Ensimmäistä kaukoputkea hankkimassa

Aloittaja Juha, 23.08.2006, 00:01:06

« edellinen - seuraava »

RoctumX

Kiitos kaikille hyvistä ja sivistävistä vastauksista!

Harkitsen tosiaan vielä, että kumpi olisi järkevämpää näin alkuun hankkia. Lihas-Dobson, jolloin tosiaan taivaseen pääsee tutustumaan omin neuvoin ja kohteet joutuu itse etsimään vai sitten GoTo-ominaisuuksilla varustettu 42900 kohteen automaattietsin.

300 mm lihas-dobsonin saa lähestulkoon samalla rahalla kuin 200 mm Goto Dobsonin, joten mitä mieltä olette näin aloittelijan silmälasein katsottuna.

Itse olen jo melkein kallistumassa "raa´an voiman" käyttöön.

mistral

Olen huomannut pienemmästä aloittamisen hyväksi. Esim 150mm käytetty dobson antaa jo paljon kohteita ja sillä pääsee sisälle näihin asioihin. Sen voi myydä eteenpäin vaikka 1/2 vuoden kuluttua, kun tietää paremmin, mitä haluaa.

RoctumX

Vielä yksi kysymys noista Dobsoneista.

Eli voiko GoTo Dobsoneita käyttää lihaksilla vai onko sähköinen suuntaus välttämätön ja ainoa mahdollisuus?

siro46

Goto-dobsonia täytyy (lähes) aina kääntää lihaksilla. Tässä tapauksessa goto vain kertoo minne käännetään ja milloin suuntaus on oikea. Muut goto-jalustat kääntyvät sähköisesti.

einari

Lainaus käyttäjältä: siro46 - 11.10.2011, 13:11:03
Goto-dobsonia täytyy (lähes) aina kääntää lihaksilla. Tässä tapauksessa goto vain kertoo minne käännetään ja milloin suuntaus on oikea. Muut goto-jalustat kääntyvät sähköisesti.

Itse asiassa sähköistettyjä dobsoneita on kahdenlaisia
1. Sellaisia kuten lainauksessa todetaan jossa ei ole moottoreita vaan käsillä käännellään ja laite kertoo mihin suuntaan pitää kääntää että kohde löytyy.
2. varsinaiset goto-dobsonit joissa moottoreilla liikutellaan putkea.

Täällä Ursan sivuilla sanotaan näin käsin liikuttelusta:
"Toisin kuin perinteiset tietokoneohjatut, Skyliner Synscan ei hukkaa suuntaustaan tähtien suhteen, vaikka sitä kääntää välillä käsin."

http://www.ursa.fi/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=290&ID_ASIAKAS=58738797
___
Tapio

RoctumX

Totta!

Ja kiitoksia vielä kaikille vinkeistä ja linkeistä.

Tällä viikolla pitäisi pystyä tekemään tilaus.

Jontsu

Nyt alkoi todenteolla kiinnostaa tuo tähtien ja planeettojen kuvaus. Ajattelin, jos jonkunnäkösen kaukoputken ostas. Tosin ei mitään hajua niistä.. Jotain videoita olen nähny ku porukkaa on jonkun webcameran laittanu kaukoputkeen kiinni ja sitten tehny videon. Kuvanlaatu ei ole mikään loistava niissä. Mulla ois Nikon D3100 ja sillä varmaa sais vähän parempi laatusia videoita..? Järkkärin saa varmaa kiinni jonkunnäkösellä mount:illa?

Mitäs muita "pakollisia" laitteita pitäs ostaa sitten? Niin ja hinta saa olla max.500e..

