Nyt risoo... ja raskaasti!

Kun luulin kaiken mahdollisen jo löytyneen tästä kiinalaisputkesta, niin vielä piti tulla eteen yhdestä kulmasta pitimestään irronnut pääpeili. Menin näet eilen ulos kuvaamaan ja sillä kerralla odotukset putken kollimoinnin suhteen olivat korkealla (ks. esim. tuo edellinen viestini tarkentimen linjaamisesta). Mutta kun ei, niin ei... putkesta tullut kuva oli ihan kuralla. Ei edes vähän, vaan ihan kunnolla, -kele--tana--ttu

Tuosta tuli pakollinen johtopäätös, että putken peileissä tai mekaniikassa on pakko olla jotain pielessä, irti, löysällä, keturallaan (jne.) mutta mitä? Tsekkasin ensiksi nuo Losmady-kiskon kiinnitykset, kun olin niihin yrittänyt järjestää lämpöliikevaraa aluslevyt lisäämällä. Ei mitään, kaikki ruuvit olivat riittävän kireällä. Apupeilin kiinnityksen olin purkanut ja kiinnittänyt silikonilla uudelleen, joten sieltä ei tällaista vikaa löytyisi. Vian olisi pakko olla pääpeilin suunnalla, mikä selittäisi todella paljon putken kollimointikäyttäytymistä. Esim. jos putken kollimointi tehtiin valmiiksi jalustalla, niin sillä pääsi kuvaamaan melko hyvällä suorituskyvyllä. Tai jos putken kollimoi sisällä, niin se ei ollut enää täydessä kollimaatiossa ulkona jalustalla. Tai jos putkella otti testikuvaa esim. tarkennusta varten, niin ensimmäiset testikuvat saattoivat olla heikompia kuin kolmannet/viidennet kuvat samasta paikasta. Ihmeellistä seeingin/kollimoinnin vaeltelua siis...
Tuon johtopäätöksen jälkeen päätin käyttää iltayön tunteja yleiseen kollimointiharjoitteluun mm. uuden kollimointimaskin kanssa (tästä lisää myöhemmin toiseen ketjuun) ja sainkin esim. pääpeilin ja apupeilin linjaukset taas lähemmäksi oikeaa, mutten kumminkaan ihan tarkalleen oikeiksi. Yritin myös ottaa testikuvia ympäri taivasta, mutten saanut niistä oikein mitään selvyyttä. Puolen yön jälkeen otin putken "takaisin telakalle" eli päätin purkaa sen tänään atomeiksi sisätiloissa, joten tässä tulee parit kuvat aiheesta.
Ensin yleiskuva pitimestä parilla lisämerkinnällä:

Sitten kuva pääpeilin kiinnityksestä pitimeen kiinalaisella "silikonilla":

Sitten kuva osittain murtuneesta silikonitassusta. Otin pitimen käsiiini ja ravistelin sitä hiukan normaalia voimakkaammin. Ahaa, putkesta kuuluu lonksuntaa, kun pääpeili liikkuu pitimen reunaa vasten tai nousee hiukan irti pitimen pohjasta. Tässä kuva murtuneesta silikonikiinnityksestä, kun sitä sormella venyttää (ei kokonaan irti, mutta tuo näytti murtuneelta, kun sitä venytti):

Ja tässä tekemäni korjaus Casco silikonilla:
"Erittäin elastinen tiivistysmassa kotikäyttöön, autoihin ja veneisiiin... Kestää saumanliikettä 25% sauman leveydestä... Lämmönkesto -40°C ... +150°C."
Täytin kolmen alkuperäisen silikonitaskun yläreunat tuolla uudella silikonilla ja hetken mietittyäni täytin myös niiden kolmen muun silikonipaikan yläreunat tuolla joustavalla silikonilla. Tästä olen hiukan epävarma eli pitää katsoa meneeko kuva kuralle, jos pääpeili on kuudelta reunalta kiinni silikonilla. Käyttämäni kirkas silikoni on kumminkin joustavaa ja periksi antavaa, joten en jaksaisi uskoa tuon vääristävän peilin kuvaa, mutta yleistuntuma on tällä hetkellä sellainen, että mikä tahansa on mahdollista pieleenmenon suhteen.

Baffle-putken kiinnitys ja pääpeilin lukitus tapahtuu tällaisella välikappaleella:
Sama laippa alta päin:

Tuo asennetaan peilin läpi tulevaan kierteeseen ja kumirengas painaa peiliä vasten keskeltä (muttei estänyt sitä liikkumasta):

Putken korjaus jäi vaiheeseen, koska mittani tuli täyteen tältä illalta kesken kollimoinnin. Ja pitäähän sen uuden silikonin antaa kuivua ennen käyttöä... (suomeksi: ei ollut enää motivaatiota jatkaa tätä sumo-painia putken kuntoon saamiseksi tänä iltana

)