EQ6 Pro: GoTo:n kalibrointi ei auta seurantaa?

Aloittaja IlkkaKontola, 11.09.2008, 17:29:12

« edellinen - seuraava »

IlkkaKontola

Ostin pari vuotta sitten DS valokuvaustarkoitukseen EQ-6 Pro GoTo-jalustan.
Keskeneräisen uuden talon hankkimisesta ja muista tekosyistä johtuen otinkin
vehkeen käyttöön vasta nyt.  Kuvaamiseen on Canon EF 300mm f/2.8L
sekä EF 1.4x ja 2.0x telekonvertterit (barlow täkäläisellä kielellä?), runko 20D.
"Suuntausputkeksi" hankin pari viikkoa sitten SW 750/150 Newtonin.
Kapulassa on 2.04 softa, päivitettävä kapula on tulossa.

Kahdesti olen vehjettä päässyt ulkoiluttamaan. Ekalla kerralla käytin
3 tähden alignmentissa 5mm okulaaria ilman ristikkoa ja epäilin kuvien
viirujen johtuvan epämääräisestä "tähtäämisestä".

Toisella kertaa oli uusi ristikko-okulaari ja 3-tähden alignmentin tein todella
huolellisesti. Napasuuntaus oli huono; isona miehenä en pysty katsomaan
kamalassa asennossa olevaan napatähtäimeen. Kuvittelin naivisti, että
"kalibrointi" hoitaa homman kotiin.

Nyt kohteet tulivat GoTo:lla suoraan tuplaristikon keskelle.

Noin 30 x 1min  valotusten aikana M31 (jostakin on aloitettava) siirtyi
jopa kameran etsimessä havaittavasti saati sitten melkein kymmenen
kertaa enemmän suurentaneessa okulaarissa.

Käskin jalustaa "GoTo M31" ja jalusta teki työtä käskettyä; taas oli
naapurigalaksi tasan keskellä.

Siinä vaiheessa alkoi tajuntaan hiipiä kamala selitys sille miksi vehkeessä
on sidereal, lunar ja solar tracking-nopeudet. Kyllähän sen jalustan
pitäisi tietää mitä träkätään kun kerran on kapulalle sanottu.....

Eihän nyt vaan ole niin, että GoTo on vain GoTo ja sitten träkätään
vain tuntiakselia pyörittäen? Ilmankos napasuuntauksen pitää
olla kohdallaan kuvatessa!

Taitaa mennä jalusta myyntiin; en ole nyt rakentamassa
kiinteätä tähtitornia (ensin täytyy tehdä monta radioamatööri-
mastoa) enkä todellakaan halua käyttää joka kuvaussession
alussa tuntia tai kahta drift alignmenttiin; sitä varten alunperin
GoTo-vekottimen hankin!

Napatähtäimen käyttö tuskin riittää ilman autoguideria, jota
sitäkään en aikonut hankkia vaan ainoastaan käyttää $$$$
olemassa olevaa kamerakalustoa kuvaamiseen.

Kuinkahan toistettavasti vekottimen saa mountattua
VK myymään tolppajalustaan (joka olisi pultattu betoniin)?

Timo-Pekka Metsälä

Niin goto on goto eikä se suoranaisesti liity kuvaamiseen mitenkään. Goton voi laittaa vaikka altaz-tyyppiseen jalustaan. Kuvaamiseen sen sijaan tarvitaan tarkka polaariasennus eli tuntiakselin suuntaaminen taivaannapaan. Autoguideri ei ole pakollinen, jos jalusta seuraa tarkasti, käytetään lyhyttä polttoväliä, lyhyitä valotusaikoja ja jos laatuvaatimukset kuvalle eivät ole suuret. Tyydyttävän polaariasennuksen tekemiseen on useita tapoja, kuten drift alignment tai tarkan napatähtäimen käyttö.

Autoguiderin käyttämisellä voidaan hiukan kompensoida epätarkkaa polaariasennusta. Silloin autoguideri tekee korjauksia myös deklinaatioakselin suuntaan - jos polaariasennus on "täydellinen", korjauksia tarvitaan ainoastaan tuntiakselin suuntaisesti. Itse esimerkiksi en koskaan jaksa tehdä drift alignment -asennusta vaan käytän jalustani napatähtäintä, jolla kuvaamiseen riittävän polaariasennuksen voi tehdä parissa minuutissa.

Autoguiderikaan ei auta, jos polaariasennus on paljon pielessä ja jos valotusajat ovat pitkiä. Silloin nimittäin kuvakenttä pyörii seurantatähden ympärillä ja pitkillä valotuksilla se näkyy kuvassa.

t. Timo-Pekka

Vesa Kankare

Jalustan napasuuntauksen tekeminen 300mm obiskaa varten on napatähtäimen kanssa paljon helpompi tehtävä kun virittää goto kuntoon. Siihen ei tunnin parin drift alignia tarvitse vaan napatähtäimellä akseli kohdalleen ja 300mm obiskalla voi jo huoletta valotella minuuttitolkulla. Napatähtäimen kollimointi kannattaa tarkistaa.

