Sydämen muotoiset tähdet ... missä vika?

Aloittaja Partow Izadi, 22.09.2011, 00:59:17

« edellinen - seuraava »

Partow Izadi

Heipä

Olen vihdon päässyt ottamaan ensimmäisen guidatun kuvani. Kohteena on M27 eli Nostopaino-
sumu. Ajattelin, että se on suhteellisen helppo kohde, ja niinhän se olikin ... paitsi:

Vaikka kollimointi oli mielestäni kohdallaan ja fokuskin ainakin suht' lähellä oikeaa, tähdistä tuli
"sydämen" muotoisia (olen joskus nähnyt vastaavasti epäonnistuneita kuvia; äärimmillään niistä
voi tulla "linnun" muotoisia). Ohessa kroppi kyseisestä kuvasta (pinottu 12x 5min Nebulosityssa
ja hieman venytetty Photoshopissa).

Mistä tämä johtuu? Onko fleksaako tarkennin kameran ym. painon vuoksi, jolloin kamera ei olisi
enää kohtisuorassa? Tämä ei tunnu todennäköiseltä; tarkistin kokoonpanon ja kaikki osat, ruuvit
ym. vaikuttivat olevan tiukassa.

Tämä on sikäli ärsyttävää, että kuvausiltana (maanantaina 19.9.) oli pitkästä aikaa erinomainen
seeing ja olin myös ensimmäisen kerran saanut guidauksen toimimaan (aiemmin PHD:ssä heti
alkuun deklinaatiokäyrä heitti häränpyllyä ja lähti koko koordinaatistosta pois, nyt ongelma on
pienempi joskaan ei poissa).

Kokoonpano: modattu Canon EOS 1000D kamera, Altair (GSO) 8" f/4 Newton teleskoooppi
(ns. Imaging Newtonian), Celestron CGEM jalusta, QHY5 guidauskamera, Altair 2.36" f/3.75
tähtäinputki guidausputkena.

Kaikki neuvot ovat tervetulleita!
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

einari

Olisi hyvä nähdä miltä autoguidauskäyrä näyttää.
Mitä ohjelmaa käytät guidaukseen ja millaisia säätöjä ?
Jos käytät ST-4 ohjausta (kamerasta piuha suoraan jalustan autoguide-liitäntään) oletko säätänyt jalustan backlashia tai guidearvoa ?
___
Tapio

Partow Izadi


Käytän guidaukseen PHD-guidingia. Guidauskäyrää ei tullut tallennettua, mutta se oli tosiaan
niin, että ensin se guidasi melko hyvin pitkähkön ajan, mutta sitten DEC-käyrä alkoi siirtyä ylös;
kun painoi stoppia ja valitsi guidaustähden uudestaan, se meni taas jonkin aikaa hyvin, mutta
tämä "jonkin aikaa" lyheni hieman kerta kerralta eli harhaan meno nopeutui hieman joka kerta.
Käytä ST-4 ohjausta (QHY5-kamera kytkettynä suoraan CGEM-jalustan guidausporttiin), ja olen
vastikään säätänyt jalustan backlashia, koska muutoin DEC-käyrä olisi huidellut alaspäin lähes
saman tien tosi nopeasti.
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

Murtsi

Minkälainen peilintuenta putkessasi on? minulla on joskus tullut vastaavan näköisiä tähtiä ja syynä oli se että peilintuenta oli liian tiukalla (9 pisteen tuenta). Putkena minulla on Orion Optics SPX 200 F/4,5

einari

Pari juttua vielä.
Onhan napasuuntaus kunnossa ?
Ja samoin tasapainotus ?
___
Tapio

Marko.J

Mulla HEQ-5 ja PHD-guiding teki tuota samaa, kun jalustan rattaissa oli liikaa välystä, loppui kun säädin välyksiä hieman tiukemmiksi.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

tähti_ville

Heippa,

Tuollainen ilmiö esiintyy jos napasuuntaus on pielessä niin karkailu on hyvin jyrkkää ja sitten alkaa hidastumaan kun suuntaus on kohdillaan, ja sen kun saa kohdilleen niin käyrä kulkee useita minuutteja jopa tunteja suorassa linjassa.  Ja kuten Tapio edellä mainitsi niin tasapainoitus on myös hyvin tärkeä. Meinaten on noin kolmen vuoden kokemus kyseisestä asiasta.

Terveisin Antti

Partow Izadi


Peilituenta: peili on kiinni metallikehyksessä, joka on 3 kollimointiruuvin varassa (ja 3 lukintaruuvia) putken peiliyksikössä.

