M 63 Auringonkukkagalaksi

Aloittaja Mikko Päivinen, 24.02.2007, 01:10:23

« edellinen - seuraava »

Murtsi

No niin, nyt projekti on sitten saapunut päätepisteeseen. Kokonaisvalotukseksi tuli lopulta 567 minuuttia, yhden minuutin pätkissä. Raidat sain suurinpiirtein katoamaan lopullisesta kuvasta vaikka ensin näytti että ne eivät katoa millään. Lopuissa valotuksista ei raidat olleet kovin häiritseviä, en sitten tiedä mikä asiaan eniten vaikutti koska kokeilin kaikenlaista jippoa ( housut, peitin etsimen entistä paremmin, eri väriavaruus jne.) No pääasia kuitenkin on että olen itse tyytyväinen kuvaan. Nyt alkaa kuitenkin tuntumaan että tämän minun kuvaussysteemin rajat alkavat tulla pikkuhiljaa vastaan, tai ainakaan ne eivät enää ole kovin kaukana. Se onkin sopivasti tulossa pieni tuumaustauko ( kesä) tähän touhuun jonka aikana on sitten mietittävä tulevia ratkaisuja. Kerrataanpa vielä kalusto jolla kuva on saatu aikaiseksi: Helios skyliner 200 F/5 putki, JS jalusta, CANON EOS 1000D kamera ( modaamaton) sekä jonkin verran kärsivällisyyttä.

DarkSide

Kerrassaan UPEA kuva Arto  :shocked: :shocked:  Ja komea työvoitto samalla..

t.Jyrki

einari

Kärsivällisyyttä ainakin on ollut runsain mitoin.
___
Tapio

Make


Murtsi, kuvasi on mielestäni suhteellisesti kovimpia suorituksia tällä foorumilla  :shocked:. Itsekin JS-jalustalla ja Canon 350D:llä kuvanneena tiedän, että lähes 10 tunnin kuvaaminen samasta kohteesta on osoitus melkoisesta päättäväisyydestä. Kuva on todella hieno. En uskonut, että tuo laatutaso on saavutettavissa tuolla yhdistelmällä ennen kuin näytit sen toteen. Onnittelut!

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.03.2010, 15:32:04
....sekä jonkin verran kärsivällisyyttä.

Antaisin yllä olevalle toteamukselle "Understatement of the Year"-palkinnon  :tongue:. Sinussa on kyllä ainesta tähän harrastukseen!
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

naavis

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.03.2010, 15:32:04
No niin, nyt projekti on sitten saapunut päätepisteeseen. Kokonaisvalotukseksi tuli lopulta 567 minuuttia, yhden minuutin pätkissä. Raidat sain suurinpiirtein katoamaan lopullisesta kuvasta vaikka ensin näytti että ne eivät katoa millään. Lopuissa valotuksista ei raidat olleet kovin häiritseviä, en sitten tiedä mikä asiaan eniten vaikutti koska kokeilin kaikenlaista jippoa ( housut, peitin etsimen entistä paremmin, eri väriavaruus jne.) No pääasia kuitenkin on että olen itse tyytyväinen kuvaan. Nyt alkaa kuitenkin tuntumaan että tämän minun kuvaussysteemin rajat alkavat tulla pikkuhiljaa vastaan, tai ainakaan ne eivät enää ole kovin kaukana. Se onkin sopivasti tulossa pieni tuumaustauko ( kesä) tähän touhuun jonka aikana on sitten mietittävä tulevia ratkaisuja. Kerrataanpa vielä kalusto jolla kuva on saatu aikaiseksi: Helios skyliner 200 F/5 putki, JS jalusta, CANON EOS 1000D kamera ( modaamaton) sekä jonkin verran kärsivällisyyttä.

Millaisilla osavalotuksilla olet kohdetta kuvannut?

Timpe

Lainaus käyttäjältä: naavis - 18.03.2010, 23:05:04
Millaisilla osavalotuksilla olet kohdetta kuvannut?

Tuolta se löytyy muun tekstin seasta: "Kokonaisvalotukseksi tuli lopulta 567 minuuttia, yhden minuutin pätkissä..."
Hieno kuva ja mittava saavutus JS Dobsonilta + kuvaajalta, Murtsi!  :cool:
- Timo Inkinen

naavis

Katos joo, lukutaito kunniaan. Sori taas tästä. :)

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.03.2010, 15:32:04
Nyt alkaa kuitenkin tuntumaan että tämän minun kuvaussysteemin rajat alkavat tulla pikkuhiljaa vastaan, tai ainakaan ne eivät enää ole kovin kaukana. Se onkin sopivasti tulossa pieni tuumaustauko ( kesä) tähän touhuun jonka aikana on sitten mietittävä tulevia ratkaisuja. Kerrataanpa vielä kalusto jolla kuva on saatu aikaiseksi: Helios skyliner 200 F/5 putki, JS jalusta, CANON EOS 1000D kamera ( modaamaton) sekä jonkin verran kärsivällisyyttä.