Goton sijaan olen halunnut säästää etsimisen ja löytämisen riemun itselläni. Joskus manuaalimenetelmä on erittäin tehokas. Rutiini kun on kehittynyt, nostin tässä pari yötä sitten jalustan autotallista, napasuuntasin ja hain pelikaanisumun kennolle samaan kohtaan kuin edellisenä iltana. Alle 15min ja olin jo ottamassa ensimmäistä valotusta. Napasuuntaus riitti 10min valotukseen 480mm polttovälillä.

Joskus on mennyt puoli tuntiakin hankalan kohteen kanssa... :)
Vesku
www.vkastronomy.com

IlkkaKontola

Kiitoksia vastaajille!

Obiskani on oikeastaan kolme obiskaa: 300mm f/2.8, 420mm f/4 ja 600mm f/5.6.
Telekonverttereiden käyttö moninkertaistaa seurannan tarkkuusvaatimuksen;
polttoväli kasvaa ja valotusaika kasvaa.

Alkujärkytyksestä toivuttuani - pidän edellen vekotinta erittäin mölönä -
taidan pitää jalustan toistaiseksi (ellei joku heiluta sopivaa setelitukkoa
nenän edessä). Yritän käyttää napatähtäintä Canonin kulmatähtäimen
kanssa.... jos vaikka näkisin jotakin... nyt on enemmän motivaatiota
moiseen "rektoskopiaan".

Mulla on VK:sta tilauksessa tolppajalusta, jonka kiinnitän (vielä valamattomaan)
betonimöhkäleeseen siinä toivossa, että napasuuntaus säilyisi
kohtuullisen hyvänä irroitus/kiinnitys-kerroilla. Tässä lienee vähintään
aihioksi toistettavaan kiinnityssysteemiin (sorvi ja jyrsinkone löytyy
kotiverstaalta, mutta monta muuta projektia on jonossa ;-) )

Mitenkäs Meade:n LX-sarja käyttäytyy wedgeen kiinnitettynä?
Pitääkö mekaanisen napasuuntauksen olla täydellinen vai auttaako 3-tähden
kalibrointi kuvauksessa?

Tykästyin EQ6 siksi, että sen voi vielä saada balanssiin painavan
piggy-back-kuvaussysteemin kanssa mutta kai sitä täytyy
pitkällä tähtäimellä alkaa säästää isohkoon Meadeen  ja
kuvata sitten sen läpi - varsinkin f/3.3 polttovälinlyhentäjä
houkuttaa.

Ilkka

einari

Sama juttu pätee Meadessakin.
Kuten Timo-Pekka kertoi niin se kolmen tähden suuntaus vaikuttaa vain kohdistustarkkuuteen ja seurannan tarkkuus on sitten eri juttu.
Eli kun Meadeen laitetaan se wedge niin siitäkin tulee ekvatoriaalinen jalusta joka pitää kohdistaa pohjantähteen mahdollisimman hyvin.
Ei siis kannata vielä heittää Skywatcheria järveen.
Laitat vaan tolppaa pystyyn ja Skywatcher siihen kiinni ja napasuuntauksella jalusta kohdilleen.
Sen jälkeen voi sitten viritellä autoguidausta.
___
Tapio

IlkkaKontola

>kolmen tähden suuntaus vaikuttaa vain kohdistustarkkuuteen ja seurannan tarkkuus on sitten eri juttu

Ehkä on syytä vähän täsmentää ilmaisuani:

Seurannan tarkkuuden parantamisella useimmat varmaan tarkoittavat PEC:iä eikä 3 tähden
suuntauksella todellakaan ole mitään tekemistä sen kanssa.

Minä olin kuvitellut, että 3 tähden kalibroinnin jälkeen jalusta osaisi kompensoida lievästi väärää
tuntiakselin suuntausta pyörittämällä träkkäyksessä molempia akseleita sopivasti. Mikäli
molempia steppereitä voi ajaa samaan aikaan tämä olisi aika yksinkertainen softamuutos.

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: IlkkaKontola - 12.09.2008, 11:48:18
>kolmen tähden suuntaus vaikuttaa vain kohdistustarkkuuteen ja seurannan tarkkuus on sitten eri juttu

Ehkä on syytä vähän täsmentää ilmaisuani:

Seurannan tarkkuuden parantamisella useimmat varmaan tarkoittavat PEC:iä eikä 3 tähden
suuntauksella todellakaan ole mitään tekemistä sen kanssa.

Minä olin kuvitellut, että 3 tähden kalibroinnin jälkeen jalusta osaisi kompensoida lievästi väärää
tuntiakselin suuntausta pyörittämällä träkkäyksessä molempia akseleita sopivasti. Mikäli
molempia steppereitä voi ajaa samaan aikaan tämä olisi aika yksinkertainen softamuutos.

