Meade LXD75 -jalusta

Aloittaja willow, 21.02.2007, 10:02:36

« edellinen - seuraava »

willow

Tervehdys kaikille.

Ostin muutama viikko sitten Lidl:stä Meaden putken, jossa LXD75 jalusta. Putki, jalusta ja autostar toimivat mainiosti (-25 asteen pakkasessa autostar toiminut ongelmitta), mutta pieni jalustaan liittyvä juttu mieltä kaivertaa: Kun ottaa vastapainon akselista kiinni ja heiluttaa kevyesti oikealta vasemmalle, niin on havaittavissa pientä välystä (ehkä milli-pari) -> eli rektaskensioakselissa on pientä välystä.

Pystyykö yllä mainitun välyksen "säätämään" jollain tavalla pois vai onko kyseessä esim valmistusvirhe? Valmistusvirheen kyseessä ollessa pystyn vaihtamaan jalustan, koska takuu on voimassa...

Lisäksi kovilla pakkasilla huomaan, että deklinaatio - ja rektaskensioakselien lukitusnupikoiden kiristysvara miltei loppuu. Ilmeisesti kylmyydessä metalli kitistyy ja mitat painuvat toleranssien äärilaitaan. Pystyykö lukituksille laittamaan jollain tavalla lisää säätövaraa?


Aaku

Morjens!
Omassani oli samanlainen välys, sain se matoruuvin säädöllä kuntoon samalla kun vaihdoin pakkasrasvat.
Elikkä moottori irti ja sen jälkeen pääset käsiksi itse matoruuvin säätöihin, kyllä se siitä.

willow

Terve.

Kiitokset vinkeistä. Millaista rasvaa kannattaa käyttää pakkasrasvana + mistä sitä löytää?

Miten matoruuveja säädetään? Eli moottori irti ja sitten....


Aaku

En tiedä noin virallisesti mitä rasvaa pitäisi käyttää, hain autotarvikeliikkeestä vaseliinia, joka pysyy notkeana -30.
Se matoruuvin välyssäätö näkyy siinä ruuvin päässä, kun moottori on poistettu.

Vesa Kankare

Mielestäni noissa pitääkin olla hieman välystä, etteivät ne rattaat jyrsi toisiaan vasten (kiinalaiset kun ei ihan tarkasti ole työstettyjä...). En tiedä vaikuttaako Gotoon, mutta pienestä välyksestä ei juurikaan pitäisi olla haittaa. Mulla on vastaavassa Orionin jalustassa (Skyview Pro) samalla lailla hieman välystä ja pidän rattaita toisiaan vasten asettamalla putken hieman epätasapainoon, niin että moottoreiden täytyy hieman "vetää" jalustaa perässään. Tuo välys on myös säädettävissä ainakin Orionin versiossa.
Vesku
www.vkastronomy.com

J.Tuukkanen

 LXD jalustassa jos matoruuvia kiristää liikaa se leikkaa päädyistä kiinni ja silloin tulee moottorista savut ulos,ehkä kaikkein tärkein säädettävä paikka on matoruuvin ja matopyörän välinen välys.
Tuo Veskun ehdottama, jättää vähän välystä ja hoitaa hammaskosketus lievällä epätasapainolla on hyvä menetelmä.

Ps: Parempi lonkka väljä kuin lyömä tiukka.
Jari Tuukkanen

willow

Vielä lisäkysymyksiä LXD75:n rektaskensiomoottorin irroitukseen:

* Miten moottori irroitetaan? Avataanko muovikuoren ristikantaruuvit (2 kpl), moottorin laidoilla olevat kuusiokantaruuvit (2kpl) vai molemmat?
* Täytyykö tarvittavien ruuvien aukaisun jälkeen käyttää "raakaa voimaa" vai lähteekö ihan nätisti irti?
* Täytyykö muovinen suojakotelo (se jossa on nappi/liittimet) avata? Eli pitääkö erottaa muovikuoret toisistaan?