Hyvinhän tuo näyttää JS-jalustallakin onnistuvan!
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.03.2010, 15:32:04
Kokonaisvalotukseksi tuli lopulta 567 minuuttia, yhden minuutin pätkissä.
Melkoinen kasa... Äkkiä laskettuna tuossa on melkein 5 gigaa raakakuvia. Millä ihmeen tehokoneella nää pinosit, vai viittasitko kärsivällisyysellä juuri tähän :)

Tiukka maratonräpsiminen palkitaan kyllä upealla kuvalla!
Vesku
www.vkastronomy.com

Make

Pidin alkuviikosta M63:sta "kuin kukkaa kämmenellä"  5 tunnin ja 40 minuutin ajan (L=160min bin 1x1, RGB=60min/kanava bin  2x2). Tähänkin tepsisi L:n lisäminuutit, 300:n jälkeen laatu alkaa yleensä mennä selvästi eteenpäin. Aina ei kuitenkaan onnista sään suhteen.



Täysi kenttä, jossa näkyy muutama muukin galaksi on TÄÄLLÄ.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Vesa Kankare

Vesku
www.vkastronomy.com

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.03.2010, 15:32:04
No niin, nyt projekti on sitten saapunut päätepisteeseen. Kokonaisvalotukseksi tuli lopulta 567 minuuttia, yhden minuutin pätkissä. Raidat sain suurinpiirtein katoamaan lopullisesta kuvasta vaikka ensin näytti että ne eivät katoa millään. Lopuissa valotuksista ei raidat olleet kovin häiritseviä, en sitten tiedä mikä asiaan eniten vaikutti koska kokeilin kaikenlaista jippoa ( housut, peitin etsimen entistä paremmin, eri väriavaruus jne.) No pääasia kuitenkin on että olen itse tyytyväinen kuvaan. Nyt alkaa kuitenkin tuntumaan että tämän minun kuvaussysteemin rajat alkavat tulla pikkuhiljaa vastaan, tai ainakaan ne eivät enää ole kovin kaukana. Se onkin sopivasti tulossa pieni tuumaustauko ( kesä) tähän touhuun jonka aikana on sitten mietittävä tulevia ratkaisuja. Kerrataanpa vielä kalusto jolla kuva on saatu aikaiseksi: Helios skyliner 200 F/5 putki, JS jalusta, CANON EOS 1000D kamera ( modaamaton) sekä jonkin verran kärsivällisyyttä.

Kehtaatko laittaa näytille yksittäisvalotuksen? Kiinnostaisi nähdä mitenkä paljon tuommonen määrä kuvia eroaa yhdestä valotuksesta.

JuhaK

Lainaus käyttäjältä: Make - 27.03.2010, 18:57:56
Pidin alkuviikosta M63:sta "kuin kukkaa kämmenellä"  5 tunnin ja 40 minuutin ajan (L=160min bin 1x1, RGB=60min/kanava bin  2x2). Tähänkin tepsisi L:n lisäminuutit, 300:n jälkeen laatu alkaa yleensä mennä selvästi eteenpäin. Aina ei kuitenkaan onnista sään suhteen.

Tosi hieno ja tarkka kuva! Ja tuo täyden kentän kuva miellyttää omaa silmää vähintäänkin yhtä paljon!

Juha K

MesuMount#2
SBIG STL-11000XM
14" Newton
APM 80/500
Atik314e
http://kepastro.blogspot.com/

jussi_k_kojootti

Lainaus käyttäjältä: JuhaK - 27.03.2010, 20:50:51
Tosi hieno ja tarkka kuva! Ja tuo täyden kentän kuva miellyttää omaa silmää vähintäänkin yhtä paljon!

Sama täällä.  Tuleeko tuossakin (täydessä kentässä) esiin sitä integrated flux nebulaa (vai mahtaako se yltää noin etelään)?

Muutenkin maaliskuun galaksikuvat foorumilla on olleet  :shocked:  :shocked:  :shocked: upeita!
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Make


Kiitän kommenteista, jotka vetävät suupielet ylöspäin tällaisena loskapäivänä  :grin:.

Tuohon Integrated Flux Nebulaan en usko niin paljon kuin virheisiin flateissani  :wink:. Täytyy vilkaista tarkemmin.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi