18" F 4.5 dobson

Aloittaja Pekka Moisio, 24.04.2007, 10:17:42

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Tässä vähän päivitystä.
Nyt on kollimointisysteemitkin keksitty ja mallintamatta/leikkaamatta puuttuu enään kokonaista yksi osa. Kaikki muut osat ovat tulleet laserilta ja ne on taiteltu muotoonsa. Vielä vähän pitää alumiinia hitsata, porata reikiä, senkata reikiä ja koota putki. Tällain lyhyesti kiteytettynä. Kesän aikana piti hoitaa kaikki tämä, mutta oli "kiireitä" joo.. no kaippa kuukauden sisään olisi uusi runko valmis. Uusia laakeripintojakin oon testannut, nyt ne vaikuttavat lupaavalta. Katotaan miten toimivat käytännössä :)

Kaizu

Komean ja kevyen näköinen. Levittäisin hieman noiden altitudi-laakereiden väliä. Mekanistin silmä väittää että putki herkästi kippaa laakereiden yli kun toisesta päästä kääntää korkeuskulmaa. Jos taas laakerit on kovin herkät, pitää olla erillinen jarru että saa putken pysymään vakaana havaitsemisen ajan. Nämä kevyet laitteet on aika herkkiä syysmyrskyille, varsinin kun yläpäässä on vastavalo"purje" ja ilmeisestikin vielä jokin kangas torjumassa hajavaloa.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Joo oon miettinyt ihan samaa ja oon jo mallintanut varoiksi leveämmän alustan jolla kaaret lepää. Noin 10cm saa leveämmälle, sitten alkaa kaaret tulemaan liian alas. Kokeillaan miltä tuntuu.