Celestron CPC 1100 tilaukseen.. Järkeäkö?

Aloittaja niklas1234, 06.09.2011, 17:17:17

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: YoKahainen - 10.09.2011, 23:25:17
Onko em. asialla mitään merkitystä planeettakäytössä?

TS / Jarkko saisivat selitellä MCT/SCT suorituskyvyn eroja, kun sieltä tuo "superior" lausunto sai alkunsakin...  :undecided:
Lyhyesti kuitenkin täältä löydät lisää perusteluja tuolle väittämälle. Minusta tuo käsitys MCT:n paremmuudesta on saanut alkunsa venäläisistä MCT-putkista, jotka ovat laadultaan tusinatuotannon SCT-putkia (Celestron/Meade) parempia, jos/kun verrataan keskenään saman kokoisia putkia. Hinnaltaan nuo putkityypit eivät sitten enää olekaan vertailukelpoisia samassa kokoluokassa, mikä selittää myös noita vertailutuloksia...

Lainaus tuolta CN:n keskustelusta:
"On axis (given equal quality remember), the difference in performance will be minimal. For an F10 MCT, the secondary obstruction is similar to that of the SCT, so there shouldn't be any contrast impact. But quality is NOT always equal. My personal opinion is that the 8" SCTs tend to be the most consistent from a quality perspectice, but larger (and smaller ) SCTs I have used and star tested have great variences in optical quality. I do not know if the Chinese made MCTs are any better in terms of consistency, but the Russian made MCTs are uniformily excellent (Standard version) to outstanding (Deluxe version)."
- Timo Inkinen

Skiba

Itsekin olen ns. aloittelija kolmen kauden kuvauskokemuksella, mutta annanpa omakin mielipiteeni.

Jos tarkoitus on lähteä pääasiassa astrokuvaukseen, niin pakettia kannattaa lähteä rakentamaan ensin hyvästä jalustasta, jos et jo omista sellaista.
Hyvää jalustaa jossa on riittävästi kantokykyä on helppo lähteä sitten päivittämään isommilla putkilla.
Itsekin aloitin kuvailun 200/1000 Newtonilla ja on varmasti hyvä lähtökohta jos astrokuvauksesta ei ole ennestään kokemusta. Putki on valovoimainen ja 1000mm on
paljon anteeksi antavaisempi kuin pidempi polttoväliset. Hommassa voi helposti käydä niin, että menee innostus kun haukkaa liika ison palan kerralla.

Et menetä mitään jos aloitat homman hitaasti sijoittamalla hyvään jalustaan ja kuvauskalustoon. Jalustan nokkaan voi aina jatkossa sitten ostaa isompaa ja "parempaa" kun taidot kehittyy.

Kokeneemmat voivat sitten ehdotella jalustoja, mutta veikkaisin että noin 1500€ saa jo laadukkaita ja jää rahaa vielä putkeenkin.

Tane

 Noista MCT/SCT suorituskyvyn eroista voisin tuoda oman näkemykseni nyt ku on tullut jo katsotuksi molempien läpi.Siis katsotuksi ei kuvatuksi.Minullahan oli se Santel 180/1800 Rumak Maksutov jota Timpe nyttemmin huoltaa...ja olen voinut nyt muistella sen näkymiä ja vertailla Celestron Gassegrainiin.Ero on Maksutovin eduksi visuaalipuolella.Venäläinen testattu optiikka  on vakio siihen nähden mitä Celestron.Eli aika tuurissa mitä sattuu saamaan.Kuitenkin parhaat Celestronit ei häviä käytännössä yhtään Maksutoveille.Niillekkin on mitattu kuuleman mukaan 1/7 valoaallon arvoja.Alan uskoa tuohon nyt kun katson Celestronin läpi jossa myyjä(APM)sanoo olevan erinomaisen optiikan.Peilinkokoa on toki enemmän kuin siinä Santelissa,kaksinkertaisesti mutta siinä tuo venäläinen voittaa että kestää suhteessa isoja suurennuksia näkymien pysyessä vielä terävinä.Mutta kun silloin lähestytään jo kolmensadan suurennuksia niin ei se terävyys maanpäällisissä oloissa taida olla millään kaukoputkella enää selviö?
Maksutov Gassegraineissa tuo f15 on sellainen joka kyllä hakkaa SCT:t planeetta puolella visuaalisesti pienen keskiesteensä ansiosta..Kyllä tuolla maailman foorumeilla jotka molemmilla niin MCT:ä kuin SCT:ä ovat kuvanneet planeettoja puoltavat Celestroneita(9,25-14 tuuman kokoluokassa).Valokuvaus puoli kuvan käsittelyineen käyttäytyy eri tavoin kuin suora silmällä putken läpi katselu.
Celestron C14,

Tane

 Voisin tuohon samantien jatkaa lisäykseksi,että kun taludelliset kysymykset tulevat aina eteen niin se puoltaa massatuotannon kaukoputkia.Jos teoreettisessa mielessä vallan pohditaan niin on Maksutov kova sana varmaankin kaikilla havainnoinin alueilla.Mutta jo kymmentuumaiselle jos sen aikoo omistaa niin kertyy hintaa...niin monesti kuin se on todettu,taitonsa kehittänyt kuvaaja saa vähäisemmilläkin välineillä tuloksia.
Celestron C14,

niklas1234

Noniin.. saatiin tämäkin pohdinta minun osaltani päätökseen ja tänään sitten laitoin tuon cpc 1100:n vihdoin tilaukseen!
Enää ei puutukaan kuin järeä wedge, ccd-kamera, seurantakamera & -putki, sellanen suodin ja tällainen fokuseri jne..