Napasuuntaus & tasapainotus: pidin erityisesti huolta siitä, että nämä olivati niin jetsuulleen kuin osasin.

Jalustan välykset: jalusta on CGEM, ja tietysti välystä on jonkin verran; en ole uskaltanut avata jalustaa ja poistaa välystä
mekaanisesti, mutta Celestronilla on ohjelmallinen backlash-kompensointi, ja olen sitä hieman rukannut, mikä kyllä paransi
guidausta.

PHD-guiding -asetukset: aggressiivisuuden ja calibration stepin säädöt voivat kyllä vaikuttaa asiaan; alkujaan minulla oli
jälkimmäinen säätö  jossain 1000 kohdalla, mutta minun oli pakka nostaa se tosi ylös (yli 3000!), jotta se saisi kiinni back-
lashin.

Sähkövirta: Käytän akkuboosteria (27 Ah) virtalähteenä ja kuvausyönä se oli aika lailla täynnä.

Kaikesta tästä tulee mieleen, että ongelma on joko mekaaninen ja liittyy optisen linjan suuntaukseen tai se on softan
puolella ja liittyy guidauksen asetuksiin. Mutta kun en tiedä kumpaan se liittyy, ja kuten TuRe kirjoitti, pilvisillä syyssäillä
on aika tuskallista päästä edes testaamaan laitteistoa eri keinoin ja kokeilemaan eri ohjelma-astuksia.  :sad:
P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

Hippasos

Oletko rajannut vaihtoehdoista pois autoguiderin "chasing the seeing" efektin. Ainakin Jupia kuvatessa on seeing ollut usasti surkea.
.

Partow Izadi

Seeing oli tuona kuvausyönä kohtuullisen hyvä. En voi tietenkään olla
varma, etteikö tästäkin voisi olla kyse, mutta ei tunnu todennäköiseltä.

Lainaus käyttäjältä: Hippasos - 22.09.2011, 13:39:53
Oletko rajannut vaihtoehdoista pois autoguiderin "chasing the seeing"
efektin. Ainakin Jupia kuvatessa on seeing ollut usasti surkea.

Toinen asia: Olen myös miettinyt sitä, että jos kyse olisi PHD-guidingin
asetuksista tuskin se 'hypähtely' ja guidauksen jatkuva hakeminen olisi
niin sytemaattista, että joka otoksessa tähtien virhepiirtyminen olisi
samannäköinen: sydämen muotoinen! Eikö se viittaa silti enemmänkin
optiseen virheeseen? Mitä olette mieltä?

P a r t o w   I z a d i
Pohjankruunu, Rovaniemi
«Lappilainen tähtiyhdistys»

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: pizadi - 22.09.2011, 13:59:46
Eikö se viittaa silti enemmänkin optiseen virheeseen? Mitä olette mieltä?

Kyllä viittaa.
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

JariP

Morjens!

Eli tuossa otit 5 min subit, eikö phd käyrä seurannut kertaakaan oikein tuota 5 minuuttia ? Sen kyllä pitäisi pysyä niiden 2 vaakaviivan välissä useita kymmeniä minuutteja, teitkö uuden kalibroinnin aina käyrän pomppaamisen jälkeen  (force calibration ) ?

Jotenkin tuo ongelma viittaisi jalustan säätöjen suuntaan...

tjari

Edit: Tuo virransyöttö voisi olla hyvä tarkistaa, oma cpc haarukka ei tykännyt alkuunkaan starttiboosterin virrasta, homma korjaantui kun vaihdoiin muuntajan väliin.
C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

pnuu

Veikataan kuitenkin kollimointia, sillä kyseessä on nopea f/4 newton.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

JariP

Voi olla sekin mutta eihän phd tiedä onko kuvausputken kollimointi kohdallaan vai ei.
C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

Timo Kantola

- Onko tähdet sydämmenmuotoisia jokaisessa yksittäiskuvassa , vai mahtuuko väliin "täydellisiä - pistemäisiä/ pyöreitä" tähtiä ?
( alussa korjaus ollut maltillista - kuvat parempia ..?)
- Laskiko lämpötila nopeasti kuvaussession aikana ? Putkivirtauksia ?
- Jos kyse on kollimointi ongelmasta ja kyseessä olisi komakuvio , niin kuvan alareunassa pitäisi koman olla pienimmillään, ja yläreunassa suurimmillaan. Leikkelmätön täysresoluutio(yksittäis)kuva voisi auttaa tulkinnassa - mieluiten paras kuva.
- Vaikka en koskaan ole guidereita käyttänyt, niin voisin arvailla että huono napasuuntaus ja guiderin asetukset on syypäitä..

ihan vaan puskista huutelen..
Timo Kantola