Ongelma kollimoinnissa

Aloittaja Sami, 22.07.2006, 19:14:10

« edellinen - seuraava »

Tomi

Pitipä vielä palata näihin kollimoinnin kiemuroihin. Putkena on 300mm Newton aukkosuhteella 4, ja tämä tuntuu olevan tosi tarkka kollimoinnista. Luin Nils Olof Carlinin ohjeita http://web.telia.com/~u41105032/, ja tähtitestillä saan kuvan säädettyä kohdalleen (tarkoittaa sitä, että tyypin 1A virhe on pieni). Muut virheet ovat tähtitestin jälkeen näkyviä. Apupeilin asento lähestyy oikeaa, kun sen säätää kohdalleen tähtitestin jälkeen, ja taas tähtitestiä perään. Hidas tämä prosessi on. Paras tapa säätää putki kohdalleen voisi olla Juha Tuukkasen ehdottama "Catseye collimation" http://www.catseyecollimation.com/ceyeflr1.html; siis autokollimaattorin ja cheshiren käyttö vuorotellen, kunnes tyypin 1A ja 1B virheet on minimoitu.

VK myy Cheshireä, autokollimaattoria en ole löytänyt muualta kuin Amerikan mantereelta. Olisiko jollakulla lukijalla sellaista tarpeettomana, tai tietoa, mistä sen saisi kätevästi hankittua?
Tomi

J.Tuukkanen

Tuommosen autokollimaattorin voi valmistaa ihan itse olemassaolevista komponenteista, elikkä tarvitaan "reikäokulaari" ja joku suodatin ,itse käytin Baaderin UHC-S suodatinta.
En tiedä kuinka oikea-oppinen tuo minun autokollimaattori on mutta tuntuu toimivan.http://www.st-suunnittelu.fi/auto/
Jari Tuukkanen

Tomi

Lainaus käyttäjältä: J.Tuukkanen - 16.01.2007, 13:45:45
Tuommosen autokollimaattorin voi valmistaa ihan itse olemassaolevista komponenteista

Kiitos hyvästä neuvosta! Minullakin on kaikki tarvittavat osat olemassa, en ole vain keksinyt käyttää niitä tällä tavalla.
Tomi

Meade-mad

Hyvän reikäokulaarin saa esimerkiksi Lillukan 4mm okulaarista kun poraa turhat lasit pois. Reikäokulaarin voi valmistaa myös kinofilmispurkista (digi tulee ja tappaa kinarin).

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

sabre2

moi!
kyselisin muutamasta asiasta.sain tänään putken sky-watcher 130/650.siinä on peilin keskellä harmaa rinkula kun katsoo ilman okulaaria.ohjeissa jotka on englantia
ymmärsin että rinkulan pitääolla ihan keskellä apupeiliä.näin ei kuintenkaan ole seon pikkasen sivussa kun katsoo mahdollisimman suoraan siitä tarkennuslaitteesta sisään.toki seon
siinä päällä.eli kysymys kuuluu että kuinka tarkasti sen rinkulan pitää näkyä apupeilin keskellä ???eli kannattaako sitä säätää jostain ruuveista?ja toinen kysymys kuuluu että mukaan
pititulla okulaarit super 25 ja 10 mutta toinen on 25 ja toinen 20mm.ainakin niiden kyljissä on kyseiset tarrat.kannattaako vaihtaa se 20mm siihen 10mm joka pitipaketissa tulla?vaiko tyytyä noihin.
ps:minulla ei ole ikinä ennen ollut kaukoputkea joten en ymmärrä niistä juurimitään :-[


Lauri Kangas

Kyllä peili kannattaa kollimoida, jos selvästi huomaa apupeilin olevan sivussa.
Newton-putkissa on yleensä kolme ruuvia putken takaosassa. Näitä kääntelemällä voidaan
muuttaa peilin asentoa, kokeilemalla selviää. Yksin kollimoiminen voi tuottaa vaikeuksia,
kun ei voi katsoa putkeen ja kääntää ruuveja samaan aikaan. Toisaalta ei se apuvoimillakaan
aina niin hyvin mene, "ei kun siihen toiseen suuntaan!" :)