Kymmeniä tunteja olen nyt käyttänyt mm. kuvankäsittelyn opetteluun ja jotain pientä on jo ehkä opittukin, mutta kaikki se suuri oivaltaminen on vielä edessä niinkuin taitaa kaikki muukin olla vielä edessä tässä taivaan tähyilyn saralla?  :azn: Yhden linnunrata-kuvan olen saanut aikaiseksi ja jonka tuolla toisessa osiossa julkaisinkin sekä yhden kuu-kuvan.. siinä minun saavutukseni tässäkohdin!

On tullut myös vertailtua useita eri laitekokoonpanoja ja monet niistä olisivat olleet parempiakin vaihtoehtoja kuin tämä "tonnisatanen", mutta kun sen ajatuksen kerran on sinne takaraivoon istuttanut niin ajattelin että on pakko pysyä vaan alkuperäisessä vaihtoehdossa. Ehtiihän sitä vaihtamaan vehkeet vielä useamman kerran tässä lähivuosina.. Vain lompakko voi yrittää vetää jotain pientä rajaa kaluston päivittämiseen?  :tongue:

Kiitos kaikille miellyttävistä kommenteista ja ehdotuksista.. Tämä taitaa olla suomen mittapuulla harvinainen yhteisö/keskutelupalsta, kun se perinteinen negatiivinen ja turhanpäiväinen nahistelu ja nälviminen puuttuu täältä lähes kokonaan! Olen parin kuukauden aikana lukenut varmaan 80% kaikista täällä olevista keskusteluista ja kommentit ovat lähes aina rakentavia ja asiantuntevia, jopa minun kaltaisiani aloittelijoita kohtaan!


Ransu

Laitoitkin itsellesi kunnon Joululahjan tilaukseen :cool: Tuossa on putkea moneen tarpeeseen, kerää valoa jo aika mahtavasti ja visuaalinäkymät on varmaan hienoja.
Onniittelut hankinnan johdosta
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Timpe

Onnittelut täältäkin! Tuollainen CPC1100 on varsinainen järkäle siinä jalustan päällä ja sen koko saattaa yllättää, kun saat paketin kotiin (tuli aikoinaan tutkailtua Hauholla Antin CPC 925 putkea ja siinäkin on kokoa/näköä, kun tuollainen putki sijaitsee havaintokunnossa siinä miehen rintakehän/hartian korkeudella :shocked:)
- Timo Inkinen

foo1234

Lainaus käyttäjältä: niklas1234 - 09.12.2011, 17:22:56
Noniin.. saatiin tämäkin pohdinta minun osaltani päätökseen ja tänään sitten laitoin tuon cpc 1100:n vihdoin tilaukseen!

Hieno juttu, saat kunnon kokoisen putken joka on vielä kohtuu helposti käsiteltävissä ja apertuuria riittää.

Mulla on myös 11" Celestron. Itse kaipaan sille eniten kiinteää asennusta, eli tornia tai havaintosuojaa. Nyt putki on sisällä varastoituna, ja se tarkoittaa aina muutaman tunnin jäähdyttämistä ennen havaintoja. Ja tietysti myös kamojen kasaamista, johon kuitenkin tottuu nopeasti.

11":n korjauslasi menee herkästi huurteeseen. Huurteenpoisto on helppo homma, huurresuojan voi askarrella itse. Lämmittimen (Kendrickin panta/ohjausyksikkö) ostin itse kaupasta, tosin moni on vastaavat väsännyt omin voimin.



tähti_ville

Onneksi olkoon minultakin uuden putken hankinnasta,

Lainaus käyttäjältä: niklas1234 - 09.12.2011, 17:22:56
Kymmeniä tunteja olen nyt käyttänyt mm. kuvankäsittelyn opetteluun ja jotain pientä on jo ehkä opittukin, mutta kaikki se suuri oivaltaminen on vielä edessä niinkuin taitaa kaikki muukin olla vielä edessä tässä taivaan tähyilyn saralla?  :azn: Yhden linnunrata-kuvan olen saanut aikaiseksi ja jonka tuolla toisessa osiossa julkaisinkin sekä yhden kuu-kuvan.. siinä minun saavutukseni tässäkohdin!

Kiitos kaikille miellyttävistä kommenteista ja ehdotuksista.. Tämä taitaa olla suomen mittapuulla harvinainen yhteisö/keskutelupalsta, kun se perinteinen negatiivinen ja turhanpäiväinen nahistelu ja nälviminen puuttuu täältä lähes kokonaan! Olen parin kuukauden aikana lukenut varmaan 80% kaikista täällä olevista keskusteluista ja kommentit ovat lähes aina rakentavia ja asiantuntevia, jopa minun kaltaisiani aloittelijoita kohtaan!

No sitten vaan matka tänne Hauholle oppimaan ja samalla tutustumaan alan monitaitoisiin harrastajiin niin kyllä heiltä saa varsin laajaa ja monipuolista vinkkiä asiaan kuin asiaan.
Tarkoitan tällä helmikuun 5 - 6 päivä järjestettävää  kamera tapaamista.

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=8416.0

terveisin Antti.

lazy_ferret

#39
Oletteko päässeet kokeilemaan tällaista jäähdytintä cpc:n kanssa.  http://www.lymax.com/sct/how.php
Toimiiko tuollainen jäähdytys?
Pasi Kaikkonen, Oulu