Ajattelin kysyä + varmistaa ennenkuin menen rikkomaan koko laitteen...

hanski

Se on yhdellä pitkällä kuusiokolopultilla kiinni jalustan läpi muovikuorineen päivineen. Napatähtäimen alapuolelelta löytyy, avain muistaakseni 3/16".

Poro

Paljonko jalusta painaa, siis pelkkä kolmijalka ja  jalusta ilman vastapainoja?
Hankinnassa heq5 tai lxd75 ja vaikea tehdä päätöstä että kumpi.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

xpro

Onko LXD75 jalustassa muoviosia?

esim. moottori osat tai hammasrattaat?
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Jore

Sisä kaluista en tiedä. Ei ole ehtinyt avata. Mutta päälipuolella on moottorien suojakotelot muovista ja sit moottoriin menevä johto ulkopuolella, ja myöskin tämä mötikkä mihin tulee piuhat kiinni ja kaukoohjain jne.. niin sen kuori on kyllä muovia!
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Joke

Lainaus käyttäjältä: Poro - 09.06.2007, 12:06:33
Paljonko jalusta painaa, siis pelkkä kolmijalka ja  jalusta ilman vastapainoja?
Hankinnassa heq5 tai lxd75 ja vaikea tehdä päätöstä että kumpi.

45 paunaa.
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

Jore

#12
Hei onko jollakin tarkkatieto. Että paljonko lxd 75 jalustan maksimi kantavuus on, kuvauskäytössä tai visuaalisesti? Itse omistan jalustan, mutta kyseinen lukema ei ole osunut silmiini.?

Sitten tuli vielä muutama asia mieleeni. Saako tuohon jalustaan autoguiderin? JA  miten tuolla jalustalla onnistuu jalustan liikuttaminen tietokoneen kautta, esim vaikka cartes du ciel ohjelmalla? Mitä piuhoja tarvitsee lisää jne?

SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

J.Tuukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jore - 11.07.2007, 18:39:17
Hei onko jollakin tarkkatieto. Että paljonko lxd 75 jalustan maksimi kantavuus on, kuvauskäytössä tai visuaalisesti? Itse omistan jalustan, mutta kyseinen lukema ei ole osunut silmiini.?

Sitten tuli vielä muutama asia mieleeni. Saako tuohon jalustaan autoguiderin? JA  miten tuolla jalustalla onnistuu jalustan liikuttaminen tietokoneen kautta, esim vaikka cartes du ciel ohjelmalla? Mitä piuhoja tarvitsee lisää jne?


Eipä minulla ole tarkkaa tietoa mutta käyttökokemuksella sanoisin että 12 kg maksimi kuvauskäytössä.
Autoguidaus onnistuu tuolla jalustalla mainiosti mutta  siihen tarvitaan yksi piuha tietokoneen sarjaportista ohjauskapulaan, älkää yrittäkö tukkia niitä johtoja siihen AUX reikään siinä jalustassa ,aiheuttaa savunmuodostusta.
Sen jäkeen kun on saatu  onnistunut yhteys tietokoneen ja ohjauskapulan välille jalusta ymmärtää kaikkia mahdollisia karttaohjelmia.

Kuuklella löyttyy mielinmäärin ilmaisia ohjelmia tähän käyttöön ja ohjeita tuon kaapelin tinailuun, ja jos ei halua tehdä kaapelia itse sen voi ostaa eikä maksa paljon.
esim...http://theatrehipparchus.squarespace.com/the-lxd-55-75/2005/2/28/autoguiding-the-lxd55.html
Jari Tuukkanen

Jore

Tuli tilattua kyseinen kaapeli nikkarituotteesta.  Mutta tulee kuulemma vasta 3-5vk päästä. Saa nähdä mikä on OIKEA tulo aika  ;D Kiitos avusta.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D