Timpe

Olisiko liikaa vaadittu, jos ennen näitä samanlaisina toistuvia vakiokysymyksiä jokainen kysymystä miettivä voisi käyttää hetken omaa aikaansa ja viitisisi perehtyä foorumin MITTAVAAN olemassa olevaan tietosisältöön? Alkuun pääsee vaikka tätä kautta http://foorumi.avaruus.fi/index.php?board=27.0 ja sitten kun tietää tarkemmin mitä hakee, niin hakua voi täsmentää foorumin hyväksi havaitulla hakutoiminnolla. Hajulle kaukoputkista ja niiden ostosta pääsee parhaiten lukemalla tätä foorumia kiirehtimättä/ajatuksella, koska kaikkiin esittämiisi kysymyksiin löytyy jo valmiit keskusteluketjut, joissa näitä asioita on pohdiskeltu varsin perusteellisesti. (Usko tai älä, Jontsu, muttet ole ensimmäinen näitä samoja juttuja kyselevä harrastaja foorumilla ja kärsivällisyys uuden opiskelussa on hyväksi :wink:)
- Timo Inkinen

Jontsu

Okei, pitääpä ihan ajatuksella alkaa lueskella näitä. Kun on vähän luonteeltaan malttamaton..  :grin:

Timpe

Kyllä niitä tarkentavia vastauksiakin tulee, kun kysyjä itse tietää mihin on ryhtymässä "jos jonkunnäkösen kaukoputken ostas. Tosin ei mitään hajua niistä.." -aatosten sijaan.
(PS. aloita lukeminen vaikka täältä, jos sitä kameran kiinnitystä mietit. :wink:)
- Timo Inkinen

shalloa

Ensimmäistä putkea hankkimassa ja budjetti alle 400€.
Tilasin ensin Villen kellosta SKY-WATCHER 150 Explorer + EQ3, mutta vasta 2pv päästä vastasivat että kestää n.3vk ennen kuin saavat tuotetta.
Nyt olen katellut Sky-Watcher skyliner-200 putkea ja mietin että onko tämä kannattava hankinta?
Kannattaisiko tilata jostain mualta kuin VK:sta, esim ulkomailta (link)?

-Shalloa

Lauri Kangas

Skyliner 200 dobson on todella paljon järkevämpi valinta ensimmäiseksi putkeksi kuin pienempi newtoni hankalammalla huterammalla jalustalla.
Samoin mikä tahansa muu kauppa on järkevämpi valinta kuin VK.

Nämäkin kaksi seikkaa on tosin taidettu foorumilla toistaa jo aika monta kertaa. Iso osa niistä vissiin tässä samassa ketjussa.

shalloa

http://www.astroshop.eu/skywatcher-dobson-telescope-n-200-1200-skyliner-classic-dob/p,4440#tab_bar_0_select
Tuolta meinasin sitten tilata ton putken. Onkos nyt jotain välttämätöntä mitä kannattais ostaa samalla ja onko noista avaruus kirjoista (?) mitään hyötyä?

pappa

Kirjoista on aina hyötyä, aina! Kirjatieto on harkiten tehtyä, mietiskelty sekä reflektoitu moneen kertaan, oli se sitten originaali tai tuotettu (artikkelisarja). Netti on pullollaan kaikenlaista populaarista höttöä, tottakai asiantuntemustakin mukana, mutta kirja on kirja. Tähtikirjoja on paljon suomeksikin, mutta jos enkku taipuu niin mikä on lukiessa. Kirja on hyvä, siihen voi palata uudestaan, voi merkkailla ja alleviivata. Se mikä kirjassa on pysyy aina, se jäsentyy ajan kanssa aivokuoren alle pitkäaikaiseen muistiin jossa siitä informaalisti muodostuu elämänpituinen opiskelu matka.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Tank81

Tere.. Olen ostamassa elämäni ensimmäistä putkea tiirailuun ja tiedustelisin onko tämä hyvä putki vai saako tolla summalla parempaa? Kiitoksia etukäteen.
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=33645&nimi=Bushnell+NORTHSTAR+GOTO+675+x+114+W/REAL+VOICE+OUTPUT