18" F 4.5 dobson

Aloittaja Pekka Moisio, 24.04.2007, 10:17:42

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Palataksemme aiheeseen..

Laitan alkavalla viikolla kuvia kunhan saan ne siistittyä ja laitettua jotenkin .jpeg muotoon.

Suurta apua olen saanut projektin suunnittelussa David Kriegen The Dobsonian Telescope- kirjasta, vaikka olenki halunnut lähes kaiken keksiä uudestaan omaan teleskooppiini, enkä kopioida suoraan kirjasta. Katsotaan sitten onnistuuko vai ei. hehee  :P

hm

Hypätään taas hetkeksi sivuteemaan ...

Mikään optinen seikka ei edellytä maksutovin korjauslasin pintojen samankeskisyyttä. Gregory-maksutov -rakenteessa palloaberraatio voidaan korjata pallopinnoilla vain yhdelle vyöhykkeelle, josta johtuen rakennetta ei voi tehdä valovoimaiseksi. Parempaa korjausta tarvittaessa pitää joku pinnoista muotoilla tai ottaa apupeilin kaarevuus lisämuuttujaksi.

Alkuperäiseen teemaan palattuani jään odottelemaan putkiprojektin edistymistä. Tällä hetkellä onkin rakenteilla ja suunnitteilla varsin lukuisasti näitä kookkaampia putkia.

Hannu Määttänen

Pekka Moisio

Kuvat viivästyy parilla päivällä taas, kun päätin muokata peililaatikkoa pienemmäksi ja samalla "rockerboxia" matalammaksi. Sivuliukukaaret suurenivat kanssa samalla. Peilin laitan tänään tilaukseen, kun rahat sain kasaan.

Pekka Moisio

Peili on tilattu ja suunnittelu pintapuolisesti valmis. Mites saan sitten käännettyä kuvat .jpeg muotoon?

kimiza

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 11.05.2007, 08:30:33
Peili on tilattu ja suunnittelu pintapuolisesti valmis. Mites saan sitten käännettyä kuvat .jpeg muotoon?

Avaa kuva jollain kuvankäsittelyohjelmalla (Paint tms.) ja valitse "Tallenna nimellä" ja valitse tiedostotyypiksi .jpg tai .jpeg.

Pekka Moisio

eli .dwg aukee paintillakin? kokeillaan..

Eipä aukee DWG eikä DXF paintilla

kimiza

Jaa sinulla on jotain tuollaisia ihmeellisiä kuvatiedostoja. :P En minä sitten tiedä.

Joke

Avaa kuva normaalisti Cad:lla --> zoomaa sopivaksi --> paina Print Screen-nappia --> Avaa Paint --> Paste --> Talleta .jpg:nä (voi olla kylläkin aika jyhkeä tiedostokooltaan...)
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Pekka Moisio

Tässä näitä on.

Kuvat on todella puutteelliset ja pikkusen kesken, mutta ne on tehty mulle ja tiedän mitä niistä pitää tehdä :) Mitat on poistettu enkä jaksanut käyttää kuin kahta linetypeä.

Pekka Moisio


allar

Allar Saviauk

Pekka Moisio

Hemmetti kun solidworks ei pelitä mun koneessa. Tuo 3D mallinnus on hiukkasen selkeempi kun 2d kyhäelmät.

Mutta Allar

Ajattelin kanssa hihnaa käyttää ja mietin, että kiristätkö peilin hihnalla siten että se osuu sinne ylempään tukeen vai onko hihna ja 6kpl kolmioita ainoat tuet peilille? ja käytätkö kolmioiden alla jotakin pallolaakeria tms? Itse ajattelin sellaiset laittaa jokaisen kolmion alle, että muodostavat sen tason kolmesta tukipisteestä.

allar

#27
Peili lepää vain hihnan ja kolmioiden varassa. Kolme tukea on vain siltä varalta ettei se kuljetuksen aikana lähde paikoiltaan. Kolmioiden alle olen ajatellut laittaa vain jonkinlaisia pehmeitä tiivisteitä ja jätän liikkumavaraa lukkomuttereita säätämällä. Mielestäni tämä riittää hyvin koska peilin taustapinta on ehkä kymmenesosamillin tarkkuudella taso. Näin pieniin liikkeisiin ei mielestäni tarvitse oikeaa laakerointia.

Jos minulla olisi vain tarkoitus saada putki tehtyä niin piirtäisin luultavasti itsekin kaikki kahdessa dimensiossa, kuten tähän asti olen tehnytkin. 3D-mallinnus on melkoisesti aikaa vievää puuhaa eikä juurikaan kovin tärkeää. Itselläni on kuitenkin tarkoitus opetella Catian käyttö kun sitä paljon koulussa ja töissäkin tarvitaan. Siksi tämä "turha" hifistely  :)
Allar Saviauk

JanneT

Moi

Kivan ja toimivan näköisiä aparaatteja olette suunnitelleet. Tuo peilin kannakoiminen on ollut esillä aika useilla ulkomaisilla foorumeilla joiden kirjoituksista ja rakentajien omien kotisivujen teksteistä olen muodostanut seuraavanlaisen mielipiteen. Erilaiset peilin slingit siis hihna/pianolanka/tuplahihna..voi korvata liimaamalla peili kiinni pitimeensä. Pidin on kyllä sitten rakennettava aika jämptiksi ;-). Kuitenkin ratkaisu yksinkertaistaa rakennetta ja poistaa yhden, ainakin omassa putkessani olevan säätö/tarkastus kohteen. Siis aina saa peilin slinggin tarkastaa/säätää kuljetuksen jälkeen. Voi miksi en liimannut...peili pysyisi paikoillaan kovassakin menossa. Peilin muodon muutoksia syntyy kaikissa kiinnitystavoissa eikä mikään oikeastaan ole toistaan etevämpi... minusta yksinkertainen ja peilille turvallinen olisi hyvä.

Terv Janne

JanneT

Moi

Niinpä!  Mutta nämä rarkentelijat korvaavat kannattimien huopa/korkki pyörylät RTV silikoonilla  eli em. kolmioihin  kärkiin silikoni täpät --> kuormitus tasainen jos rakennelma tarkka. Silari kerros n. 2 mm. Järjellä  ajateltuna ottaa  kuormituksen vastaan aika tasaisesti ja joustavasti. Esim  Allarin suunnitelmassa 18  täppää. Tämän tehneet "ohuisiin" isoihin peileihin ja toimii mukamas hyvin! Tehneet jopa vertailuja eri rakenteiden kesken. Jos kerkeän kaivelen osoitteen..kuukkelista kyllä löytyy...täytyy mennä mutsia  onnittelemaan...

Janne