EQ6:sta evoluutioversio

Aloittaja einari, 02.10.2012, 20:06:35

« edellinen - seuraava »

Tane

 Isoin muutos jos mainonta pitää paikkansa on 25% keventynyt kokonaispaino. Kantavuus edelleen se parikymmentä kiloa. Vastapainotangon pidennys ja mahdollisuus laittaa kakkosputki. Ei kovinkaan vallankumouksellista. Hintaakin joutuvat vähitellen laskemaan tavallisen tasolle. Kaiken tähän mennessä tietoon tulleen perusteella luottaisin edelleen enemmän kunnon työjuhtaan NEQ-6:een. Ainakin siihen asti kun joku on kokeillut ja muuta todennut.
Celestron C14,

Mika Luostarinen

Vielä muutama kuva sekä AZ-EQ6 ja EQ8 jalustoista:

http://www.astrophotography.id.au/sky-watchers-new-mounts/

Tuossa AZ-EQ6 kuvassa näkyy mm sen belt-drive systeemi.

Koska en ole koskaan ollut tekemisissä jalustojen kanssa, jossa on tuollainen hihnaveto, niin voisiko joku kertoa miten tuollainen belt-drive kenties toimisi Suomen talvessa? Mitkä ovat todennäköisimmät ongelmat? Jään muodostuminen hihnaan/rattaisiin ... vai ?

Tässä vielä suora linkki josta näkyy AZ-EQ6 hihnaveto:

http://www.astrophotography.id.au/wp-content/uploads/2012/11/Capture1.jpg


-ML

Timo Kantola

Linkin kuvassa on peitelevy irrotettu että hihnapyörät näkyy. Kun peitelevy on paikalla on hammaspyörät ja hihnat suojassa.

Suomalaisen hihnakauppiaan esitteessä kerrotaan polyuretaanihammashihnoista seuraavaa (jalustan hihnat näyttävät polyuretaanihihnoilta) :
"Hammashihnojen käyttölämpötila on -30°C - +80°C. Käyttölämpötilojen reuna-alueilla (<-10°C ja >50°C) vaaditaan
olosuhteisiin soveltuvaa erityismitoitusta."
http://www.movetec.fi/images/pdf/lineaaritekniikka2.pdf

Toisaalta jalustakäytössä hihnojen pyörimisnopeudet ja käytetyt voimat ovat minimaalisia.
Veikkaan että toimii ongelmitta -30 pakkasessakin. Mustan nähneeni vastaavanlaisia hihnavälityksiä muissakin jalustoissa.
Timo Kantola

fsol77m

#48
Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 21.01.2013, 01:21:16
Koska en ole koskaan ollut tekemisissä jalustojen kanssa, jossa on tuollainen hihnaveto, niin voisiko joku kertoa miten tuollainen belt-drive kenties toimisi Suomen talvessa? Mitkä ovat todennäköisimmät ongelmat? Jään muodostuminen hihnaan/rattaisiin ... vai ?
Meillä on töissä koneita, vastaavan kokoisilla hammashihnoilla ja niissä ainakin tulee ongelmaksi se että hihna venyy ajan kanssa (käytännössä useita vuosia) ja sitten kaikkein pienin hammasrulla lähtee luistamaan.
Rattaiden rakennetta ei näe kovinkaan hyvin mutta jos noissa hammasrattaissa on vielä kaupanpäälle pyöreä reikä jossa on top-ruuvi vain kiristämässä se paikoilleen niin se on seuraava ongelma kohta josta tuo saattaa lähteä luistamaan tms.
(Ja molemmat edellä mainitut siis ovat todennäköisiä mitä isommalla massalla tuota jalustaa siis kuormittaa)

Ps. offtopikkia: Onhan noita hihnavetoisia fillareitakin nyt markkinoilla jo.. tosin en tiedä vielä ketään ketä olisi talvella sellaisella ajanut :)

Kaizu

Paremmissa PU-hihnoissa on teräs- tai kevlarlangat vahvikkeena. Pienillä voimilla ne eivät juurikaan veny, edes ajan kanssa.
12mm:n teräsvahvisteisen hihnan vetolujuus on 1000N:n luokkaa. Seurantaan siitä tarvitaan alle 1%. Suurin kuormitus tullee hihnan esikiristyksestä.
Löystyminen yleensä johtuu siitä että hihnan sisäpinnasta kuluu ainetta pois. Jalustassa käytetyillä pyörimisnopeuksilla kuluminen ei liene kovin nopeaa. Pienoissorvin tunnin ajan kierrosmäärä vastaa jalustan n. puolen vuoden yhtäjaksoista käyttöä. Hihnan voi olettaa sen puoleen kestävän isältä pojalle  ja vielä pojanpojalle.
Hammashihna ei luista ennen kuin hihna pääsee hyppäämään hampaiden yli. Silloin materiaalia on kulunut hihnasta pois vähintään kolmasosan hampaan korkeudesta. Ylikuormitettaessa saattaa käydä niin että hammastus leikkautuu irti pienemmän hammaspyörän kohdalta. Silloin hihna myös luistaa kun hampaaton kohta osuu vetävän pyörän kohdalle.

Hihnapyörät saa pysymään paikoillaan pidätin ruuveilla kunhan kiinnitys on oikein tehty. Akseleilla on silloin ruuvien kohdilla tasaukset tai upotukset. Jos Kiinalainen valmistaja ei niitä ole hoksannut tehdä, voi ne suht helposti lisätä jälkeenpäin.

Kaizu
Kai Forssen

Tane

 Minulla oli Meaden jalustassa De-moottorista hammashihna veto ja oltuaan siinä yli kaksikymmentä vuotta ei näy hihnassa kulumisen merkkejä. Kuitenkin Ra-moottorilla oli hammaspyörä välitys. Moottori oli kulunut vaihteistoineen ja kun vaihdoin uuden moottorin niin muuttui myös se hihnavälitykselle.
Celestron C14,

mistral

Veikkaisin että hihnapyörä on kiilalla lukittu. Tosin, jos välityssuhde on vaikkapa 1:200, on vääntömomentti hyvin pieni, ehkä 1/50 osa mopon kaasukahvasta :tongue: