lainkaan.
Tämä kausi on mennyt kalustorikkojen merkeissä. Ehkä tästä pikkuhiljaa pääsisi taas jotain kuvaamaankin ja testaamaan uusia juttuja. Automaatiosysteemin (ACP) suurin uudistus on sen kyky mukautua seeingiin. Ts. se mittaa otettujen osavalotusten FWHM:t haluamaltani ajalta ja osaa siirtyä kuvaamaan joko 1-binnattua luminanssia tai 2-binnattuja värikanavia asettamieni kriteerien mukaan. Ongelmana on tähän asti ollut se, että huonon seeingin takia on käytännössä joutunut heittämään suuret määrät materiaalia pois, koska aiemmin systeemi on jäykästi kuvannut luminanssia vaikka ei oikeastaan olisi kannattanut. Nyt -toivon mukaan- poisheitettävän materiaalin määrä pienenee. No, tästä seuraa toki se, että useimmista kohteista on väridata kasassa kuukausia tai jopa vuosia ennen luminanssia. Mutta minkäs mahtaa.