risto1

Äläkoskeruuveihin, ennen kuin olet katsellu taivaalle. Voihan olla että on kuljetuksen aikana
jokin liikkunut, mutta se voi  olla apupeilikin.Ja oliko silmä varmasti keskellä okulaari reikää
Työkalut piiloon siihen asti kunnes tiedät missä se (jostain ruuvista) sijaitsee.
Okulaareista en sano mitään.
Risto

suvi

Minulle tuli sama putki SW 130/650 Villenkellosta, jossa oli mukana 10 ja 25 mm okulaarit, kannattaa vaihtaa toinen 10 mm:iin, sillä 20 ja 25 mm ovat kovin lähekkäin. 10 mm okulaarilla saa suurennokset 65x ja 2xBarlowilla 130x, joka on tämän putken järkevin max. suurennos. Kollimointia jouduin korjaamaan jonkinverran.

Meade-mad

Yksinkertainen apu silmän saattamiseksi keskelle tarkennuslaitetta on tehdä okulaariholkkiin sopiva "tahtäin". Sen voi valmistaa helposti tavallisesta kinofilmin säilytyspurkista. Purkin pohjaan keskelle d=5mm reikä ja purkki tarkennuslaitteeseen. Kun tiirailet peiliä sen läpi niin silmä on silloin tarkemmin oikeassa asennossa.

Okulaarien suhteen yksi vaihtoehto olisi palauttaa 25mm ja vaatia kymppi tilalle sekä ostaa 32mm okulaari. Silloin valikoimaa olisi myös heikkovaloisimpien ja pientä suurennusta vaativien kohteiden katseluun.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

sabre2


sabre2

kollimointi on ilmeisesti kohdallaan.tähdet näkyi kirkkaina pyöreinä pisteinä viime illalla.saturnuskin näkyi todellahyvin okuna 10mm ja 2*barlowin :o.kunnes pilvet täyttivät taivaan.onneksi en mennyt tekemään mitään omia korjauksia kollimointiin ::)

suvi

P.S. Hankinkin vielä Villenkellosta Laser-kollimaattorin ja sain sillä mielestäni kollimoinnin aika tarkkaan kohdalleen l. jkv piti muuttaa tehdaskollimointia.

Jore

Itselläni putkena meade lxd 75 6" newton.Ongelmana sellainen, että kun käyttää pientä suurennusta kohteet näyttävät suhteellisen tarkoilta. Mutta kun lisätään, esim 10mm oku ja 2x barlow alkaa tuossa näkyä jo ihmeellisesti, että esim. saturnus alkaa muodostaa ihan kuin heijastusta ympärilleen ja tarkentaminen vaikeaa. Tällä en tarkoita mitään tyhjä suurennusta. Ongelma korjaantui hieman kun kollimoin putken, mutta vielkin kollimoinnissa on ongelma. Tätä yritän seuraavaksi havannollistaa hieman kuvilla! Eli ongelma kun käytän 1´25 okuja eli minun tarvitse pitää 2" okulaari holkkia siinä välissä. Sitten ihan itse ongelmaan, eli 2" reijällä näyttää hyvältä, kaikki olisi keskella, silmä keskellä apupeiliä ja peilin reunat hyvin keskellä apupelin pidikettä. MUTTA kun laittaa tuon holkin väliin niin peilin kuva ja aukko siirtyy vasempaan yläreunaan? Missä ongelma? Vai onko tämä normaalia.?

Tuossa toisessa kuvassa apupeilin siivet on vinossa hiukan kamera miehen takia  ;D Kun ei meinannu saada valoa sisään tarpeeksi tuonne. Ja olen laittanut sinisen ympyrän esittämään peilin reunoja /aukkoa.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Jore

Jep jep... Joo kolmas kerta toden sanoo. tuli purettua melkein koko kaukoputki ja sit käänneltyä muovikannen alta löytyneitä ruuveja ja systeemejä. Nyt vihdoin silmällä katsoen, näyttää olevan kaikki peilit keskellä jo kohdallaan. Nyt kun pääsisi ulos testaamaan silmämäärisesti tehtyä kollimointiani, että onnistuiko.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Regulus

#59
Miten varmistan, että apupeili heijastaa pääpeilistä tulevan valon 90°:een kulmassa okulaariin? Peilit on Cheshirellä ja silmällä hyvin kohdallaan, mutta yli 100:n kertoimilla kuva menee epäselväksi. Kohde muuttuu nelisakaraiseksi epätarkaksi kuvioksi.