Nasan astronautti laskeutuu keskiviikkona venäläisen Sojuzin kyydissä

Kansainvälisen avaruusaseman toiminta vaikuttaa toistaiseksi jatkuvan normaalisti Ukrainan sodasta huolimatta. Astronautti Mark Vande Hei laskeutuu keskiviikkona Kazakstaniin Sojuz-aluksen kyydissä.

Mark Vande Hei matkusti ennätyspitkälle avaruuslennolleen Sojuzin kyydissä 9. huhtikuuta viime vuonna ja palaa maanpinnalle alkuperäissuunnitelmia muuttamatta venäläiskyydillä.

Vande Heitä ja kosmonautteja Anton Shkaprovia ja Pjotr Dubrovia kuljettavan Sojuz MS-19 -aluksen on määrä laskeutua Kazakstanin arolle keskiviikkona kello 14.28 Suomen aikaa. Sieltä Vande Hei palaa Houstoniin Yhdysvaltoihin ja kosmonautit Tähtikaupunkiin Venäjälle.

Laskeutumista voi seurata suorana Nasa TV:n kautta.

Mark Vande Hein lento on Nasan uusi ennätys avaruuslennon kestolle. 355 vuorokauden aikana Vande Hei ehti tehdä 5 680 kierrosta maapallon ympäri. Nasan aiempi ennätys oli 340 vuorokautta. Venäjän jo 90-luvulla tehty ennätys on peräti 437 vuorokautta.

Venäjän avaruusjärjestö Roskosmos on ehtinyt esittää uhkauksia ISS-yhteistyön nopeastakin lopettamisesta, mutta käytännön toimia ei olla tehty. Nasa ei myöskään ole kommentoinut muutoksen uhkia ISS-suunnitelmiin virallisella tasolla.