Proxima Kentaurilta paljastui kolmas mahdollinen planeetta

VLT-teleskoopilla on saatu todisteita kolmannesta planeetasta Proxima Kentauri -tähteä kiertämässä. Uusi planeettakandidaatti on massaltaan vain neljäsosa maapallosta.

Proxima d:n kiertoetäisyys olisi noin miljoona kilometriä, eli se olisi lähempänä tähteä kuin kaksi aiemmin löydettyä planeettaa. Kohde on liian kuuma nestemäisen veden esiintymiselle.

"Löytö osoittaa, että lähimmällä tähtinaapurillamme vaikuttaa olevan runsaasti kiinnostavia uusia maailmoja, jotka ovat jatkotutkimuksen ulottuvilla", selittää João Faria. Hän johti löytötutkimusta.

Merkit planeetasta paljastuivat säteisnopeusmenetelmällä, jossa tutkitaan planeetan tähteen aiheuttamaa huojuntaa. Ensimmäiset merkit signaalista erottuivat vuonna 2020 VLT:n Espresso-spektrografilla, ja ne julkaistiin nyt.

Planeetan vaikutus tähden liikkeeseen on vain 40 senttimetriä sekunnissa.

Jotta planeettakandidaatin olemassaolo vahvistetaan, vaaditaan siitä vielä riippumattomia havaintoja.

Proxima Kentauri on Auringon lähin tähtinaapuri. Se on punainen kääpiötähti, jonka etäisyys meistä on vain 4,3 valovuotta.

Naapurimme elämänvyöhykkeellä kiertävä Maan massaluokan b-planeetta paljastui vuonna 2016. Merkit massiivisemmasta, paljon kauempana kiertävästä c-planeetasta julkistettiin vuonna 2020.