Vielä kerran: 3 tähden kalibrointi vaikuttaa vain goto-tarkkuuteen (eli kuinka hyvin putki löytää kohteet taivaalta komennon saatuaan), EI seurannan tarkkuuteen. Napasuuntaus vaikuttaa seurannan tarkkuuteen, samoin PEC. PEC tosin hienosäätää vain tuntiakselin tarkkuutta.

Seurannan tarkkuudella kaikki tarkoittivat uskoakseni sitä, kuinka hyvin tähdet pysyvät muutaman minuutin valotuksella paikallaan. Jos tarkkuus on hyvä, niin tähdet ovat kuvassa pyöreitä, huonolla tarkkuudella tähdistä tulee viiruja.

Tuo 3 tähden kalibrointi ja seurannankorjaus sen mukaan kahdella moottorilla ei ole ihan noin yksinkertainen (siihen vaikuttaa jalustasysteemin vääntyminen, putkien vääntyminen, kohteen korkeus jne. jne.). Sen sijaan esim. Astro-Physicsin jalustalla voi tuon tehdä niin, että CCD kuvaa kohdetta ja jalustan softa laskee mihin suuntaa kohde esim. 10 minuutin valotuksen aikana kennolla liikkui. Tämän jälkeen jalustalla on tieto suuntauksen epätarkkuudesta ja se osaa kompensoida virheen käskyttämällä kumpaakin moottoria samaan aikaan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

dirty

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 11.09.2008, 18:31:08
Goton sijaan olen halunnut säästää etsimisen ja löytämisen riemun itselläni. Joskus manuaalimenetelmä on erittäin tehokas. Rutiini kun on kehittynyt, nostin tässä pari yötä sitten jalustan autotallista, napasuuntasin ja hain pelikaanisumun kennolle samaan kohtaan kuin edellisenä iltana. Alle 15min ja olin jo ottamassa ensimmäistä valotusta. Napasuuntaus riitti 10min valotukseen 480mm polttovälillä.

Olen samaa mieltä.
Varmaankin joskus hankin myös GOTO-upgraden omaan EM-200:aan, mutta toistaiseksi on löytynyt parempia kohteita niillekin rahoille.
Kun kuvaa vain yhtä kohdetta illan aikana, niin eipä ole paljoakaan ollut tarvetta GOTO:lle. Eniten tarvetta olisi silloin, kun kuvaa kapeakaistasuotimilla, mutta jopa silloinkin on tullut pärjättyä ilman.
Harri Hytönen

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: dirty - 12.09.2008, 17:12:52
Olen samaa mieltä.
Varmaankin joskus hankin myös GOTO-upgraden omaan EM-200:aan, mutta toistaiseksi on löytynyt parempia kohteita niillekin rahoille.
Kun kuvaa vain yhtä kohdetta illan aikana, niin eipä ole paljoakaan ollut tarvetta GOTO:lle. Eniten tarvetta olisi silloin, kun kuvaa kapeakaistasuotimilla, mutta jopa silloinkin on tullut pärjättyä ilman.

Sellainen mitä on tullut monesti GOTO:n sijaan mietittyä, olisi jonkinlainen plate resolve tyyppinen ratkaisu, millä tällaisen siirrettävän kaluston saisi yö yön jälkeen samaan kohtaan - tarkasti. Nyt olen käyttänyt sitä konstia, että haen jonkin tunnistettavan tähden seurantakamerassa keskelle ruutua. Tällainen lisäfeature voisi löytyä vaikka PHDGuidingista - yksinkertaisimmillaan se tarkoittaisi guidetähden (tai jonkin muun kuvassa näkyvän tähden) automaattista keskittämistä.
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 12.09.2008, 18:06:44
Sellainen mitä on tullut monesti GOTO:n sijaan mietittyä, olisi jonkinlainen plate resolve tyyppinen ratkaisu, millä tällaisen siirrettävän kaluston saisi yö yön jälkeen samaan kohtaan - tarkasti. Nyt olen käyttänyt sitä konstia, että haen jonkin tunnistettavan tähden seurantakamerassa keskelle ruutua. Tällainen lisäfeature voisi löytyä vaikka PHDGuidingista - yksinkertaisimmillaan se tarkoittaisi guidetähden (tai jonkin muun kuvassa näkyvän tähden) automaattista keskittämistä.

Itse olen pari kertaa käyttänyt MaxIm:in plate resolvea onnistuneesti silloin, kun olen ollut "eksyksissä" lähellä kohdetta.
Jos plate resolve onnistuu, niin pääsee takaisin "kartalle".
Harri Hytönen

PetriKe

Uusimmassa PEMPro versiossa on Polar Align Wizard, joka käyttää drift align menetelmää (kameran avulla) ja kertoo mihin suuntaan jalustaa on siirrettävä ja kuinka paljon. Itse suuntasin observatorioni jalustan tällä ja nappiin meni. Voisin kuvitella, että nopeuttaa myös kannettavia installaatioita.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa